Jump to content
Redaksjonen.

Svenske myndigheter er redd Teslaer skal bli selvkjørende - vurderer å forby salg av Tesla-biler

Recommended Posts

«Vi har iverksatt en artikkel 29-prosedyre på Tesla. Det innebærer at vi undersøker om Sverige bør forby Tesla å selge biler i seks måneder, hvis det er en alvorlig trafikksikkerhetsrisiko,»

 

Dette er jo rimelig håpløst å dokumentere juridisk. Spesielt når automatikken er så god at den sannsynligvis reduserer antall ulykker og nestenulykker. Hvordan har de så tenkt til å håndheve det? Referere til personlig frykt, tvil og skepsis?

  • Like 8

Share this post


Link to post

 Hvordan har de så tenkt til å håndheve det? Referere til personlig frykt, tvil og skepsis?

 

Ved å få data fra Tesla i etterkant av en ulykke?

Det har jo skjedd tidligere.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Ja, det er virkelig på tide at også Tesla-eiere får gleden av å leve med ekte, typegodkjente bugs i Firmwaren på helt permanent basis. Det skal ikke være bare oss med tyske el-biler som skal lide under dette regulatoriske åket og vrangvillige fabrikanter… </sarkasme>

Edited by 1P4XZQB7
  • Like 2

Share this post


Link to post

Oy, her har det vært en gjeng med dyktige lobbyister på fære. Imponerende stykke arbeide - må jo være ganske vanskelig å få gjennomslag for noe så dumt ... (selv om det bare er snakk om en undersøkelse i første omgang)

Share this post


Link to post

Minnes jeg leste om en artikkel som problematisert selvkjørende biler som en sikkerhetsrisiko. I form av at det kunne bli sett på, og brukt som, våpen. I disse Huawei hysteri tidene. Er det innenfor at f.eks. en kinesisk fabrikant har 200000 selvkjørende biler i Norge? Som de potensielt kunne overstyrt? Er det greit å overlate sikkerheten til andre land på den måten?

 

Jeg husker ikke detaljene, men mener noen har problematisert det der?

Share this post


Link to post

Saken kommenteres slik fra Teslaklubben i Sverige: http://teslaclubsweden.se/nej-transportstyrelsen-vill-inte-stoppa-tesla/.

 

 

Ja. Men teslaklubben i Sverige er full av Tesla-eiere. Og Tesla-eiere er; uansett land; fulle av vrangforestillinger og faktafeil. Så å finne noe med noe som ligner på rot i virkeligheten hos disse, blir litt som å plukke blåbær på nordsjøen. Ganske umulig, og nesten 100% sikkert uten resultat.

 

Oy, her har det vært en gjeng med dyktige lobbyister på fære. Imponerende stykke arbeide - må jo være ganske vanskelig å få gjennomslag for noe så dumt ... (selv om det bare er snakk om en undersøkelse i første omgang)

 

Vel. Har man først blitt lurt til å kjøpe en Tesla så burde ikke begrepet "dumt" være nytt.

 

 

 

 

Edited by Omnia vincit amor
  • Like 8

Share this post


Link to post

«Vi har iverksatt en artikkel 29-prosedyre på Tesla. Det innebærer at vi undersøker om Sverige bør forby Tesla å selge biler i seks måneder, hvis det er en alvorlig trafikksikkerhetsrisiko,»

 

Dette er jo rimelig håpløst å dokumentere juridisk. Spesielt når automatikken er så god at den sannsynligvis reduserer antall ulykker og nestenulykker. Hvordan har de så tenkt til å håndheve det? Referere til personlig frykt, tvil og skepsis?

 

Hva er "håpløst juridisk"? Legg bevisbyrden på importør/produsent så skal du se de blir veldig ivrige etter å legge fakta på bordet. Det kan da virkelig ikke være slik, at offentlige veier er en testbane/sandkasse der produsenter kan eksperimentere fritt med nye systemer, helt til myndighetene klarer å bevise at dette er farlig.

Myndighetene setter premissene for hva som har lov til å kjøre på veien. Hvis en produsent ønsker å flytte på premissene, så må produsenten overbevise myndighetene før produsenten for lov.

Ikke motsatt, slik som Tesla praktiserer: Nemlig at eksperimenter på offentlig vei er "lov" helt til noen stopper dem.

  • Like 3

Share this post


Link to post

«Vi har iverksatt en artikkel 29-prosedyre på Tesla. Det innebærer at vi undersøker om Sverige bør forby Tesla å selge biler i seks måneder, hvis det er en alvorlig trafikksikkerhetsrisiko,»

 

Dette er jo rimelig håpløst å dokumentere juridisk. Spesielt når automatikken er så god at den sannsynligvis reduserer antall ulykker og nestenulykker. Hvordan har de så tenkt til å håndheve det? Referere til personlig frykt, tvil og skepsis?

