Gå til innhold

Spill-PC (Ryzen-versjon)


Anbefalte innlegg

God aften.

 

Jeg har i lengre tid vurdert å kjøpe ny PC, men enn så lenge har det blitt med vindusshoppinga. Nå kjenner jeg dog at det kan bli aktuelt da jeg kunne tenke meg å spille i 1440p. Særs gunstig er det også at Nvidia slapp sin RTX 2060-modell nylig. Å lese seg opp på ny teknologi igjen tar tid, men på nåværende tidspunkt ser jeg for meg et oppsett som kan se noenlunde slikt ut:

 

CPU: AMD Ryzen 2600x

Hovedkort: MSI X470 Gaming Pro

Minne: Kingston 16 gb, Hyperx Predator (3200 mhz)

GPU: EVGA RTX 2060 XC 6 GB

Harddisker: WD Black 500 GB PCIe M.2, Samsung 500 GB 860 EVO 2,5" & Seagate 1 TB Barracuda 3,5"

Kabinett: Phanteks Eclipse P400 S Silent Midi Tower

PSU: EVGA 650 W 80- Gold

 

Må sannsynligvis kjøpe et trådløst nettverkskort da jeg ikke har mulighet til å bruke nettverkskabel, med mindre det finnes et passelig hovedkort som har innebygget wifi-kort da.

 

Hvordan ser dette ut for dere? Noe som skurrer eller fremstår oppsettet som fornuftig?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

God aften.

 

Jeg har i lengre tid vurdert å kjøpe ny PC, men enn så lenge har det blitt med vindusshoppinga. Nå kjenner jeg dog at det kan bli aktuelt da jeg kunne tenke meg å spille i 1440p. Særs gunstig er det også at Nvidia slapp sin RTX 2060-modell nylig. Å lese seg opp på ny teknologi igjen tar tid, men på nåværende tidspunkt ser jeg for meg et oppsett som kan se noenlunde slikt ut:

 

CPU: AMD Ryzen 2600x

Hovedkort: MSI X470 Gaming Pro

Minne: Kingston 16 gb, Hyperx Predator (3200 mhz)

GPU: EVGA RTX 2060 XC 6 GB

Harddisker: WD Black 500 GB PCIe M.2, Samsung 500 GB 860 EVO 2,5" & Seagate 1 TB Barracuda 3,5"

Kabinett: Phanteks Eclipse P400 S Silent Midi Tower

PSU: EVGA 650 W 80- Gold

 

Må sannsynligvis kjøpe et trådløst nettverkskort da jeg ikke har mulighet til å bruke nettverkskabel, med mindre det finnes et passelig hovedkort som har innebygget wifi-kort da.

 

Hvordan ser dette ut for dere? Noe som skurrer eller fremstår oppsettet som fornuftig?

 

Til sommeren kommer 3000 serien Ryzen med PCIe4.0 støtte. Noen 400 serie hovedkort vil kanskje få PCIe4.0 støtte via BIOS oppdatering. Men vi har jo ikke ide om hvilke, så om man vil være sikker, må man vente på X570 chipset hovedkort.

 

Så personlig, om jeg hadde hatt muligheten, ville jeg faktisk ventet til sommeren. Da er det også ventet nye skjermkort fra AMD (Navi), som nok vil være mer enn konkurransedyktige mot RTX2060. Altså samme ytelse, men billigere. 2060 er strengt tatt et håpløst skjermkort, som likevel får ros, ikke på grunn av at det er bra, men fordi markedet er føkked for øyeblikket.

 

Når det er sagt er det jo ikke akkurat dyrt med R5 2600 heller (uten X). ~1700 Kr, med spillet "The Division 2" på kjøpet. Popper man inn i BIOS og setter multiplier til 41 når man likevel er der for å sette RAM hastigheten, så har man 2600X ytelse. Så en 2600 sammen med et 1000 kroners B450 hovedkort, kan være en fin "ventepølse".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger!

 

Jarmo: Burde være ok!

 

sveibuen: Tviler ikke, men vil kanskje ikke bruke så mye penger på HK og RAM!

 

Gabri3l: Skjønner hva du mener, men spørs om jeg har tålmodighet til å vente enda lengre. Må kanskje sette meg litt inn i den teknologien du nevner, og tenke litt til. :)

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger!

 

Gabri3l: Skjønner hva du mener, men spørs om jeg har tålmodighet til å vente enda lengre. Må kanskje sette meg litt inn i den teknologien du nevner, og tenke litt til. :)

 

Det er nok ikke viktig med PCIe4.0 med det første. Men man vet aldri hvor livet bærer. Selv har jeg faktisk en 1680x1050 monitor i boden, I tilfelle jeg en dag går helt konkurs, og må klare meg med skikkelig dårlig skjermkort. Bedre å spille på 1050p på "medium" enn å måtte ned på "Low" i 1080p. :p

 

Dersom du skal eie denne PC'en i relativt lang tid, så kan det komme en gang i fremtiden der du sparker deg selv for at du ikke ventet på PCIe4.0. Umiddelbart vil det derimot ha svært lite å si, om noe... Men det er jo slikt man nesten må advare om. Det er jo derfor vi er her på forumet; for å hjelpe hverandre. Vel, noen av oss ihvertfall. :p

 

Jeg har vært veldig "glad" i det hovedkortet som sveibuen anbefaler, tidligere, men når prisen er nesten lik, så er det nok Asus sitt B450-E som er det aller beste man får tak i av B450 hovedkort nå. Skal du handle nok komponenter til å få gratis frakt fra Proshop, så ville jeg absolutt tatt den i stedet for Pro Carbon kortet. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...