Gå til innhold

Test: De små elektriske «SUV»-ene tusenvis av nordmenn venter på


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Jeg kjører elbil daglig og ønsker å gå over til hydrogenbil når det er flere fyllestasjoner, bedre utvalg i biler og lavere priser. 

Kort fylling og lang rekkevidde er en stor fordel for mange. Rekkevidden (WLPT) til Nexo er 166 km bedre enn Model X 100D. Neste generasjon vil øke rekkevidden ytterligere. Ny Mirai kommer neste år forøvrig. 

Lavere priser kan du bare drømme om. Av den enkle grunn at man betaler nå ingen avgifter på Hydrogenet og heller ikke nettleie på strømmen som trengs til produksjonen av hydrogen. OG de selger det uten å tjene ett øre på det..... Så kan du tenke deg hva som skjer når hydrogenstasjonene skal tjene penger og de må betale nettleien, som elbiler gjør??? DET blir dyrt det!!!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dieselmotoren er mer effektiv enn bensinmotoren, og har sådan mindre varmetap enn en bensinmotor og produserer således mindre varme til varmeapparatet enn en bensinmotor. Det tar derfor mye lenger tid før varmeapparatet hoster ut litt varme på dieselbil fremfor en bensinbil. Hos en El bil er dette øyeblikkelig og den vil starte å pushe ut varmluft så fort du trykker på start knappen, da oppvarmingen er ren elektrisk. Så av alle tilgjengelige kjøretøy motor alternativer vi har i dag er diesel motoren den desidert dårligeste på å produsere kupe varme. 

 

Herregud.

 

Herregud, hvor lite vet folk om forskjellene på drivstoff egentlig?

 

Motorblokken i en dieselmotor bygges tjukkere fordi diesel har mer energi. Den ekstra energien må nødvendigvis gå et sted, enten til økt motorkraft eller til økt tapt energi i form av varme.

 

Er det dette med at moderne dieselmotorer henter mer av energien til nytte du mener å si?

Glad jeg har en diesel av tidligere årgang jeg da, dersom problemene er så store som dere skisserer utfra egne erfaringer. Slagvolumet på min er 1,9 liter og den produserer så mye varme til varmeapparatet at du får tørr hud fort i ansiktet dersom du kjører den på full varme (og det til og med på 2019-årgangens vinterdiesel).

 

Man får sikkert hentet ut litt forskjellig virkningsgrad fra forskjellige dieselmotorer, akkurat det samme som moderne bensinmotorer nok henter ut mer. Men drivstoffene har vel ikke endret seg nevneverdig de siste 10-15 år har det vel?

 

 

 

Diesel er en blanding av forskjellige hydrokarboner laget fra råolje. Diesel er et mellomdestillat som har en gul farge, og en karakteristisk lukt. Produktet er uløselig i vann og brannfarlig. Det er derfor viktig at lagring og bruk av diesel er i tråd med myndighetenes krav og bestemmelser. I en dieselmotor komprimeres luft i sylinderen og diesel blir sprøytet inn gjennom en dyse. Diesel selvantenner på grunn av den varme luften i sylinderen. Dieselmotoren har et høyere kompresjonsforhold enn bensinmotoren, noe som gir en bedre virkningsgrad og lavere drivstoff-forbruk. Kraften fra stemplenes bevegelser skaper fremdrift til bilen.

Kilde: https://www.drivkraftnorge.no/Drivstoff-og-energi/bensin-og-diesel/

 

Og når man i tillegg ser at diesel, forutsatt at de ikke har stappet altfor mye etanol inn eller hva de nå enn finner på, bærer mer energi enn bensin:

 

https://www.engineeringtoolbox.com/fossil-fuels-energy-content-d_1298.html

 

At det er forskjeller mellom enkelte bilmodeller, ja! Men ikke dra med feil erfaringsgrunnlag inn i diskusjonen takk.

Endret av G
Lenke til kommentar

Herregud.

 

Herregud, hvor lite vet folk om forskjellene på drivstoff egentlig?

