Gå til innhold

Test: De små elektriske «SUV»-ene tusenvis av nordmenn venter på


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

 

Så oppvarming med diesel forbruker ikke diesel? Energien bare oppstår fra intet?

 

I en elbil er det ingen motorblokk eller vannreservoar å varme opp før det begynner å bli varmt i kupéen. Elvarme virker øyeblikkelig med full effekt fra første sekund og så skrur termostaten ned effekten etter noen minutter når behagelig temperatur er nådd. I en dieselbil virker det motsatt. Null til liten effekt når man trenger det og full varmeeffekt når man ikke trenger den.

Joda, men det har nesten ingenting å si for rekkevidden. Med dieselbiler har man enorm rekkevidde sammenlignet med en elbil. Tapet for en elbil med oppvarming utgjør derimot mye. Forbruket av strøm kan stige med godt over 100% på vinteren sammenlignet med sommeren. Da stuper rekkevidden.
Hæ!? Kva slags elbil har du? Med eit slikt forbruk til oppvarming må du sitje i badebukse med alle vindauge nedrulla, for ikkje å koke. Forbruket er kanskje so høgt i 2-5 km om du startar kald, men då er bilen varm og forbruket ca som på sommaren. Litt høgare vil det vere om vinteren pga auka luftmotstand og høgare rullemotstand ved snø eller slaps i vegen. Vi har faktisk høgare gjennomsnittsforbruk om sommaren enn om vinteren pga mykje køyring på motorvegar i ferien.

 

Min gamle dieselbil brukte 2 mil på å verte varm. Elbilen er varm før eg har gått ut av huset. Stor skilnad. M.a. er det heilt slutt på skraping av is. Sidan bilen er tilkopla straum heime, går ikkje forvarminga utover rekkjevidda heller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Motorblokken i en dieselmotor bygges tjukkere fordi diesel har mer energi. Den ekstra energien må nødvendigvis gå et sted, enten til økt motorkraft eller til økt tapt energi i form av varme.

Forskjellen i energiinnhold mellom bensin og diesel er minimal, mindre enn 5% målt etter volum. Dieselmotorer må bygges tyngre fordi de opererer med langt høyere kompresjon og høyere temperaturer i sylynderne. Dette utsetter blokken for høyere krefter, men de høyere temperaturene betyr også høyere virkningsgrad.

 

Det er fortsatt rikelig med spillvarme til å holde en kupe varm, men mer termisk masse gir nok gjerne systemet høyere treghet før temperaturene i varmetransportmedier øker.

Lenke til kommentar

 

Motorblokken i en dieselmotor bygges tjukkere fordi diesel har mer energi. Den ekstra energien må nødvendigvis gå et sted, enten til økt motorkraft eller til økt tapt energi i form av varme.

Forskjellen i energiinnhold mellom bensin og diesel er minimal, mindre enn 5% målt etter volum. Dieselmotorer må bygges tyngre fordi de opererer med langt høyere kompresjon og høyere temperaturer i sylynderne. Dette utsetter blokken for høyere krefter, men de høyere temperaturene betyr også høyere virkningsgrad.

 

Det er fortsatt rikelig med spillvarme til å holde en kupe varm, men mer termisk masse gir nok gjerne systemet høyere treghet før temperaturene i varmetransportmedier øker.

Forskjellen er nok heller ca 13%. Typisk regner en med 10 kWh (lavere brennverdi) per liter diesel og 9 kWh per liter bensin

Lenke til kommentar

Joda, men det har nesten ingenting å si for rekkevidden.

Tull! Det forkorter rekkevidden med enten like mange eller flere km enn på elbiler. Den største forskjellen er at man må vente ekstra lenge før start fordi oppvarming av motorblokk og kjølevann går så tregt. Spesielt på nyere dieselbiler med "god" virkningsgrad går det tregt. Så tregt at mange produsenter velger å legge inn elektriske varmetråder i frontruta til enkeltes store frustrasjon. Trådene får sin energi via dynamoen som igjen får sin energi fra motore som ofte har ganske lav virkningsgrad når den er kald. Løsningen med varmetråder gir altså større innhugg i rekkevidden til diesebilen enn løsningen med direkte motorvarme. Dieselmotorer leverer omtrent 3-4 ganger mer varmeenergi enn mekanisk kraft. (Tapet i dynamoen er neglisjerbart)

 

Med dieselbiler har man enorm rekkevidde sammenlignet med en elbil.

Det kommer helt an på hvilken elbil og hvilken dieselbil det er snakk om.

 

Tapet for en elbil med oppvarming utgjør derimot mye. Forbruket av strøm kan stige med godt over 100% på vinteren sammenlignet med sommeren. Da stuper rekkevidden.

