Gå til innhold

TEST: Galaxy Tab S vs Huawei MediaPad M5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-QvUnV1

Mi Pad 4. God SoC (SD660 er nesten like god som SD835 i Tab S4, like god som Kirin 960 i MediaPad 5), fin 8"-størrelse, 16:10, og koster 1700,- ny for 64GB lagring og 4GB RAM. 

Endret av Slettet-QvUnV1
Lenke til kommentar

Det er ikke mange som vurderer Windows på nettbrett. Ynkelige salgstall har de også. Windows på brett har ikke livets rett, som tidligere forsøk har vist.

Hadde ikke Microsoft selv stått bak hadde det vært kroken på døra for lenge siden.

 

Ipad Pro til 20k som bøyer seg har også begrenset publikum.

Endret av Spetsnaz
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QvUnV1

Hvor finner du den så billig? Rimeligste jeg har sett er rett over 2000kr.

 

Ligger ute for $207 på Aliexpress.

 

Dette er helt feil. SD660 er klart svakere SoC.

 
Geekbench sier
 
 
Snapdragon 660
 
Single-Core: 1609
 
Multi-Core: 5844
 
 
Snapdragon 835:
 
Single-Core: 1929 
 
Multi-Core: 6084
 
 
19% raskere single-core og 5% raskere multi-core, eller, 12% totalt, gjør at SD660 er "nesten like god". Det er ingenting som er "helt feil" med den uttalelsen.
 
Om du ser på arkitekturen forstår du også hvorfor det er sånn. De 4 kjernene med ekstra ytelse er Kryo 280, som er A73-kjerner. Det er det man fant i Snapdragon 835. Men i mosetning til Snapdragon 835, har SD660 lavere klokkehastighet, og har derfor noe lavere single-core og mulit-core.
 
Det er helt normalt at Qualcomm gjør dette, hvor mid-rangen deres ligger litt bak fjorårets flaggskip. I år får vi for eks. Snapdragon 675 i år, som vil ligge mellom SD835 og 845 i ytelse. Selv SD670 er allerede like god som SD835 i CPU-ytelse.
 
Snapdragon 670:
 
Single-Core: 1889
 
Multi-Core: 5938
 
 
Snapdragon 675:
 
Single-Core: 2267
 
Multi-Core: 6103
Endret av Slettet-QvUnV1
Lenke til kommentar

Det er vel så enkelt at hvis man synes det er OK med iPad, og har råd til iPad Pro så er de bedre, i hvert fall på ytelse enn dagens Android nettbrett. Bare det at Samsung benytter dårligere prosessor i Galaxy Tab enn i S-serie mobiler av samme årgang sier vel litt om hvor seriøst Samsung tar nettbrett. 

 

Når det er sagt så foretrekker jeg Android og iPad er ikke aktuelt for meg. Bruker ikke pad veldig avansert så ytelsen til f.eks Samsung er forsåvidt bra nok og mulighet for micro sd-kort viktigere for meg enn topp ytelse. Skulle jeg kjøpt Android nettbrett i dag ville det blitt Samsung Tab S4. Men i dag ville jeg nok kjøpt Microsoft Surface Go fremfor både Android og iPad for å kunne kjøre standard Windows applikasjoner også.

Endret av se#
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QvUnV1

Det er vel så enkelt at hvis man synes det er OK med iPad, og har råd til iPad Pro så er de bedre, i hvert fall på ytelse enn dagens Android nettbrett. Bare det at Samsung benytter dårligere prosessor i Galaxy Tab enn i S-serie modeller av samme årgang sier vel litt om hvor seriøst Samsung tar nettbrett. 

 

 

Nå er det to helt forskjellige OS da, så ytelsen er mindre sammenlignbart. Jeg føler i hvert fall ikke store forskjeller. iPad Pro har myyyyyyyyyyyyyyeeeeeee bedre maskinvare da enn alt det andre. Bedre skjerm, bedre touch, bedre høyttalere, bedre design, osv. osv. Men softwaren er crap. Selv om app-støtten er bedre, er funksjonaliteten til iOS og begrensingen nok til å skremme meg bort fra å bruk min iPad. Det er et helvetes styr å koble til PC og legge til film. Det er umulig å ha torrentklienter, og selv med jailbreak er det ikke mulig å ha de aktive i bakgrunnen. I tillegg er iOS irriterende å navigere seg rundt til tider.

 

Alt det kan jeg selvsagt leve med til en grad, da hardwaren er så bra. Men siden størrelsen er litt for stor, mens prisen er så høy, føler jeg det ikke er verdt det. Jeg er ikke klare til å betale så mye penger for en enhet som jeg bruker primært til å lese bøker, se videor og lett surfing. Til det gjør MiPaden til 1700,- en like god jobb, samtidig som den åpner opp for direkte nedlastning av filmer og andre ting.

