Gå til innhold

Vil lære meg piano, men vet ikke hvor jeg skal starte.


mariosol

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Siden du ikke har fått respons enda så kan jeg komme med et par tips fra egen erfaring så begynner sikkert ballen å rulle.

 

Fingerplassering og bevegelse er veldig viktig. I begynnelsen kan du fint klare deg med egne metoder, men etterhvert som du blir bedre, og stykkene du spiller blir mer avanserte så vil du oppleve at det er stykker du rett og slett ikke klarer å spille uten justeringer fordi du kanskje har brukt flere år med feil teknikk og da er det vanskelig å snu. For min del er jeg selvlært etter øre og har det problemet. Nå er det en del år siden jeg har tatt i et piano så jeg har ingen gode linker, men jeg regner med at det er flust av øvelser som går ene og alene på dette.

 

Ellers bør du være tålmodig og øve masse på å holde en enkel akkompagnement med venstre hånd mens du spiller en enkelt melodi med andre hånden. Det tok meg ekstremt lang tid å lære, men med en gang du kan dette så bykser kvaliteten på spillingen din tusen hakk opp. Finn noe så enkelt som lisa gikk til skolen og øv og øv. Det føles bortkastet men plutselig slm lyn fra klar himmel så kommer det. Keg erindrer å ha lest at dette tar tid rett og slett fordi hjernen må fysisk bygge broer inne i skallen din for at du skal mestre dette.

 

Youtube har antagelig mye vranglære hvis du bare søker på tilfeldige videoer, men hvis du søker på tutorials så finner du antagelig mange som spiller teknisk "korrelt".

 

Prøv å ta små hopp så du ikke blir oppgitt og slutter å spille :)

Lenke til kommentar

Den aller beste måten å lære et nytt instrument på er å huske låter du liker som har enkelt, men svært lett utfordrende pianospill, som du kan spille etter, og dermed utvikle deg på den måten. Det er klart, å lære seg de grunnleggende grepene er jo en fordél. Dét er ikke vanskelig, og kommer veldig fort.

 

Forskjellen er hvis foreldra dine vil du skal bli verdensberømt, da må du lære alt "fra boka" fra tidlig alder, og dermed være kreativ resten av livet. Men det blir ikke alltid like levende, det kan fort bli for "robotisk" og sjeleløst. De beste musikkstykkene jeg har hørt er ofte fra folk som ikke er så drevne, men som er svært lidenskapelige, og som tør å gjøre en feil her og der.

 

Så det dreier seg ikke alltid om å være så teknisk perfekt, men bare å tørre å slippe seg løs. Noen dager er humøret der, og da kan det skje mye bra, andre dager føler man seg pyton, og da kan man løfte seg selv opp, eller det kan bare bli uinspirerende.

 

Hvis jeg skulle begynt med piano, ville jeg begynt med denne:

 

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Du kan alltids bare begynne å spille. Velger du å spille på hvite tangenter, så utgjør det en fin skala som ikke låter surt. Trykker du ned fotpedalen får du mer klang. Samme gjelder svarte tangenter, de utgjør en pentaton skala som ikke låter surt... Men å spille på både svarte og hvite tangenter i improvisasjon, det krever litt mer kunnskap. Typisk blir det fin musikk om en spiller få toner i venstre hånd, og heller bruker det øvre registeret (høyre hånd) til å lage melodier med flere toner.

Jeg vil anbefale deg å lære deg hvor du finner tonene på piano. Stamtonerekka (Cdefgahc) er et must å kunne. All videre instruks du tar til deg (f. eks fra YouTube eller kulturskole), det blir lettere når du vet hvor du finner tonene.

For å akkompagnere melodiene du lager, er det fint å lære seg akkorder. Dur- og mollakkorder på piano er veldig enkelt. Du trenger faktisk bare to toner for å lage en dur- eller mollklang, men når du leiter opp akkorder så serveres de oftest i såkalte "treklanger".
Akkorder som passer med spill på hvite tangenter er C major (C-dur på norsk), F major (F-dur), A minor (A-moll) og G major (G-dur). Disse akkordene spilles bare på hvite tangenter og er enkle å finne - i hvert fall når du har lært deg stamtonerekka!

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Fikk plutselig lyst til å lære meg piano, så kjøpte meg et roland piano her om dagen. Er helt fersk, og vet ikke helt hvor jeg burde starte. Har tittet på noen youtube filmer og lastet ned noen apper. Hvordan lærte dere å spille piano? Noe tips til en helt nybegynner?

Svar:

Hei, Fint at du ønsker å lære deg piano. Hvis du enda er interissert i lære deg instrumentet, kontakt meg på min e-post adresse: [email protected]. Så skal jeg hjelpe deg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...