Gå til innhold

Svenske myndigheter er redd Teslaer skal bli selvkjørende - vurderer å forby salg av Tesla-biler


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Så lenge de ikke oppdaterer bilen til noe annet enn hva den er typegodkjent som, så må de bare oppdatere i vei. Problemet her, er at de har typegodkjent produkt A, men deretter ombyd produktet til produkt B, pg produkt B er ikke typegodkjent. Det er ikke greit.

Andre produsenter har også gjort oppdateringer i ettertid som berører typegodkjenningen. F.eks min egen GSX-R har fått oppdatert både kalippere og ramme. Men siden Suzuki er seriøs, i motsetning til Tesla, så har de typegodkjent disse endringene.

 

Saken er jo avsluttet, det var ikke noe feil fra Tesla sin side. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Dette gir mening synes nå jeg da. Alle biler må kontrolleres og godkjennes for å vite at de er sikre. Hvis oppdateringer eksempelvis kan skru av bremser helt og slikt, er det ikke åpenbart at oppdateringer må sjekkes og godkjennes først før de blir lansert da?

 

Vi har jo godkjenning slik at staten kan forsikre sine innbyggere om at på veiene kjører kun sikre kjøretøy. Nå som Tesla bare oppdaterer, så betyr det at vi da må stole på Tesla. Hvorfor skal vi gå over til å stole på produsentene? Om vi fortsetter per i dag virker det jo bare logisk at oppdateringer må godkjennes også når de kan endre så mye.

Så lenge de ikke oppdaterer bilen til noe annet enn hva den er typegodkjent som, så må de bare oppdatere i vei. Problemet her, er at de har typegodkjent produkt A, men deretter ombyd produktet til produkt B, pg produkt B er ikke typegodkjent. Det er ikke greit.

Andre produsenter har også gjort oppdateringer i ettertid som berører typegodkjenningen. F.eks min egen GSX-R har fått oppdatert både kalippere og ramme. Men siden Suzuki er seriøs, i motsetning til Tesla, så har de typegodkjent disse endringene.

Herregud. Er kalipere og ramme software-oppdatering?

Hvis du endrer/oppdaterer mappingen til sykkelen din, enten selv eller via forhandler, tror du det må typegodkjennes?

 

Uansett var det en gammel fillesak som er lagt dau.

Lenke til kommentar

Hvis du endrer/oppdaterer mappingen til sykkelen din, enten selv eller via forhandler, tror du det må typegodkjennes?

 

Ja.

 

Alt som rokker ved enten effekt og/eller utslipp er underlagt typegodkjenning.

 

Dette er eksakt hva Dieselgate handlet om.

 

Og UP sin skandale av en anbudskonkurranse på utrykningskjøretøy.

 

Selvkjøring, derimot…

Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar

Saken er jo avsluttet, det var ikke noe feil fra Tesla sin side. 

Har ikke noe med saken å gjøre om det var en feil eller ikke, det er/var om typegodkjenningen ble kompromittert, det er en forespørsel som mange produsenter får ved omgjøring.

 

Hvis jeg typegodkjenner mine produkter for og kunne bruke samme dokumentasjon på alle enhetene, kan jeg i prinsippet ikke bytte en del eller fjerne/legge til deler uten og omgjøre godkjenningen.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja. Men teslaklubben i Sverige er full av Tesla-eiere. Og Tesla-eiere er; uansett land; fulle av vrangforestillinger og faktafeil. Så å finne noe med noe som ligner på rot i virkeligheten hos disse, blir litt som å plukke blåbær på nordsjøen. Ganske umulig, og nesten 100% sikkert uten resultat.

 

Vel. Har man først blitt lurt til å kjøpe en Tesla så burde ikke begrepet "dumt" være nytt.

Oida. Her var det "noen" som var bitre gitt!

Lenke til kommentar

Herregud. Er kalipere og ramme software-oppdatering?

Hvis du endrer/oppdaterer mappingen til sykkelen din, enten selv eller via forhandler, tror du det må typegodkjennes?

 

Uansett var det en gammel fillesak som er lagt dau.

Les på nytt. Det gjelder ikke noe generellt unntak for softwareoppgradering, så om oppgradering er software eller hardware er knekkende likegyldig. Flere av bilens egenskaper kan endres til noe langt utenfor betingelser for å få typegodkjenning, kun med software. Også kun med mapping. Så ja, remapper du så skal det godkjennes på nytt. Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar

Saken er jo avsluttet, det var ikke noe feil fra Tesla sin side.

Saken avsluttet er aldeles ikke det samme som ingen feil gjort. Jeg har vondt for å tro at Tesla typegodkjenner hver oppdatering de foretar, fordi de foretar så mange og så hyppig. Det er jo en grunn til at ikke andre bilprodusenter foretar hyppige over-the-air oppdateringer. Og den grunnen er ikke at alle andre enn Tesla er dumme og udugelige, det er naivt å tro. Det er mer sannsynlig at grunnen er at Tesla er mer villig enn andre til å tøye (blandt annet) juridiske grenser.

Elon, mer enn noen annen bil-sjef slår meg som typen som føler han har noe å bevise, og er villig til å tøye strikken langt for å komme dit.