Lenke til kommentar

 

Det er vel så enkelt at hvis man synes det er OK med iPad, og har råd til iPad Pro så er de bedre, i hvert fall på ytelse enn dagens Android nettbrett. Bare det at Samsung benytter dårligere prosessor i Galaxy Tab enn i S-serie modeller av samme årgang sier vel litt om hvor seriøst Samsung tar nettbrett. 

 

 

Nå er det to helt forskjellige OS da, så ytelsen er mindre sammenlignbart. Jeg føler i hvert fall ikke store forskjeller. iPad Pro har myyyyyyyyyyyyyyeeeeeee bedre maskinvare da enn alt det andre. Bedre skjerm, bedre touch, bedre høyttalere, bedre design, osv. osv. Men softwaren er crap. Selv om app-støtten er bedre, er funksjonaliteten til iOS og begrensingen nok til å skremme meg bort fra å bruk min iPad. Det er et helvetes styr å koble til PC og legge til film. Det er umulig å ha torrentklienter, og selv med jailbreak er det ikke mulig å ha de aktive i bakgrunnen. I tillegg er iOS irriterende å navigere seg rundt til tider.

 

Alt det kan jeg selvsagt leve med til en grad, da hardwaren er så bra. Men siden størrelsen er litt for stor, mens prisen er så høy, føler jeg det ikke er verdt det. Jeg er ikke klare til å betale så mye penger for en enhet som jeg bruker primært til å lese bøker, se videor og lett surfing. Til det gjør MiPaden til 1700,- en like god jobb, samtidig som den åpner opp for direkte nedlastning av filmer og andre ting.

Selv foretrekkker jeg Kindle til å lese bøker.

 

Hvorfor bruker du ikke standard applikasjoner for film? Som Netflix, iTunes, HBO og andre? Torrents er en ulovlig måte å se film på, som du burde holde deg for god for uansett. Gjenspeiler bare teorien om at Android-folket er noen gjerrige faenskaper som stjeler andres innhold for sin egen egoistiske kos.

Lenke til kommentar

Det er ikke mange som vurderer Windows på nettbrett. Ynkelige salgstall har de også. Windows på brett har ikke livets rett, som tidligere forsøk har vist.

Hadde ikke Microsoft selv stått bak hadde det vært kroken på døra for lenge siden.

 

Ipad Pro til 20k som bøyer seg har også begrenset publikum.

 

Troller om salgstallene til Surface igjen ser jeg. Kom med fakta enn egne meninger da

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QvUnV1

 

Selv foretrekkker jeg Kindle til å lese bøker.

Hvorfor bruker du ikke standard applikasjoner for film? Som Netflix, iTunes, HBO og andre? Torrents er en ulovlig måte å se film på, som du burde holde deg for god for uansett. Gjenspeiler bare teorien om at Android-folket er noen gjerrige faenskaper som stjeler andres innhold for sin egen egoistiske kos.

 

Gjerrige faenskap ja? Er det derfor jeg har Viaplay-, Netflix-, GET- (HBO) og Amazonn Prime-medlemskap -- Einstein? Og jeg sa da til deg at jeg eier en iPad og, så hvordan er jeg "Android-folket"? Er du virkelig så jævla hårsår over at jeg snakket negativt om iOS?
 
Jeg laster ned for til tross for at jeg betaler en helvetes sum for en rekke strømmetjenester, så er mesteparten av filminnholdet ikke der i det hele tatt. Først og fremst så burde den være det. Og for det andre burde jeg aldri være i en posisjon hvor jeg må betale så mye som jeg gjør for så mange forskjellige strømmetjenester, for å få det innholdet jeg trenger (som jeg ikke engang gjør). Jeg har bare 1 musikkstrømtjeneste, Spotify, og den gir meg all (bortimot) musikkinnholdet der ute. Videostrømmetjenestene gjør ikke dette. Det er grunnen til at jeg har sluttet å laste ned musikk for lengst, mens jeg enda laster ned filmer. Det samme gjelder bøker, hvor det er et helvetes rot der og. Problemet ligger hos de og deres drittløsninger, ikke meg. 
 
Når jeg allerede betaler så mye som jeg gjør, gir jeg flette faen godtroende og naive folk som deg, som aksepterer all dårlig oppførsel selskaper har ovenfor de, som skal gi meg dårlig samvittighet. Det er ikke min feil at innholdet jeg er ute etter ikke blir lansert til strømmetjenestene. Det samme gjelder forresten innholdet i strømmetjenestene som jeg også laster ned, da enkelte av de rett og slett gir for dårlig videokvalitet, og jeg får mye bedre bitrate ved å laste ned.
 

