Gå til innhold

SNIKTITT: Get BoX Her er Gets nye dekoder


Anbefalte innlegg

Mine spørsmål og umiddelbare ønsker:

- Innstilling for oppløsning, frekvens og HDR av/på. Hva med automatisk oppløsning tilpasset kilden? 
 
- Blir det bedre bildekvalitet ved å koble Get Box til hjemmesentral/fibermodem enn ekstern router?
 
- Når lanseres den for alle, og alle funksjoner blir aktiverte?
 
- Er det samme bildekvalitet med GET Box som Web-tv i browser (PC/Mac) og Apple TV når en ikke bruker coaxialkabel?
 
- Hva menes med enkelte kanaler vil få bedre bildekvalitet (ref brevet som følgte med). Oppløsning, eller bare båndbredde/komprimering?
 
- Når kommer 5.1 lyd?
 
- Blir det mulig å koble til bluetooth headset? EDIT: Dette funker, og funker veldig bra. (LDAC, AptX og AAC støtte)
 
- Innstilling for for å slå av/på HDMI-CEC
Endret av BigZ12
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@BigZ12 Velkommen som kunde i Get!

 

Du får teste uferdig kode, som du ikke har noen rettigheter til, og derav ikke har muligheten til å forbedre. All den tid det finnes ferdig kode, som virker, med innstillinger, som du i sin helhet har frie rettigheter til. Hvis du visker stille at lineær-TV ikke er avleggs tre ganger så kommer Kåre Valebrokk å retter slipset i PiP.

 

Mange ønsker fortsatt lineær Tv, og boksene går i riktig retning med å bli gode multimedia enheter. Leverandørene skifter bokser ca hvert 4. år.

App univers på en TV slutter å støttes etter ca 5 år.

Kodi og andre løsninger er ikke for alle.

Min erfaring er at også godt voksne og gamle bruker lineær TV annerledes nå. Man ser på opptak for å slippe reklame og ser programmene når man selv vil.

Det er mye på TV man ikke kan se på annen løsning enn å ha kanalene. For de som ser alt annet enn film og de største krimserier.

 

Forøvrig er Chromecast et godt produkt om man ikke har Apple universet.

Mange færre med en markant nedgang i unge brukere er sannheten.

4 år er lenge i dagens marked, og det er ofte 5+ før ting er rullet ut og inn.

Å holde på med eget apperi er ikke fullgodt, vanskelig, og prisgitt plattform, som det er mange av.

I den utstrekning at KODI ikke er for alle så er det ihvertfall ikke vis-a-vis det Get har å tilby nå, og

da er den rette sammenligningen hva de kunne ha tilbudt.

Ting blir ikke så mye enklere ved avansert bruk hvis alt mulig rart skal være sin egen kilde.

Enkel bruk får nok Get til ved lansering, men merk nå årstallet…

Det er ingen andre enn Get som synes det er spennende at Get spionerer, til forskjell fra Google eller for eksempel Apple.

Det er ingenting på TV man har det minste behov for, forbeholdt at man har Internett.

 

Man slipper ikke reklame i opptak, man må spole over den. "Når man selv vil" ville i det minste betydd at man eier filene, det gjør man ikke. Løsningen blir ikke bedre enn som så.

Det er ikke lineær-TV folk bruker annerledes, det er teknologi. Teknologien tilbyr alt alltid, og folk flest ser begrensningene

når boksen er full. Fordi boksen er dum. Mediehverdagen til lineær-TV befinner seg i nettopp den virkeligheten at ting blir for dumt, og derfor fortsetter å være slik, enn så lenge.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

……..

Det er ikke lineær-TV folk bruker annerledes, det er teknologi. Teknologien tilbyr alt alltid, og folk flest ser begrensningene

når boksen er full. Fordi boksen er dum. Mediehverdagen til lineær-TV befinner seg i nettopp den virkeligheten at ting blir for dumt, og derfor fortsetter å være slik, enn så lenge.

