Gå til innhold

Giske om DAB: – I ettertid kan man se at beslutningen om ble gjort på feil grunnlag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lokalradioene bør vel kunne få sende på DAB nå som det er valgt som radio system.

 

Det er ikke så mye ledig plass på DAB etter Digitalradio Norge sikret seg monopol med alle de 30 riksdekkende kanalene:

https://www.aftenposten.no/kultur/i/5V01ae/To-selskaper-kontrollerer-nasjonal-reklameradio-til-2032

 

Mulig man kan tildele lokale blokker for nærradio, men da må de betale for en ny blokk. Er det mange å dele på kostnadene så blir det kanskje levelig pris, men da mister de FM-lytterne sine. Er man reklamefinansiert så ønsker man å beholde lyttere...

https://www.lokalradio.no/nyheter/radionyheter/ikke-mulig-a-drive-lokalradio-kun-pa-dab-14159/

Endret av Frobe
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Du er klar over at også døve får førerkort?

Kjører de med økt risiko for ulykker de altså?

 

Dessuten: Folk med sinnsykt stereoanlegg i bilen hører nok mindre av trafikken, enn meg med normalt volum i proppene.

Hei, andre går jo lov til å øke risikoen. Hvorfor skal ikke jeg få det?

Lenke til kommentar

Hei, andre går jo lov til å øke risikoen. Hvorfor skal ikke jeg få det?

 

Det hever muligens sjansen for ulykker litt, så man får være mer oppmerksom. Mennesker gjør en million valg hver dag som er potensielt farlige, når det kommer til musikk i forbindelse med kjøretøy mener jeg det er bedre å advare enn å fordømme.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Du er klar over at også døve får førerkort?

Kjører de med økt risiko for ulykker de altså?

 

Dessuten: Folk med sinnsykt stereoanlegg i bilen hører nok mindre av trafikken, enn meg med normalt volum i proppene.

Hei, andre går jo lov til å øke risikoen. Hvorfor skal ikke jeg få det?

For ikke å snakke om alle de med ett rikholdig utvalg av DAB kanaler som svitsjer og svitsjer for å finne noe brukbart å høre på. Mulig vi burde forby radio/media i bil helt og holdent. Hadde nok vært det beste. Endret av EremittPåTur
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor har ingen problem med digitalt TV?

Jeg sitter her med en haug TVer som jeg ikke kan bruke når sendingene ble digitale....

Hvor gamle er de TVene?

Du trenger sikkert bare noen dekodere

 

 

Blir ikke aktuelt med DAB i min bil da det blir en ekstern enhet og ikke innebygget i mitt nåværende anlegg

Har gått tilbake til å bruke CD plater, med musikk jeg laster ned ulovlig, så et langt skritt tilbake

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Lite kult å kjøre rundt med musikk på ørene. Du hemmer en av sansene og øker risikoen for ulykker. Det hjelper ikke med: "jamen jeg kjører så fint, jeg har aldri vært utfor ulykker"

 

Du er klar over at også døve får førerkort?

Kjører de med økt risiko for ulykker de altså?

 

Dessuten: Folk med sinnsykt stereoanlegg i bilen hører nok mindre av trafikken, enn meg med normalt volum i proppene.

Litt heming må det vel være å være døv? Men får de lappen, så er de vel trygge i trafikken. De tar det vel igjen ved å ha skjerpet de andre sansene? En del kjører jo helt uten "sanser" i trafikken uansett.

Lenke til kommentar

Lokalradioene bør vel kunne få sende på DAB nå som det er valgt som radio system.

 

Det får de, men ettersom DAB er fryktelig dyrt å rigge opp så vil så og si alle lokalradioer sende på fm. Men det får de ikke lov til pga at P4&radionorge har myndighetene i sin hule hånd og får dem til å forby det.

De vil jo ikke miste noen reklameinntekter til lokalradioene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg høre til de som har fått en mye bedre radiopplevelse, men hører egentlig lite på radio da det er stort sett "Jabbeprogrammer"

Alle de nye kanalene ser jeg på som et gode, og kan slappe av med "10 country" eller "Vinyl" når jeg kjører bil.

Når jeg først har signal er det klart og uten skurring, men på Vestlandet faller signalet ut her og der, men det kommer seg vel når nettet er fullt utbygd.

 

Beklagligvis er DAB-nettet ferdig utbygd. Du kan dermed ikke forvente noen bedre dekning på DAB-radio'n din. Problemet med dårlig dekning eksistere også på Østlandet, Sørlandet, Midt-Norge og Nord-Norge. Det er vist meningen at det skal være sånn. :-(

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det får de, men ettersom DAB er fryktelig dyrt å rigge opp så vil så og si alle lokalradioer sende på fm. Men det får de ikke lov til pga at P4&radionorge har myndighetene i sin hule hånd og får dem til å forby det.

