Gå til innhold

Metro Exodus stikker til Epic Games Store rett før lansering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Ville ha vært rart visst Cyberpunk ikke kommer på GOG ettersom det er CDPR som eier GOG.

Ja, Kontorstol påpekte det på forrige side.

 

Var ikke klar over det, men det gir mening ettersom de alltid har vært opptatt av at spillene deres skal være mulig å få DRM frie. 

Lenke til kommentar

Det er strengt tatt ikke CD Projekt Red som eier GOG, men CD Projekt som eier GOG og CD Projekt Red. Men dette blir off topic. Det viktige er i min mening av Steam får konkurranse og at dette kommer gode spillutviklere og brukeren til gode. Det beste hadde kanskje vært at spill prises litt lavere i Epic Game Store enn i Steam pga. at marginene til utgiveren er større, og da hadde de som ønsker å samle alle spillene sine i Steam hatt mulighet til det.

Lenke til kommentar

Jeg liker egentlig at Valva får litt konkurranse. Kanskje de får ræva i gir å lager noe nytt snart istede for å bare leve på microtransactions og salg av andres spill...

Hvilke spill?

 

EA og Valve er relativt like. Di lagde begge bra spill før, heilt til di fant ein bedre måte og tjene penger på. Nå lager ingen av di bra spill.

De er ikke like. Valve tjener penger på å drive en butikk som folk liker. EA tjener penger på å lage spill som folk hater.

 

 

 

 

Endret av Omnia vincit amor
Lenke til kommentar

 

Ironien er at dem aller fleste PC spillere har vært endel av det i årevis allerede. Er mange spill som er eksklusive til Steam. Er helt klart endel inngrodde vaner når det kommer til Steam.

 

Så konklusjonen er nok at det er mange drittsekker... Men dem største er snylterne som stjeler spill.

Men Steam har aldri tvunget til å handle via dem (du stod fritt frem til å handle Steam keys via andre sider), så sånn sett minner denne eksklusivitet avtalen mellom Epic og Deep Silver mer om et monopol enn hva Steam noengang har holdt på med.

 

Var i utgangspunktet positivt til konkurransen, men tviler mer og mer på det Epic games tilbyr:

 

 

For everyone defending Epic store:

  • They have terrible security (80 million accounts were exposed last week)
  • They have terrible customer service (just google it)
  • Games are more expensive on Epic due to regional pricing
  • You can't play games offline
  • Limited social features
  • No screenshots
  • No controller support
  • They broke EU laws (and still do)
  • Scummy tactics (you had to tick a box to opt out of emails etc)
  • They are partially owned by Tencent (a company that sells user data to the Chinese government)
  • No achievements
  • No cloud saves
  • No game forums (many people went to steam for subnautica support)
  • Epic make you pay the transaction fee when purchasing games (Like this)
  • They are anti-consumer (They pay for exclusive rights to games to try and force you to use their store)
  • They can refuse refunds even if you meet the criteria
  • No reviews
  • No Linux support
 

https://www.reddit.com/r/pcgaming/comments/akwwqg/can_we_please_all_boycott_the_epic_games_store/

Tar alt det der med en klype salt.

 

"Scummy tactics (you had to tick a box to opt out of emails etc)"

 

Dette må gjøres etter GDRP. De har alt å tape på å gjøre det på den måten, men man må. Kan vel si 70% ønsker å registrere seg med nyhetsbrev, men her mister de mange pga. folk misforstår boksen. Alt i alt har de alt å tape på det (egen erfaring). De får inn de som ikke vil ha nyhetsbrev, og mister de som faktisk vil ha.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Tar alt det der med en klype salt.

 

"Scummy tactics (you had to tick a box to opt out of emails etc)"

 

Dette må gjøres etter GDRP. De har alt å tape på å gjøre det på den måten, men man må. Kan vel si 70% ønsker å registrere seg med nyhetsbrev, men her mister de mange pga. folk misforstår boksen. Alt i alt har de alt å tape på det (egen erfaring). De får inn de som ikke vil ha nyhetsbrev, og mister de som faktisk vil ha.

"Ta alt med en klype salt", sier du og drar frem et eksempel.

Dessuten er det fryktelig vanskelig å ta fakta med en klype salt, det er jo ikke akkurat noe tvil om at de ikke har et achievement system.

Lenke til kommentar

Hvis folk hatet spillene så skulle jo EA gått dunken for lenge siden. :p

Ikke nødvendigvis, er bedriften din stor nok tar det lang tid å dø, en stor suksess nå og da kan veie opp for 10 dårlige eller middelmådige spill.

EA har også disse sports spillene som alltid tjener mye penger uansett hvor generiske og like de var spillet fra året før.

