Gå til innhold

Kunde betaler ikke, kan jeg sende faktura?


Anbefalte innlegg

Hei 

Jeg utførte to reparasjoner for en kunde. Jeg minnet han på at han måtte huske å Vippse for den første reparasjonen også, og det skulle han. Jeg fikk ingen betaling for noen av reparasjonene, og han lovte å overføre til kontonummer. Jeg har purret jevnlig i lang tid, og nå ønsker han ikke å betale, og formulerer historier fortløpende (i chat) om at "da bare sier jeg at jeg har tatt ut kontant og betalt deg" etc. 

Han sier rett ut at han ikke vil betale. 

 

Er det ok å opprette faktura på dette i ettertid for så å drive inn pengene via inkasso? 

Eller må jeg finne på noe annet lurt? F.eks. forliksrådet?

 

Snakk om noen tusen kroner så vil gjerne få krevd de inn. 

Endret av idny
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar. 

Driver lovlig, men tar normalt betalt via kort, vipps eller kontant. I dette tifellet skulle han opprinnelig Vippse, men ba senere om kontonummer. Jeg har opprettet faktura etter alt dette for å ha noe å drive inn inkasso via. Bare ble usikker på om det er ok å opprette faktura i ettertid og drive inkasso på det, eller om jeg bare må ta saken til forliksrådet eller noe uten normal inndrivelse. 

All kommunikasjon har vært skriftlig, så det er ingen tvil om at han har sagt han skal betale, og veldig tydelig på det han skriver at historien han dikter opp kun er oppdiktet, siden han omtaler det som hva han vil si i en eventuell juridisk sak, med ordlegging som "da sier jeg bare at". 

 

Men da går jeg ut fra at jeg bare kan fortsette løpet med inkasso. :-) 

Lenke til kommentar

Vel, teknisk sett har du jo fremmet kravet. Men det blir fort veldig rotete å dokumentere kravet med SMS, chat og telefonsamtaler. 
 

Det mest ryddige er å sende ham et krav med en faktura. Hvis han bare ignorerer dette så kan du sende det til inkasso etter å ha purret på korrekt vis. Hvis han kommer med innsigelser (f.eks at han har betalt, eller at jobben ikke er god nok, osv osv ) så må du ta kravet til forliksrådet. 

 

Og her må det skilles mellom det som er juridisk holdbart og hva som er fornuftig å gjøre. 

 

Slik du beskriver det kan du ta det rett til forliksrådet. Men det er ikke sikkert at det er den lureste måten å gjøre det på. Ikke bare er det masse jobb for deg, men han kommer garantert til å bli temmelig forbanna. 

 

Hvis du sender han faktura, og følger opp med purring så sender du han faktisk en "melding" om at du tar dette alvorlig. Hvis han virkelig er så dum at han da påstår at han har betalt, og du kan dokumentere at han har sagt at han kommer til å lyve om dette, så oversender du dette sammen med klagen til forliksrådet, og anmelder forholdet til politiet som "forsøk på bedrageri". Da vil han nok svette litt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar. 

Da gjør jeg det på den måten, selv om han selv direkte oppfordrer å ta det "til retten". 

Har ikke mottatt noen reklamasjoner på reparasjonene, men skulle det være mangler gir jeg to års garanti, så er jo bare å møte opp det. :-) 

Enig i at chat kan være litt rotete dokumentasjon, men går det til Forliksrådet er det likevel skriftelig dokumentasjon. Heldigvis er alt i en og samme chat, ikke SMS, mail etc. 

Lenke til kommentar

Han må jo være idiot hvis han tror at chat ikke kan være dokumentasjon.

 

Det er mange som ikke er klar over hvilke "rettsnivåer" vi har her i landet. Forliksrådet er en gjeng med brødhuer som ikke har snøring på noe som helst. Men for små konflikter er det er løsning som er billig for samfunnet. 

 

"Alle" vet at det å ta noe til "retten" er svært kostbart. Så for småkrav så er det åpenbart ikke lønnsomt å ta det rett til tingretten (og det vil også bli avvist der). Men, inn kommer da forliksrådet. Billig for deg som kreditor å bruke, og kan behandle selv krav om småpenger. 

