Gå til innhold

Med Atles autonome hjul skal ting kunne flytte seg selv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ønsker meg dette, helt klart! :)
Det er jo kjempelett å tenke seg bruksområder i et vanlig hjem.

  • Å f.eks. ha to konfigurasjoner for sofaer i stua, en til når vi skal sitte rundt salongbordet og en annen for å se på TV.
  • Flytte bordet unna når vi bruker Kinect eller danser til musikk på stuegolvet.
  • Flytter barnesenger ut fra veggen slik at robotstøvsugeren får tilgang bak også.
  • Trekke ut hyller og benker for rengjøring.
  • Automatisk langbord på kjøkkenet hvis det er behov.
  • Automatisk ommøblering høres kult ut uansett... ;)

Men så var det dette med prisen da... hva er det sannsynlig at prisen vil komme til å bli, pr. motor?

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...
Fri diskusjon og kunnskap skrev (På 13.1.2020 den 19.40):

I et (f.eks. ) klasserom , hvor mye vil vel ikke dette spare av tid for vaskepersonalet? ( Og lærere innimellom. )

Tja, da kan man sleppe å lære bort å tørke av seg på beina eller kvelve stolen oppå pulten.

 

Eg ser den, svært effektivt......, man må bare lære seg ord som i podkasten over. Glimrendes.

55 000 for et speil på en BMW X5 er ingen ting i forhold, løp å kjøp.

Redigert:

Mitt intrykk er at man ikke veit så mykje om møbelering, noe som må komme først. Se for eksempel på «tinnity house» mykje feil der i forhold til bobil som er åt å modnes. Men langt fra optimalt, Bavaria-Boate kan vere et eksempel på strategi + 2000 som mål for hver modell for å øke resurser som kan brukes for å bli betre og billigere i et eksisterendes marked. Der må være en økonomisk fordel, «fansy» er ikke nok i lavt og midlere prissegment.

10 000,- er ikke mye, men beløp i den størelse og oppover krev at man får noe tilbake. Som er godt synlig.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Som autonome transporttraller på for eksempel sykehus er det jo potensiale. Det er et eget yrke å frakte ting rundt på (blant annet) sykehus (portør) og det skulle man tro maskiner kunne gjøre nesten like bra.

At dette har potensiale i private hjem stiller jeg meg tvilende til. Sikkert artig å ha for de som ikke vet hva de skal bruke pengene sine til, men ellers tror jeg det blir ekstremt dyrt for veldig liten nytte.

Å flytte bord og stoler klarer de fleste av oss selv, og sofaer kan vi jo også flytte på om vi går inn for det.

At hjulene skal kunne flytte på hvitevarer stiller jeg meg tvilende til. Vaskemaskin og oppvaskmaskin trillende rundt på egenhånd ser jeg ikke for meg i nærmeste fremtid.

Det er en del smarte løsninger for å endre hvordan hjemmet er konfigurert, og felles for alle er at de er dyre. Forøvrig kan de vel stort sett betjenes med håndmakt, fordi mennesker er ikke så veldig mye svakere enn bittesmå motorer.

Endret av joakimb
Lenke til kommentar
Moskus skrev (Akkurat nå):

Potensialet er det jo ingenting å si på, det er jo enormt! :)

 

Jeg mener at nytten i private hjem er svært lav og at potensialet dermed også er lavt. Ned mot null, vil jeg faktisk si. Hva kan disse hjulene utrette som ikke kan utrettes like godt med et helt vanlige hjul og en håndsrekning?

 

Grunnen til at robotstøvsugere har et (lite) marked er at støvsuging er noe man må gjøre regelmessig, og som tar litt tid. Å flytte sofaen er ikke noe man har et daglig behov for selv om man kan konstruere situasjoner hvor det hadde vært praktisk / kult å kunne trykke på en knapp og få alle møblene til å parkere seg i et hjørne. Uansett om man faktisk har det behovet er ikke det å trille et bord, noen stoler, og en sofa noe som tar lengre enn noen sekunder.

 

Nei, hvis hjulene kan erstatte portører / portørlignende oppgaver ser jeg markedet, men hvis ikke er det penger rett i dass.

Lenke til kommentar
Moskus skrev (1 time siden):

Potensialet er det jo ingenting å si på, det er jo enormt! :)

Kostnaden i et høyst eventuelt privatmarked er imidlertid noe helt annet...

Einig i at det har potensiale, men hvor og hvordan skal det implementeres. Skal et møbel stå uten fordi det ikke går å montere rent fysisk, vil Du «ødlegge» et orginalt/dyrt møbel.

Selv en brakett for å løfte møbelet i vekt-senter med en litt kraftig autonom-støvsuger vil by på problemer/kostnader. Eg har lift-bord og seng med hjul og Norsk produsert aktuator, sengen er ikke i bruk til annet en kvinnebesøk for å komme i god posisjon.

 

For en luksus følelse det ville gi om det er mulig, 1 mill for noen kunder er uproblematisk.

