Gå til innhold

Demonstrerte teknologien på CES 2019: Skal fullade elbilbatterier like raskt som man fyller bensin


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilken dimensjon må det være på kabel og plugger mellom lader og bil for å få overført denne effekten?

 

Tja i togverdenen har vi brukt overføringskabler av 1kV 1-fas som fint klarer 5mW i snart 100 år. Bør vel gå ann å lage noe liknende for elbiler, når det er snakk om hurtiglading.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis dette stemmer, så er det jo fantastisk, men etter 5 minutt googling kjenner jeg at jeg er skeptisk til om firmaet har noe å fare med i hele tatt. Forventer en hype-runde, børs-introduksjon, underslag og forsvinning.

 

Men man kan jo alltids håpe man tar feil :-)

 

 

Mvh

Per Gunnar Hansø

Lenke til kommentar

Lurer litt på hvordan det blir med styrkingen av infrastrukturen, hvem som skal betale for en nødvendig kapasitetsøkning av el-nettet......... Det vil vel bety at alle som er tilknyttet en nett-leverandør må være med å betale for utbygging av nettet,,,, de som har el-bil, de som ikke har el-bil, de som ikke har bil overhode. Altså enda en sponsing av de som velger å kjøre el-bil....

Lenke til kommentar

Lurer litt på hvordan det blir med styrkingen av infrastrukturen, hvem som skal betale for en nødvendig kapasitetsøkning av el-nettet......... Det vil vel bety at alle som er tilknyttet en nett-leverandør må være med å betale for utbygging av nettet,,,, de som har el-bil, de som ikke har el-bil, de som ikke har bil overhode. Altså enda en sponsing av de som velger å kjøre el-bil....

Fungerer ikke sånn. En ladeaktør som skal sette opp en hurtiglader vil betale anleggsbidrag hvis det er behov for oppgraderinger av nettet. Og etter infrastrukturen er på plass må aktøren betale nettleie som alle andre.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Resultatet av slike kraftige ladere (minst 600 kW) er at prisen for lading stiger. Med den opprinnelige planlagte prisøkningen til Tesla, så ble vel lading omtrent like dyrt som fossilt i USA. Da faller mye av poenget vekk.

Prisen trenger ikke øke. I dag kan Tesla ha 20 stk 145 kW ladere på en større ladestasjon, altså 2900 kW totalt. Da kunne disse byttes ut med 5 stk 580 kW ladere. Så lenge bilene som kan benytte laderne faktisk klarer å benytte seg av effekten vil kapasiteten til ladestasjonen (målt i biler per time) være lik. Mengden kraftelektronikk vil også være lik og det samme med tilkoblingen til nettet. Den eneste forskjellen ville være at man fikk 50% lading på ca 6 minutter vs ca 25 minutter som i dag.

 

Ideen om at man bruke mindre batterier og lade oftere fremstår dessuten som borti natten. Hvem ønsker å stå ofte på en ladestasjon i en travel hverdag? En av de store fordelene med en fossilbil er nettopp behovet for å fylle relativt sjeldent foruten at det går raskt.

Enig at dette ikke gir spesielt mye mening. Det naturlige er å gå for større batterier, og da får man som en bivirkning støtte for høyere ladeeffekt.

 

At den kanadiske staten bidratt med ca 10 milliarder kroner til dette finner jeg ganske utrolig.

Må si meg enig der også. Det er veldig mye penger å dytte inn i et slikt prosjekt.

De har sikkert begått den samme feilen som de gjør i Dagens Næringsliv og Hegnar hver eneste dag. De klarer ikke å skille mellom milliarder og millioner.

Lenke til kommentar

Rekkeviddeangst er en tabloid "angst" som de uten elbil opplever.

 

Ladetid kan imidlertid oppleves som negativt hvis man har det travelt.

Javel. Så du mener undersøkelsen av nettopp elbileiere ikke er sann og at de lyver?

 

Trodde du at begrepet rekkeviddeangst nå har gått over i elbil-historien? Da tar du feil, i alle fall om vi skal tro en undersøkelse meningsmålingsbyrået TNS Kantar gjennomførte blant drøyt 2.000 elbileiere tidligere i høst.

