Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Etter at vi leste ett par innlegg hos nrk.no i forbindelse med bortgangen av et kjært familiemedlem og samboer for noen, samt en far som beskrev redningen for sin datter, kan man ikke annet enn føle medmenneskelighet og forstå hvorfor dette er posisjonen de har ovenfor dette temaet. Den sorgprosessen noen har viser samtidig at man også kan hjelpe noen som desperat behøver et nytt organ slik at de kan leve videre. Noe som naturligvis gir livet mer mening slik at man ikke føler seg så maktesløs.


Imidlertid, og her kommer brannfakkelen, som vi håper bidrar til at dere tenker dere om tre ganger før man går til skrittet å melde seg inn i dette registrert. Utenlands omsettes organer for en vanvittig pris på svartebørs. Et hjerte koster ca. kr1.000.000,-, ei lever kr1.325.000,- og en nyre kr 2.210.000,-. Bare for disse tre organene har du en “verdi” på ca. 4,5 millioner kroner. Da har vi fortsatt utelatt dine hender, øyne etc.


Om man registrerer seg i et slik register åpner man plutselig mulighetene for at man kan komme ut for en arrangert ulykke utenlands, hvis denne informasjonen er i feil hender. Dette kan også skje hjemme i Norge, men dette er da vår vurdering, noe mindre sannsynlig. Selv om det absolutt ikke kan utelukkes. I desperasjon kan mennesket være istand til ubegripelige gjerninger. Noen ganger også drevet av grådighet.


I tillegg har legene et annet dilemma om du skulle komme utenfor en alvorlig ulykke. Når treffer døden inn? Altså at man blir erklært død. Da stiller man legene i en bortimot umenneskelig situasjon og de må innta rollen som Gud. Skal man forsøke litt til eller skal man begynne redningsoperasjonen av organene slik at flest mulig av de er inntakt. Skal man legge ett slikt enormt press på et annet menneske burde den avgjørelsen være meget veloverveid.

 


Vi nordmenn har en tendens til å være (nesten grenseløst) naive fordi vi ikke kan forstå at andre kan tenke enn oss selv. Derav håper vi at dette innlegget kan være til ettertanke, samt at man foretar grundige refleksjoner før man tar avgjørelsen om at man registrerer seg til dette formålet. At man inderlig ønsker hjelpe er helt naturlig, samtidig er man også ansvarlig for sin egen sikkerhet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trenger da ikke å være en "arrangert ulykke" hvis man er paranoid... Da holder det at man blir kidnappet i Thailand, plassert i et badekar og høstet. Tror det skjer med omtrent 10% av alle nordmenn som drar på charterferie til Asia :)

 

Men syns det er litt ondt å komme med slike teorier, da samfunnet generelt sliter med at for få er organdonorer. Er man død, eller i nærhet av død, burde det egentlig være en selvfølge at gjenbruksdeler kan benyttes der det er behov. Verken en selv som død eller familie har spesielt stort behov for et komplett menneske å gravlegge... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har tenkt mye på det her, og har kommet frem til at det beste er først og fremst å få det inn som opplysning i skolen, sånn at alle kan ta et bevisst valg om det. Så, de som vil bli donorer, må gjøre det, men de som ikke vil, av personlige grunner, skal få slippe.

 

Livet er skjørt. Jeg synes det hadde vært gøy å leve evig, og vil at alle andre skal det også, men jeg synes det er like viktig å akseptere at døden er en del av livet, så det er viktig å leve hver eneste dag, sånn at hvis det skulle komme en dødsdom i en eller annen form, så skal man være klar for det. Å gå rundt og være redd for døden er ikke sunt. Det er naturlig å føle sorg når noen man er glad i går bort, men det er en del av livet.

 

Så igjen, de som vil, skal få lov. Men det er ikke etisk riktig å tvinge alle til å bli donorer.

 

Ett siste tema er at ingen vet hva som skjer etter døden. Kanskje det spiller inn på dødsprosessen på én eller annen måte når man fjerner organer rett etter dødstidspunket? Kanskje svært lav sannsynlighet, men ingen -vet-. Derfor skal man respektere folks overbevisninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor skal det ikke være etisk riktig å kreve at døde/døende personer donerer bort fullt ut brukbare organer til andre trengende? Vi lever i et sosialistisk samfunn der det er underforstått at de svake skal hjelpes. Så om det består i å flå de "rike" med absurde skattekrav eller i form av organhøsting på de som strengt tatt ikke trenger det lenger: hva er forskjellen? 

