Gå til innhold

Facebook betaler tenåringer for tilgang til telefonene deres


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Desto verre Facebook blir, desto bedre fremstår Steemit :) ingen råtne mellommenn som stjeler og tjener penger på deg når det drives av blokkjede.

 

"Can I delete or deactivate my account?

Accounts can not be deactivated or deleted. The account along with all of its activity is permanently stored in the blockchain."

 

Og det er i tråd med europeisk lovverk?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

FB og andre sosiale medier generelt er noe Datatilsynet kunne for lenge siden flådd skinnet av, sånn egentlig. Og jeg snakker ikke bare om de som har konto men de "sosiale knappene" som sporer folk, FB som avlytter folk via mobiltelefoner og fanger opp "nøkkelord" fra samtaler (ikke bare telefonsamtaler men den lytter hele tiden).

Selv etter USAs nærmest ueksisterende datavern er dette mildt sagt ulovlig, men slik som diverse trynehefter, instagrammer etc er så er vel argumentet at a) de er for store til å bekjempes eller b) "jo men folk må jo ha..." og dermed gjøre privatliv til en nærmest ikke-eksisterende fenomen.

 

Men selvfølgelig hvis det er Huawei å ja, da kommer hele bevisløse hyklerkoret, gjerne en nikkedokke fra PST i samme slengen, og advarer om farene som ingen har enda bevist noenting av. Ikke at jeg er så naiv at Huawei ikke kan brukes/misbrukes av kommunistiske Kina, men dette er bare for å sammenligne litt. En annen faktor man kan ta i betraktningen er så lenge problemet stammer fra USA så er vel det meste feid under teppet - om det måtte være avlytting av europeiske politikere, om det er norske borgere som mottar svart lønn fra den amerikanske ambassaden for å jobbe som ekstra overvåkning ifbm ambassadens sikkerhetstjenester (og dermed amerikanske agenter) etc.

MAO en sak kan bli alt fra total katastrofe til en ikke-sak så lenge det er politisk ønskelig å vinkle det fra en retning som passer de jour.

Endret av nessuno
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke for meg at de har gitt info så enkelt som det kunne vært:

"vil du la oss

1 bruke all aktivitet på din mobiltelefon,

2 la oss slå på mikrofonen og kamera om det passer oss,

3 bruke informasjonen slik vi vil

4 dele all informasjon med de det passer oss

Som kompensasjon får du opptil $20 per måned for å være betabruker.

Vi tar vernet av ditt personvern på alvor, og vil derfor ikke fortelle hvem vi er før vi må."

Ingen tar seg bryet med å lese vilkår som er lange, man skummer gjennom dem, og da kan man få svært mange veldig uinformerte samtykker, også fra tenåringer.

Var dette et eu-støttet psykologiforsøk med gode hensikter om bruk av data til å forstå det sosiale livet til yngre mennesker, ville dette fått førstesiden på alle aviser og nettaviser(om de mot formodning skulle fått godkjenning).

Hvorfor er det da så fantastisk mye mer toleranse overfor store multinasjonale selskap som vi alle bruker?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...