Gå til innhold

20 år med Nikon D1 - Årsutfordring 2019


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Uke 37: Den daglige transport

 

DSC_1685-L.jpg

 

Det er høst. Det er mørkere, det er kaldere og det er våtere. Viljestyrken som kreves for å overvinne elementene er høyere enn den var i sommer. Men den finnes.

 

EXIF: 35 mm, f/2, ISO 800, 1/6 s

 

Statistikk:

Antall eksponeringer, uke 37: 16

Antall eksponeringer siden 01.01.2019: 2036

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uke 38: Maridalen. Det store bildet

 

DSC_1698-L.jpg

 

Jeg mener at moderne bildebehandlingsprogrammer gjør det mulig å utnytte dette kameraet bedre, og at det derfor er et bedre kamera nå i 2019, enn det var i 2009.

 

Ett eksempel på dette er mulighetene moderne råfremkallere gir til å få ut mer detaljer og fler fargenyanser. JPEG-bilder rett fra kameraet er for D1s del både ganske softe og blottet for detaljer sammenlignet med det man får fra nyere kameraer. Men om man kjører råformatsbilder gjennom for eksempel Lightroom 6 er bildene både så skarpe som det er mulig å få til med 2.7 megapiksler, og har mye mer spill i fargene. Nå vet ikke jeg hvordan det var å jobbe med råfremkallere i 1999, men jeg liker å tro at ting har skjedd på den fronten akkurat som det har med kameraene.

 

En annen ting er nyere bildebehandlingsprogrammer som gjør det lekende lett å sy sammen flere bilder til et panorama med mye høyere oppløsning enn det bildebrikken har, slik jeg har gjort her. Selv om jeg kanskje kunne fått samme utsnitt med et ultravidt objektiv, ville jeg hatt mye mindre data, både i form av oppløsning og dynamikkomfang i det endelige bildet. Med dagens høyoppløste bildesensorer som til og med kan multiplisere oppløsningen gjennom å ta flere bilder med forskjøvet sensor er ikke panoramasammensying like aktuelt (med mindre man skal opp i gigapikselområdet), men her fikk jeg muligheten til å presse mye detaljer ut av den gamle traveren selv i litt svake lysforhold.

 

Panoramaet er satt sammen av ni bilder og kan bivånes i full størrelse (5173x1893 piksler) ved å trykke på det.

 

EXIF: 35 mm, f/2, ISO 200, 1/200 s

 

Statistikk:

Antall eksponeringer, uke 38: 26

Antall eksponeringer siden 01.01.2019: 2062

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Uke 38: Maridalen. Det store bildet

 

…... Nå vet ikke jeg hvordan det var å jobbe med råfremkallere i 1999, men jeg liker å tro at ting har skjedd på den fronten akkurat som det har med kameraene.…..

 

 

Det vet ikke jeg heller, men har brukt RAW-konvertering siden rundt 2003/2004 og selv det har vært en revolusjon i både brukervennlighet og resultat. I starten måtte man stort sett bruke kameraprodusentenes program for konvertering med elendig brukervennlighet og gjerne tredjeparts program for god støyreduksjon.

 

Adobe revolusjonerte det med ACR og etter hvert LR. Sikkert ikke best på alt, men det fungerte likt for alle kameraer uansett merke og støyreduksjon og prosessering av vanskelige bilder generelt ble stadig bedre. Hadde et Nikon kompaktkamera i 2004 med RAW og å bruke det over ISO 100 var en nødløsning. Reprosesserer jeg bilder på høyere ISO fra det eller 350D med dagens LR er det stor forskjell og i dag er flere tilsvarende produkter å velge i. Ser mange hevder Adobe ligger litt bak i RAW-prosessering i øyeblikket, så det kan godt være at det vil bli ennå litt mer å hente.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for innsiktsfult tilbakeblikk, da var det ikke bare jeg som syntes at å jobbe med råformat var noe herk før vi fikk arbeidsflytsorienterte råfremkallere (som Lightroom) :) Jeg tok bare jpeg-bilder frem til jeg lærte om Lightroom i 2009, frem til da syns jeg ikke resultatene var verdt den ekstra innsatsen. Nå i ettertid angrer jeg kanskje litt på at jeg ikke i hvertfall tok rå + jpeg, men lagringsplass var dyrebart på den tiden... hadde vært interessant å se om det hadde vært mer å hente ut av Canon Powershot S70'en jeg brukte i 2005 (samtidig som jeg drømte om et Nikon D70 - en drøm jeg realiserte for en tusenlapp i 2010) .

