Gå til innhold

Test: De små elektriske «SUV»-ene tusenvis av nordmenn venter på


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Siden man primært bruker elbilen til mindre kjøring, så ligger forbruket veldig høyt om vinteren p.g.a. oppvarmingen til og begynne med. I elbilen som jeg kjører så ligger den nå på 35kWh. I starten av turen ligger den på ca. 50kWh når det er ned mot 0 grader. Mener den bigger opp mot 60kWh hvis det blir mange kuldegrader. Selv om dette synker når man kjører lengre, så blir gjennomsnittet allikevel veldig høyt p.g.a. småkjøring og stadig bruk av mye strøm til oppvarming. Så resultatet er at den reelle rekkevidden om vinteren blir veldig lav.

Innlegget ditt gir ingen mening. kWh er energi ikke effektforbruk
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Siden man primært bruker elbilen til mindre kjøring, så ligger forbruket veldig høyt om vinteren p.g.a. oppvarmingen til og begynne med. I elbilen som jeg kjører så ligger den nå på 35kWh. I starten av turen ligger den på ca. 50kWh når det er ned mot 0 grader. Mener den bigger opp mot 60kWh hvis det blir mange kuldegrader. Selv om dette synker når man kjører lengre, så blir gjennomsnittet allikevel veldig høyt p.g.a. småkjøring og stadig bruk av mye strøm til oppvarming. Så resultatet er at den reelle rekkevidden om vinteren blir veldig lav. 

 

Dette innlegget gir da 0 mening. Hva er det du prøver å si?  At bilen din bruker 60 KW til oppvarming når det bli kuldegrader?   :lol:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette innlegget gir da 0 mening. Hva er det du prøver å si?  At bilen din bruker 60 KW til oppvarming når det bli kuldegrader?   :lol:

Kan jo varme opp stortinget og litt til med den varmen :p

 

En godt varmende vifteovn er en 2kw. Holder til og varme et stort rom, gamlefar har 30 av disse i sin kupè... Vet eldre folk liker det varmt. Men det får da være grenser.

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Da har man i så fall en bil som er veldig begrenset. Tror de fleste har behov for å kjøre lengre innimellom og helst ikke vil være avhengig av å lade kontinuerlig.

Skal man langt er forbruket lavt og rekkevidden lang. Kjører man småturer er forbruket høyt og rekkevidden kort. Da er det altså samsvar mellom når man har rekkevidde og når man trenger rekkevidde.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Da har man i så fall en bil som er veldig begrenset. Tror de fleste har behov for å kjøre lengre innimellom og helst ikke vil være avhengig av å lade kontinuerlig.

Jeg tror ikke du helt forstår hvordan dette virker.

 

Om du bare skal 5km om vinteren vil forbruket per km på denne turen bli svært høyt men om du spontant forlenger turen vil forbruket de *neste* 5km bli vesentlig lavere. Prosentvis økning de første kilometrene kan stort sett ikke ekstrapoleres til lengre turer. Se heller på dette som en 'startkostnad'.

 

 

Det er ikke noe annerledes for vanlige biler. Småkjøring bruker mer per km enn langkjøring og den bensinen du bruker mens du står utenfor og skraper ruta bringer deg ikke en meter fremover..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man kombinerer småkjøring og lengre kjøring. Ergo blir den totale rekkevidden kort om vinteren med den type bruk. 

 

Ellers snakker jeg om kWh per 100 km ja. Flere biler som oppgir det på den måten. Uansett, forbruket går i taket på de fleste elbiler om vinteren når det er kaldt og man skal varme opp kupeen. 

Lenke til kommentar

Man kombinerer småkjøring og lengre kjøring. Ergo blir den totale rekkevidden kort om vinteren med den type bruk. 

 

Ellers snakker jeg om kWh per 100 km ja. Flere biler som oppgir det på den måten. Uansett, forbruket går i taket på de fleste elbiler om vinteren når det er kaldt og man skal varme opp kupeen. 

 

hvilken elbil har du? for det forbruket du skiserer opp høres helt hinnsides ut. I vintertesten til Teknisk ukeblad hadde den minst effektive elbilen i testen Opel Ampera-e ett snittforbruk på 1,98 kwh perr mil. altså 19,8 kwh perr 100 km. Har du et forbruk på 6 kwh perr mil i minusgrader bør du sjekke om det er noe alvorlig galt med bilen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

hvilken elbil har du? for det forbruket du skiserer opp høres helt hinnsides ut. I vintertesten til Teknisk ukeblad hadde den minst effektive elbilen i testen Opel Ampera-e ett snittforbruk på 1,98 kwh perr mil. altså 19,8 kwh perr 100 km. Har du et forbruk på 6 kwh perr mil i minusgrader bør du sjekke om det er noe alvorlig galt med bilen.

Mercedes B-elektrisk. Den har batteri fra Tesla.