Det kommer helt an på kjørelengden. Trenger man f.eks bare å bruke 5% av rekkevidden mellom hjem og jobb, så utgjør selvsagt oppvarmingen mye. Akkurat samme problem som med diesel. Men når man virkelig skal langt så utgjør det mindre forskjell. +20% er nevnt av andre og stemmer med min erfaring også. Altså omtrent det man forventer av økt forbruk for en dieselbil også. Det skal riktignok ikke bare tillegges oppvarming, for vinterføre medfører som regel økt rullemotstand og luftmotstand også.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke i nærheten engang. Pr. nå får du vel ca. 1,4 Kona for en prisen av en TM3 LR AWD. Når SR kommer vil du få ca. 0,94 Kona for en TM3.

riktig ?Model 3 har startpris på 35000 USD. Med omregningsfaktorer på 8.42 koster bilen ca. 300 kNOK. Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Forskjellen i energiinnhold mellom bensin og diesel er minimal, mindre enn 5% målt etter volum. Dieselmotorer må bygges tyngre fordi de opererer med langt høyere kompresjon og høyere temperaturer i sylynderne. Dette utsetter blokken for høyere krefter, men de høyere temperaturene betyr også høyere virkningsgrad.

 

Det er fortsatt rikelig med spillvarme til å holde en kupe varm, men mer termisk masse gir nok gjerne systemet høyere treghet før temperaturene i varmetransportmedier øker.

 

Krangle så mye dere vil dere. Jeg var også litt overrasket over at tallverdiene mellom bensin og diesel i energioversikt ikke var større. Litt i strid med det jeg lærte under førstegangstjenesten muligens. Uansett så har diesel mer moment i motoren, det betyr jo litt:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=215058&do=findComment&comment=1855126

 

 

EL-biler har også noen andre utfordringer, ift. brannslukking:

 

https://www.tu.no/artikler/dette-kan-skje-dersom-du-kraesjer-en-elbil/235243

Endret av G
Lenke til kommentar

Tull! Det forkorter rekkevidden med enten like mange eller flere km enn på elbiler.

Nei. Så lenge man bare bruker spillvarmen fra motoren til å varme kupeen påvirker oppvarmingen overhode ikke rekkevidden. Spillvarmen blir produsert uansett. Den blir enten dumpet på utsiden eller innsiden av kupeen, hvor det skjer påvirker ikke lasten på motoren og dermed påvirker det ikke drivstofforbruket.

 

Det kunne man IOFS også gjort på elbiler men siden spillvarmeproduksjonen er lav og fordelt på stor masse (Så temperaturen er lav) fungerer ikke det i praksis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke tabben her at de kjørte bilene på Eco mode?

Etter det jeg vet så skrur Teslas Range Mode av battervarmeren. Det gir jo mening at Eco modus forlenger rekkevidden på den oppladingen man allerede har, men at normalmodus også legger opp til at hurtiglading skal gå raskere.

Lenke til kommentar

Det kunne man IOFS også gjort på elbiler men siden spillvarmeproduksjonen er lav og fordelt på stor masse (Så temperaturen er lav) fungerer ikke det i praksis.

Det blir gjort på noen elbiler, i hvert fall BMW i3. Det går ei sløyfe med kjølevæske gjennom motor, kraftelektronikk og batteriet. Selv når en slår av all varme i bilen, så er det en bitteliten varm lunk som er nok til å holde frontruta fri for is og dugg. Med ca. 15 kW effekt ved vanlig kjøring, så skal det ikke mange prosent tap til for å gi varme i bilen.

Lenke til kommentar

Nei. Så lenge man bare bruker spillvarmen fra motoren til å varme kupeen påvirker oppvarmingen overhode ikke rekkevidden. Spillvarmen blir produsert uansett. Den blir enten dumpet på utsiden eller innsiden av kupeen, hvor det skjer påvirker ikke lasten på motoren og dermed påvirker det ikke drivstofforbruket.

 

Det kunne man IOFS også gjort på elbiler men siden spillvarmeproduksjonen er lav og fordelt på stor masse (Så temperaturen er lav) fungerer ikke det i praksis.

Jeg tror du har misforstått når varmen trengs. Varmen trengs før man kjører av sted. Den trengs for å tine og eventuelt avdugge frontruta, samt forhindre at pusten skal dugge til rutene de første par minuttene. Med andre ord må man starte dieselbilen og la den stå på tomgang mens motorblokk og kjølesystem varmes opp (ganske stor masse) før disse funksjonene med tining av frontrute og avdugging trer i kraft. Bilen bruker helt klart drivstoff ved tomgangskjøring og forpester gjerne den som børster av bilen i samme slengen.

 

Skal man følge din forklaring så må man vente ~5 minutter for eksempel hver morgen og hver ettermiddag. Drivstoff forbrukes, folk forpestes av kald tomgangskjøring og tida går. Dieselbilistene klager ofte på ladetida til elbiler, men dette kan fort beløpe seg til ganske mange timer i løpet av en vinter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med ca. 15 kW effekt ved vanlig kjøring, så skal det ikke mange prosent tap til for å gi varme i bilen.