 

Kilde: https://www.drivkraftnorge.no/Drivstoff-og-energi/bensin-og-diesel/

 

Og når man i tillegg ser at diesel, forutsatt at de ikke har stappet altfor mye etanol inn eller hva de nå enn finner på, bærer mer energi enn bensin:

 

https://www.engineeringtoolbox.com/fossil-fuels-energy-content-d_1298.html

 

At det er forskjeller mellom enkelte bilmodeller, ja! Men ikke dra med feil erfaringsgrunnlag inn i diskusjonen takk.

Det der har da absolutt ingenting med det jeg skrev å gjøre...  Din påstand:

 

 "Ingenting slår vel en dieselmotor på god kupevarme-funksjon enn så lenge."

 

Din påstand er objektivt feil, en diesel motor er det dårligeste alternativet vi har når det kommer til å produsere god kupevarme...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lavere priser kan du bare drømme om. Av den enkle grunn at man betaler nå ingen avgifter på Hydrogenet og heller ikke nettleie på strømmen som trengs til produksjonen av hydrogen. OG de selger det uten å tjene ett øre på det..... Så kan du tenke deg hva som skjer når hydrogenstasjonene skal tjene penger og de må betale nettleien, som elbiler gjør??? DET blir dyrt det!!!

Ikke så mye å drømme om når man vet at det vil skje.

 

Eller prøver du å si Sør Korea, Japan, Kina, diverse stater og regioner og mange store multinasjonale selskaper har alle tatt feil i sine analyser og beregninger og at de burde høre på deg istedet? 

Lenke til kommentar

Høyere virkningsgrad = mindre spillvarme. Rangerer man drivstoff etter tilgjengelig spillvarme, så har man bensinbil, dieselbil, hydrogenbil og elbil. Hydrogenbilene og elbilene derimot benytter elektriske varmeapparat for å få opp varmen raskt. Noen elbiler har også varmepumpe. Dieselbil uten webasto er helt klart det dårligste alternativet for å få opp varmen raskt.

 

Ser dette på min Hyundai i30 diesel. Det går vel omkring 15 minutter før det begynner å bli lunk i bilen, og gjerne en halvtime før det begynner å bli brukbart varmt. Teslaen begynner å bli varm etter 30 sekunder og er brukbart varm etter kanskje 3 minutter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir ikke noe fortere varmere i min elbil enn min fossilbil. Tvert imot, men det kan også ha sammenheng med elbilen har skinnseter og fossilbiler stoffseter. Tror dette avhenger av hvordan det er implementert.

Det er så klart en generalisering at dieselbiler bruker lang tid på å bli varm. Det er eksempelvis ikke noe problem for en dieselbil å f.eks ha et stort batteri og elektrisk varmeapparat standard fra produsent. Da ville dieselbilen kunne bli så fort varm man bare kunne ønske. Og det er ikke noe problem å levere en elbil uten elektrisk varmeapparat - da vil den aldri bli varm.

 

Men generelt er dieselbil uten webasto det dårligste alternativet.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Jeg har ikke webasto på min dieselbil. Årgang like etter årtusenskiftet (for ikke å være helt spesifikk).

 

Når motoren har bygget opp sin varme over i kjølevæskene, så blir kupéen meget varm kan jeg love deg. 1,9 liters motor kun. Dette er jo overskuddsvarme som en hver radiator må kvitte seg med.

 

Varme i fra kjølesystemet er rett og slett genialt på en god dieselmotor.

 

Webasto:

Som jeg antok, det har mest med å senke motorslitasje først og fremst, men så har det en bivirkning som de utnytter til varmeapparat de første minuttene som alle fryser ræva av seg en kald vinterdag like etter oppstart av bil. Webasto var vel aldri helt ment for å holde kupé varm, eller var det det?

Kilde: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1702615

(innlegg #2)

 

Denne var også herlig lesning om negativitet ift. fossil-"webasto'er":

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1702615&do=findComment&comment=22997696