6kwh per mil vil kun være helt i starten og med -5 til -10 grader. Med rundt 0 grader så ligger forbruket til å begynne med på 5kwh. Så synker det selvsagt jo lengre man kjører, men gjennomsnittet hvor jeg kombinerer småkjøring og litt lengre turer ligger nå på 3,5kwh. Om sommeren ligger det på ca. 2-2,2kwh om jeg husker riktig. Så forskjellen er stor og rekkevidde reduseres betydelig. Må lade mye hyppigere om vinteren.

Endret av gamlefar
Lenke til kommentar

Mercedes B-elektrisk. Den har batteri fra Tesla.

6kwh per mil vil kun være helt i starten og med -5 til -10 grader. Med rundt 0 grader så ligger forbruket til å begynne med på 5kwh. Så synker det selvsagt jo lengre man kjører, men gjennomsnittet hvor jeg kombinerer småkjøring og litt lengre turer ligger nå på 3,5kwh. Om sommeren ligger det på ca. 2-2,2kwh om jeg husker riktig. Så forskjellen er stor og rekkevidde reduseres betydelig. Må lade mye hyppigere om vinteren.

Med forbehold om at jeg ikke kjenner bilen så mistenker jeg at du blir lurt av en pessimistisk rekkeviddeestimator. Det virker som den regner rekkevidde ut fra gjennomsnittsforbruk siste perioden, og det er som du sier høyt på grunn av mange korte turer i kaldt vær. Problemet er at dette ikke vil gi noen realistisk fremstilling av rekkevidde på langtur. Da måtte estimatoren oppgitt et rekkeviddeintervall, hvor øvre verdi ble regnet ut av gjenværende kapasitet og momentanforbruk siste x kilometer.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med forbehold om at jeg ikke kjenner bilen så mistenker jeg at du blir lurt av en pessimistisk rekkeviddeestimator. Det virker som den regner rekkevidde ut fra gjennomsnittsforbruk siste perioden, og det er som du sier høyt på grunn av mange korte turer i kaldt vær. Problemet er at dette ikke vil gi noen realistisk fremstilling av rekkevidde på langtur. Da måtte estimatoren oppgitt et rekkeviddeintervall, hvor øvre verdi ble regnet ut av gjenværende kapasitet og momentanforbruk siste x kilometer.

Det er riktig at bilens rekkeviddeestimator er pessimistisk. I praksis har den rekkevidde på 17-20 mil om sommeren og kanskje noe slikt som 10-14 mil om vinteren. Poenget mitt var uansett at taper på vinteren er ganske betydelig.

Lenke til kommentar

Jeg tror du har misforstått når varmen trengs. Varmen trengs før man kjører av sted. Den trengs for å tine og eventuelt avdugge frontruta, samt forhindre at pusten skal dugge til rutene de første par minuttene. Med andre ord må man starte dieselbilen og la den stå på tomgang mens motorblokk og kjølesystem varmes opp (ganske stor masse) før disse funksjonene med tining av frontrute og avdugging trer i kraft. Bilen bruker helt klart drivstoff ved tomgangskjøring og forpester gjerne den som børster av bilen i samme slengen.

 

Skal man følge din forklaring så må man vente ~5 minutter for eksempel hver morgen og hver ettermiddag. Drivstoff forbrukes, folk forpestes av kald tomgangskjøring og tida går. Dieselbilistene klager ofte på ladetida til elbiler, men dette kan fort beløpe seg til ganske mange timer i løpet av en vinter.

 

Jeg har lite duggproblematikk ihvertfall i min dieselbil. Det er så kraftige vifter opp på ruten, og selv kald, lett oppvarmet luft fungerer bare det blåser hardt nok på ruten. Dessuten så kan man avhjelp i nøden med å åpne litt på vinduene. Nå bor jeg i kystklima på Sør-vestlandet. Her er det mye regn, men mindre frost. Under disse forhold så kan jeg store deler av året fint bare sette meg inn i dieselbilen, og kjøre mens den er relativt kald i motor. Den blir varm etterhvert. Noe høyere motorslitasje må vel påregnes da om man er utålmodig hver dag gjennom året. Det kommer jo mye an på hvor godt man planlegger.

 

Det er nå så mye rart som forpester da. Folk som røyker, biler, oljefyring og vedfyring med mye mere. Men ja dieseleksos bidrar noe selvsagt. Men nå finnes det fortsatt noen dieselbiler og de vil jo naturlig fases ut av bruktbilmarkedet mange av dem, jo flere alternativkjøretøyer som når veiene. Det sier seg jo selv.

 

Skal man kun selge olje til utlendinger, hvorfor skal man ikke fortsette å bruke litt av dette fossile brenselet her hjemme på berget når man likevel henter det opp? Det er jo norges inntekt nr. 1. Og dersom du ikke selger drivstoff fra oljeindustrien her hjemme på berget, så har jo ikke de rødgrønne noe drivstoff å avgiftsbelegge lengre, har du tenkt litt på den? Jeg vet at du er noe sosialistisk anlagt etter å ha fulgt deg på forumet i noen år nå.

