Gå til innhold

Hvor lang tid kan tollbehandling ta?


TheodorBjork

Anbefalte innlegg

NÅ innrømmer de at det er avvik og sier at pakken ikke har ankommet "lokal budavdeling" (i følge kundeservice). Når jeg spør hvor lenge det kan ta får jeg bare "Det kan variere, men vi har ikke sporing på disse før de kommer til lokal avdeling og blir lastet opp for utkjøring så da vet ikke vi mer heller." og at dette "skjer ofte med slik sendinger".
ARGH!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er ikke den første som har hatt pakke på norgesturné, og garantert ikke den siste.

 

Ja, typisk den ene pakken jeg virkelig trengte så fort som mulig.

Men nå sier de at det vanlgivis tar én uke etter den har forlatt importterminal. Så det er torsdag. Vi får se da.

 

Posten skylder selvsagt på "de" (hvem enn det er, antageligvis Postnord, men har Postnord noe med pakken når den har ankommet Norge? Følger dansk Postnord pakken videre gjennom toll?) 

 

Og hvorfor kunne de ikke fortelle meg at pakken ikke har ankommet "lokal budavdeling" når jeg kontaktet dem i går? I går fikk jeg bare en sur melding om "at jeg bare måtte vente".

 

Endret av TheodorBjork
Lenke til kommentar

Ok. Nå er jeg mer fovrirret, endelig en utvikling, men hva betyr det?

 

Sendingen er tollbehandlet og sendes til mottaker.     06.02.2019 07:44     0024 OSLO

Sendingen er sortert og videresendt.                            06.02.2019 07:56     0024 OSLO

 

Sendes til mottaker er 07:44
Og så sortert og videresendt 07:56? Er ikke jeg "mottaker"?

Lenke til kommentar

Ok. Nå er jeg mer fovrirret, endelig en utvikling, men hva betyr det?

 

Sendingen er tollbehandlet og sendes til mottaker.     06.02.2019 07:44     0024 OSLO

Dette er ikke et pakkeskann. Det er en elektronisk melding som går fra tollkontoret til posten, hvor tollkontoret gir posten lov til å levere pakken. Det betyr egentlig "Tollklarert, kan passere den norske grense". Eller på mer folkelig norsk: "Kan leveres til mottager".

 

Sendingen er sortert og videresendt.                            06.02.2019 07:56     0024 OSLO

Dette er et fysisk pakkeskann. Og gitt tiden mellom tollmeldingen og pakkeskannet vil jeg si dette var en manuell jobb hvor noen ventet på tollmeldingen for så å "umiddelbart" manuelt sortere pakken for videresending. Slikt skjer gjerne om noen har tullet det til tidligere. Videresending i denne sammenhengen betyr often at den er klar for lasting, eller er lastet, i bilen som frakter den til postkontoret for avhenting. Dersom du ikke forventer den levert på døren da.
Lenke til kommentar

Dette er ikke et pakkeskann. Det er en elektronisk melding som går fra tollkontoret til posten, hvor tollkontoret gir posten lov til å levere pakken. Det betyr egentlig "Tollklarert, kan passere den norske grense". Eller på mer folkelig norsk: "Kan leveres til mottager".

 

Dette er et fysisk pakkeskann. Og gitt tiden mellom tollmeldingen og pakkeskannet vil jeg si dette var en manuell jobb hvor noen ventet på tollmeldingen for så å "umiddelbart" manuelt sortere pakken for videresending. Slikt skjer gjerne om noen har tullet det til tidligere. Videresending i denne sammenhengen betyr often at den er klar for lasting, eller er lastet, i bilen som frakter den til postkontoret for avhenting. Dersom du ikke forventer den levert på døren da.

 

Jeg aner ikke om den leveres på postkontor eller i postkassen. Pakken har alltid blitt levert til postkontor tidligere pga størrelse (og hvis det er snakk om toll må vel det uansett betales på postkontoret) så forhåpentligvis går den rett til postkontoret og ikke først forsøkt å leveres i postkasse for å så måtte vente til den kommer tilbake til basen og til postkontoret.