Endret av G
Lenke til kommentar

G: Først må dieselmotoren bli varm, så må kjølevæska bli varm, så må kjølevæska transporteres til varmeveksleren til kupevarmeren, så må dette begynne å varme opp kupeen. Det tar ganske mange minutter før dieselmotoren og kjølevæska blir varm blant annet på grunn av tykk motorblokk (som er tykk på grunn av høyere kompressjonsforhold og trykk, ikke fordi diesel har høyere energitetthet). Min gamle dieselbil brukte rundt 10-12 minutter på det og da var jeg allerede fremme på jobb. Med andre ord, jeg frøs hele veien til og fra jobb hver dag. Kun på lengre turer ble det varmt i kupéen. Det gjorde sitt med fuktansamling om vinteren og førte til at jeg måtte skrape rutene både utvending og innvendig. Elbilen min har 6 kW kupévarmer som leverer varme etter få sekunder. Bilen er varm før jeg er ferdig å skrape rutene utvendig. Det vil si jeg starter alltid å skrape bakerst for da er allerede isen løs når jeg kommer til framruta. Med setevarme setter jeg meg inn i varmt sete og kjører varmt og behagelig hele veien til og fra jobb hver dag. Aldri mer frysing i bil, fuktproblemer eller is på innsiden av rutene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bra jeg har en del fine oppoverbakker da like etter jeg kjører ut ;)

Dieselmotoren du har ombord er sikkert mer effektiv enn en webasto vil være. Jeg har luktet på eksos i fra webasto og det er ikke deilig. Men kanskje webasto mangler den rensedel som bilen ellers har.

 

Poenget er at om jeg trør litt på gassen, så får jeg litt mer motorslitasje men vil oppnå kupévarme fortere. Det var jo ikke hvor hurtig man oppnår kupévarme jeg diskuterte uansett, men driften av dieselmotoren på det jevne av kjøring. Altså bare helt genialt å ha en gammel dieselmotor ihvertfall. Hvordan de lager mikkemus sparemotorer i dag har jeg jo ikke like god innsikt og erfaringer med. Men det har jeg vel heller ikke lagt skjul på.

 

Jeg elsker dieselbilen min :love:

Med turbo så er det så sykt mye krefter å hente (ikke racingkrefter, men oppoverbakkekrefter, typisk god dieselmotor - dere bør teste oppoverbakkekreftene før kjøp av dieselbil vil jeg påstå at er smart, det forteller litt om dimensjoneringsforholdene muligens).

 

Men den er så "ny" at den er helt avhengig av strøm. Så selv om jeg får den igang så vidt i en nedoverbakke, så forventer jeg at den dauer på flatt batteri likevel. "Forhistoriske" dieselbiler var jo mer geniale på dette punkt uansett.

 

 

 


Det tar ganske mange minutter før dieselmotoren og kjølevæska blir varm blant annet på grunn av tykk motorblokk (som er tykk på grunn av høyere kompressjonsforhold og trykk, ikke fordi diesel har høyere energitetthet). Min gamle dieselbil brukte rundt 10-12 minutter på det og da var jeg allerede fremme på jobb.

 

:hmm: Det går aldri så lang tid på min bil. Hvilken kjerre var det du kjørte rundt i? Tipper at det normalt går en 4-5 minutter eller kortere (er luksus å komme rett i varm kupé - folk er så bortskjemt atte) alt etter hvor mye man velger å kjøre på litt lavt gir ift. normalt, eller bare velger å la bilen stå litt for seg selv på tomgang før man begir seg ut.

 

 

 

 


Elbilen min har 6 kW kupévarmer som leverer varme etter få sekunder. Bilen er varm før jeg er ferdig å skrape rutene utvendig. Det vil si jeg starter alltid å skrape bakerst for da er allerede isen løs når jeg kommer til framruta. Med setevarme setter jeg meg inn i varmt sete og kjører varmt og behagelig hele veien til og fra jobb hver dag. Aldri mer frysing i bil, fuktproblemer eller is på innsiden av rutene.

 

Dette er jo en aktuell komfortproblemstilling spesiellt dersom du er ute på shopping, ikke så mye mhp. vindusskraping der på shoppingsparkeringsplassene men for grei kupévarme.

 

Kupévarme kan man rigge seg hjemme i fra et 230 Volt uttak på veggen om man er framtidsrettet, uansett drivstoff, batteritype.

 

Dieselbilen min er jo ikke så vond på isskraping, et par minutt tomgang med varmeapparat påslått opp på frontrute. Den må ikke opp i full kupévarme for at snøen skal skli lett av frontrute.

 

Du har selvsagt en god momentanopplevelse med din EL-bil, og ingen kan vel gi trekk for det.