Det transportstyrelsen ønsket er å finne ut om Tesla sine oppdateringer er innafor eller utafor typegodkjenningen de har fått. Det siden Tesla kan endre egenskapene som bilene har via oppdateringer.

 

Dette er en ny problematikk som vi har fått og som det ikke er tatt høyde for ennå, hvor langt/mye kan en bilprodusent gå med og omgjøre en bil sine egenskaper i etterkant av typegodkjenningen.

 

Hvis vi tar Tesla som oppdaterte bremsene så de ble forbedret indikerer at produsentene faktisk kan gå veldig langt med og forandre egenskapene i biler "ikke negativt ment at tesla forbedret bremsene, ville bare vise til et eksempel".

Edited by Nautica
  • Like 4

Share this post


Link to post

Det transportstyrelsen ønsket er å finne ut om Tesla sine oppdateringer er innafor eller utafor typegodkjenningen de har fått. Det siden Tesla kan endre egenskapene som bilene har via oppdateringer.

 

Dette er en ny problematikk som vi har fått og som det ikke er tatt høyde for ennå, hvor langt/mye kan en bilprodusent gå med og omgjøre en bil sine egenskaper i etterkant av typegodkjenningen.

 

Hvis vi tar Tesla som oppdaterte bremsene så de ble forbedret indikerer at produsentene faktisk kan gå veldig langt med og forandre egenskapene i biler "ikke negativt ment at tesla forbedret bremsene, ville bare vise til et eksempel".

Støttes. All den tid den oppdaterte bremsen ikke er typegodkjent, så har vi bare Tesla sitt ord på at bremsen faktisk er bedre. Det setter hele typegodkjenningen (av bremsen) til side.

Det gjør forbruker mer avhengig av tillit til produsenten, enn tillit til myndighetenes typegodkjenning. Og det er uakseptabelt, uansett om den "oppdaterte" bremsen er dårligere, eller bedre, enn den opprinnelige typegodkjente bremsen.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Dette gir mening synes nå jeg da. Alle biler må kontrolleres og godkjennes for å vite at de er sikre. Hvis oppdateringer eksempelvis kan skru av bremser helt og slikt, er det ikke åpenbart at oppdateringer må sjekkes og godkjennes først før de blir lansert da?

 

Vi har jo godkjenning slik at staten kan forsikre sine innbyggere om at på veiene kjører kun sikre kjøretøy. Nå som Tesla bare oppdaterer, så betyr det at vi da må stole på Tesla. Hvorfor skal vi gå over til å stole på produsentene? Om vi fortsetter per i dag virker det jo bare logisk at oppdateringer må godkjennes også når de kan endre så mye.

  • Like 3

Share this post


Link to post

Minnes jeg leste om en artikkel som problematisert selvkjørende biler som en sikkerhetsrisiko. I form av at det kunne bli sett på, og brukt som, våpen. I disse Huawei hysteri tidene. Er det innenfor at f.eks. en kinesisk fabrikant har 200000 selvkjørende biler i Norge? Som de potensielt kunne overstyrt? Er det greit å overlate sikkerheten til andre land på den måten?

 

Jeg husker ikke detaljene, men mener noen har problematisert det der?

 

Vel. Manuelt kjørende biler blir jo av og til brukt som våpen. Just sayin

Share this post


Link to post

Det vill vell bare si at de har funnet ut at Tesla driver innenfor rimelighetens grenser ved å stadig utvikle teknologien sin, for å gjøre den bedre. 

Share this post


Link to post

Dette gir mening synes nå jeg da. Alle biler må kontrolleres og godkjennes for å vite at de er sikre. Hvis oppdateringer eksempelvis kan skru av bremser helt og slikt, er det ikke åpenbart at oppdateringer må sjekkes og godkjennes først før de blir lansert da?

 

Vi har jo godkjenning slik at staten kan forsikre sine innbyggere om at på veiene kjører kun sikre kjøretøy. Nå som Tesla bare oppdaterer, så betyr det at vi da må stole på Tesla. Hvorfor skal vi gå over til å stole på produsentene? Om vi fortsetter per i dag virker det jo bare logisk at oppdateringer må godkjennes også når de kan endre så mye.

Så lenge de ikke oppdaterer bilen til noe annet enn hva den er typegodkjent som, så må de bare oppdatere i vei. Problemet her, er at de har typegodkjent produkt A, men deretter ombygd produktet til produkt B, og produkt B er ikke typegodkjent. Det er ikke greit.

Andre produsenter har også gjort oppdateringer i ettertid som berører typegodkjenningen. F.eks min egen GSX-R har fått oppdatert både kalippere og ramme. Men siden Suzuki er seriøs, i motsetning til Tesla, så har de typegodkjent disse endringene.

Edited by BippeStankelbein

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...