 

Sånn sett burde jeg da få lov til å donere organene mine for å hjelpe de som trenger det, og reservere meg mot skatt som går til skole, helse, uføretrygd og annet jeg ikke har behov for.

Selvfølgelig litt off-topic og meget useriøs sammenligning... 

Endret av newman221
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Interessant at man kan registrere at noen vil innføre tvungen organdonasjon. Er de samme folkene også for abort? Ved argumentasjonen om at kvinnen skal bestemme over egen kropp, vil vi hevde at alle mennesker kan bestemme over egen kropp. Eller er dette kun et privilegier for enkelte deler av befolkningen?

Lenke til kommentar

Interessant at man kan registrere at noen vil innføre tvungen organdonasjon. Er de samme folkene også for abort? Ved argumentasjonen om at kvinnen skal bestemme over egen kropp, vil vi hevde at alle mennesker kan bestemme over egen kropp. Eller er dette kun et privilegier for enkelte deler av befolkningen?

 

 

Ingen bestemmer over sin egen kropp. Hvis jeg fikk bestemme over egen kropp så ville den vært f.eks i det Hvite hus i Washington, eller på et romskip til jupiter. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Imidlertid, og her kommer brannfakkelen, som vi håper bidrar til at dere tenker dere om tre ganger før man går til skrittet å melde seg inn i dette registrert. 

 

Så... bekymringen her er altså at kriminelle og skruppuløse utenlandske organisasjoner som måtte spesialisere seg på å drepe folk for å høste organene deres sjekker det norske organ-donor-registeret før de velger seg ut ofre?

 

Bare for å bekrefte... det er bekymringen du fokuserer på..?

Endret av Zork
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Så... bekymringen her er altså at kriminelle og skruppuløse utenlandske organisasjoner som måtte spesialisere seg på å drepe folk for å høste organene deres sjekker det norske organ-donor-registeret før de velger seg ut ofre?

 

Bare for å bekrefte... det er bekymringen du fokuserer på..?

 

Bekymringen er at folk ikke tenker seg godt nok om før de tar et slikt viktig valg. Og vi ville nok heller fokusere på hvilket dilemma du setter legene i kontra hva som kan skje ved utenlandsreiser. Allikevel er det et poeng da de aller fleste antageligvis ikke er klar over akkurat dette. Skal man holde noe skjult slik at man ikke har den fulle oversikten mens man foretar et valg? Virker som om det er dette du antyder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bekymringen er at folk ikke tenker seg godt nok om før de tar et slikt viktig valg. Og vi ville nok heller fokusere på hvilket dilemma du setter legene i kontra hva som kan skje ved utenlandsreiser. Allikevel er det et poeng da de aller fleste antageligvis ikke er klar over akkurat dette. Skal man holde noe skjult slik at man ikke har den fulle oversikten mens man foretar et valg? Virker som om det er dette du antyder.

 

Jeg antyder vel ingenting.

 

Organdonasjon i Norge gjøres nå via offentlige register i Norge. Hvordan holder utenlandske kriminelle organisasjoner som spekulerer i organdonasjon kontroll med dette, og hvordan spiller det inn når det gjelder å drepe nordmenn for organene deres?

 

Det er du som "antyder" og har et betydlig forklaringsbehov her.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg antyder vel ingenting.

 

Organdonasjon i Norge gjøres nå via offentlige register i Norge. Hvordan holder utenlandske kriminelle organisasjoner som spekulerer i organdonasjon kontroll med dette, og hvordan spiller det inn når det gjelder å drepe nordmenn for organene deres?

 

Det er du som "antyder" og har et betydlig forklaringsbehov her.