 

Er ikke uenig i det som sies over.

Nå er nok problemet langt utenfor TV leverandørene i Norge sin kontroll, det gjelder resten av verden...! Det jeg mener er at det i dag ikke finnes noen fullverdige plattformer for å se alt det man kan se på lineær TV.

Ser man noe på NRK, TV2, TLC, Animal Planet, Travel channel, History channel og BBC, så er det både regionsperrer og annet som kommer inn om man skal ha det utenom opptakene som du lagrer selv, eller som TV leverandørene har tatt opp for deg i "TV skyen".

 

Get og andre leverandører samler opptak fra mange ulike kanaler, fra ulike medieselskap med ulike rettigheter. 

Dessuten er man så langt sikret en god kvalitet på opptak/backup fra TV kanalene i "skyen" til TV leverandøren, der streaming kan være mer uforutsigbar.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Det kan man godt mene, uten at jeg er enig. Poenget uansett blir at det finnes mye utenfor.

I så måte trenger ikke en "TV-leverandør" som Get å levere kun TV. Det hadde kanskje vært en idé med litt flere bein å stå på.

 

Android TV har ikke tatt av, og med de begrensningene de legger så kommer det ikke til å gjøre det, dvs. lineær-TV vil være irrelevant før den tid. Dette er igjen en variasjon over temaet, hva skal man med begrensninger når teknologien ikke setter noen?

 

Hvis man likevel leverer bokser, så kan de gjøre noe. Folk får dem uansett om de vil eller ei, og da kunne fremtiden ha mer i vente enn at de videre fremstår som en dyrere og dårligere variant av det man allerede har.

 

Kanskje det er noen som ikke har allverden av mediastasjon, eller spill-PC, eller PC overhodet der ute?

Dette virker jo virkelig som kjernegruppen av kunder som ønsker seg noe derfra.

Lenke til kommentar

 

testa også å makse internet linja mi og da stoppa tv sendinga opp  så her må det settes opp qqs  :hmm:

 

For meg med fibermodem, så kobler jeg gamle GET Box II i hjemmesentralen med ethernetkabel for å få bilde. Jeg kan ikke koble den i min ASUS router, for da fungerer det ikke.

Makser jeg linja mi som @ssaeth skriver, så går det ikke utover tv-sendinga på II'eren når den står tilkoblet fibermodemet.

Bildekvaliteten på den er bedre enn det jeg får av nye Android boksen. Lurer på om det er fordi jeg kobler GET Box II direkte til hjemmesentralen? 

Jeg må koble den nye Android boksen til ASUS routeren for å kunne benytte meg av Chromecast funksjonen, men da påvirkes tv-sendinga hvis jeg makser internettlinja?! (er vel heller sjelden, da jeg har 500/500 linje)

 

EDIT:

Headset via bluetooth funker meget bra. LDAC støtte til mine Sony WH-1000MX3 til og med. 

Bildekvaliteten på plasmaen i 1080p 60hz er faktisk ok den. Bare synd en ikke kan endre på frekvens og oppløsning. 

 

Noen andre som har fått boksen, og som har kommentarer om den?

Hvordan har dere koblet opp? Hvordan er bildekvalitet hos dere?

Kanskje er det noen som har funnet en innstillilng for å endre oppløsning, frekvens og for å slå av HDR?