 
Den avslører at rekkeviddeangsten lever i beste velgående. Rekkevidde blir vurdert som viktigste utfordring av nesten 60 prosent av de som svarer på undersøkelsen, og som nest viktigste utfordring av drøyt 20 prosent. Dette betyr at engstelsen for å gå tom for strøm for tidlig fortsatt er en stor bekymring for 8 av 10 elbilister.

https://www.tv2.no/a/10266297/

Lenke til kommentar

Javel. Så du mener undersøkelsen av nettopp elbileiere ikke er sann og at de lyver?

https://www.tv2.no/a/10266297/

Nå må du ikke komme her og presentere fakta. Slikt aksepteres ikke. Skjønt, artikkelen du refererer til er jo eldgammel. Helt fra i fjor. Sikkert mykje som har endra seg siden den gang da........  :D

 

Men deler din oppfatning  om at rekkeviddeangsten lever aller best blant eierne og ikke blant de som venter på noe bedre. Mange av mine kolleger har elbil. Ikke noe diskuteres mer flittig enn hvem som skal ha tilgang til laderen når, det inkludert både de som har lav og forholdsvis høy batterikapasitet. Lade-appene studeres nøye og ladenivå utveksles slik at optimal fordeling av ladetiden og tillgang til fasilitetene kan beregnes, Vi andre jobber. De med lav kapasitet  kommer seg ikke til og fra jobb samme dag uten mellomlading dersom det intreffer lange køer eller andre uforutsette hendelser, de har jeg forståelse for at bør ha tilgang til lader. De med større kapasitet og som har nok til å kjøre uten lading både 2 og 4 dager synes det er kjekt å være på den sikre siden.... jau, mon tro det du....?

 

Dette med at "de som ikke har elbil" har angst for rekkevidde, er misunnelige eller andre litt nedverdigende karakteristikker er muligens en kjekk holdning å innta. Må jo føles greit å tenke at "Jeg er den som alle misunner". Men det funker ikke slik vettu, det ække sånn. Vi bare venter til ting er på plass vi, slik vi vil ha det, og så kjøper vi. enkelt og greit.

 

Ellers så synes jeg dagens Lunch stripe på TU her i dag var sjenial!

Endret av EremittPåTur
Lenke til kommentar

Javel. Så du mener undersøkelsen av nettopp elbileiere ikke er sann og at de lyver?

https://www.tv2.no/a/10266297/

Undersøkelsen spurte ikke om de hadde opplevd rekkeviddeangst. Den spurte heller ikke om rekkevidde var en nevneverdig utfordring.

 

De skulle *rangere* utfordringene. Om da kan man anta at rekkevidden er ganske uproblematisk (dette stemmer med alt jeg har hørt fra alle elbileiere jeg kjenner, i hvert fall), og det resterende er enda mer uproblematisk.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvilken dimensjon må det være på kabel og plugger mellom lader og bil for å få overført denne effekten?

Det kommer an på strømstyrken. I teorien kan man kjøre opp spenningen så mye at man kan nøye seg med beskjedne kabeldimmensjoner. I praksis vil jeg gjette på 999V * 500A over 2x300-kvadrat kobber med integert vannkjøling.

 

Er vel ikke så miljøvennlig å sende en 9 år gammel bil i pressa?

Hvorfor ikke? (for å spille dum og be om et regnestykke på det)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lurer litt på hvordan det blir med styrkingen av infrastrukturen, hvem som skal betale for en nødvendig kapasitetsøkning av el-nettet......... Det vil vel bety at alle som er tilknyttet en nett-leverandør må være med å betale for utbygging av nettet,,,, de som har el-bil, de som ikke har el-bil, de som ikke har bil overhode. Altså enda en sponsing av de som velger å kjøre el-bil....

Kan løses med lokale buffer (batterier, kondensatorer) sånn at lasten på selve kraftlinjen aldri blir så høy.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har jo hørt at små barn som sover ikke sover, men ligger til lading.

Nå har altså noen teslaeiere røpet at det gjelder større barn også.

Har selv tatt smånapper på lengre turer i "dinosaurbil", men nå er det ingen vits i å holde det skjult. Den som sover synder ikke, han lader.

Bare kjøp motor/kupevarmer kjør til nærmeste ladestasjon og ta deg en ladellur. Fritt for unger,kjerringmas og kollegaer.

 

Ikke rart at tesla eiere ikke vil ha kraftigere hurtigladere

Endret av Trestein
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det man må se litt på når det kommer til teknologiskiftet i bilbransen, er hvordan man skal fylle bilen. Tradisjonelt måtte man fylle tanken på en bensinstasjon fordi det var det eneste stedet man kunne fylle.

 

Hvorfor skal man ha samme behov for enhver elbil? Man må endre tankegangen om hvordan og når man skal fylle.

 

Vi må gå vekk fra tanken om full tank, til å tenke mer på tilstrekkelig tank. At familiebiler skal ha realistisk rekkevidde i området 500-600 km er helt greit, men når du har kjørt så langt er det for majoriteten av brukerne der ute på tide med en litt lenger pause på 30+ minutter. Da har du kjørt i mange timer og hele familien skal på toalettet, ta en is eller drikkepause, strekke litt på bena osv. En mindre nummer 2-bil har ikke behov for like lang rekkevidde.

