Gå til innhold

Nettbrett med bluetooth 5.0 ?


G

Anbefalte innlegg

Utviklingen på nettbrettmarkedet ser enda tregere ut enn det mobilmarkedet tilbyr.
 
Sitter nå med et nettbrett som har Bluetooth 4.0, og da sliter jeg med å få noe utstyr som krever bluetooth 4.2 til å funke optimalt. Minstekravet på utstyrets supportside forteller at det er 4.2 som kreves. Har greid å få koblet det til altså og fått avlesning inn på nettbrett, men det er så alt for dårlig stabilitet. Dette er et Acer merke, som rullet ut fra fabrikk i 2018.
 
Det er mange nettbrett som ligger etter spesiellt på bluetooth av en eller annen snodig grunn. Selv om både 4.1 og 4.2, til og med 5.0 har vært med oss en stund allerede.
 
Det er et nettbrett med denne CPU jeg skaffet meg for en liten slant på reise:

 

https://www.mediatek.com/blog/acer-iconia-one-10-a40-powered-by-mt8167
(denne kom med android 7.0 Nougat)
 
Så nettbrettet i seg selv er ikke så grusomt spesifisert, men flere ting i hjemmet alt i fra badevekter til andre sensorer krever jo denne fordømte bluetooth-forbindelsen.
 
Nå bør jo et nettbrett du kjøper deg minst ha android 8 Oreo mener nå jeg. Men det burde vel strengt tatt snart rulle ut noe med android 9 Pie. Men når skjer dette (android 9) i norske butikker og nettbutikker?
 
Jeg har jo en mobiltelefon med bluetooth 5.0 på som kom med Oreo og som fikk Pie for et par dager siden, så hvorfor skal ikke nettbrettene rundt om snart få det. Og hvorfor brenner nettbutikker inne med ustyr som har android 6 i våre dager, det forstår jeg rett og slett bare ikke helt?

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Nettbrett kommer fra Apple. De lager gode nettbrett.

 

De andre lager også noe greier, men med pinglete cpu og lagringsplass som går som sirup. Har selv et dyrt et fra Lenovo, som fortsatt står på Android 5, og kan kun brukes til å se film opp til 720p. Noe mer blir for krevende. Spilling, surfing og annet moro kan jeg få til, men det går så seigt at det ikke er moro engang. Så jeg betalte nesten 4 lapper for et brett jeg kan se film på.

 

De andre anser tydeligvis ikke nettbrett som en prioritet, for de leker jo ale "hvem har størst" skjerm-leken på telefonene sine, så da gir de kun ut skit på nettbrettfronten.

 

Grunnen til at disse brettene ikke får nyere Android er at de vil ikke gi deg det. De vil at du skal kjøpe nytt! De får ikke penger fra deg dersom de oppdaterer det du allerede har.

Endret av Slettet-BnKsB4Fg0P
Lenke til kommentar

Men jeg spør altså etter et android 9 Pie nettbrett i fra butikk.

Jeg forstår jo også at det ikke finnes programvareoppdatering som kan gjøre Bluetooth 3.x eller 4.x til 5.x, man må simpelthen kjøpe seg nytt, men da det "nye" i butikk har android 6 og bt4.0 så skurrer det litt..

 

Oppdateringer er en treghet i android-verdenen, men det forsøkes å rydde litt i det, men det tar jo tid å få folk til å kjøpe nytt. Problemet er jo når butikkene henger etter. Var heldig med valg av mobiltelefon på Black Friday 2018, en Nokia 8 (Oreo android 8.0) som nettopp fikk android 9.0 Pie over nettet.

 

Det eneste denne mobilen mangler spesifikasjonsmessig er høykvalitets audio, som jeg subjektivt savner (tror ikke det er det største man bør savne, men hadde vært kjekk å ha). Husker ikke hva standarden heter, men den støtter ikke en av høyoppløst musikkstandardene trådløst. Edit: Tror det dreier seg om mangel av aptX HD.

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Det finnes ikke. Så du ser nok at tregheten i Androidverden når det gjelder oppdateringer er fortsatt en reell greie. Som jeg dessverre ikke ser noen snarlig løsning på.

 

Det tar jo votter og vinter før oppdateringer kommer på flaggskip-telefonene. Nettbrett er ikke prioritert i det hele tatt får jeg inntrykk av. Dessverre.

Lenke til kommentar

Jeg føler likevel at det burde komme en del android 8 i 2019, samt kanskje android 9. Men det er jo fabrikatene som velger hva som skal skje. Før eller siden så må de jo fornye seg der også, dersom nettbrett fortsetter å bli populært nok til å utvikle noe til det.

 

Ipad kan vel neppe sluke hele dette markedet alene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...