Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Dating svindel, hva gjør jeg nå?


Anbefalte innlegg

Hei. Da jeg var litt beruset og kåt for noen dager siden meldte jeg meg på en datingside som heter LystPåDeg.com. i midlertid er jeg rimelig sikker på at dette er scam, og jeg la selvfølgelig inn kortet mitt på en tre dagers prøveperiode. Nå får jeg snart en faktura på over 500 kr, og er redd for at dette vil skje videre. Det er en link på siden hvor man kan avbryte denne betalingen, men når man har svart på en rekke spørsmål blir man til slutt rettet til  et utenlandsk nummer, uten å få noe bekreftelse på at man har kansellert. Når man ringer dette nummeret høres det ut som om det er en indisk kvinne som lurer på en rekke informasjon. Har ikke turt å  gi hu noe av informasjonen min. Lurer bare på om det kanskje er noen som har erfaring med denne eller lignende sider. Eller om det er noe jeg får gjort med kortet mitt/banken for å unngå at dette skjer. Er litt desperat etter hjelp. Føler meg så dum, burde vite bedre. HAdde satt ekstremt stor pris på om noen kunne hjulpet meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke bare sperre kortet og bestille nytt?

 

Det er ikke dumt! men er i tillegg litt paranoid med tanke på at de har mailen min osv.

 

Står det ingen andre epostadresser, telefonnummer eller kontaktinformasjon der?

 

På fakturaen bør det vel stå en adresse og telefonnummer du kan ringe. Kjipt å vente på den men.

 

Står ingen ting nei, bare betalingsdato, er jo ikke en "faktura" sånn sett

 

 

Endret av Omnia vincit amor
Lenke til kommentar

Hvis du har et VISA gebyrfri-kort kan du lage og betale med et midlertidig kort på nettet, så slipper man å sperre og bestille nytt. Du får altså ut detaljer for et VISA-kort som ikke er det samme som ditt egentlige kort sånn at du kan betale med et unikt kort opprettet for transaksjonen.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trodde alle bedrifter skulle ha et organisasjonsnummer og lett tilgjengelig annen informasjon. Virker som et gråsoneopplegg. Ville kanskje tatt en telefon til forbrukerrådet.

 

Hvis det kan være noen trøst, så er ikke du den eneste som har gjort idiotiske ting ^^ Jeg ringe sextelefon i fylla en gang, 2 timer, 5000 kr. Det var det ikke verdt, for å si det sånn ^^ Men da lærer man leksa si.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har tidligere jobbet hos Slettmeg.no så jeg har god erfaring med slike nettsider, men det jeg skriver her er min personlige mening.

 

Vi begynner med et par relevante punkter i vilkårene du godtok da du registrerte deg.

 

 

E) Alle betalte abonnement fornyes automatisk for samme periode og til samme pris som da du meldte deg på. Du kan avbryte den automatiske betalingsfunksjonen for å unngå gjentatte betalinger, men dette må da gjøres minst 3 dager (dvs. 72 timer) før neste fornyelsesdato. Kjøpte du abonnementet via iTunes, kan andre vilkår være gjeldende. Vi ber deg da om å sjekke vilkårene og betingelsene hos iTunes med hensyn til hvor lenge i forveien den automatiske fornyelsen må kanselleres. 

 

Spesielt er dette avsnittet, i punkt 4 B 2, verdt å lese nøye (den viktigste delen er uthevet av meg):

 

 

Vennligst vær oppmerksom på at automatisk fornyelse og betaling trer i kraft når du registrerer deg, inkludert for prøvemedlemskapene våre. Du kommer til å være ansvarlig for den automatiske fornyelsen. DETTE BETYR AT MINIMUMSVARIGHETEN PÅ KONTRAKTEN KOMMER TIL Å VÆRE DEN INNLEDENDE PERIODEN SOM DU VELGER (F.EKS. 1 MÅNED), OG DENNE FORNYES AUTOMATISK INNTIL DU OPPHØRER DIN TILGANG TIL TJENESTENE.

 

Med andre ord vil et tre-dagers prøveabonnement i praksis bli et abonnement på minst én måned og koste kr 540.