De vil jo ikke miste noen reklameinntekter til lokalradioene.

Hvor dyrt er det egentlig å sende på DAB? Var ikke en studentradio i Trondheim en av dem som var tidlig ute med DAB?
Lenke til kommentar

Beklagligvis er DAB-nettet ferdig utbygd. Du kan dermed ikke forvente noen bedre dekning på DAB-radio'n din. Problemet med dårlig dekning eksistere også på Østlandet, Sørlandet, Midt-Norge og Nord-Norge. Det er vist meningen at det skal være sånn. :-(

Det ideelle tidspunktet for å klage over dårlig dekning var nok de første ukene/månedene etter at FM ble steng i ditt distrikt. Da var DAB-aktørene på sitt mest lydøre og på hugget for å tette hull i dekningen.

 

Tror fortsatt ikke det er helt bortkastet å for eksempel slenge inn en melding til NRK hvis du finner et dekningshull langs veien.

 

(for øvrig mistenker jeg at mange med dårlig dekning *egentlig* har dårlig antenne..)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Får ikke konsesjon, de utalandske aktørene er redd konkurransen om reklamekrone

 

så argumentet til politikerne om at "det blir plass til mange flere kanaler på DAB" gjelder ikke lokalradio tydeligvis...

Viktigere med:

 

NRK Sami

NRK Jazz

NRK sport

NRK Folkemusikk

NRKnyheter

NRK klassisk

NRK P1

NRK P1+

NRK P2

NRK P3

NRK P13

NRK mp3

... og sikkert flere

 

Helt fuk...ings SYKT at mine skattekroner går til å lage et monopol større i 2019!

Endret av ozone
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hadde man satset på bedre utbygging av eksisterende mobildata istedenfor separat DAB+ dekning kunne det kommet noe godt ut av det.

 

Fint at Radio Metro fortsatt sender på FM.  Kjører jeg utenfor dekningsområdet er det løst ved egen FM-sender i sigarett-tenneren til 300kr.  Men litt ekstra styr er det selvfølgelig å koble tlf til med bluetooth og starte TuneIn på telefonen.  Hører da mest på radiokanaler som ikke var å finne på gamle FM-nettet.   Det er noen drop-outs innimellom der mobildata dekningen er dårlig, men det er visst samme type problem med DAB+ dekningen.

 

Det offentlige har gjort flere feil som det er vanskelig å se er gode i ettertid:

Nødnett - bygget eget lite feiltolerant nett istedenfor å gjøre eksisterende mobilnett mer feiltolerant

DAB+ - bygget eget digitalt nett med mangelfull dekning istedenfor å tette hull i dagens mobildatadekning

Stengt ned FM-nettet under vikarierende argument om kostnader for drift (dette er noe av den enkleste og mest robuste teknologien som finnes - illustrert av at lokalradioer som Radio Metro klarer å sende over store områder) FM har også vesentlige fordeler om hele befolkningen skal informeres over radio i krisesituasjoner.

Endret av Rune_says
  • Liker 5
Lenke til kommentar

så argumentet til politikerne om at "det blir plass til mange flere kanaler på DAB" gjelder ikke lokalradio tydeligvis...

Viktigere med:

 

NRK Sami

NRK Jazz

NRK sport

NRK Folkemusikk

NRKnyheter

NRK klassisk

NRK P1

NRK P1+

NRK P2

NRK P3

NRK P13

NRK mp3

... og sikkert flere

 

Helt fuk...ings SYKT at mine skattekroner går til å lage et monopol større i 2019!

Der er vi enige. NRK kunne vært flott, om den formidlet norsk kultur, historie og religion, samt generell folkeopplysning om vitenskap. I stedet har den utviklet seg til en kvise på samfunnets rumpe, overtatt av selvopptatte middelhavsseilere uten visjoner utover seertall og likes. Derfor er det vel også de har så mange kanaler, de ha flere lyttere/seere totalt sett med mengder av søppel, enn med noen få velproduserte kanaler.

 

(Beklager at jeg koloniserte tråden, ditt poeng er veldig bra og mer on-topic).

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når jeg vokste opp hadde vi bare NRK, og vi led ingen nød.

For da hadde NRK en SUBSTANS som er nesten totalt fraværende idag. Dessverre.

 

Ikke helt enig; finnes noen programmer med substans. Og så gjentas både de med og de uten substans så til de grader mange ganger at du ikke trenger å hente de fra nettet. Og så har de så voldsomt mye reklame for alle sine programmer at du ikke kan overse dem heller.

 

Den som tviler på om det ligger noe ironi/sarkasme i den andre og tredje setning kan slutte å tvile  :)

Endret av trikola
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...