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar

Saken avsluttet er aldeles ikke det samme som ingen feil gjort. Jeg har vondt for å tro at Tesla typegodkjenner hver oppdatering de foretar, fordi de foretar så mange og så hyppig. Det er jo en grunn til at ikke andre bilprodusenter foretar hyppige over-the-air oppdateringer. Og den grunnen er ikke at alle andre enn Tesla er dumme og udugelige, det er naivt å tro. Dete er mer sannsynlig at Tesla er mer villig enn andre til å tøye (blandt annet) juridiske grenser.

Nei det er tvilsomt at små endringer typegodkjennes, men det er jo nå vist til at de ikle gjør noe som bryter med dette. Hadde de gjort endringer som bryter godkjenningene hadde svenskene satt foten ned over de 3 årene de så på denne saken.

 

Men det er som vanlig ikke godt nok for dere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei det er tvilsomt at små endringer typegodkjennes, men det er jo nå vist til at de ikle gjør noe som bryter med dette. Hadde de gjort endringer som bryter godkjenningene hadde svenskene satt foten ned over de 3 årene de så på denne saken.

 

Men det er som vanlig ikke godt nok for dere.

Det er uansett feil. Det er å handle først, og be om tilgivelse etterpå. Det er verken greit eller lov, selv om resultatet, i følge Elon selv, blir aldri så bra.

 

Selvsagt er det ikke "bra nok", det er juks.

Og det resulterer i konkuransevridning hvis det skal være greit at noen tar snarveier. Hvis det ikke skal være konkurransevridende så må alle få lov å ta snarveier, men da er jo i praksis regelverket satt til side. Hvorfor har vi da regler i det heletatt?

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar

Det er uansett feil. Det er å handle først, og be om tilgivelse etterpå. Det er verken greit eller lov, selv om resultatet, i følge Elon selv, blir aldri så bra.

Hva babler du om. Det er ingen som har bedd om tilgivelse. Det ble undersøkt om oppdateringer brøt med typegodkjenninger der de ikke hadde oppdatert dette, men det ble ikke funnet slike brudd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva babler du om. Det er ingen som har bedd om tilgivelse. Det ble undersøkt om oppdateringer brøt med typegodkjenninger der de ikke hadde oppdatert dette, men det ble ikke funnet slike brudd.

Du vet utmerket godt hva jeg snakker om. Hva babler DU om? Ro ro til fiskeskjær igjen, du begynner å bli flink til det. Skjønner ikke hvorfor du tar det så personlig å forsvare yndlingsbilen. Du er jo mer ekstrem enn en nyoppkjørt 18åring som låner pappas BMW.

Svar meg gjerne på saken, istedenfor å ro deg vekk. Syns du det er greit at bare Tesla setter regelverket til side, eller skal alle få lov til det? Isåfall, hva er da poenget med regelverket?

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar

Du vet utmerket godt hva jeg snakker om. Hva babler DU om? Ro ro til fiskeskjær igjen, du begynner å bli flink til det. Skjønner ikke hvorfor du tar det så personlig å forsvare yndlingsbilen. Du er jo mer ekstrem enn en nyoppkjørt 18åring som låner pappas BMW.

Ro? Det ble jo ikke funnet noe feil. Så det er ingen grunn til noe forsvar.

 

Låner pappas bmw? Er du rusa?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Repeat:

Svar meg gjerne på saken, istedenfor å ro deg vekk. Syns du det er greit at bare Tesla setter regelverket til side, eller skal alle få lov til det? Isåfall, hva er da poenget med regelverket?

Men resultatet av Sveriges "etterforskning" viser jo at de ikke satt regelverket til siden. De holdt seg innenfor rammene.

 

Jeg ror ikke i det heletatt, jeg har forstått saken i motsetning til visse andre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men resultatet av Sveriges "etterforskning" viser jo at de ikke satt regelverket til siden. De holdt seg innenfor rammene.

 

Jeg ror ikke i det heletatt, jeg har forstått saken i motsetning til visse andre.

 

Du har ihvertfall forstått en side av saken. Den siden som er gunstig for Telsa. Svenske myndigheter så den andre siden av saken. Og jeg er da bare en lekmann, jeg stoler på myndighetene før en enkeltperson med sterkt farget syn. Ja selv svenske myndigheter :)

Lenke til kommentar

Du har ihvertfall forstått en side av saken. Den siden som er gunstig for Telsa. Svenske myndigheter så den andre siden av saken. Og jeg er da bare en lekmann, jeg stoler på myndighetene før en enkeltperson med sterkt farget syn. Ja selv svenske myndigheter :)

Om Svenskene hadde sett regelbrudd så hadde de igangsatt stoppen sin. Men det ble altså aldri slik og etter 3 år har de sett at de ikke trenger å føre dette videre.

 

Du må gjerne vise til hvilken versjon av software tesla brøt regelverket om du ønsker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om Svenskene hadde sett regelbrudd så hadde de igangsatt stoppen sin. Men det ble altså aldri slik og etter 3 år har de sett at de ikke trenger å føre dette videre.

 

Du må gjerne vise til hvilken versjon av software tesla brøt regelverket om du ønsker.

Jeg kan bare gjenta: at saken er avsluttet betyr ikke at ingen feil er gjort. Det er ingen frifinnelse.

Jeg har ingen interesse av å grave i Teslas typegodkjenninger, jeg har ingen Tesla selv. Hvorfor sjekker du ikke selv, hvis du er nysjerrig på typegodkjenningen av bilen din?

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...