Det er ikke ved vanlig kjøring man trenger varmen, men før man starter turen. Altså når man børster bilen og skal gyve løs med isskrapa. Isen kan sitte som sveist stål om det er skikkelig kaldt og rutene ikke varmes opp på noe vis. Da trenger man enten varmetråder i ruta eller i luftkanalen som varmer opp ruta eller i verste fall en varmeveksler som utnytter motorvarme, når den kommer.

 

Vedlikeholdsvarme under turen krever ikke store effekten og det kan fint hentes fra enten elmotor eller fossilmotor.

Lenke til kommentar

Jeg tror du har misforstått når varmen trengs. Varmen trengs før man kjører av sted.

Nå driver du bare å flytter på mål. Dette er en forutsetning som du ikke har lagt til grunn tidligere. Du kan ikke anta at andre skal forholde seg til dine hemmelige forutsetninger.

 

Med andre ord må man starte dieselbilen og la den stå på tomgang mens motorblokk og kjølesystem varmes opp (ganske stor masse) før disse funksjonene med tining av frontrute og avdugging trer i kraft.

Dette er ikke noe man må. Jeg har ihvertfall aldri drevet med slikt. Jeg er utmerket godt i stand til å skrape av en kald bil. Dugg blir det ikke med ventilasjonen på maks selv om bilen er kald.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vedlikeholdsvarme under turen krever ikke store effekten og det kan fint hentes fra enten elmotor eller fossilmotor.

 

Ikke fra elmotor vel? I så fall vil jo bruk av varme i elbil om vinteren utgjøre absolutt ingenting på energiforbruk og rekkevidde. Det er ikke min erfaring, med BMW i3. Bilens estimat over gjenværende rekkevidde synker mer og mer jo høyere jeg setter temperaturen. Estimatet synker også med utetemperaturen. Faktisk kjørelengde varierer også med innstilt temperatur. I mangel av høy nok tetthet av hurtigladere har jeg kjørt en del "økonomirace". Nå er det ikke noe problem lenger, så da har jeg den temperaturen jeg ønsker. Som oftest 20C.

Som jeg skrev i et tidligere innlegg, så er det nok varme til å holde frontruta fri for is og dugg selv med all varme avslått. Eco pro+ kalles den innstillingen i i3. Da er det såvidt en lunk på frontruta. Og da sitter jeg ikke i t-skjorte akkurat. Det er fullt mulig å kjøre slik selv på en kald vinterdag, men det betinger uteklær.

 

At fossilmotoren har nok varme å ta av er jeg enig i. Har kjørt både bensin og diesel i ulike varianter opp gjennom årene. Den kaldeste av dem var en VW fra 1994 med 1,9 TD. Måtte kjøre med ei papplate foran radiatoren om vinteren. Pleide å starte på 700 moh hver mandag morgen. De første 30 km i nedoverbakke var det knapt varme å spore. Deretter var det å kjøre på 4. gir framfor 5. for å få litt ekstra varme. Byttet termostat uten at det gjorde noen forskjell. Brukte lite diesel da. Men hadde rekkeviddeangst flere ganger, pga at jeg fylte fra egen tank hjemme på gården i helgene. En gang måtte jeg rygge opp over en ås da det gjenstod 7-8 km. Fikk ikke diesel ut av tanken med fronten i oppoverbakke. Men alt for miljøet. Det hadde selvfølgelig ikke noe med økonomi å gjøre da jeg gikk fra tørst bensinbil til gjerrig diesel ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...

Dette er ikke noe man må. Jeg har ihvertfall aldri drevet med slikt. Jeg er utmerket godt i stand til å skrape av en kald bil. Dugg blir det ikke med ventilasjonen på maks selv om bilen er kald.

Vifta på maks kan holde fuktigheten fra pusten din fra å legge seg på innsida av ruta ja, selv om motoren er kald.

 

På utsida av ruta er det værre. Jeg har stått mange ganger i kaldvær og skrapet ruta utvendig med motoren på tomgang, satt meg i bilen og kjørt 100 meter, før jeg måtte stoppe for å skrape på nytt. Problemet er at i klarvær står ruta og stråler varme rett ut i verdensrommet og så lenge ruta er kaldere enn omgivelseslufta vil rim fortsette å legge seg. Det slutter ikke før ruta har blitt varmet opp på den ene eller andre måten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden man primært bruker elbilen til mindre kjøring, så ligger forbruket veldig høyt om vinteren p.g.a. oppvarmingen til og begynne med. I elbilen som jeg kjører så ligger den nå på 35kWh. I starten av turen ligger den på ca. 50kWh når det er ned mot 0 grader. Mener den bigger opp mot 60kWh hvis det blir mange kuldegrader. Selv om dette synker når man kjører lengre, så blir gjennomsnittet allikevel veldig høyt p.g.a. småkjøring og stadig bruk av mye strøm til oppvarming. Så resultatet er at den reelle rekkevidden om vinteren blir veldig lav. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...