Gå til innhold

Test: De små elektriske «SUV»-ene tusenvis av nordmenn venter på


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Tesla-Bjørn" har registrert omtrent de samme lave ladehastigheter i kaldere vær som i testen her. Det er nok den aktive temperaturstyringen i bilene som rett og slett ikke prioriterer å varme opp batteripakkene til riktig temperatur for å motta maks lading.

 

Hvis høy hurtiglading er et ønske er TM3 i praksis kongen. Den er nå oppgradert til høyere snitthastighet på ladingen enn den hadde i starten. Tesla-Bjørn fikk 118kw lading fra 10-55% for noen dager siden, og ladefarten gikk sakte nedover etter 55%. Og den klarer denne ladefarten uansett utetemperatur dersom en har kjørt en stund, fordi den har skikkelig batterivarmer/kjøler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

OK, disse spesifikke bilene er meg uinteressante. Det er likevel interessant å lese at disse bilen gir tilgang på slike essensielle måledata i det jeg må anta er bilens infotainmentsystem. På min e-Golf er slikt bare ikke tilgjengelig uten å plugge til diagnosesystem i OBDII porten. Det bør bli påbudt å kunne vise frem slike måledata til bileier. (Faktisk bør alt som går over OBDII være påbudt tilgjengelig direkte fra infotainment. Right to Repair, EU. )

Men mest av alt gir denne 'testen' nok en grunn til å sette spørsmålstegn ved gjeldende prismodell for hurtiglading…

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Interessant sammenligning og omtale. Dette blir et par av bestselgerne de neste 1- til 2 år.

Men artikkelen tror jeg bruker feil betegnelse på bilene; først Hyundai som i tillegg heter KONA ELECTRIC (pluss utstyrsnivå) og Kia som visstnok nå skal hete NIRO EV. Altså ikke e-Niro, som først ble offentliggjort. Greit å få dette riktig fra begynnelsen av.

 

Fremgikk det av artikkelen hvilken utstyrsvariant som ble testet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis høy hurtiglading er et ønske er TM3 i praksis kongen. Den er nå oppgradert til høyere snitthastighet på ladingen enn den hadde i starten. Tesla-Bjørn fikk 118kw lading fra 10-55% for noen dager siden, og ladefarten gikk sakte nedover etter 55%. Og den klarer denne ladefarten uansett utetemperatur dersom en har kjørt en stund, fordi den har skikkelig batterivarmer/kjøler.

Høy ladeeffekt kan oversettes direkte til langtur-vennlig.

 

Aerodynamikken på disse to er vesentlig dårligere enn på Teslas modeller, noe som kan oversettes til høyere forbruk på motorvei, altså typisk langkjøring. Med andre ord: Teslaene er fortsatt konge på bilferie-bruk. Til høy andel hverdagskjøring vil de nok oppleves ganske likt som Teslaene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hvis høy hurtiglading er et ønske er TM3 i praksis kongen. Den er nå oppgradert til høyere snitthastighet på ladingen enn den hadde i starten. Tesla-Bjørn fikk 118kw lading fra 10-55% for noen dager siden, og ladefarten gikk sakte nedover etter 55%. Og den klarer denne ladefarten uansett utetemperatur dersom en har kjørt en stund, fordi den har skikkelig batterivarmer/kjøler.

Høy ladeeffekt kan oversettes direkte til langtur-vennlig.

 

Aerodynamikken på disse to er vesentlig dårligere enn på Teslas modeller, noe som kan oversettes til høyere forbruk på motorvei, altså typisk langkjøring. Med andre ord: Teslaene er fortsatt konge på bilferie-bruk. Til høy andel hverdagskjøring vil de nok oppleves ganske likt som Teslaene.

Det er da litt mer komplisert enn det. Rullemotstand i dekk, effektivitet til el-motor, og mange, mange andre parametere spiller inn her.

Å si at Tesla har lavest luftmotstand og er derfor "best" på langkjøring er litt for enkelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er da litt mer komplisert enn det. Rullemotstand i dekk, effektivitet til el-motor, og mange, mange andre parametere spiller inn her.

Å si at Tesla har lavest luftmotstand og er derfor "best" på langkjøring er litt for enkelt.

Nå nevnte han også høy ladeeffekt. Det er fire ting som gjør Model 3 til en bedre langtursbil:

 

1. Lengre rekkevidde (i hvert fall på LR, trolig også MR)

2. Høyere ladeeffekt

3. Lavere luftmotstand

4. Bedre tilgjengelighet på ladere (både Teslas superladere og CCS)

 

I tillegg har man bekvemmelighetsaspekter som autopilot og bedre førermiljø. Men skal man kjøpe Model 3 LR med autopilot så er man over 500k kroner, så det er kanskje ikke en helt rettferdig sammenligning.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er da litt mer komplisert enn det. Rullemotstand i dekk, effektivitet til el-motor, og mange, mange andre parametere spiller inn her.

Å si at Tesla har lavest luftmotstand og er derfor "best" på langkjøring er litt for enkelt.

Klart det er mange faktorer her, men når det kommer til langkjøring så dominerer ikke akkurat 30-60 soner. Da er det motorvei som gjelder, altså høye hastigheter. Rullemotstand (per km) er nesten uavhengig av hastighet, mens luftmotstanden stiger brattere og brattere når hastigheten øker. Ved motorveihastigheter dominerer luftmotstanden over rullemotstanden. Det er hovedårsaken til at rekkevidden krymper når hastigheten øker. Motortapene øker omtrent lineært med hastigheten, altså omtrent konstant per km.