Eg tror for så vidt at tjangsen for at dette firmaet ender opp med noe helt annet er stor.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
joakimb skrev (2 timer siden):

Jeg mener at nytten i private hjem er svært lav og at potensialet dermed også er lavt. Ned mot null, vil jeg faktisk si. Hva kan disse hjulene utrette som ikke kan utrettes like godt med et helt vanlige hjul og en håndsrekning?

Det automatiske. Automatikk er bedre enn manuelt arbeid.

En del av de som ikke har smarthus har en tendens til å ikke se nytten av det. "Alle klarer jo å skru av en lysbryter, det trenger man ikke gjøre automatisk". Men når jeg enkelt kan senke strømforbruket og strømkostnad ved å slå av varmtvannsbereder og varmekabler når prisen er høy, eller enda bedre når den potensielle effekttariffen slår til, så har pipa en annen lyd.

Jeg skulle gjerne hatt mulighet til å flytte sofaen unna automatisk et par ganger i uka slik at robotstøvsugeren kan få støvsugd skikkelig under der.

 

Men igjen: Alt er avhengig av prisen. Hvis de koster 50.000 kr pr hjul, så er det kun en vakker drøm. Koster det 500 kr pr. hjul så er mer spørsmålet om man får kvantumsrabatt hvis man kjøper 30 stykker.

Lenke til kommentar
Moskus skrev (45 minutter siden):

Det automatiske. Automatikk er bedre enn manuelt arbeid.

En del av de som ikke har smarthus har en tendens til å ikke se nytten av det. "Alle klarer jo å skru av en lysbryter, det trenger man ikke gjøre automatisk". Men når jeg enkelt kan senke strømforbruket og strømkostnad ved å slå av varmtvannsbereder og varmekabler når prisen er høy, eller enda bedre når den potensielle effekttariffen slår til, så har pipa en annen lyd.

Jeg skulle gjerne hatt mulighet til å flytte sofaen unna automatisk et par ganger i uka slik at robotstøvsugeren kan få støvsugd skikkelig under der.

 

Men igjen: Alt er avhengig av prisen. Hvis de koster 50.000 kr pr hjul, så er det kun en vakker drøm. Koster det 500 kr pr. hjul så er mer spørsmålet om man får kvantumsrabatt hvis man kjøper 30 stykker.

Eg tror det at når AI maler et betre bilde (høgre pris) en Munch da vil vi ha tatt første steget inn i den automatiske Værden.

Dog er det slik at et patent på dette bare vil vare i 20 år, og det er ikke patenterbart i Norge. Og det halvgode vil ikke ha verdi, se bare på dagens foto. Tja, med god markedsføring så kansje; «nu bare 60% næring» som matbransjen bedriver (selger gammelt vatn over en lav sko).

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Moskus skrev (1 time siden):

Det automatiske. Automatikk er bedre enn manuelt arbeid.

En del av de som ikke har smarthus har en tendens til å ikke se nytten av det. "Alle klarer jo å skru av en lysbryter, det trenger man ikke gjøre automatisk". Men når jeg enkelt kan senke strømforbruket og strømkostnad ved å slå av varmtvannsbereder og varmekabler når prisen er høy, eller enda bedre når den potensielle effekttariffen slår til, så har pipa en annen lyd.

Jeg skulle gjerne hatt mulighet til å flytte sofaen unna automatisk et par ganger i uka slik at robotstøvsugeren kan få støvsugd skikkelig under der.

 

Men igjen: Alt er avhengig av prisen. Hvis de koster 50.000 kr pr hjul, så er det kun en vakker drøm. Koster det 500 kr pr. hjul så er mer spørsmålet om man får kvantumsrabatt hvis man kjøper 30 stykker.

Jeg synes du tenker mest på hva du kunne hatt lyst på og mindre på hva markedet ønsker. Greit med strømstyring når det inkluderer strømsparing koblet opp mot spotpriser på strøm men selv dette er det vel ikke all verdens marked for i dag selv om nytten er der både rent praktisk og også økonomisk. Hjul som ruller sofaen unna slik at støvsugeren kommer til er ganske langt unna dette i nytte.

Det blir litt som annet automatiseringsgreier. Hvis det er billig er det artig for de med spesielle interesser, men det har jo de fleste ikke.

Endret av joakimb
gramatikkfeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
joakimb skrev (15 minutter siden):

Jeg synes du tenker mest på hva du kunne hatt lyst på og mindre på hva markedet ønsker.

Det kan nok være. Jeg legger jo ikke skjul på at dette er noe jeg ønsker meg selv.

Men jeg tror også at markedet faktisk ikke vet hva de ønsker, eller for å si det på en annen måte: At de ikke vet hva de burde ønske seg.

I mange tilfeller må faktisk produktet komme først, og så må markedet vise interessen etterpå. Jeg tror at hvis prisen blir lav nok så er dette en soleklart god investering for mange, selv om du tviler på det og prøver å vurdere "nytteverdien" av det. Det blir litt som å ha en fjernkontroll til en TV: Samfunnsmessig har den ingen nytteverdi, den gjør jo bare at folk sitter mer i ro. Men det betyr ikke at de fleste opplever det som hendig å ha det.