 

I det daglige er det burde det ikke være behov for å hurtiglade full tank. Man må jo kjøpe en bil som har rekkevidde som passer ens daglige kjøring. For min egen del, hvis jeg kjører en del ekstra og ser det begynner å bli litt for kort rekkevidde for å komme hjem, så holder det med 5-10 minutter på dagens hurtigladere. Man skal bare fylle på nok energi til å komme hjem.

 

Man må heller se på infrastrukturen der bilene parkerer, slik at de som ikke bor i enebolig også kan lade. De kan saktelade i alle de 22 timene en bil står parkert. Gjerne trådløst så det er automatikk i ladingen.

 

Ser ikke helt for meg elbilen som nr. en bil.

Hun kjører unger til barnehage på vei til arbeid, men et helt annet sted en der hun jobber. Han sykler eller er så heldig at det finnes en buss.

 

Hun kommer hjem med bilen fra arbeid i en retning, og har måttet gjøre en omvei for å handle

mat.

Han som har syklet/tatt buss tar bilen for å kjøre et barn i motsatt retning på trening. Etterpå skal hun på et møte i en annen retning.

Han venter på bilen, for barn har vært på trening og skal hjem.

Barnefamilier, og andre kan henge på rattet

hele tida, og ville ha fylt drivstoff inni hær et sted,

men det går, på en av turene er det en pumpe i nærheten. Det hefter ikke mye.

 

En elbil må lades oftere enn "dinosaurenbilen" må fylles. Og det tar lengre tid.

Blir elbilen strømløs før dagen er omme, må du ha bergingsbil hvis du ikke rakk hjem tidsnok.

 

Det er ikke uten grunn det finnes noe som heter rekkeviddeangst. Det er ikke mulig å ta med reserve strøm heller, i ei kanne, for å "skjøte på"

til en når en ladestasjon.

De som venter på deg,

kommer til å fortsette med det.

 

Som eneste bil passer elbilen ikke barnefamilier

og andre med sammensatte behov. Eller alle i distriktene. Det jobben er krevende nok for "fossilbiler".

Da skal kollektivtilbudet være i særklasse godt.

Noe det neppe hverken er eller blir, "med nåværende farve på himmelen".

Det er ikke så få med sammensatte behov, bilen har dessuten en viktig sosialiserende funksjon.

Noen vil se folk på fritida også, når elbilen burde stått på lading, og siste ettermidagsbuss har gått.

 

Den dagen rekkevidde og ladefunksjon gjør den sammenlignbar med en "fosilbrenner", blir det et fantastisk fremkomstmiddel for alle, som også kan dra en henger, kampingvogna eller båten.

Og uten at det må være premium.

 

Vi er ikke der, selv om noen tror og mener det!

Det skal mere "håndfaste" forbedringer til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan løses med lokale buffer (batterier, kondensatorer) sånn at lasten på selve kraftlinjen aldri blir så høy.

Jeg tror det vil koste mer enn det smaker. For å gi noe særlig utjevning må batteriet kunne ta unna i "rushtiden" og lades opp om natta. Da trenger man omtrent halvparten så stort batteri som den samlede energien som leveres i løpet av dagen. Det blir dyrt.

 

Jeg ser heller for meg at man ikke oppgraderer kraftnettet og den lokale trafoen, men leverer all effekten til én bil av gangen. Så i stedet for at f.eks 20 biler lader parallelt så lader man disse i serie, etter hverandre. Antagelig tror jeg vi får en mellomting eller smartere dynamisk effekt ut fra behov og kjørerute. Omtrent sånn vi har med Teslas "par" av ladestolper, bare ennå flere ladestolper som kan dele effekt og levere høyere toppeffekt. Koblet på samme trafo som før.

Lenke til kommentar

Ser ikke helt for meg elbilen som nr. en bil.

Hun kjører unger til barnehage på vei til arbeid, men et helt annet sted en der hun jobber. Han sykler eller er så heldig at det finnes en buss.

 

Hun kommer hjem med bilen fra arbeid i en retning, og har måttet gjøre en omvei for å handle

mat.

Han som har syklet/tatt buss tar bilen for å kjøre et barn i motsatt retning på trening. Etterpå skal hun på et møte i en annen retning.

Han venter på bilen, for barn har vært på trening og skal hjem.

Barnefamilier, og andre kan henge på rattet

hele tida, og ville ha fylt drivstoff inni hær et sted,

men det går, på en av turene er det en pumpe i nærheten. Det hefter ikke mye.

 

En elbil må lades oftere enn "dinosaurenbilen" må fylles. Og det tar lengre tid.