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uke 39: Speiling av høsten

DSC_1740-L.jpg

Frysja og Tryvannshøgda speiler seg i et helt vindstille Maridalsvann den nest siste dagen i september.

EXIF: 31 mm, f/4.5, ISO 800, 1/6400 s (igjen har jeg glemt å sette ned ISO etter å ha fotografert i mørket noen dager tidligere...)

Statistikk:
Antall eksponeringer, uke 39: 22
Antall eksponeringer siden 01.01.2019: 2084

Endret av ventle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Til info:

Redigeringsfunksjonen er deaktivert midlertidig. Du kan redigere dine innlegg i inntil 6 timer etter postering. Den blir aktivert igjen etter at forumet er 100% ferdig med alle bakgrunns prosessene etter forumoppdateringen.

:)

Endret av Slettet+3124
La til mere info
Lenke til kommentar

Uke 41: Detaljene fins i skyggen

DSC_1764-L.jpg

Denne uka tok jeg med meg et mer moderne kamera for å sammenligne med trådens hovedperson - et D3X fra 2008. Selv om det er rukket å gå 11 år siden D3X var det beste som kunne kjøpes for penger, holder det svært god stand mot dagens kameraer, et tydelig tegn på hvor mye utviklingen av kameraer har bremset opp i årenes løp. En D3X kan fint gjøre jobben som arbeidskamera for en profesjonell fotograf i 2019, mens i 2008 var det ingen som ville tenkt tanken på å bruke D1 som arbeidsverktøy.

Bildet nedenfor er altså tatt med D3X, på samme sted og med ekvivalent brennvidde, men utover det har jeg ikke lagt meg i selen for å oppnå ekvivalens på tvers av sensorformatene. Begge bildene er (tildels kraftig) undereksponert for å unngå for mye utbrenning av sol og himmel (med tilhørende lyslekkasje i D1-sensoren), og forsøkt pushet til omtrent samme eksponering i etterbehandlingen. Selv nedskalert til samme størrelse er det liten tvil om at det er dramatisk mye mer informasjon om både lys, farger og detaljer i D3X-bildet, og åpner man begge i original størrelse blir det selvfølgelig full knockout-seier til kameraet som tross alt har dobbelt så mye sensorareal og ni ganger så mange piksler.

N3X_9205_DxO-L.jpg

EXIF, D1: 10 mm, f/4.8, ISO 200, 1/1600 s
EXIF, D3X: 15 mm, f/3.5, ISO 100, 1/5000 s

Statistikk:
Antall eksponeringer, uke 41: 26
Antall eksponeringer siden 01.01.2019: 2124

Endret av ventle
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Uke 44: Kongen av Grorud

DSC_1846-L.jpg

Når beina dine har tråkket opp til toppen av nedlagte Huken pukkverk og du ser ned på blokkene på Grorud i det fjerne en solfylt novembermorgen, da føler du at du lever.

EXIF: 8 mm, f/4.5, ISO 800, 1/6000 s

Statistikk:
Antall eksponeringer, uke 44: 15
Antall eksponeringer siden 01.01.2019: 2200

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for det :) Jeg må jo innrømme at etter å ha brukt kameraet jevnlig i snart ett år og på den tiden tatt over 2000 bilder, så opplever jeg ikke kameraet som så veldig begrensende lenger - man venner seg til det aller meste ;) Nå begynner jeg å lure litt på hvordan det egentlig var å jobbe med Kodak DCS-kameraene som var det man hadde av digitale speilreflekser før D1 kom - det ble jo sagt at D1 var en revolusjon innen anvendelighet og brukervennlighet sammenlignet med disse.

Lenke til kommentar

Uke 46: Vinteren invaderer

DSC_1894-L.jpg

Først kom mørket. Så kom kulden, så snøen, og så ble det mildt igjen, og disse skapningene må kjempe seg ut av et seigt lag melisglasur for å komme i land.

EXIF: 8 mm, f/4.5, ISO 200, 1/320 s

Statistikk:
Antall eksponeringer, uke 46: 27
Antall eksponeringer siden 01.01.2019: 2241

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uke 47: Fukt

DSC_1930-L.jpg

Nå har vi snart brukt opp alle timene med naturlig lyssetting vi kommer til å få i 2019. Kaldt vær og fuktig luft plasserer naturen i en gigantisk, naturlig softboks som eliminerer all kontrast og retning på lyset.

EXIF: 50 mm, f/1.4, ISO 200, 1/30 s

Statistikk:
Antall eksponeringer, uke 47: 30
Antall eksponeringer siden 01.01.2019: 2271

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...