 

Jeg har tilfeldigvis grei plass til å rigge til en del ekstra blybatterier i min bil, dersom jeg gidder det. Da kan jo jeg også få tilsvarende løsning som du har på din EL-bil.

 

Jeg har dessverre ikke varmetråder i frontrute, så den bonusen som enkelte moderne biler kommer med, der vil jeg komme til kort. Men nå er vi inne på en luksusproblemstilling.

 

Jeg står på mitt, min dieselbil er genial for varmeapparatets virkemåte når en først har rullet avgårde en kort stund.

Endret av G
Lenke til kommentar

Bra jeg har en del fine oppoverbakker da like etter jeg kjører ut ;)

Dieselmotoren du har ombord er sikkert mer effektiv enn en webasto vil være. Jeg har luktet på eksos i fra webasto og det er ikke deilig. Men kanskje webasto mangler den rensedel som bilen ellers har.

 

Poenget er at om jeg trør litt på gassen, så får jeg litt mer motorslitasje men vil oppnå kupévarme fortere. Det var jo ikke hvor hurtig man oppnår kupévarme jeg diskuterte uansett, men driften av dieselmotoren på det jevne av kjøring. Altså bare helt genialt å ha en gammel dieselmotor ihvertfall. Hvordan de lager mikkemus sparemotorer i dag har jeg jo ikke like god innsikt og erfaringer med. Men det har jeg vel heller ikke lagt skjul på.

 

Jeg elsker dieselbilen min :love:

Med turbo så er det så sykt mye krefter å hente (ikke racingkrefter, men oppoverbakkekrefter, typisk god dieselmotor - dere bør teste oppoverbakkekreftene før kjøp av dieselbil vil jeg påstå at er smart, det forteller litt om dimensjoneringsforholdene muligens).

 

Men den er så "ny" at den er helt avhengig av strøm. Så selv om jeg får den igang så vidt i en nedoverbakke, så forventer jeg at den dauer på flatt batteri likevel. "Forhistoriske" dieselbiler var jo mer geniale på dette punkt uansett.

 

 

 

 

:hmm: Det går aldri så lang tid på min bil. Hvilken kjerre var det du kjørte rundt i? Tipper at det normalt går en 4-5 minutter eller kortere (er luksus å komme rett i varm kupé - folk er så bortskjemt atte) alt etter hvor mye man velger å kjøre på litt lavt gir ift. normalt, eller bare velger å la bilen stå litt for seg selv på tomgang før man begir seg ut.

 

 

 

 

 

Dette er jo en aktuell komfortproblemstilling spesiellt dersom du er ute på shopping, ikke så mye mhp. vindusskraping der på shoppingsparkeringsplassene men for grei kupévarme.

 

Kupévarme kan man rigge seg hjemme i fra et 230 Volt uttak på veggen om man er framtidsrettet, uansett drivstoff, batteritype.

 

Dieselbilen min er jo ikke så vond på isskraping, et par minutt tomgang med varmeapparat påslått opp på frontrute. Den må ikke opp i full kupévarme for at snøen skal skli lett av frontrute.

 

Du har selvsagt en god momentanopplevelse med din EL-bil, og ingen kan vel gi trekk for det.

 

Jeg har tilfeldigvis grei plass til å rigge til en del ekstra blybatterier i min bil, dersom jeg gidder det. Da kan jo jeg også få tilsvarende løsning som du har på din EL-bil.

 

Jeg har dessverre ikke varmetråder i frontrute, så den bonusen som enkelte moderne biler kommer med, der vil jeg komme til kort. Men nå er vi inne på en luksusproblemstilling.

 

Jeg står på mitt, min dieselbil er genial for varmeapparatets virkemåte når en først har rullet avgårde en kort stund.

https://www.motor.no/artikler/2017/januar/disse-bilene-har-best-varmeapparat/

 

"Testene avslører store forskjeller på bilenes varmeapparat. Hovedregelen er at jo mer effektivt motoren forbrenner drivstoffet, jo mindre overskuddsvarme produseres til bruk i oppvarming av kupeen. Derfor bruker ofte moderne dieselbiler lengre tid på å oppnå god varme, hvis ikke produsentene har montert en ekstravarmer for å bøte på dette. Noen av disse består av elektriske varmetråder i selve varmeapparatet. Andre går på bensin eller diesel fra tanken."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Diesel er genial for oppvarming i den forstand at man ikke taper noe rekkevidde. I en elbil så er derimot oppvarming av bilen noe som gir et betydelig tap. Forbruket av strøm kan stige med det dobbelte.