Jada, det er mulig å sette hjul på møbler og flytte dem manuelt. Men det er få som gjør det. Det er derimot ganske mange som kunne hatt godt av å støvsuge under sofaen eller bak sengene oftere enn de gjør. Hvis du bruker 20.000 kr på en sofa, og det koster 3000 kr ekstra å få den motorisert, så hadde iallfall jeg kjøpt det. :) 

 

Noen må faktisk tenke på utsiden av boksen for at verden skal gå videre.

Endret av Moskus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Moskus skrev (3 minutter siden):

 

 

Noen må faktisk tenke på utsiden av boksen for at verden skal gå videre.

Her kan vi jo være enige. Det er jo kult og det vil alltid være folk som er villige til å betale en premium for å ha noe som både er artig, nytt, og i alle fall litt nyttig. Jeg bare tror ikke på det økonomiske potensialet i hjemmemarkedet.

På sykehus tror jeg, hvis de klarer å få til automatikk skikkelig, at det kan bli milliardomsetning på kort tid. Men da må det fungere bra.

Lenke til kommentar
joakimb skrev (5 minutter siden):

Jeg bare tror ikke på det økonomiske potensialet i hjemmemarkedet.

På sykehus tror jeg, hvis de klarer å få til automatikk skikkelig, at det kan bli milliardomsetning på kort tid. Men da må det fungere bra.

Jeg tror at hvis man får til en milliardomsetningen i bedriftsmarkedet, så vil dette garantert finne veien til privatmarkedet også. Det blir konkurranse, og prisene vil synke, og noen vil tenke "Hmm! Vi kan jo enkelt utvide markedet vårt. La oss få IKEA på tråden". :) 

Men det kommer selvfølgelig ikke til å skje neste år...

Lenke til kommentar
Moskus skrev (Akkurat nå):

Jeg tror at hvis man får til en milliardomsetningen i bedriftsmarkedet, så vil dette garantert finne veien til privatmarkedet også. Det blir konkurranse, og prisene vil synke, og noen vil tenke "Hmm! Vi kan jo enkelt utvide markedet vårt. La oss få IKEA på tråden". :) 

Men det kommer selvfølgelig ikke til å skje neste år...

Det kommer nok, men det spørs på prisene. Et sykehus kan betale en million kroner for 4 hjul (gitt at konseptet fungerer) og spare enormt med penger. Derfra er det langt til å flytte sofaen vår.

Lenke til kommentar
Moskus skrev (34 minutter siden):

Det kan nok være. Jeg legger jo ikke skjul på at dette er noe jeg ønsker meg selv.

Men jeg tror også at markedet faktisk ikke vet hva de ønsker, eller for å si det på en annen måte: At de ikke vet hva de burde ønske seg.

I mange tilfeller må faktisk produktet komme først, og så må markedet vise interessen etterpå. Jeg tror at hvis prisen blir lav nok så er dette en soleklart god investering for mange, selv om du tviler på det og prøver å vurdere "nytteverdien" av det. Det blir litt som å ha en fjernkontroll til en TV: Samfunnsmessig har den ingen nytteverdi, den gjør jo bare at folk sitter mer i ro. Men det betyr ikke at de fleste opplever det som hendig å ha det.

Jada, det er mulig å sette hjul på møbler og flytte dem manuelt. Men det er få som gjør det. Det er derimot ganske mange som kunne hatt godt av å støvsuge under sofaen eller bak sengene oftere enn de gjør. Hvis du bruker 20.000 kr på en sofa, og det koster 3000 kr ekstra å få den motorisert, så hadde iallfall jeg kjøpt det. :) 

 

Noen må faktisk tenke på utsiden av boksen for at verden skal gå videre.

Dette var godt skevet, Mister.

Lenke til kommentar
joakimb skrev (23 minutter siden):

Det kommer nok, men det spørs på prisene. Et sykehus kan betale en million kroner for 4 hjul (gitt at konseptet fungerer) og spare enormt med penger. Derfra er det langt til å flytte sofaen vår.

Sykehus er kompakte greier. I 1987  låg eg på sykehus i Trondheim, og så vidt eg husker var vi bedt om å slå av mobiltelefonene. Årsaka til dette veit eg ikkje, kjansje båndbredde med 6 på hvert rom. 5G medfører muligens en løsning.

Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV skrev (1 minutt siden):

Sykehus er kompakte greier. I 1987  låg eg på sykehus i Trondheim, og så vidt eg husker var vi bedt om å slå av mobiltelefonene. Årsaka til dette veit eg ikkje, kjansje båndbredde med 6 på hvert rom. 5G medfører muligens en løsning.

Regner med at det er løsbart, men ja, kommunikasjon må løses for at dette skal fungere. Hjulene må ikke bare vite hvor de skal, men også hva som skjer i real time og hva som er forventet å skje i løpet av transporten. Et banalt eksempel er at de bør kunne bestille døråpninger og heiser. De må åpenbart være klar over hverandre. Helst bør systemet også klare å følge med på mennesker i korridorene uten å faktisk "se" de med egne sensorer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...