Gå til innhold

Henge opp tv på gipsvegg


Anbefalte innlegg

Hællæ.

Har søkt en del på nettet ang. å henge en TV med gipsanker. Ser stort sett at folk anbefaler å feste i stender, men det er ikke mulig her. TV-festet er 40cm bredt, så det treffer seff midt mellom stenderne.

SÅ, bør jeg skru opp en plank av ett eller annet slag, så feste denne i stenderne, for så å skru tv-festet i denne? (Dette er dog veldig dumt, iom at jeg har kjøpt meg no-gap feste.)

Eller går det fint å bruke 2 til 4 gipsanker, og dette vil henge godt nok?

TV'en er en 55" QLED og veier under 20kg, og det er ett lag med gips det er snakk om.

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alltid en fordel å fordele vekten på så stort område som mulig, så bruk 4 festeanordninger med mindre de er så nært at de svekker bære-evnen.

Jo større areal baksiden av anordningen dekker mot gipsen på baksiden jo mer får du fordelt stresset, noe som reduserer risiko.

Lenke til kommentar

Hællæ.

 

Har søkt en del på nettet ang. å henge en TV med gipsanker. Ser stort sett at folk anbefaler å feste i stender, men det er ikke mulig her. TV-festet er 40cm bredt, så det treffer seff midt mellom stenderne.

 

SÅ, bør jeg skru opp en plank av ett eller annet slag, så feste denne i stenderne, for så å skru tv-festet i denne? (Dette er dog veldig dumt, iom at jeg har kjøpt meg no-gap feste.)

 

Eller går det fint å bruke 2 til 4 gipsanker, og dette vil henge godt nok?

 

TV'en er en 55" QLED og veier under 20kg, og det er ett lag med gips det er snakk om.

 

Takker for svar!

 

Normalt består feste av en skinne du fester horisontalt og derfor kan du fint skru den inn i midten hvor stenderen er i tillegg til i siderne for at den ikke vipper. 

 

F.eks. https://www.komplett.no/product/902946/tv-lyd-bilde/tv-video/bord-og-veggfeste/iiglo-veggfeste-tv-ultraslim-tvws1000#

Lenke til kommentar

Jeg liker slike veggfester jeg: https://www.komplett.no/product/836108/tv-lyd-bilde/tv-video/bord-og-veggfeste/iiglo-veggfeste-tv-ultraslim-tvw100#

 

Tv'n henger rett på vegg, bygger minst mulig ut. Skrudd fast to "plastkopper" på veggen, hver med én skrue som er festet i hvert sitt gipsanker. Tv'n har hengt trygt på veggen i godt over to år i dagens hus og sikkert 6 år i forrige leilighet (3 forskjellige tv'r, hvorav én var plasma). Gips ett lag 12,5mm på alle veggene 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...