(testet også på tven på soverommet, gammel 1080p plasma, og der kjører den nye boksen 1080p@60hz... )

Endret av BigZ12
Lenke til kommentar

Jeg får ikke internet i tv kabelen sån som mange get kunder har  vi har egen tv kabel (uten internet )  og egen internet kabel fra en switch 

 

derfor hjelper det ikke å koble til tv kabelen for den motar ingen tv signaler eller internet  så alt med denne boxen blir kun streaming for min del  

 

som @BigZ12  skriver så er hdr på hele tiden noe som gjør at det blir for mørkt og dårlig bilde ved streaming på enkelte tv kanaler

 

for min del viss jeg må sitte med den gammle hd pvr boxen + denne nye for og streame hbo så veier det ikke opp med pris selv om jeg betaler 0kr for hdpvr  da bruker jeg heller apple tv'n til streaming og hdpvr til tv

 

men det er et kjempefint produkt get lanserer for de som liker/bare streamer og er vant til det

 

men get må få på plass muligheten for å endre på flere innstillinger da dette ser ut som  get web tv i dag.

Lenke til kommentar

Enig med hva andre skriver her.

Bildet er blant annet ganske dårlig på min LG OLED 55".

 

Jeg så en fotballkamp, en omgang hver, på GB2 og Get boX, og GB2 knuste den nye i bildekvalitet i alle fall.

Jeg skulle så gjerne ha testet kanalene via vanlig coax, slik som GB2 har.

Jeg liker heller ikke at alle kanalene automatisk får HDR, slik at kanalene blir oppskalert. Det blir ganske dårlig bildekvalitet av sånn.

 

Bruker jeg Netflix, Amazon Prime osv. via appene på TV'en så gjenkjenner TV'en signalene og velger modus ut i fra det. HDR blir HDR, Dolby Vision blir Dolby Vision, og 720p, 1080p og 4K bruker de innstillingene som er standard for TV'en. Det ønsker jeg for denne boksen også. Det er lite vits å bruke HDR-modus for 720p og 1080p. Blir dårlig stemning av sånn, og egentlig bare ubehagelig for øyet.

 

Vi ønsker å beholde vanlig TV en stund til og tv sender mye reprise av gamle serier man har blitt så glad i. Disse oppskalert til HDR er alt annet enn en fryd for øyet. Satt også å så på hopp i helgen og plutselig så ble hopperen borte. Skrudde av Trumotion, men det hjalp heller lite.

Og så savner jeg muligheten å sortere kanalene / favorittene. Jeg liker å ha sportkanaler først, og samle alle NRK-kanaler, samle alle TV2-kanaler, alle naturkanaler osv. Slik det er nå må jeg trykke ganske lenge for å komme til den kanalen jeg ønsker.
 

Samboer er ikke fornøyd med den nye boksen i alle fall. Jeg kan bli det, men da må opplevelsen også være som ha en vanlig tv-boks.

Jeg er heller ikke fornøyd med rutermodemet. Den er en kvart meter høy og er vanskelig å plassere. (PS: Jeg er vant med å ha alt innebygget i GB2. Plassmessig så er det en glimrende løsning. Så jeg er nok litt bortskjemt sånn).

PS: Tenkte for øvrig å koble opp boksen på min gamle 47" LCD-tv og sjekke hvordan det ser ut der. Jeg har en følelse av at jeg kommer til å være hakket mer fornøyd, men får vente å se.

EDIT:
En annen ting jeg irriterer meg over med internett-tv er forsinkelsen.
Min nabo så samme kamp som meg i helgen og jeg hørte jubelbrøl rundt ett minutt før scoringen kom på min skjerm. Fordi boksen foreløpig kun støtter internett-tv. Og liker man å se live-sendinger av diverse sort, og samtidig diskutere på nett, så får man ofte vite resultater, scoringer, hendelser osv. før det i det hele tatt skjer på skjermen i stua. Så internett-tv for meg er lite tiltrekkende.

Endret av Andarilho
Lenke til kommentar

Har sendt mail til GET i dag. 

 

Der har jeg stilt spørsmål til følgende:
- Oppløsning/frekvens/HDR både til tv-sendinger og android video-apper.
- HDMI-CEC (må gå an å slå av/på).

- Hvordan koble til for å best mulig bilde (fibermodem/router/coaxial)?