 

Og husk at i forhold til reklamasjon så er tiden på din side. Det finnes tidsfrister her. Han kan ikke etter lang tid plutselig påstå at han har en reklamasjon. Han må reklamere innen rimelig tid. Så hvis han etter mange måneder påstår at han ikke har betalt fordi det er noe galt med jobben du har gjort så mister han i praksis sitt rett til å reklamere fordi det ikke er gjort innen rimelig tid etter at han oppdaget det. 

 

 

Han kan ikke etter 3-4 måneder etter at du har krevd betaling (selv om du bare har gjort det via chat)  påstå at han har en reklamasjon. Dette skulle han ha gjort dengangen. Gjøres det ikke innen rimelig tid så mister han sin rett til retting, men må fortsatt betale full pris. (Merk at dette er snakk om fra han oppdager feilen. Han kan fortsatt reklamere senere.Poenget er at han ikke kan bruke reklamasjon som grunn for at han ikke har betalt). 

 

 

Om folk i Forliksrådet skjønner dette er imidlertid en helt annen sak.... Som nevnt er de brødhuer. Avdanka lokalpolitikere og pensjonister, og gjerne en sekretær som ikke skjønner en døyt. De bestemmer seg utfra hva de føler er rett, ikke hva er juridisk korrekt. Kommer det imidlertid så langt så legg ut en ny tråd, så tipper jeg det er mange her som kan bistå i å legge opp en god strategi. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Driver lovlig

Takk. Slikt liker andre skattebetalere å høre.

 

 

tar normalt betalt via kort, vipps eller kontant.

(...)

Jeg har opprettet faktura etter alt dette for å ha noe å drive inn inkasso via.

Når du normalt tar betalt via kort, vipps eller kontant, gir du da en kontantnota som kvittering? Hva slags bilag oppretter du i ditt eget regnskap i kjølvannet av slike kontantsalg?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tor C: Har sendt til inkasso nå, så får vi se om han har ombestemt seg eller om det ender hos Forliksrådet. Med nevnte dokumentasjon går jeg ut fra at jeg stiller ganske sterkt, uansett om de synser eller leser paragrafer. 

 

Horge: Lager kvittering/garantibevis med stempel og gir til kunden. Hos meg er dokumentasjonen i form av et Excel-ark på pcen, samme som skrives ut til kunden. Tidligere lagret jeg det som PDF og lastet opp til regnskapet for hver reparasjon. Nå er det kun Excel-filene på pcen som dokumentasjon, da regnskapsføringen går via iZettle. Registrerer både kontant-, kort- og Vipps-betalinger gjennom iZettle. Betalingene importeres automatisk til regnskapssystemet. iZettle laster samtidig opp et automatisk bilag til regnskapet som dokumenterer kjøpet. 

Endret av idny
Lenke til kommentar

Har du sendt det til inkasso? 

 

Eller har du bedt et inkassofirma følge det opp?

 

 

Det er mulig det er en smule prematurt å sende det til inkasso siden det er en del formalkrav. Jeg nevnte i mitt første innlegg at du må purre på korrekt vis.

 

Og forliksrådet lar seg veldig lett blende av paragrafer. De har ingen kunnskaper, så hvis man klarer å bable ut noe om lover og paragrafer så vil de tro det er korrekt. 

 

Derfor er det viktig at man er pinlig korrekt, og det er ÅPENBART at man har gjort det korrekt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tor C: Sendte faktura først, deretter purring, deretter inkasso via Conta sitt autoriserte inkassoselskap :-) 
Vurderte egeninkasso, men uten årsabo som jeg hadde tidligere skal de ha 490 kr per inkasso, så bare lot de ta seg av det mot 6% av fakturabeløpet minus 50% av rentene. Løses ikke saken tar de heller ikke betalt. 

 

Evelen: Kanskje jeg bør dra med meg kjæresten til ei venninne som har fullført jusstudiene for en liten tid tilbake  :laugh:

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...