 

Men det er klare tegn på at EA ikke vet hva de gjør, de er styrt av investorere som ikke kan noe som spill og spill industrien. Og jaktet på maksimal profitt uten tanker på kvalitet, forbrukere eller lover har helt klart skadert firmaet.

 

Om det vil forsette å halte videre eller kollapser vet man ikke enda.

Lenke til kommentar

Ellers så fortsetter det å gå så det suser :) 

 

Vi som sitter på nettet og piper ene eller andre veien er nok fortsatt i et gigantisk mindretall i forhold til det totale antallet som kjøper spill.

 

Ettersom EA er top dog så får de mest pes, sånn er det alltid, men etter f.eks starwars bf2 så prøver de jo noe nytt med BFV og Anthem. Free live service og kun cosmetic microtransactions. Dette er jo gull og store steg i motsatt retning av dit spill industrien(i sin helhet, ikke bare EA) er/var på vei bare for 1 år siden.  Fortsatt pøser det på medkritikk om EA. Alt er feil og de er dritt. 

Samtidig så mater Ubi og activision på med fullpris spill, med season pass, dyre DLCer i fleng OG microtransactions. De går jo å ler hele veien til banken og tilbake igjen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Ellers så fortsetter det å gå så det suser :)

 

Vi som sitter på nettet og piper ene eller andre veien er nok fortsatt i et gigantisk mindretall i forhold til det totale antallet som kjøper spill.

 

Ettersom EA er top dog så får de mest pes, sånn er det alltid, men etter f.eks starwars bf2 så prøver de jo noe nytt med BFV og Anthem. Free live service og kun cosmetic microtransactions. Dette er jo gull og store steg i motsatt retning av dit spill industrien(i sin helhet, ikke bare EA) er/var på vei bare for 1 år siden.  Fortsatt pøser det på medkritikk om EA. Alt er feil og de er dritt. 

Samtidig så mater Ubi og activision på med fullpris spill, med season pass, dyre DLCer i fleng OG microtransactions. De går jo å ler hele veien til banken og tilbake igjen.

Gull og grønne skoger vil jeg ikke påstå denne nye modellen er, selv om det kanskje er et steg i korrekt endring.

Det finnes masser av spill der ute som er gratis, har gratis DLC og kun kosmetiske mikrotransaksjoner. 

Kan kritisere Epic Games og Fortnite BR for mye, men den finansielle modellen er det absolutt ikke mye å utsette på.

 

Problemet med denne modellen er jo at den lever og dør på salget av mikrotransaksjoner, før den til syvende og sist blir drept når neste spill kommer 1-2 år etterpå.

Lenke til kommentar

Gull og grønne skoger vil jeg ikke påstå denne nye modellen er, selv om det kanskje er et steg i korrekt endring.

Det finnes masser av spill der ute som er gratis, har gratis DLC og kun kosmetiske mikrotransaksjoner. 

Kan kritisere Epic Games og Fortnite BR for mye, men den finansielle modellen er det absolutt ikke mye å utsette på.

 

Problemet med denne modellen er jo at den lever og dør på salget av mikrotransaksjoner, før den til syvende og sist blir drept når neste spill kommer 1-2 år etterpå.

gull og store steg, vi er ikke helt på grønne skoger :p 

 

Disse f2p spillene blir imo noe litt annet. De er jo milevis unna trippel A i produksjons kostnad og kvalitet(som i lyd, grafikk, voice acting etcetc) selv om selvsagt gameplay kan være hundre ganger bedre. 

Lenke til kommentar

Det er helt vannvittig at Steam tar 30 % av salgsinntektene, så dette forstår jeg godt. Kjedelig at jeg ikke får spillet sammen med resten av "spillsamlingen" i Steam, men på sikt kommer både spillere og spillutviklere bedre ut av det.

 

Hvordan kommer det spillere til gode at det kommer ENDA en nettbutikk for spill? Hvordan er det bedre for meg eller deg at dette er på Epic Games og ikke Steam? Tror du virkelig at vi spillere kommer til å se noe av de % de sparer med å gå til Epic Games?

 

Dette er ikke et forsvar for monopol, for det er ikke det reelt med så mange "butikker".

Lenke til kommentar

Epic Games Store er ikke en fullverdig erstatning for Steam enda, men det at de ikke flår spillutvikler/utgiver for 30 % av fortjenesten er positivt. De tar nesten 1/3 av inntjeningen bare fordi man kan kjøpe spillet via deres nettbutikk. I fysiske elektronikkbutikker ligger marginene (det butikken tjener på en vare) under 10 % %. Det blir mindre penger tilbake til utvikler, som må kompensere på dette på en eller annen måte. Kanskje kutter de innhold fra spillet og selger det som DLC, kanskje selger de loot boxes eller kanskje setter de opp prisen. Jeg tror ikke at noen andre enn Valve/Steam er tjent med at de tar en så stor bit av kaka.