- Bildekvalitet i forhold til apper på andre bokser ved bruk av internettilkobling (Når en ikke har opplegg for coaxial kabel). Sammenlignet med Apple TV og web-browser (PC/Mac).
- Lyd: Når kommer surroundlyd, og om volumknappen vil fungere mot tv'er / forsterkere / receivere (som foreks Apple TV gjør).

 

Spennende å høre hva de sier, og hvor fort vi kan få forbedringer via oppdatering av boksen.

Endret av BigZ12
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har sendt mail til GET i dag. 

 

Der har jeg stilt spørsmål til følgende:

- Oppløsning/frekvens/HDR både til tv-sendinger og android video-apper.

- HDMI-CEC (må gå an å slå av/på).

- Hvordan koble til for å best mulig bilde (fibermodem/router/coaxial)?

- Bildekvalitet i forhold til apper på andre bokser ved bruk av internettilkobling (Når en ikke har opplegg for coaxial kabel). Sammenlignet med Apple TV og web-browser (PC/Mac).

- Lyd: Når kommer surroundlyd, og om volumknappen vil fungere mot tv'er / forsterkere / receivere (som foreks Apple TV gjør).

 

Spennende å høre hva de sier, og hvor fort vi kan få forbedringer via oppdatering av boksen.

 

 

Chattet med Get i dag. Fikk en del svar, men ikke gode nok svar. Fikk beskjed om å ringe Get i stedet.

 

Vedkommende oppga at alle som har fått tilsendt den nye boksen blir videresendt til en egen kø opprettet kun for de med ny boks.

Så hvis du ringer Get, så blir du viderekoblet til en egen kø beregnet kun på de som tester. Forsøkte å ringe i sted, men ble sittende i kø i fire minutter før jeg la på. Men ringte bare for å teste da jeg sitter på jobb.

 

En ting jeg savner veldig er en skikkelig brukerveiledning. Den de har nå gjelder kun oppkobling.

Endret av Andarilho
Lenke til kommentar

...  derfor hjelper det ikke å koble til tv kabelen for den motar ingen tv signaler eller internet  ...

Så, coax tilkoblingen på den nye boksen er bare "til pynt" ?

 

Oh well ... da er det greit at jeg var for sent ute til å bli prøvekanin,

hva skal man vel med kabel-tv hvis man ikke får brukt eksisterende tv-kabel... ;-)

Lenke til kommentar

Tror ikke coax vill virke pga gammle getbox krever sim kort for og dekode tv signaler mens den nye boxen krever kunde nummer og passord sån som app på mobil eller web.  

 

dem som får internet via coax / modem  kan koble til coax men kun for og bruke internet delen ikke tv signalene  om jeg tenker riktig her.

 

så @BearCat  ingen hast  ( The house of blues har det meste ) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har ikke peiling på hvordan ting fungerer i get box 2 eller i get boX. Men en ting som er sikkert ar at bilde i get boX er dårligere enn når jeg brukte get box2. Fårstår jeg det riktig når jeg leser kommentarene her at Get boX egentlig bare streamer alt av tvsendinger over internett? På samme måte som om jeg ser på tv i webleseren på pcen? For det er litt sånn det ser ut. For noen år siden når jeg fikk min første skikkelige flatskjerm irriterte jeg meg grønn over at alle tvsendingene så ut som film filmet på et hjemmekamera eller alt som ut som bilder fra en såpeopera. Fant etter hvert ut at det kunne skrus av med en innstilling. Men syntes jeg fikk litt de samme bildene igjen når jeg kobla til Get boX nå . Men nå er det ikke noen bildeinnstillinger å stille på? Syntes til tider lyden blir litt usynka også. Litt sånn det kan bli når du ser på tv på internett på pcen. 

 

Jeg liker app-mulighetene. Har lasta inn flere apper jeg bare har brukt på mobilen før. Men jeg liker å se vanlig tv også. Likte bildene jeg fikk via coax kabelen og dekoderen. Kommer ikke det til å bli en mulighet med den nye boksen? 

