Gå til innhold

Hjelp! Feilleveranse av TV fra Komplett, krav på omlevering av tilsvarende vare?


Therrix

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg bestilte en 2017 Philips 8-serie TV  (demovare) fra Komplett.no for 9990,- hvor det stod at den kom til å leveres i uorginal emballasje. Mottok TV'en fra Postnord noen dager senere, men til min store overraskelse var det jammen feil TV inni pakken.Det var en  6-serie, som er langt dårligere spesifikasjonsmessig. Jeg kontaktet Komplett umiddelbart, og dem beklaget seg, bestilte retur og forsikret meg om at jeg kom til å få en tilsvarende vare om de ikke fant TV'en min.

 

En uke senere får jeg mail fra dem:

 

Hei, 
Her har det nok blitt sendt ut en feil vare til ordren, beklager dette. 
Om ønskelig kan vi erstatte denne med en slik: https://www.komplett.no/product/993786 (tilbudspris i dag 11 490,-, opprinnelig pris 15 490,-)
Merk at denne ikke er på lager før 23.01, er dette ønskelig? 
Vi kan eventuelt ta TV'en i retur til oss, og gi deg pengene tilbake på dette kjøpet 

 

Jeg responderer:

 

Hei!
Det her lyder ikke godt.. Har dere lett etter den, for den må da være inne hos dere et eller annet sted? Den modellen du tilbyr er desverre mye dårligere teknisk sett, til tross for at det er en nyere modell.

 

Ønsker altså ikke å få refusjon for kjøpet, men heller en omlevering av en TV som har  tilnærmet egenskaper på bildekvalitet. 
 
 
Brått får jeg i dag en ny mail, hvor det står at jeg får pengene tilbake:
 
Hei! 
Vedlagt finner du din kreditnota. Du vil få pengene tilbakebetalt innen 14 dager. 
Lik vare er dessverre ikke tilgjengelig. 
Vennlig hilsen 
Komplett
 
 
Det jeg da lurer på er om de bare kan ta den avgjørelsen, uten å forhøre seg med meg, eller i det hele tatt vurdere andre alternative TV'er jeg kunne tenkt meg?
 
Etter å gått gjennom TV'ene de selger, er det en TV til 16 490,- (også demovare), som er den rimeligste alternativet med tilsvarende egenskaper  på bildekvaitet og smart-funksjoner.
 
Er det slik at jeg kan kreve å få omlevering av den?
 
Takker på forhånd!
 
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde en lignende sak med Komplett i høst. Jeg hadde kjøpt en vare på tilbud som var defekt. Da de ikke hadde tilsvarende modell inne lenger, hevet de kjøpet og ga meg pengene tilbake uten mitt samtykke. Det var selvfølgelig en dårlig deal for meg, for ettersom varen var kjøpt på tilbud ville ikke pengene dekke et produkt av tilsvarende kvalitet. Jeg klaget til Komplett, men de nektet å høre.

 

Til slutt tok jeg saken til Forbrukerrådet, som etter noen måneders ventetid ba Komplett om en uttalelse. Da gikk det en snau time, så ringte Komplett meg og beklaget seg og forsikret meg om at her hadde det skjedd en stor feil. Jeg hadde i mellomtiden gjort et dekningskjøp, og Komplett sa seg umiddelbart villige til å dekke mellomlegget.

 

Du må sannsynligvis gjennom samme prosess.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som nevnt flere ganger, svar på mailen, si du ikke ønsker pengene i retur og spør hvor du skal sende faktura for dekningskjøp.  "tilsvarende modell er ikke tilgjengelig" er selvsagt bare tøv når det kommer til TV, det er så mye forskjellig på markedet at det er null problem å finne en med omtrent eksakt samme spec.

Lenke til kommentar

Tusen takk for all hjelp folkens, dette kommer godt med! Setter pris på mer innspill om hva jeg burde fremtyde og hvordan jeg kan formulere meg på en bedre måte  :)

 

Nå fikk jeg en mail til i etterkant av kreditnotaen, hvor de skrev:

 

Hei,
Dette er dessverre en utgått modell vi ikke har muligheten til å ta inn 
​​Utvalget her er en del begrenset, ønsker du en annen TV må eventuelt en tilbakebetaling til slik at du kan kjøpe ønsket modell dersom du finner denne et annet sted

 

Jeg responderte følgende:

 

Nå fikk jeg brått mail om at jeg har motatt kreditnota, uten mitt samtykke. Dette synes jeg er uprofesjonelt, da vi to som kunde og selger skal komme frem til en løsning sammen i slike tilfeller. Nå sendte jeg kun èn mail hvor jeg kun stilte spørsmål om det var mulig å ta inn samme/lignende modell, og som respons får jeg kreditnota tilbake, uten at du har forhørt deg med meg!

 
Jeg konstanterer at jeg IKKE ønsker pengene i retur. Greit at du nå i etterkant informerer om at det er en utgått modell, som dere ikke har muligheten til å ta inn lenger. Men da får vi heller ta det til neste steg og se an andre alternativer. Du nevner at jeg kan finne en tilsvarende TV et annet sted, men da går jeg også ut i fra at du referere til et såkalt dekningskjøp, hvor jeg da skal sende dere fakturaen og dere betaler mellomlegget? Spørsmålet er om dere ønsker at dekningskjøpet skal foregå hos dere eller en konkurrent. Etter å ha sjekket utvalget av tilgjengelig varer hos dere, er det èn modell som er tilnærmet lik spesifikasjonsmessig som jeg kan gå med på, til tross for at jeg mister egenskaper som Ambilight, lydplanke og QLED-teknologien. Og etter å ha sjekket prisjakt er dette det rimeligste alternativet for en tilsvarende TV, som vil gagne dere.
 