 

Dette er årsaken til at luftmotstanden har så mye mer å si ved langkjøring (motorveidominert kjøring) enn ved daglig kjøring (mye småkjøring i 30-80 soner). Tesla har optimalisert sine biler for lang rekkevidde på motorvei, mens de fleste andre har optimalisert for daglig småkjøring. Dette forsterkes ytterligere av blant annet forskjellen i ladeeffekt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg venter på hydrogen stasjonene når dem har fått opp nok av dem blir det hydrogen bil.

Vanlig elbil tåler ikke nordiske forhold. Husk en niro med full last av skiboks og bagasje med langrenski og slalomski og 4 til 5 personer hadde du ladet deg ihjel. Derfor hydrogen og bil med hengerfeste og 50 til 80 mil kjøre lengde og kjøre glede og 3 minutter lade tid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg venter på hydrogen stasjonene.

 

Det er bare første mann som klarer å fylle hydrogen på 3-4 minutt i teorien, i praksis er det noe annet. Hvis det kommer 5 stk inn på fyllestasjonen samtidig så bruker den siste mann over en time fordi det da tar tid å bygge opp nok trykk til å få prest inn hydrogenet på tanken.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg venter på hydrogen stasjonene når dem har fått opp nok av dem blir det hydrogen bil.

Vanlig elbil tåler ikke nordiske forhold. Husk en niro med full last av skiboks og bagasje med langrenski og slalomski og 4 til 5 personer hadde du ladet deg ihjel. Derfor hydrogen og bil med hengerfeste og 50 til 80 mil kjøre lengde og kjøre glede og 3 minutter lade tid.

 

Ja, når de nye brenselscellene med unobtanium kommer på markedet så har ikke batteribiler en sjanse mot hydrogenbiler.

Det er også gode utsikter til at neste generasjon hydrogenstasjoner med vibranium-filtre vil senke prisen på hydrogen til halvparten av diesel.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, når de nye brenselscellene med unobtanium kommer på markedet så har ikke batteribiler en sjanse mot hydrogenbiler.

Det er også gode utsikter til at neste generasjon hydrogenstasjoner med vibranium-filtre vil senke prisen på hydrogen til halvparten av diesel.

Du får neppe noen som har blitt vandt med å kjøre elbil til å gå over til hydrogen. Tungvint vil jeg kalle det og jevnlig være avhengig av å kjøre innom en fyllestasjon. Så forøvrig at BaneNor testet ut Toyota Mirai, og de ansatte mente at en ikke kunne regne med mer enn ca 25 mil rekkevidde på vinteren. Jeg klarte 40 mil rekkevidde med min P85 i februar 2017.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er oppvarming som sluker energi ved vinterkjøring. Skal man kjøre veldig langt så trenger man bare varme opp bilen én gang. Det gjelder selvsagt uansett drivstofftype. Det er altså ved småturer med påfølgende nedkjøling før neste tur at "rekkevidden" blir kort, men dette fyller man jo opp daglig uten å måtte bruke kjøre ens ærend innom en bensinstasjon og vente 3 minutter der (+ mer ved kø). Har man for eksempel en halvtime til jobben så kan man kjøre hele vinteren uten å kaste bort et eneste minutt på bensinstasjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du får neppe noen som har blitt vandt med å kjøre elbil til å gå over til hydrogen. Tungvint vil jeg kalle det og jevnlig være avhengig av å kjøre innom en fyllestasjon. Så forøvrig at BaneNor testet ut Toyota Mirai, og de ansatte mente at en ikke kunne regne med mer enn ca 25 mil rekkevidde på vinteren. Jeg klarte 40 mil rekkevidde med min P85 i februar 2017.

Jeg kjører elbil daglig og ønsker å gå over til hydrogenbil når det er flere fyllestasjoner, bedre utvalg i biler og lavere priser. 

Kort fylling og lang rekkevidde er en stor fordel for mange. Rekkevidden (WLPT) til Nexo er 166 km bedre enn Model X 100D. Neste generasjon vil øke rekkevidden ytterligere. Ny Mirai kommer neste år forøvrig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med elbil venter du et titalls minutter kanskje hver tiende lading og 0 minutter 9 av 10 ladinger, altså et snitt på noen få minutter - å vente på nok utbredelse av hydrogenstasjoner kan ta et titals år, om det skjer i det hele tatt.

Skal du få rekkevidden i en elbil som Nexo klarer på 4-5 minutter fylling. Så må du lade bilen 100%, kjøre et stykke og lade en god stund til. Så kanskje nærmere 1 time på hurtigladestasjon blir vel den totale tiden. 

 

Utbredelse av hydrogenstasjoner er underveis og byggingen vil øke i fart når det kommer eller nærmer seg flere biler. Nikola sine fyllestasjoner i Europe vil trolig også være åpne for privatbiler, så da øker det ytterligere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er bare første mann som klarer å fylle hydrogen på 3-4 minutt i teorien, i praksis er det noe annet. Hvis det kommer 5 stk inn på fyllestasjonen samtidig så bruker den siste mann over en time fordi det da tar tid å bygge opp nok trykk til å få prest inn hydrogenet på tanken.

Nye stasjoner som bygges nå, bygges slik at flere kan fylle samtidig.

post-114996-0-26980800-1547925162_thumb.jpg

 

 

With two nozzles at H70, two cars will be able to fuel simultaneously and increase the number of vehicles served in a shorter time.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...