Blir elbilen strømløs før dagen er omme, må du ha bergingsbil hvis du ikke rakk hjem tidsnok.

 

Det er ikke uten grunn det finnes noe som heter rekkeviddeangst. Det er ikke mulig å ta med reserve strøm heller, i ei kanne, for å "skjøte på"

til en når en ladestasjon.

De som venter på deg,

kommer til å fortsette med det.

 

Som eneste bil passer elbilen ikke barnefamilier

og andre med sammensatte behov. Eller alle i distriktene. Det jobben er krevende nok for "fossilbiler".

Da skal kollektivtilbudet være i særklasse godt.

Noe det neppe hverken er eller blir, "med nåværende farve på himmelen".

Det er ikke så få med sammensatte behov, bilen har dessuten en viktig sosialiserende funksjon.

Noen vil se folk på fritida også, når elbilen burde stått på lading, og siste ettermidagsbuss har gått.

 

Den dagen rekkevidde og ladefunksjon gjør den sammenlignbar med en "fosilbrenner", blir det et fantastisk fremkomstmiddel for alle, som også kan dra en henger, kampingvogna eller båten.

Og uten at det må være premium.

 

Vi er ikke der, selv om noen tror og mener det!

Det skal mere "håndfaste" forbedringer til!

 

Du skriver som om du tror at det finnes bare en type elbil, og da en med veldig lite batteri. En elbil lader typisk 16A*230V*12t=44kwt på en natt hjemme. Og når vi vet at selv en stor elbil som tesla bruker 2kwt pr mil så betyr det at en familie som kjører 22 mil hver dag ikke bør ha en elbil med mindre batteri enn 44kwt.

Men hvilken familie gjør vel det? Med bare en bil? Det er nesten 50 000 km i året, bare på arbeidsdager!

 

Og en ting til: Jo mer familien kjører, jo mer sparer de på å kjøre elektrisk. Bensin/diesel er 5 ganger så dyrt pr mil!

 

Og så er en elbil mye artigere å kjøre enn en fossilbil. Lydløs (bortsett fra musikken du velger), kvikk og grei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Javel. Så du mener undersøkelsen av nettopp elbileiere ikke er sann og at de lyver?

https://www.tv2.no/a/10266297/

Spørsmålene handlet om hva som var utfordringene med dagens elbiler, og da var rekkevidden et av alternativene. Mange av bilene har ikke tilstrekkelig rekkevidde til alle formål, og saken er vridd til at det da menes rekkeviddeangst! Tabloid vridd sak dette, og langt ifra FAKTA.

 

EDIT:

Sjekk ut toppsvaret i kommentarfeltet til artikkelen.

Endret av Klykken-
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel....eh, enten får folk plutselig så mye bedre tid når de har elbiler, at hele tidsklemma forsvant med eksosen, eller så har de tenkt å "kjøre inn"

det tapte.

Vet ikke helt hva jeg skal tro på jeg.

Det første virker usansynlig, plutselig så god til å planlegge, helt utrolig.

 

Det kommer jo veldig an på kjøremønsteret da. For min del er ikke tid brukt på lading noe stort problem. Det er snart en måned siden sist jeg brukte en hurtiglader. Det skjedde to ganger i romjula. Den ene ladingen tok 6 minutter og noen sekunder + tida for å svinge av og på veien. Den andre ladinga tok 25 minutter mens jeg handlet. Strengt tatt var det vel handlinga som tok 25 minutter. Jeg hadde mye mer strøm enn jeg trengte for å komme fra de siste 15 km. Begge disse tilfellene var på dager jeg hadde fri. På kjøreturer som tar 2-3 timer. Og som jeg sov sikkert 2-3-4 timer lenger enn til vanlig. Da jeg vel var framme så dumpet jeg vel ned i sofaen med pc-en i fanget og juleøl i hånda. Kan vel ikke akkurat påstå at tidsklemma var plagsom disse dagene. Jeg syns kjøretid er et langt større problem enn ladetid.

Isolert sett er kort ladetid finfint. Men det har så store implikasjoner på batterikjemi og øvrig konstruksjon, at det er ikke sikkert det er bryet verdt for alle. Som med det meste handler det om kompromisser. En kan ikke få både kort ladetid, stor kapasitet, lang levetid, lav vekt, lite volum, lav pris, lite miljøpåvirkning, billig strøm, høyt effektuttak m.m. samtidig. Bedring av én parameter går gjerne ut over en annen.

Fylling av drivstoff (fossilt) kunne fint ha foregått ti ganger så fort, men det er ikke noe poeng. Tanken kunne fint ha vært 5 ggr. større, men det er ikke noe behov for det. Motorene kunne vært mer effektive, men det ville blitt dyrere. Osv. Det er alltid kompromisser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...