Så jeg foreslår at vi starter denne prosessen på nytt, med riktig fremgangsmåte. 
Lenke til kommentar

Fint svar, men litt rart at du ikke nevner den aktuelle modellen med en gang, så de umiddelbart kan ta stilling til det..

 

Hvordan regner du den forøvrig som tilsvarende, hvis den ikke har samme bildeteknologi, lydegenskaper og "ekstrafunksjon"(ambilight)?

Det er sant, jeg kunne forsåvidt nevnt det tidligere.

 

For min del, vil det tilsvarende være nærmest mulig bildekvalitet og bildeegenskaper, og operativsystem.

 

I mitt tilfelle bestilte jeg en Philips TV med en rekke finesser som kun finnes i toppmodeller: 1100 nits i lysstyrke for bedre kontrast og HDR, VA-panel for best mulig svartnivå, kombinert med god lokal dimming, Quantom Dot panel (QLED), Android OS, lydplanke som hører til, og ikke minst Ambilight.

 

Den første TVen jeg fikk tilbud om hadde IPS-panel med 400nits, dårligere lokal dimming, ingen QLED. Altså langt dårligere bildeegenskaper enn den jeg egentlig kjøpte.

 

Den viktigste er så klart bildekvalitet, og operativsystem. Den rimeligste alternativet som dem har tilgjengelig, mangler QLED, lydplanken, tregere OS og Ambilight. Men det kan jeg gå med på, ettersom bildekvaliteten er det viktigste. Den koster 6500kr mer enn det jeg kjøpte min for, men er fortsatt den billigste alternativet for dem. I følge prisjakt koster tilsvarende egenskaper 8000kr mer.

 

Får jeg gjennomslag for det mon tro?

Lenke til kommentar

Det er sant, jeg kunne forsåvidt nevnt det tidligere.

 

For min del, vil det tilsvarende være nærmest mulig bildekvalitet og bildeegenskaper, og operativsystem.

 

I mitt tilfelle bestilte jeg en Philips TV med en rekke finesser som kun finnes i toppmodeller: 1100 nits i lysstyrke for bedre kontrast og HDR, VA-panel for best mulig svartnivå, kombinert med god lokal dimming, Quantom Dot panel (QLED), Android OS, lydplanke som hører til, og ikke minst Ambilight.

 

Den første TVen jeg fikk tilbud om hadde IPS-panel med 400nits, dårligere lokal dimming, ingen QLED. Altså langt dårligere bildeegenskaper enn den jeg egentlig kjøpte.

 

Den viktigste er så klart bildekvalitet, og operativsystem. Den rimeligste alternativet som dem har tilgjengelig, mangler QLED, lydplanken, tregere OS og Ambilight. Men det kan jeg gå med på, ettersom bildekvaliteten er det viktigste. Den koster 6500kr mer enn det jeg kjøpte min for, men er fortsatt den billigste alternativet for dem. I følge prisjakt koster tilsvarende egenskaper 8000kr mer.

 

Får jeg gjennomslag for det mon tro?

Jeg ville listet opp for selger hva du anser som de viktigste punktene å få "tilsvarende vare" på. Skriv ned punktvis det du ikke vil jekke på, så kan de tygge på det.

"Spesifikasjonene som var salgsutløsende på TV'n jeg opprinnelig bestilte er:

• Minimum 1000 nits

• VA panel

• Lokal dimming

• Android TV OS.

 

Jeg kan altså fragå krav om andre vesentlige fordeler som ambilight, prosessor(type) og lydkvalitet. Ved å avstå fra disse ofte vesentlig fordyrende elementene møter jeg dere mer enn halvveis, og gir godt med spillerom til dere for å finne tilsvarende produkt. Er dere likevel ikke villig til dette, vil alternativet som nevnt være dekningskjøp hvor jeg vil fokusere på og argumentere for de samme egenskapene, til tross for at Forbrukerrådet nok ville funnet det rimelig at jeg i tillegg kunne kreve samme lydkvalitet og prosessor."

Endret av toth
Lenke til kommentar

Jeg ville listet opp for selger hva du anser som de viktigste punktene å få "tilsvarende vare" på. Skriv ned punktvis det du ikke vil jekke på, så kan de tygge på det.

"Spesifikasjonene som var salgsutløsende på TV'n jeg opprinnelig bestilte er:

• Minimum 1000 nits

• VA panel

• Lokal dimming

• Android TV OS.

 

Jeg kan altså fragå krav om andre vesentlige fordeler som ambilight, prosessor(type) og lydkvalitet. Ved å avstå fra disse ofte vesentlig fordyrende elementene møter jeg dere mer enn halvveis, og gir godt med spillerom til dere for å finne tilsvarende produkt. Er dere likevel ikke villig til dette, vil alternativet som nevnt være dekningskjøp hvor jeg vil fokusere på og argumentere for de samme egenskapene, til tross for at Forbrukerrådet nok ville funnet det rimelig at jeg i tillegg kunne kreve samme lydkvalitet og prosessor."

 

Takker og bukker! Veldig godt formulert! Har nå sendt det som respons, og venter spent på svar!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...