 

Om du tolkes riktig; du tror ikke at en nordmann er mer ettertraktet enn en mørkhudet person i Japan, Tyskland, UK eller Nord Amerika ift. organer. Ta japanerne for eksempel; verre rasister enn dem finnes ikke. Om det er mangel på et bestemt organ i Japan, hvem tror du de ville foretrukket motta organet i fra om vi hypotetisk sier det var en valgmulighet? Vi har ikke noe som helst forklaringsbehov av betydning her. Du leser hva du vil og tolker dette akkurat som du ønsker. Formålet var at (naive) nordmenn skal motta all informasjon man har tilgjengelig om emnet. Tror du nordmenn vet mer eller mindre etter dette innlegget?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du tolkes riktig; du tror ikke at en nordmann er mer ettertraktet enn en mørkhudet person i Japan, Tyskland, UK eller Nord Amerika ift. organer. Ta japanerne for eksempel; verre rasister enn dem finnes ikke. Om det er mangel på et bestemt organ i Japan, hvem tror du de ville foretrukket motta organet i fra om vi hypotetisk sier det var en valgmulighet? Vi har ikke noe som helst forklaringsbehov av betydning her. Du leser hva du vil og tolker dette akkurat som du ønsker. Formålet var at (naive) nordmenn skal motta all informasjon man har tilgjengelig om emnet. Tror du nordmenn vet mer eller mindre etter dette innlegget?

 

I den grad det ikke var klart nok - du trenger ikke tolke meg.

 

Det eneste jeg ønsker svar på er hvilken link du mener det er mellom det norske organdonor-registeret og utenlandske kriminelle bander som spesialiserer seg på å drepe mennesker for å høste organene deres?

 

Da spesifikt hvorfor registrering som norsk organdonor skulle gjøre en mer attraktiv for disse organhøsterene?

 

Det virker å være hovedpoenget ditt, så det skulle ikke være så vanskelig å svare på?

Endret av Zork
  • Liker 5
Lenke til kommentar

I den grad det ikke var klart nok - du trenger ikke tolke meg.

 

Det eneste jeg ønsker svar på er hvilken link du mener det er mellom det norske organdonor-registeret og utenlandske kriminelle bander som spesialiserer seg på å drepe mennesker for å høste organene deres?

 

Da spesifikt hvorfor registrering som norsk organdonor skulle gjøre en mer attraktiv for disse organhøsterene?

 

Det virker å være hovedpoenget ditt, så det skulle ikke være så vanskelig å svare på?

 

Du leser jo ikke hva som blir skrevet. Hvorfor skal vi gjenta oss selv? 

 

I den grad det ikke var klart nok - du trenger ikke tolke meg.

 

Det eneste jeg ønsker svar på er hvilken link du mener det er mellom det norske organdonor-registeret og utenlandske kriminelle bander som spesialiserer seg på å drepe mennesker for å høste organene deres? Hacking.

 

Da spesifikt hvorfor registrering som norsk organdonor skulle gjøre en mer attraktiv for disse organhøsterene? Om du tolkes riktig; du tror ikke at en nordmann er mer ettertraktet enn en mørkhudet person i Japan, Tyskland, UK eller Nord Amerika ift. organer. Ta japanerne for eksempel; verre rasister enn dem finnes ikke. Om det er mangel på et bestemt organ i Japan, hvem tror du de ville foretrukket motta organet i fra om vi hypotetisk sier det var en valgmulighet?

 

Det virker å være hovedpoenget ditt, så det skulle ikke være så vanskelig å svare på? Det er ikke vanskelig svare på, men du liker ikke svaret og velger konsekvent overset dette.

 

 

Bekymringen er at folk ikke tenker seg godt nok om før de tar et slikt viktig valg. Og vi ville nok heller fokusere på hvilket dilemma du setter legene i kontra hva som kan skje ved utenlandsreiser. Allikevel er det et poeng da de aller fleste antageligvis ikke er klar over akkurat dette. Skal man holde noe skjult slik at man ikke har den fulle oversikten mens man foretar et valg? Virker som om det er dette du antyder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man ikke vil være donor burde man også miste retten til å få organer fra andre. Skulle ikke vært noe alternativ, ferdig skravla. Ligger du der hjernedød, så har du ikke bruk for en nyre, hjerte eller lunge...

 

Jeg som skriver for AnArv her, er personlig enig med deg i dette vedr. hjernedød. Dette vet mine nærmeste; det er bare å plugge ut.

 

Om man skal nekte noen en slik rett er man inne på ett dilemmaer som slår mange veier. I forbindelse med abort feks. Om mor og far er uenige om man skal beholde barnet, kan da far ha rett til å drepe mor fordi hun drepte barnet?

Endret av AnArv
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...