Lenke til kommentar

Siden man primært bruker elbilen til mindre kjøring, så ligger forbruket veldig høyt om vinteren p.g.a. oppvarmingen til og begynne med. I elbilen som jeg kjører så ligger den nå på 35kWh. I starten av turen ligger den på ca. 50kWh når det er ned mot 0 grader. Mener den bigger opp mot 60kWh hvis det blir mange kuldegrader. Selv om dette synker når man kjører lengre, så blir gjennomsnittet allikevel veldig høyt p.g.a. småkjøring og stadig bruk av mye strøm til oppvarming. Så resultatet er at den reelle rekkevidden om vinteren blir veldig lav. 

For det første, rekkevidde er et tall man bruker om kjøring over lengre avstander. Da er man interessert i å vite hvor langt man rekker før man må lade. Ved daglig småkjøring er det snakk om forbruk, som i hva det koster for eksempel sammenlignet med fossilbiler.

 

Ellers så forstår jeg ikke tallene dine. Hvis du tenker på effekt så måles det i kW, ikke kWh, men de tallene der er minst en tierpotens over det verste jeg noe sinne har opplevt på min bil. I fjor vinter havnet jeg i stillestående kø i -13 grader etter 100 meter og ble stående i over en halvtime der og praktisk talt bare holde bilen varm. Siden bilen brukte ca 0,5 kWh på den halvtimen registrerte forbruksmåleren det som 5 kWh/km. Hvis du faktisk snakker om kWh så sluker du jo 35-60% av batteriet på en Tesla med 100 kWh bare på å starte. Det høres mildt sagt urealistisk ut. Ok, jeg har fått svar på dette nå, med forbruk per 100 km. 0,35-0,5 kWh/km høres helt realistisk ut ved småkjøring.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Da har man i så fall en bil som er veldig begrenset. Tror de fleste har behov for å kjøre lengre innimellom og helst ikke vil være avhengig av å lade kontinuerlig.

Du kan ikke legge forbruk ved småkjøring til grunn for forbruket på langtur. Det gir ingen mening. Her er noen omtrentlige tall jeg har erfart med en 5 år gammel Tesla med 85 kWh batteri med ca 94% gjenværende kapasitet.

 

500 km tur i -10 grader: Forbruk 240 Wh/km -> rekkevidde 333 km -> nok med ett ladestopp a ca 30 minutter*

200 km tur i -10 grader: Forbruk 250 Wh/km -> rekkevidde 320 km -> mer enn nok (rekker til 1 slik tur med god margin)

100 km tur i -10 grader: Forbruk 260 Wh/km -> rekkevidde 308 km -> mer enn nok (rekker til 3 slike turer)

50 km tur i -10 grader: Forbruk 280 Wh/km -> rekkevidde 286 km -> mer enn nok (rekker til 5 slike turer)

20 km tur i -10 grader: Forbruk 300 Wh/km -> rekkevidde 267 km -> mer enn nok (rekker til 13 slike turer)

10 km tur i -10 grader: Forbruk 330 Wh/km -> rekkevidde 242 km -> mer enn nok (rekker til 24 slike turer)

5 km tur i -10 grader: Forbruk 360 Wh/km -> rekkevidde 222 km -> mer enn nok (rekker til 44 slike turer)

2 km tur i -10 grader: Forbruk 400 Wh/km -> rekkevidde 200 km -> mer enn nok (rekker til 100 slike turer)

1 km tur i -10 grader: Forbruk 500 Wh/km -> rekkevidde 160 km -> mer enn nok (rekker til 160 slike turer)

 

* Det stoppet ville jeg tatt med den gamle dieselbilen min også fordi jeg har behov for å tømme blæra og fylle på med mat, drikke og beinstrekk.

 

Som du ser er det mer enn nok kapasitet uansett strekning, så jeg føler meg slett ikke "veldig begrenset" som du beskriver det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kombinerer småkjøring og lengre kjøring. Ergo blir den totale rekkevidden kort om vinteren med den type bruk.

Jeg er ikke helt enig i det. Skal man på hytteferie eller til et fjerntliggende skisted så er det naturlig å lade batteriet godt opp på forhånd, gjerne siste natta før turen. Reiser man på en fredag så har man bare én småtur før man setter i gang med langkjøring enten rett fra jobb eller via hjemmet.

 

Dette synes jeg handler mer om ladevaner enn om høyt forbruk. Jeg hadde i hvert fall som vane da jeg hadde dieselbil å fylle tanken før jeg dro på bilferie og har bare fulgt samme vane når jeg gikk over til elektrisk.

 

Om det koster 2 kr i stedet for 1 kr i strøm å kjøre en snartur innom butikken for å kjøpe det jeg hadde glemt synes jeg ikke spiller noen rolle. Forskjellen i vareprisen mellom butikk A og B er sikkert større enn det uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...