Lenke til kommentar

Hmm, i artikkelen står det et avsnitt:

Selv om dekoderen har en inngang for kablet nett kan den også brukes trådløst. Men skal du ha den raskeste opplevelsen lønner det seg imidlertid å bruke kablet nett kombinert med koaks-løsningen for kabel. Det gir de kjappeste kanalskiftene, siden dekoderen da kan bruke tunerne til å forhåndslaste inn kanaler før eller etter den du ser på

 

 

Dette indikerer jo at den skal ha (flere) innebygde tunere for kabel-tv?

 

Er det ingen av dere "prøvekaniner" som har fått inn TV signal via coax'en?

Lenke til kommentar

Her er mitt inntrykk så langt.

 

Først og fremst - Vi har TV-/internettsignaler gjennom coax.

 

GetboX har ikke innebygget modem/ruter så man trenger dette utenom, jeg har foreløpig hatt det gjennom Getbox II, men da denne uansett ikke klarer mer enn 250mbit var det på tide å bytte den ut, har nå et Sagemcom 3890v3 modem (satt i bridge) som går til en AmpliFi HD Mesh Router.

 

Fikk boksen før helgen, så har fått testa den litt.

 

Oppsettet var meget enkelt.

 

Billedkvaliteten står ikke tilbake for GBII, tvert imot opplever jeg den som bedre.

 

Menyene er raske. (eneste er litt loadetid når man bytter menyelement i toppen, serier, filmer etc. før man ser innholdet)

 

Det negative:

Har opplevd at EPG (programguiden) innholdet har blitt borte, en reboot og det var på plass igjen.

Har også opplevd at det blir litt surr ved kanalbytte enkelte ganger.

Får ikke til å caste fra netflix til boxen, men det er kanskje grunnet at den får egen netflix funksjonalitet etterhvert?

 

Bruker den med Harmony Ultimate fjernkontroll og i utgangspunktet trenger man ikke endre noe, men litt tuning av diverse kommandoer er gjort for egen del. 

 

Har også en stuePC (først og fremst for Plex) Denne er knapt benytta etter at GX kom, har installert Plex appen istedenfor og den fungerer som bare det. Har også testa youtube og spotify appen, men ikke mer enn at jeg kan si at de fungerer :)

 

 

Siden den fortsatt er i "beta" ser jeg litt mellom fingrene på de småfeilene jeg har hatt, så foreløpig er jeg meget fornøyd med den lille rakkeren :)

Lenke til kommentar

Får ikke til å caste fra netflix til boxen, men det er kanskje grunnet at den får egen netflix funksjonalitet etterhvert?

 

Netfix må godkjenne hver enkelt enhet som skal kjøre appen deres. Getboxen er vist ikke godkjent enda (evnt den programvareversjonen som kjører på boksen nå). Regner med at casting fra netflix appen også vil fungere så snart Netflix godkjenner boksen.

 

forøvrig fungerer plex utmerket her og. Har også prøvd meg litt med Steam link, og fungerer overraskende bra.

Endret av Sprocket
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kodi fungerer fint. Raskt, enkelt og greit.

Plex med subtitles (srt) skaper transcoding uansett hva jeg gjør. Med en treg ASUSTOR server blir ikke det en stor suksess.
Plex i Kodi fungerer som det skal med subs, uten transcoding. Men blir jo litt tungvindt å måtte starte Kodi først, så Plex i Kodi... 

 

Største problemet er som med tv-sending; oppløsning og frekvens blir satt til maks av hva tven klarer å kjøre. 4K@60hz / 1080p@60hz på mine tv'er. (LG OLED / Samsung plasma). 
I Kodi fungerer ikke den automatiske oppløsning/frekvens. Må sette manuelt til 24hz foreks. 
Det gidder jeg ikke i lengden...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...