Gå til innhold

Billigste Model S og X kommer tilbake med bedre rekkevidde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Synd at Tesla i samarbeid med nikkelverket i Russland bidrar til å forurense lufta i Finnmark så kollosalt at folk må leve med en luftkvalitet som er en av verdens verste.

 

Gjør de? Hvor kan jeg lese mer om det?

Faktisk så ille at folk må holde seg innendørs. Det er, tro det eller ei, langt renere med dieselbil.

Lenke til kommentar

"Den rimeligste Model X får en rekkevidde på 238 miles."

 

Dette er vel feil, dette var EPA-rekkevidde for X75D. Den nye er oppgitt til 270 miles, altså en økning på 51km fra X75D.

 

100D har EPA-rekkevidde på 295 miles, som bør tilsi at den nye "short-range"-versjonen har ca 91.5 kWh tilgjengelig.

 

Prisen for den nye X med kort rekkevidde er 88k USD, ca 750k NOK.

Lenke til kommentar

 

 

Synd at Tesla i samarbeid med nikkelverket i Russland bidrar til å forurense lufta i Finnmark så kollosalt at folk må leve med en luftkvalitet som er en av verdens verste.

 

Gjør de? Hvor kan jeg lese mer om det?

Her:

 

https://www.nrk.no/finnmark/tesla-eier_-_-kjopte-jo-elbil-for-at-den-skal-vaere-miljovennlig-1.14405311

 

Her må det gjøres noe asap.

Det var da voldsomt til en kobling.

Tesla og BASF har vært i samarbeid i flere år. Dette gjelder kjemikalier til maling til bilene.

 

BASF inngikk nylig avtale med Nornickel for gud vet hva.

Prøv igjen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

 

Synd at Tesla i samarbeid med nikkelverket i Russland bidrar til å forurense lufta i Finnmark så kollosalt at folk må leve med en luftkvalitet som er en av verdens verste.

 

Gjør de? Hvor kan jeg lese mer om det?

Her:

 

https://www.nrk.no/finnmark/tesla-eier_-_-kjopte-jo-elbil-for-at-den-skal-vaere-miljovennlig-1.14405311

 

Her må det gjøres noe asap.

Det var da voldsomt til en kobling.

Tesla og BASF har vært i samarbeid i flere år. Dette gjelder kjemikalier til maling til bilene.

 

BASF inngikk nylig avtale med Nornickel for gud vet hva.

Prøv igjen.

"

Det største kjemiske konsernet i verden, BASF, har inngått en avtale med Nornickel om kjøp av materialer. Disse skal brukes til å produsere bilbatteri til elbiler". Det er ikke mange som tror at bilbatterier er det samme som maling, men du gjør altså. Dessuten tror jeg ikke Tesla MALER bilene, de blir nok lakkert sånn som hos alle andre bilprodusenter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har Tesla anledning til å introdusere en ny modell med NEDC-rekkevidde?

Trodde en da var pålagt å oppgi WLTP

Tror ikke det når det gjelder S/X, siden de ble lansert når NEDC var gjeldende. Dersom de kommer i ny utgave, så vil de sikkert bli oppdatert til WLTP. Men, samtidig, dersom man går på tesla.com og inn på den Canadiske nettbutikken, så får man opp EPA rekkevidden i km. Denne er strengere enn WLTP (og mer realistisk). 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Synd at Tesla i samarbeid med nikkelverket i Russland bidrar til å forurense lufta i Finnmark så kollosalt at folk må leve med en luftkvalitet som er en av verdens verste.

 

Gjør de? Hvor kan jeg lese mer om det?

Her:

 

https://www.nrk.no/finnmark/tesla-eier_-_-kjopte-jo-elbil-for-at-den-skal-vaere-miljovennlig-1.14405311

 

Her må det gjøres noe asap.

Det var da voldsomt til en kobling.

Tesla og BASF har vært i samarbeid i flere år. Dette gjelder kjemikalier til maling til bilene.

 

BASF inngikk nylig avtale med Nornickel for gud vet hva.

Prøv igjen.

"

Det største kjemiske konsernet i verden, BASF, har inngått en avtale med Nornickel om kjøp av materialer. Disse skal brukes til å produsere bilbatteri til elbiler". Det er ikke mange som tror at bilbatterier er det samme som maling, men du gjør altså. Dessuten tror jeg ikke Tesla MALER bilene, de blir nok lakkert sånn som hos alle andre bilprodusenter.

Hvor kommer frem at Tesla skal viderekjøpe disse batterimaterialene?

Om BASF og Nornickel skal produsere batterier selv har vel Tesla ingen med.

 

Med din koblingsforståelse, så er Apple samarbeidsparter med staten Sør-Korea om militærvåpenproduksjon. Fordi de kjøper minne, skjermpaneler, etc. fra Samsung.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det største kjemiske konsernet i verden, BASF, har inngått en avtale med Nornickel om kjøp av materialer. Disse skal brukes til å produsere bilbatteri til elbiler". Det er ikke mange som tror at bilbatterier er det samme som maling, men du gjør altså. Dessuten tror jeg ikke Tesla MALER bilene, de blir nok lakkert sånn som hos alle andre bilprodusenter.

Tesla/Panasonic får hovedsaklig nikkel fra Ny-Caledonia.

 

Ser ut til at nikkelet vil benyttes i europeiske batterifabrikker: https://www.basf.com/global/en/media/news-releases/2018/10/p-18-336.html

 

Det planlegges en rekke nye batterifabrikker i Europa, blant annet av Samsung SDI, LG Chem, CATL og SK Innovation. Batteriene fra disse fabrikkene vil havne i biler produsert av europeiske bilprodusenter som Renault, VAG, BMW, osv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvordan går det med berømmelige marginene når det installeres mange kWh ekstra med dyre batterier som man ikke tar betalt for?

Tror nok de allerede har gode marginer på 100kwh batteriet. Vil tippe dette er kortvarig fram til Model S kommer med ny type batteri og CCS-lading. Da blir det sikkert slutt på at det er en batteripakke som er SW begrenset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig i at man bør gjøre noe med forurensning, men kanskje litt uhensiktsmessig og alltid skrike el-bil eller Tesla.

 

Særlig når det i artikkelen står "Saken handler ikke om Tesla, men om en rekke bilprodusenter som handler med BASF".

 

Videre er det ikke automatikk i at dette bare har med el-bil å gjøre. Det linkes i artikkelen til en annen artikkel i The Barents Observer, hvor det bla. opplyses at "Two-thirds of global nickel production is today used in production of stainless steel. 5% is used for car batteries...". Så ja, forurensning er dumt, og vi må bidra til å redusere dette, men da er det kanskje litt dumt å bare ha fokus på 5% av produksjonen. Kanskje vi i så fall også burde bruke mindre rustfritt stål?

  • Liker 8
Lenke til kommentar

 

 

 

En tidligere versjon av denne saken hadde en Tesla-eier med i tittelen, noe som gjorde inngangen til saken upresis. Saken handler ikke om Tesla, men om en rekke bilprodusenter som handler med BASF. Derfor er teksten endret.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...