 

En av grunnene til at jeg er mer begeistret pr dags dato for hydrogenbiler som har bedre rekkevidde og kort fylletid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.motor.no/artikler/2017/januar/disse-bilene-har-best-varmeapparat/

 

"Testene avslører store forskjeller på bilenes varmeapparat. Hovedregelen er at jo mer effektivt motoren forbrenner drivstoffet, jo mindre overskuddsvarme produseres til bruk i oppvarming av kupeen. Derfor bruker ofte moderne dieselbiler lengre tid på å oppnå god varme, hvis ikke produsentene har montert en ekstravarmer for å bøte på dette. Noen av disse består av elektriske varmetråder i selve varmeapparatet. Andre går på bensin eller diesel fra tanken."

 

Fint å få bekreftet at også mine antakelser stemmer sånn noenlunde med virkeligheten.

Endret av G
Lenke til kommentar

Diesel er genial for oppvarming i den forstand at man ikke taper noe rekkevidde. I en elbil så er derimot oppvarming av bilen noe som gir et betydelig tap. Forbruket av strøm kan stige med det dobbelte.

 

En elbil bruker typisk 15 kW til framdrift. F.eks. kan en bil med batteri på 30 kWh kjøres to timer før det er tomt. Hvis du fyrer med 15 kW inne i kupéen på en bil, vel, da blir det varmt! Det tilsvarer 2-3 vanlige badstuovner. På full effekt, hele tiden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Diesel er genial for oppvarming i den forstand at man ikke taper noe rekkevidde. I en elbil så er derimot oppvarming av bilen noe som gir et betydelig tap. Forbruket av strøm kan stige med det dobbelte.

 

En av grunnene til at jeg er mer begeistret pr dags dato for hydrogenbiler som har bedre rekkevidde og kort fylletid.

Så oppvarming med diesel forbruker ikke diesel? Energien bare oppstår fra intet?

 

I en elbil er det ingen motorblokk eller vannreservoar å varme opp før det begynner å bli varmt i kupéen. Elvarme virker øyeblikkelig med full effekt fra første sekund og så skrur termostaten ned effekten etter noen minutter når behagelig temperatur er nådd. I en dieselbil virker det motsatt. Null til liten effekt når man trenger det og full varmeeffekt når man ikke trenger den.

Lenke til kommentar

Ingenting slår vel en dieselmotor på god kupevarme-funksjon enn så lenge.

Jo, en elbil der du bare skrur på oppvarming noen minutter før du skal kjøre.

 

 

 

Utbredelse av hydrogenstasjoner er underveis

Rart det blir færre av dem da.

Endret av hekomo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

OK, disse spesifikke bilene er meg uinteressante. Det er likevel interessant å lese at disse bilen gir tilgang på slike essensielle måledata i det jeg må anta er bilens infotainmentsystem. På min e-Golf er slikt bare ikke tilgjengelig uten å plugge til diagnosesystem i OBDII porten. Det bør bli påbudt å kunne vise frem slike måledata til bileier.

Kan noen bekrefte at disse bilene har batteritemp tilgjengelig via infotainment?

Eller ble det brukt OBD2 dongle/app for å lese ut temperatur?

Lenke til kommentar

Så oppvarming med diesel forbruker ikke diesel? Energien bare oppstår fra intet?

 

I en elbil er det ingen motorblokk eller vannreservoar å varme opp før det begynner å bli varmt i kupéen. Elvarme virker øyeblikkelig med full effekt fra første sekund og så skrur termostaten ned effekten etter noen minutter når behagelig temperatur er nådd. I en dieselbil virker det motsatt. Null til liten effekt når man trenger det og full varmeeffekt når man ikke trenger den.

Joda, men det har nesten ingenting å si for rekkevidden. Med dieselbiler har man enorm rekkevidde sammenlignet med en elbil. Tapet for en elbil med oppvarming utgjør derimot mye. Forbruket av strøm kan stige med godt over 100% på vinteren sammenlignet med sommeren. Da stuper rekkevidden.

Endret av gamlefar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...