Lenke til kommentar

Må den gjennom flere terminaler etter den er sortert og videresendt i dag, eller mener du at pakker generelt må via terminaler?

Kommer an på hvor du bor. For min del må pakkene noen ganger også via Kristiansand. Du får trolig en ny melding ala "Under transport", "Ankommet utleveringssted" eller lignende.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Kommer an på hvor du bor. For min del må pakkene noen ganger også via Kristiansand. Du får trolig en ny melding ala "Under transport", "Ankommet utleveringssted" eller lignende.

 

Vel, jeg bor i Oslo. Den har allerede vært innom Lørenskog, så da skal den vel tvilsomt innom Kristiansand? Så neste melding skal være "under transport"? Det tar da ikke en uke å kjøre fra Lørenskog til Oslo. :(

Lenke til kommentar

Ok, endelig kom pakken :p

Men noen hva taksten/tariffen for toll er? Jeg betalte 460kr og varen kostet ca 570 (men hey! jeg er fremdeles glad den endelig kom uansett prisen) men jeg antar det ville vært mer hvis jeg kjøpte for tusen f.eks?

Står det ikke hva du har betalt for på kvitteringen? Postens betaling er vel kr 158 + moms av pris og frakt + eventuell toll avhengig av type vare.

 

Kan beregnes her: https://www.posten.no/fortolling/motta-fra-utlandet

 

 

 

Edit: korrektur

Endret av Mr D
Lenke til kommentar

Ok, endelig kom pakken :p

Men noen hva taksten/tariffen for toll er? Jeg betalte 460kr og varen kostet ca 570 (men hey! jeg er fremdeles glad den endelig kom uansett prisen) men jeg antar det ville vært mer hvis jeg kjøpte for tusen f.eks?

Betalte du for forenklet fortolling eller ordinær fortolling? Fant nettopp ut at posten har en hemmelig varegruppe hvor de tar 341kr i ordinær fortolling selv om varens verdi er under 3000kr og ville ellers ha hatt forenklet fortolling til 158kr. Dette informerer de ikke om på nettsiden eller i importkalkulatoren. At det kun er ansatte internt hos posten som vet om den er jo upraktisk for forbrukere som ønsker å vite totalprisen på ting før de bestiller.

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...
On 1/31/2019 at 8:21 AM, Sokkalf™ said:

Jeg har hatt ting UNDER 350kr-grensa som har blitt liggende hos Toll for kontroll i over 5 uker. Kom tilslutt frem med et "åpnet for kontroll"-klistremerke på.

Samme situasjon for meg nå. Ganske kjedelig, heldigvis ikke noe jeg må ha raskest mulig. Tollbehandlingen (av en vare til under 350 kr) skulle ta "1 til 2 virkedager". Det har nå snart gått 2 uker (inkl. helger).

Lenke til kommentar
Eppelsin skrev (6 timer siden):

Samme situasjon for meg nå. Ganske kjedelig, heldigvis ikke noe jeg må ha raskest mulig. Tollbehandlingen (av en vare til under 350 kr) skulle ta "1 til 2 virkedager". Det har nå snart gått 2 uker (inkl. helger).

Hvordan kan du være overrasket over det så nærme jul? Det er jo bare en drøy uke igjen og "alle" handler julegaver på nettet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 12/15/2019 at 10:38 AM, ilpostino said:

Hvordan kan du være overrasket over det så nærme jul? Det er jo bare en drøy uke igjen og "alle" handler julegaver på nettet.

Det var jo ikke såå nærme jul i begynnelsen av desember. Men rett skal være rett, og det er slett ikke den norske tollen i dette tilfelle. Jeg har bommet litt.. Det er eksport-tollen i Kina den sitter fast (bestilt ca midt i november). Jeg la ikke merke til at det sto "sendt til tollbehandling for eksport" til å begynne med på pakkesporinga :blush:

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...