Gå til innhold

Microsoft har satt dødsdato for Windows på mobilen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kunne jo ha vært et godt produkt…

---

Å beskrive Microsofts foretagende i mobilbransjen i ordelaget "eventyr", er basert på hva…? Hvorfor "nærmer det seg slutten" i 2019…?

Hvordan var mobiltelefonopplevelsen til Microsoft "veldig god"?

Hvorfor pekes det bare til "manglene og problemene", når ett av dem er manglende støtte for SHA-256 for noe lansert i dette årtiet…

Hvorfor pekes det til programvareutviklerne når det sentrale poenget nødvendigvis er hvorfor det ikke er mer populært? All den tid alle mobile OS har vært små, og nødvendigvis må være det, når de blir lansert. Her har man faktisk merkevaren og støtten fra det mest kjente operativsystemet, og fremdeles…

Hvorfor er nådestøtet en billeddelingstjeneste med et API å tilby, når selskapet som står bak heter Microsoft, og ikke kan sies å være en enmannsbedrift…

 

Si det som det er, kall en spade for en spade.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mimrer tilbake noen år da jeg solgte telefoner i butikk.

Likte alltid byggekvaliteten på WP, virka veldig solide i forhold til mange konkurrenter, og noen modeller hadde gode kameraer!

Apputvalget (som for majoriteten av forbrukere er viktig) kom dessverre aldri. Fikk et håp i form av Project Astoria tror jeg det het, hvor utviklere av Androidapper kunne porte appene over til WP. Dumt at det aldri ble noe av.

 

Dog positivt med HMD Global som viderefører litt av arven, med Android. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har en Lumia 950 XL som jeg bruker, fungerer helt fint pg får gjort det jeg behøver. Har ikke SnapChat, men alle de andre store sosiale. Før de meldte at de droppet ballen for sikkert mer enn et år siden nå hadde jeg bank, vips osv også. Men, nettsider fungerer i dag ypperlig så savnet er ikke enormt. Desuten er det mange som nå utvikler PWA, eller progressive we apps, og man kan legge inn et tillegg på mobilen som lar en kjøre PWA apper direkte fra mobilen som en app. Så da har man plutselig flere nye igjen selv om man mister live tiles.

 

Liker W10m GUI desidert best, trist jeg må bytte. Hadde håpt, og håper MS legger ned W10m til fordel for Windows 10 on Arm, som allerede er lansert, men på større enheter. Jeg tror også de kommer til å gjøre akkurat det, men ikke så raskt som noen av oss håper. De går nok heller andre veien og krymper seg ned til en mobil via andre device typer, enten i form av Surface eller tredjeparts produkter som ryktede Dell Januss. De jobber salte for t MS store skal bil moden, og ikke minst at folk skal oppdage at MS er noe man kan bruke på Windows. Jeg har en Surface Pro, og det er veldig naturlig å bruke MS store på Windows maskiner, både med og uten touch, når man først begynner å gjøre det. Håper utviklerne henger seg på og blir med på turen ned gjennom de forskjellige skjermstørrelsene og formfaktorene slik at jeg atter en gang kan gå en mobil med mitt favoritt GUI.

 

Så får jeg heller klare meg me Android en stund..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vi bruker windows telefoner på jobb. Jeg gleder meg med fryd om hjertet til den dagen vi skal emigrere vekk fra den dritten. Dårlige telefoner, dårlig batteritid, dårlig programvare, ustabilt i bestefall og bruker masse tid i løpet av dagene til å restarte telefonen min fremfor å faktisk jobbe. Pføyh.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Hva gjør jeg nå med min Lumia 640 ???Den er tatt godt vare på - oppleves som ny, men er det egentlig bare å hive?

man trenger da ikke å kaste ting, bare fordi de er utdatert. Gi den til noen som ikke har råd til å kjøpe seg telefon. Noen som bare ringer eller sendet meldinger.
Lenke til kommentar

Jeg har ansett Windows Phone som død siden de sluttet å produsere de. Egentlig før det også. De gjorde jo ca alt feil på dette OSet

 

Det beste operativsystemet fikk minst oppmerksomhet.

Og resten er historie... :(

 

Det beste operativsystemet har mest oppmerksomhet. Windows phone var langt ifra best. Selv gørr kjedelige iOS er NESTEN bedre.

 

 

Endret av Omnia vincit amor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

For meg var det til slutt mangel på apper som gjorde telefonen ubrukelig. Selve OSet var topp, og hadde maks fokus på å være effektiv med det viktigste for en telefon: Kommunikasjon. Telefon, kontakter, epost og kalender var uten sidestykke, og jeg har enda ikke funnet noen apper til Android som er like gode. Nine er det nærmeste til nå, men er ikke like bra.

 

Continuum var en genial idé, og MS burde ha pushet total integrering mellom Windows 10 og Windows 10 Mobile fra dag 1. Da hadde WM10 hatt en sjanse. Jeg brukte min 950 til "alt". Til og med til å streame fra Xbox'en. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Windows 10 har klatret 5 prosentpoeng på skrivebordet i 2018, det ble først det mest brukte OS-et til MS på tampen av 2018, hvordan i all verden skulle synergien utgjøre den store forskjellen?

Veldig uviktig for både Android og iOS, kanskje med unntak av Ubuntu Phone, med det fokuset de hadde/har, uten at markedsandelene endret på seg.

 

Microsoft satset så tungt det gikk an på Microsoft Kin, og senere Windows Phone, det er uønsket.

Windows Phone karret seg over 3% markedsandel, det var alt. Selv ikke med Nokia i ryggen fikk de til noe, annet enn å torpedere Nokia. Ubuntu Phone, Maemo og Palm OS er operativsystemene som ble forplundret av andre ting enn at de var nettopp Windows Phone.

Mozilla tok livet av Firefox OS fra begynnelsen av, så det går an å gjøre ting feil der også.

Android, ChromeOS, og iOS tar faktisk markedsandeler av henholdsvis Windows og macOS.

 

Windows Phone var proprietært søppel uten livets rett, og som proprietært søppel uten livets rett, får man heller ikke tilgang til å gjøre noe med telefonen før eller etterpå, nå etter sin arrangerte død.

Derav har dugelig maskinvare blitt kunstig foreldet.

 

Man kan lære seg noe av dette, aldri støtt opp om lukkede plattformer og enheter.

Endret av Spetsnaz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare trist at de gir opp dette prosjektet, selv om det er forståelig.

De kom alt for seint på banen, men likevel vil jeg påstå at det kunne vært bedre seint enn aldri.

Det er hevet over enhver tvil at Lumia 950XL plattformen er det beste jeg har sett i mobilverdnen til dags dato.

Kunne brukes som PC, koble til to skjermer, mus og tastatur var ikke noe problem.

Det var/er den sikreste mobilplattformen på markedet i dag. Noe som betyr mye for min del i hvertfall.

Intuitivt brukergrensesnitt, og for ikke å snakke om live tiles da. Helt fantastisk.

I tillegg var de innovative. De var ført ut med glanse screen, ansiktsgjenkjenning, bevegelige bilder bare for å nevne noe som både IoS og Android har kopiert nå.

Apples ansiktsgjenkjenning er basert på Kinetics teknologien som Microsoft hadde tidligere og som de nå har forlatt til fordel for noe bedre. Jeg kommer til å holde min Lumia 950 XL i live så lenge jeg kan.

R.I.P Microsoft 10 Phone. Going to miss you.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...