 

Likevel har jeg sett i denne tråden av Epic Games Store ikke er bra nok på mange områder, og dette må forbedres om de skal bli en god konkurrent til Steam. Jeg mener også at konsumer må få et valg, og at eksklusivitet og monopol ikke er bra, men likevel, som jeg skrev i mitt første innlegg, så forstår jeg at de går til Epic Games Store.

Lenke til kommentar

 

Tar alt det der med en klype salt.

 

"Scummy tactics (you had to tick a box to opt out of emails etc)"

 

Dette må gjøres etter GDRP. De har alt å tape på å gjøre det på den måten, men man må. Kan vel si 70% ønsker å registrere seg med nyhetsbrev, men her mister de mange pga. folk misforstår boksen. Alt i alt har de alt å tape på det (egen erfaring). De får inn de som ikke vil ha nyhetsbrev, og mister de som faktisk vil ha.

"Ta alt med en klype salt", sier du og drar frem et eksempel.

Dessuten er det fryktelig vanskelig å ta fakta med en klype salt, det er jo ikke akkurat noe tvil om at de ikke har et achievement system.

Skal ta meg tid å svare på de andre "faktaene" og.

 

They have terrible security (80 million accounts were exposed last week)

 

^ Forsvarer ikke denne, men det skjer overalt. Disqus, dropbox, Adobe, XSplit, sony for å nevne et par. Her kan man sette på 2FA. Like sikkert som steam, om ikke sikrere.

 

They have terrible customer service (just google it)

Games are more expensive on Epic due to regional pricing

 

Googler jeg supporten til steam får jeg også opp at den er "terrible". De eneste jeg får tak i der er roboter med automatiske svar som ikke svarer på det jeg spør om.

 

You can't play games offline

 

Det er fult mulig, og det er snakk om at man ikke skal trenge å starte klienten for å spille.

 

Limited social features

 

Trenger man så mye mer enn en chat?

 

No screenshots

 

Skjønner ikke ^

 

No controller support

 

Spillene har fortsatt controller support. Hvem i alle dager bruker kontroller for å bla i menyene? Helt sikker på at det kommer i fremtiden, hvis det er etterspørsel.

 

They broke EU laws (and still do)

Scummy tactics (you had to tick a box to opt out of emails etc)

 

Som nevnt tidligere FØLGER de reglene til EU (gdrp) ved å gjøre det.

 

They are partially owned by Tencent (a company that sells user data to the Chinese government)

 

Tencent har INGEN tilgang til data og lignende fra Epic games brukere. Google it. Tencent eier snart halvparten av industrien, så deal with it :p

 

No achievements

 

Kommer snart.

 

No cloud saves

 

Kommer snart.

 

No game forums (many people went to steam for subnautica support)

 

Ganske krise hvis de ikke har det. Er nok rett rundt hjørnet håper jeg.

 

Epic make you pay the transaction fee when purchasing games

 

Tull. Får det til den prisen som står i butikken.

 

They are anti-consumer (They pay for exclusive rights to games to try and force you to use their store)

 

Så lenge de ikke øker prisene av den grunn ser jeg ikke problemet. Er jo som å klage på at ikke God Of War kommer på Xbox.

 

They can refuse refunds even if you meet the criteria

 

Akkurat samme vilkår som steam har på refunds. Steam kan gjøre det samme.

 

No reviews

 

Ikke nødvendig - kan skape et toxic community (bare se på Metro reviews på steam). Bruk heller metacritic.

 

No Linux support

Hvem i alle dager spiller på linux?

 

Er bare å akseptere det, epic games har kommet for å bli. Ryddig, pent og mer penger til de som lager spillene. YAY!

Lenke til kommentar

Vel, alle utenom left 4 dead, portal og half-life. Det var jo nesten de som gjorde gambling mictrotransactions mainstream om man ser bort ifra fifa... Og i mine øyne er det den verste sorten...

 

Du snakker om gratisspill som kun tar betalt for kosmetiske mikrotransaksjoner. Valve er ett av få selskaper som faktisk gjør dette rett. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Du snakker om gratisspill som kun tar betalt for kosmetiske mikrotransaksjoner. Valve er ett av få selskaper som faktisk gjør dette rett. 

 

Enig med DOTA2, men Artifact er etter hva jeg forstår veldig feil måte å gjøre det på.. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...