Gå til innhold

Spørsmål om strømsparing ang. varmepumpe og varmtvannsbereder


Titanica

Anbefalte innlegg

Jeg hørte for en stund tilbake at nye varmtvannsberedere er så pass godt isolert at det ikke lønner seg å skru disse av innimellom, for å spare strøm. Dvs at man bruker like mye strøm for å varme opp det som gikk tapt under pausen. Stemmer dette? Vil det hjelpe ekstra å kle berederen fra utsiden med f.eks ull? Berederen står i en kald kjeller.

Samme spørsmålet har jeg ang. varmepumpe. Min står på ca 21 grader i stua/kjøkken, og jeg lukker døra til ganga for å spare på varmen der jeg oppholder meg. Lønner det seg å skru av pumpa f.eks om natta og varme opp rommet igjen på morgenkvisten (siden jeg er hjemme om dagen), eller bør jeg la den gå om natta så temperaturen holder seg jevnt?

På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du forsøkt å justere ned termostaten på varmtvannsberederen for å spare mye strøm?

Har heller ikke særlig mye for seg på godt isolerte beredere. Bruker man vann som før vil man bare bruker mer varmtvann og får mer vann å varme på. Dermed går vinninga opp i spinninga.

 

I stedet kan man heller rett og slett bruke mindre varmtvann, eller kaldere vann når man f.eks. dusjer.

Lenke til kommentar

Det er ingenting i veien for å isolere bedre. Du får kjøpt glava som er ferdig innpakket i plast. 

Min erfaring er imidlertid at det ikke er selve berederen som har stort varmetap, men koplingene der vannet kommer inn og ut, samt sikkerhetsventilen. Og selvsagt rørene. 

Hos meg var det faktisk så mye varmetap at gulvvarmen ekstremt sjeldent slo seg inn før jeg isolerte disse koplingene. 

 

Du får kjøpt islolasjon til rør på f.eks Jula etc. De er ofte "rør" i grå skumplast og koster nesten ingenting. Bare pass på å kjøpe til riktig rørdimensjon. 

 

Når det gjelder varmepumpen din så er disse som regel mest effektive om de får jobbe mest mulig jevnt. Hvis du lar den være av om natten må den jo jobbe veldig hardt på morgenen. Og om vinteren øker jo ikke temperaturen før langt utpå dagen. Så da må den altså jobbe hardest når det er kaldest. Det er dårlig nytt for effektiviteten. 

 

Siden du ikke har AMS så kan det imidlertid tenkes at det kan lønne seg å senke temperaturen litt om natten. De fleste moderne varmepumper har ukesprogram som inkluderer nattsenking. Men, jeg tipper det neppe lønner seg å senke med noe særlig mer enn et par grader. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er klart at om man har stor nok varmtvannstank så kan man ha tidsstyring som gjør at den kun oppvarmes om natten når strømprisen er lav, dersom man har ams.

Man kan kjenne på utsiden av tanken om den er godt isolert eller ikke. Man kan selvsagt legge rundt noe som er egnet ellers har jeg sett man kan få kjøpt egne "pledd" for varmtvannstank. Om det forsvarer investeringskostnaden er en annen sak.

Om man er hjemme hele dagen og trenger varme om morgenen er det trolig lite å spare på å slå av varmepumpen. Den skal også ha rikelig kapasitet for å rekke å varme opp boligen på kort tid. Tror det beste alternativet er å senke med ett par grader, men da skal den også varme opp boligen med ett par grader når strømprisen er høy.

Jeg er av den oppfatning at slike sparetiltak sjelden utgjør noe som helst på strømregningene, men noen få kroner kan det bli. Blir fort mye styr og tap av komfort for å spare femti kroner.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

En varmepumpe gir alltid mer enn den forbruker, så vil uansett alltid være lønnsomt. Selv skrur jeg opp på 30 grader i slike tilfeller og tilleggsfyrer med ved eller strøm når det er nødvendig.

Jeg lar ofte varmepumpen stå på 30 grader uansett og setter opp vinduet om det blir for varmt, greit med frisk luft fra tid til annen. Den trekker ikke så mye strøm uansett, særlig ikke når det mildt ute.

Om sommeren kjører den på kjøling fordi jeg liker å sove kaldt og fordi jeg slipper innsekter og pollenstøv.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...
On 1/27/2019 at 8:59 PM, Titanica said:

Jeg hørte for en stund tilbake at nye varmtvannsberedere er så pass godt isolert at det ikke lønner seg å skru disse av innimellom, for å spare strøm. Dvs at man bruker like mye strøm for å varme opp det som gikk tapt under pausen. Stemmer dette? Vil det hjelpe ekstra å kle berederen fra utsiden med f.eks ull? Berederen står i en kald kjeller.

Samme spørsmålet har jeg ang. varmepumpe. Min står på ca 21 grader i stua/kjøkken, og jeg lukker døra til ganga for å spare på varmen der jeg oppholder meg. Lønner det seg å skru av pumpa f.eks om natta og varme opp rommet igjen på morgenkvisten (siden jeg er hjemme om dagen), eller bør jeg la den gå om natta så temperaturen holder seg jevnt?

På forhånd takk for svar.

   En direktevarmer er å anbefale da den kun varmer det vannet du faktisk bruker - med helt nøyaktig strømforbruk. Pluss flere andre fordeler. Du slipper tanken, og den går aldri tom for varmtvann, du får også friskt varmtvann. Den er også kompakt og kan derfor plassere mer hensiktsmessig nære brukerstedene. Dette gir også et mer nøyaktig forbruk av vann og avløp. 

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Gammel tråd, men jeg kan ikke se at det er rettet på ennå så jeg sier bare:

IKKE ISOLER VARMTVANNSBEREDEREN!

Det som skjer da er at ja, du reduserer strømforbruket bittelitt, men overflaten til berederen blir også varmere fordi den utenpåliggende isolasjonen holder varmen innenfor glavaen. Omtrent som når man kler på seg en tykk vinterjakke og opplever at telefonen i skjortelomma blir varmere der, enn hvis man bare gikk ut i skjorta. Problemet med varmere utside på berederen er at den ikke er laget for det. Det kan være plastmaterialer og lakk som ikke tåler den mye høyere temperaturen, men det verste er nok ledninger og termostat som ikke er beregnet for å ha så høy omgivelsestemperatur som man vil finne mellom glavaen og berederen. Har du allerede isolert berederen så bør du fjerne isolasjonen straks og helst få fagfolk til å vurdere om den har fått varmeskader av det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...