 

Videre skriver de følgende om sperrede kort (relevant del er uthevet av meg):

 

 

Du må oppgi oppdatert, fullstendig og riktig informasjon for betalingskontoen din. Du oppdaterer eventuelle endringer umiddelbart, slik at betalingskontoen din er oppdatert, fullstendig og riktig (for eksempel ved endring av fakturaadresse, kortnummer eller utløpsdato), og du kommer til å gi oss beskjed umiddelbart dersom betalingsmetoden din har blitt kansellert (inkludert hvis du mister kortet eller det har blir stjålet), eller hvis du oppdager et potensielt sikkerhetsbrudd (for eksempel ved uautorisert formidling av kortinformasjon eller uautorisert bruk av navnet eller passordet ditt). Hvis du unnlater å gi oss denne informasjonen, vil vi holde deg ansvarlig for eventuelle påløpte avgifter på betalingskontoen din. I tillegg gir du oss tillatelse til å hente inn oppdaterte eller nye utløpsdatoer og kortnumre for kreditt-eller debetkortet ditt som leveres av kreditt- eller debetkortutstederen din. 

 

I punkt 8 B skriver de kort om oppsigelse, og der finner du også et telefonnummer og en e-postadresse du kan sende oppsigelsen til:

 

 

 

Du kan si opp abonnementet og medlemskapet ditt (gratis eller betalt) ved å gå til "Min konto" på nettsiden som du er et medlem av, og følge den relevante lenken for å fjerne din konto.
 
Alternativt kan du kansellere registreringen eller abonnementet når som helst ved å gi oss beskjed om at du ønsker å kansellere via telefon eller e-post:
 
tlf: +1800-764-9523
 
Når du sender en e-post til oss, så må du sørge for at du inkluderer profilinformasjonen din (skjermnavn og e-postadresse) slik at vi kan verifisere at du faktisk er kontohaveren og har fullmakt til å endre kontoen.

 

Jeg tror dessverre du har en dårlig sak. Vilkårene er omfattende men tydelige og lett tilgjengelige, og både e-postadresse og telefonnummer er oppgitt flere ganger. Fremgangsmåten for oppsigelse (uten å ha sett alt, men send meg gjerne en PM eller legg ut skjermbilder av prosessen så skal du få et mer konkret svar) er ikke urimelig, så Forbrukerrådet vil mest sannsynlig ikke kunne hjelpe deg.

 

Hvis du sperrer kortet ditt, som noen har anbefalt, vil du i verste fall få tilsendt inkassokrav.

 

Jeg kan hjelpe deg med å se nærmere på saken, men da trenger jeg litt flere detaljer og en mer detaljert beskrivelse av oppsigelsesprosessen (lenken det henvises til). Eller så kan du bite i det sure eplet og føre opp de 540 kronene som et tap.

 

Min personlige og litt brutale mening er at absolutt alle slike datingnettsider, inkludert de store det reklameres for på TV på kveldstid, er ren svindel. Selv om domenenavnet er norsk og alt er skrevet på norsk er så å si alle slike nettsider eid av utenlandske firmaer, med lite tilgjengelig eller ikke-eksisterende kundeservice og tvilsomme (men juridisk holdbare) vilkår. Hold deg langt unna! Tinder og slike tjenester er mye, mye bedre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Om lagt inn "månedlig etc" betaling via bankkort (kreditt eller debet kort etc) så er det absolutt enkleste å ta kontakt med banken sin, så kortet sperrer og be om å få tilsendt ett nytt kort. Da vil svindlere sitte med kortinformasjon som ikke er gyldig lengre.

 

Om du mener at du har krav på erstatning så må du søke kortutsteder om dette slik at de behandler saken. Hvor sannsynlig det er om man får dekket noe av svindelbeløp eller ikke avhenger av flere faktorer, men det viktigste har "bruker" handlet i god tro og vært ved "sans og samling". Det vi si ikke full/rusa, ikke tatt sjanser som hvor magefølelsen skriker "nei ikke gjør det" etc.

 

Har man brukt samme passord og e-post adresse på scammer siden som man gjør på andre så bytt passord overalt hvor dette har blitt brukt. Jeg anbefaler å begynne å bruke keepass (www.keepass.info) som kan hjelpe en til å lagre forskjellige passord til alle forskjellige tjenester man har pålogging til. Ved riktig teknikk så kan man ha app på tlf, program på pc og la ting synke med felles kryptert passordhvelv fil slik at man alltid har de lett tiljgengelig, men vanskelig for andre.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest Slettet+981234

Jeg gjorde den samme tabben som deg en gang, og jeg måtte skyte en lang pil etter pengene. Det eneste som nytter er å sperre kortet, slik at de ikke får tappet kontoen for penger.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...