Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

DAB+Bluetooth i tak


Anbefalte innlegg

I nåværende hus har jeg Elko Soundplayer på badet, som er et stereoanlegg med to høyttalere i taket og hovedenhet i en dobbel veggboks. 

Jeg skal bygge nytt og vil ha noe tilsvarende. Elkoen er både utgått og litt kjip på lyd. Har noen erfaring med andre anlegg? Jeg ønsker ingen forsterker e.l. som må stå for seg selv, alt skal være innebygd. Foreløpig har jeg funnet KBSound iSelect 5" med BT-modul i tillegg, og Systemline e100.

 

Har noen forslag til/erfaring med flere alternativer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker Google Home Mini til dette, har en i hvert rom i huset, og anlegg med Chromecast i stuen. Får både nettradio og spotify her, kan styre den enkelte høytaler, eller grupper av høyttalere, og kan justere volum og bytte stasjon ved å snakke til den. Jeg har et nettbrett med Android liggende, og all streaming går gjennom dette.

Lenke til kommentar

Jeg bruker Google Home Mini til dette, har en i hvert rom i huset, og anlegg med Chromecast i stuen. Får både nettradio og spotify her, kan styre den enkelte høytaler, eller grupper av høyttalere, og kan justere volum og bytte stasjon ved å snakke til den. Jeg har et nettbrett med Android liggende, og all streaming går gjennom dette.

..du har vel ikke google home i taket? Mini har uansett alt for spak lyd til å brukes til musikk.

Lenke til kommentar

Finnes det aktive høyttalere for innfelling i tak da? Da kunne man hatt en Chromecast Audio koblet til, og en liten Home Mini til å styre alt sammen. 

Har dessverre ingen erfaring med forsterkere man kan plassere i veggbokser for strøm. 

Alternativt kunne man hatt en liten forsterker i et skap og trukket høyttalerkabler til de vanlige innfelte elementene. Da kan man bruke høykvalitetselementer fra B&W, Dali eller tilsvarende, og en Sonosforsterker med Alexa/Google Assistand-støtte. 

Lenke til kommentar

 

For lyd som "surrer i bakgrunnen" holder en Mini i massevis.

Mulig jeg forklarte meg dårlig - til vanlig skal det bare surre radio i bakgrunnen, men jeg må ha muligheten til å fyre opp spotify med volum også, f.eks når jeg skal ta klesvask som blir dørgende kjedelig uten musikk, eller når kåna skal gjøre seg klar til en kveld ute.

 

Finnes det aktive høyttalere for innfelling i tak da? Da kunne man hatt en Chromecast Audio koblet til, og en liten Home Mini til å styre alt sammenn

Hmm, det er jo absolutt en mulighet - men chromecast audio må ha USB-strøm eller?

 

Finnes nok av innfelte aktive høyttalere, som disse: https://www.lsound.no/products/yamaha-ns-ic400-hvit?variant=30404377036&gclid=Cj0KCQiA-c_iBRChARIsAGCOpB1Hx767tBCnSGetc7PspZv1MrsuvKSqfReapCcc3xnHXspYBrGQM1kaAtmvEALw_wcB

 

 

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Hmm, det er jo absolutt en mulighet - men chromecast audio må ha USB-strøm eller?

 

Finnes nok av innfelte aktive høyttalere, som disse: https://www.lsound.no/products/yamaha-ns-ic400-hvit?variant=30404377036&gclid=Cj0KCQiA-c_iBRChARIsAGCOpB1Hx767tBCnSGetc7PspZv1MrsuvKSqfReapCcc3xnHXspYBrGQM1kaAtmvEALw_wcB

Chromecast Audio må ha strøm, vanlig micro-USB inn. Adapter for 110-230 V følger med. Noen aktive høyttalere har USB-utgang som kan brukes til Chromecast. Du bør kjøpe denne snart: https://www.tek.no/artikler/google-kutter-chromecast-audio/455511

 

Pass på at din aktive høyttaler slår seg på automatisk når den får signal fra aux på Chromecast Audio. Et bedre alternativ er å finne en høyttaler med innebygget Chromecast, som noen modeller fra Sony, LG, Pioneer og flere andre har.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
toth skrev (På 31.1.2019 den 12.09):

I nåværende hus har jeg Elko Soundplayer på badet, som er et stereoanlegg med to høyttalere i taket og hovedenhet i en dobbel veggboks. 

Jeg skal bygge nytt og vil ha noe tilsvarende. Elkoen er både utgått og litt kjip på lyd. Har noen erfaring med andre anlegg? Jeg ønsker ingen forsterker e.l. som må stå for seg selv, alt skal være innebygd. Foreløpig har jeg funnet KBSound iSelect 5" med BT-modul i tillegg, og Systemline e100.

 

Har noen forslag til/erfaring med flere alternativer?

Hei.

Hvilken løsning endte du opp med?

Lenke til kommentar
Catod skrev (På 11.5.2020 den 9.08):

Hei.

Hvilken løsning endte du opp med?

Hei, jeg ente opp med KBSound Star 5". Hvis du ha solid bass, styr unna - hvis det er mest til underholdning, radio, podcast og bakgrunnsmusikk er det helt topp anlegg - DAB-mottak fungerer fint både oppe på kjøkkenet og nede på badet i kjelleren. Volumet er plenty, og appen er grei og oversiktelig.
https://www.elektroimportoren.no/kbsound-star-5-bluetooth-dab-/6441058/Product.html

Endret av toth
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...