Gå til innhold

Multicom Xishan N250GU - bedre maskiner i samme priklasse?


geir__hk

Anbefalte innlegg

Hei folkens.
 
bakgrunn
For noen dager siden oppretta jeg en tråd på forumet det jeg ønsket en diskusjon omkring det med retur av lisens ved kjøp av bærbar PC med preinstallert Windows (pga dette gjelder jo så å si samtlige laptoper). Link til den aktuelle tråden. Beste svaret går ut på at det er mulig å kjøpe en Multicom-laptop uten OS.
 
Men så var det en bruker som hevdet dette (link)

Du får sannsynligvis kjøpt en bedre maskin med windows til en lavere pris enn en multicom maskin.

Og det er nettopp denne påstanden jeg skal prøve ut.

 

 

Dette har jeg gjort hittil

Jeg har funnet 5 laptoper som jeg selv har definert å være innafor samme prisklasse for å sammenlikne. Utvalget er begrenset til laptoper med 15 tommer skjerm, og mulig å kjøpe i norske nettbutikker.

 

Her er utvalget (Ingen spesiell rekkefølge):

Multicom Xishan N250GU, Lenovo V145, HP 255 G6 2HG24EA, HP Notebook 15-db0011no, Acer Swift 3 og ASUS VIVOBOOK R542UA-DM489T (sistnevnte er vel strengt tatt ikke sammenliknbar pga høyere pris, men velger å ta den med pga lavt antall maskiner som oppfyller kriteriene).

 

 

Viktige kriterier - sammenlikningsgrunnlag

Først og fremst er det ytelse som jeg ønsker å sammenlikne med. Medfulgt programvare, webcam og usb-porter er lite relvant her. På grunn av prisnivået forventer jeg ikke allverdens av bildekvalitet.

 

Har derfor søkt opp de aktuelle modellene (og installert CPU) på nettet for å finne ut hvilke som gir best ytelse - har tatt utgangspunkt i CPU Passmark.

 

Her får Multicom og HP 255 dårligst score på CPU, med hhv 2441 og 2012 poeng (søk på de aktuelle CPU-ene), HP Notebook og Acer Swift med AMD Ryzen 3 scoorer 4490 poeng hver, og til slutt den dyreste maskinen Asus Vivobook med Intel i5-8250U som scorer 7684 poeng.

Jeg har kun søkt opp CPU'ene på nettet, har selfølgelig ikke mulighet til å teste selv.

 

 

Diverse oppsummeringer fra diverse tester ikke relatert til ytelse/batteritid

HP 255 sies å ha velbalnsert lyd, men vanskeligere å åpne samt svak bakgrunnsbelysning på skjerm.

HP Notebook 15 Får refs på et nettsted for dårlig ytelse.

Acer Swift 3 får pluss for ikke å bli overopphetet, men dårlig skjerm.

Asus Vivobook får pluss for lydkvalitet, men også dårlig skjerm.

Hverken Multicom eller Lenovo V145 har jeg klart å funnet tester på nett.

 

 

Den vanskelige delen

Det som gjør sammenlikningen vanskelig, er at det ikke finnes tester på nett som dekker alle modellene. Da jeg ikke klarer å finne tester på Multicom sin maskin, er det veldig vanskelig å sammenlikne på andre måter enn rene ytelsemessige tester (søker på CPU scoore).

 

Legger ved en skjermdump fra et regneark hvor jeg har forsøkt å sammenlikne CPU-ytelsen mellom de ulike laptopene.

post-87910-0-43318800-1548971620_thumb.png

 

Dermed ser det tilsynelatende ut til at ytelse og bedre kombinasjoner med ram og lagring styrer prisen direkte.

 

Personlig er det viktig at maskinene fungerer ok med Linux, og vet erfaringsvis at trådløse nettverkskort kan være den store bøygen. For Lenovo, Acer Swift og Asus Vivobook, klarer jeg ikke finne ut hvilket wifi-kort som er installert, og dermed kan det hende at noen av disse har wifi-kort som ikke fungerer under Linux.

 

Testene svarer heller ikke på om noen av modellene kan ha låst secure-boot (kan bare boote opp med Windows).

 

Multicom sin maskin scorer relativt lavt på CPU, og det finnes tilsynelatende ingen nettsteder som faktisk har testet denn maskinen.

 

 

Konklusjon

 

Konklusjonen er altså at maskiner innafor samme prisklasse - eller litt over - og skjermstørrelse stort sett har bedre ytelser - når man kun tar CPU Passmark score i betraktning.

Men mangel på utfyllende og sammenliknbare tester på nettet gjør det umulig å sammenlikne maskinene mot hverandre direkte.

 

Påstanden som sitert i starten av innlegget, har jeg derfor ikke mulighet til å hverken si meg enig eller uenig i. Iallefall ikke før det foreligger en mer grundigere test av denne Multicom-laptoppen.

 

 

Spørsmål til forumdeltakere ?

 

Nå tror jeg at jeg har klart å gravd opp relativ mye data for å sammenlikne, og tror at det til slutt blir magefølelsen som bestemmer (eller hvilken av modellene jeg nå skulle dumpe først over) om jeg kommer til å gå for en av de maskinene som er lista opp. Alternativet er å kjøpe brukt, noe jeg har blandet erfaring med.

 

Derfor har jeg ingen konkrete spørsmål til dere andre forumbrukere - men : om noen likevel besitter førstehånds informasjon angående en eller flere maskiner i lista (eller dukker opp en annen sammenliknbar modell som jeg ikke har funnet ennå) så setter jeg selvsagt pris på at erfaringer deles.

 

Nå ble innlegget plutselig ganske langt - så takk til deg som gadd å lese gjennom hele :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Multicom  Talisa U840 14" Full-HD WVA matt, 8. gen Intel Core i3-8130U, 4GB, 1TB HDD, Thunderbolt 3/USB-C, Uten operativsystem, 19mm, 1.4kg Multicom  Talisa U850 Red Edition 15.6" Full-HD WVA matt, Intel Core i3-8145U, 8GB, 128GB SSD, Thunderbolt 3/USB-C, Uten operativsystem, 1.7kg, 19.9mmMulticom  Talisa U831 13.3" Full-HD WVA matt, 8. gen Intel Core i5-8250U, 8GB, 256GB PCIe SSD, Thunderbolt 3/USB-C, Uten operativsystem, 18mm, 1.3kg

 

Må vel være noe slikt i så fall? Dumt å kjøpe pentium i dag, er for dårlig neste år, eller kort tid etter.

Lenke til kommentar

Takk for forslag LMH1. 15-tommeren er absolutt innenfor sammenlikningsgrunnlaget, og kan godt hende at den gir mer ytelse for penga enn Multicom Xishan N250GU.

 

Var visst en skriveleif på nettsiden - oppsummeringa oppe på siden påstår 128Gb SSD, mens det står 256 i detaljene lenger ned på siden. Humm :confused:

Lenke til kommentar

Var visst en skriveleif på nettsiden - oppsummeringa oppe på siden påstår 128Gb SSD, mens det står 256 i detaljene lenger ned på siden.

Genialt! :)

 

Vanligvis er det ikke ubetydelig prisforskjell på 128 og 256Gb.

 

Dessuten er 128 Gb snaut for en datamaskin som kjører Windows 10, men ikke for en linux maskin.

 

Her er en Lenovo som ser grei ut på papiret:

 

https://prisjakt.no/product.php?e=4868175

 

Jeg har ikke undersøkt om den er brukbar for linux.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...