Troller om salgstallene til Surface igjen ser jeg. Kom med fakta enn egne meninger da

 
Det jeg ikke forstår er hvorfor han tar opp Surface i det hele tatt i en artikkel som ikke omhandler det. Fyren er konstant sutrete om Surface. Nesten som om han ikke har råd til en, og derfor må snakke dritt om det. Det må være enten det eller så har han en annen middelmådig produkt fra Dell, Lenovo, HP eller noen andre, og har mindreverdighetskompleks grunnet overlegne Surface-produkter.
Endret av Slettet-QvUnV1
Lenke til kommentar

 

Festlig hvordan man «trenger» å konsumere akkurat de filmer man ønsker akuratt når det passer en selv. Som om det var et behov a la mat, vann og luft og dermed en rettighet...

 

Jeg ser dog frustrasjonen med at noe innholdet er for spredt og lite tIlgjengelig

Endret av Marker
Lenke til kommentar

Minner om at Torrent-tekonologi ikke er ulovlig mer enn det skrevne ord er det…

 

Hvis du har sett varelageret til en elektronikkjede så vet du hvor mange Android-enheter det går per Surface-enhet.

Det er ikke engang nettbrettkunden som kjøper Surface. det er typisk en person som erstatter Windows-laptop i reiseøyemed.

Et segment som forøvrig er i reell tilbakegang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eide en media m5 . I sånn ca 1uke kjøpt på black friday. ER kjempeglad for at jeg kunne levere den tilbake på elkjøp uten at det kostet meg noe. Det er en grunn til at jeg ikke eier den lenger. Og de grunnen er ikke engang nevnt her. Knappene på dette brettet var ikke logisk plasert for meg og jeg klarte ikke å venne meg til det. De som har eller har hatt skjønner hva jeg mener. Har eid noen nettbrett så dette passet ikke meg.

Den andre grunnen var fargene og lys styrken. Har nå samsung galaxy tab s2 hvor både fargene og lys styrken overgår lett mediapad m5. Kjørte netflix for å sjekke farge og lys ,har kun sd abb nå . Igjen viser s2 lett bedre kvalitet enn mediapad.

 

Vet tek at mediapad m5 ikke kan kjøre kjøre 4k viedo på youtube? Høyeste oppløsningen den støtter er full hd.Prøvd dette selv.

 

ikke vanskelig valg at jeg vile gått for s4.

Mediapad er ikke bedre enn s2 engang .

Samsung sine skjerm er avslappende for mine øyne.

Lenke til kommentar

Minner om at Torrent-tekonologi ikke er ulovlig mer enn det skrevne ord er det…

 

Hvis du har sett varelageret til en elektronikkjede så vet du hvor mange Android-enheter det går per Surface-enhet.

Det er ikke engang nettbrettkunden som kjøper Surface. det er typisk en person som erstatter Windows-laptop i reiseøyemed.

Et segment som forøvrig er i reell tilbakegang.

 

Ja generelt laptops har gått ned hvert eneste år. Men Surface-serien til Microsoft har gått opp hvert eneste år. Og hvis du tror det blir solgt mange android nettbrett fra elektronikkjedene, tar du veldig feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ligger ute for $207 på Aliexpress.

 

 
 
19% raskere single-core og 5% raskere multi-core, eller, 12% totalt, gjør at SD660 er "nesten like god". Det er ingenting som er "helt feil" med den uttalelsen.
 
Om du ser på arkitekturen forstår du også hvorfor det er sånn. De 4 kjernene med ekstra ytelse er Kryo 280, som er A73-kjerner. Det er det man fant i Snapdragon 835. Men i mosetning til Snapdragon 835, har SD660 lavere klokkehastighet, og har derfor noe lavere single-core og mulit-core.
 
Det er helt normalt at Qualcomm gjør dette, hvor mid-rangen deres ligger litt bak fjorårets flaggskip. I år får vi for eks. Snapdragon 675 i år, som vil ligge mellom SD835 og 845 i ytelse. Selv SD670 er allerede like god som SD835 i CPU-ytelse.
 
 

 

Men ytelse er mer enn Geekbench. Og en SoC handler om mer enn bare ren ytelse. SD660 ville ikke vært en del under i pris om det var nesten det samme, eller hva? Får du mer verdi for pengene? Helt klart. Det ser ut som et veldig bra kjøp for pengene. Nesten like god er derimot ikke sant.

 

En annen ting som er veldig viktig for ytelse er jo NAND ytelse. Noe som vanligvis er ekstremt bra på Huawei enheter, men neppe er bra på en enhet til den prisen. Så all ytelse er ikke engang knyttet til SoC. ting koster det de gjør av en grunn.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...