Jump to content
beladinka

Samtalekvalitet på tvers av mobilnett

Recommended Posts

3 hours ago, mandela said:

Fortsatt ikke på plass. Kommer kanskje før 5G? ?

Det skulle vært på plass i september men det ikke skjedd.  Dvs det var på plass en kort periode men så stoppet det.  Snakket med Telia her i November og da var ny dato satt til "innen året".  Kanskje jeg skal spørre en gang til?  

Uansett så er det en tragedie at 2 store aktører ikke klarer å løse dette.  Vitner om dårlig prioritering.

 

  • Like 3

Share this post


Link to post

Fikk stadig veldig forvrengt lyd når jeg snakker med en kamerat. Han har Telenor og iPhone, jeg har Ice og Nokia (relativt nye telefoner). Begge bruker VoLTE.
Det ble så ille at det var vanskelig å for meg å høre hva han sa da han ringte til meg. Så prøvde jeg å ringe til han, og fant at da ble lyden mye bedre. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Hårek skrev (På 11.1.2020 den 17.57):

Fikk stadig veldig forvrengt lyd når jeg snakker med en kamerat. Han har Telenor og iPhone, jeg har Ice og Nokia (relativt nye telefoner). Begge bruker VoLTE.
Det ble så ille at det var vanskelig å for meg å høre hva han sa da han ringte til meg. Så prøvde jeg å ringe til han, og fant at da ble lyden mye bedre. 

Slik har jeg det også når jeg snakker Telenor-Telia (alt blir litt utydelig men ikke forvrengt) uavhengig av telefon og VoLTE. Det har muligens vært noe forbedring det siste året.

Men når jeg snakker ICE-Telenor synes jeg det er relativt tydelig, og det har vært en stor forbedring det siste året. Det når fortsatt ikke samme kvalitet som Telenor-Telenor.

Har forøvrig ikke merket noen forskjell på hvem som ringer hvem, og kvaliteten er alltid helt stabil.

Share this post


Link to post

 

Nidar2 skrev (3 timer siden):

Har forøvrig ikke merket noen forskjell på hvem som ringer hvem

Nei, det er tydeligvis ikke bare det som betyr noe. I dag var kvaliteten svært dårlig da jeg ringte til et firma, hadde store problemer med å høre hva som ble sagt.
Så tok kontakt med Ice for å høre hva jeg kunne gjøre. De sender meg et nytt SIM-kort for å prøve om det hjelper.

Share this post


Link to post

En liten oppdatert fra artikkel i Insidetelecom 2. april 2020: https://www.insidetelecom.no/artikler/derfor-er-samtalekvaliteten-av-og-til-elendig/488999

 

--------

Telia og Telenor har jobbet lenge med å koble sammen kjernenettene slik at de utveksler tale på SIP. Det fungerer i dag for halvparten av alle samtalene.

Det skulle vært klart for godlyd på alle samtaler nå, men det ble besluttet å vente med den siste halvparten for å konsentrere alle de tekniske ressursene om å holde stabiliteten i nettet, mens koronakrisen er på det det vanskeligste.

--------

 

  • Like 1

Share this post


Link to post

En ting skal sies, og det er at når man ringer inn til kundeservice som benytter seg av softphones, kundesentre med eldre telefonutstyr og f.eks ullevål sykehus, høres det ut som at man snakker med laveste bitrate tilgjengelig med folk. Uavhengig av operatør man benytter selv. Jeg vet det er irrelevant i forhold til tråden vi snakker i, men likevel. :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
14 hours ago, beladinka said:

Er det noen som har oppdatert info?

Spurte Telia og fikk dette svaret:

Hei Øystein! Det er fortsatt ikke helt 100% mellom oss og Telenor Mobil, mye prøving og feiling har skjedd fra begge parter, men teknisk 2. linje sier en endelig solution er like rundt hjørnet ? 

Har Telia selv men ringer ofte til Telenor-nummer.  Opplever sånn 50% av tilfellene at jeg får god kvalitet (HD-Voice eller AMR koding).  Men da skal det vel snart bli i orden får vi håpe.  Stilte spørsmålet til Telenor også og skal poste deres svar når jeg får det.

 

  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
24 minutes ago, Øystein H said:

Spurte Telia og fikk dette svaret:

Hei Øystein! Det er fortsatt ikke helt 100% mellom oss og Telenor Mobil, mye prøving og feiling har skjedd fra begge parter, men teknisk 2. linje sier en endelig solution er like rundt hjørnet ? 

Har Telia selv men ringer ofte til Telenor-nummer.  Opplever sånn 50% av tilfellene at jeg får god kvalitet (HD-Voice eller AMR koding).  Men da skal det vel snart bli i orden får vi håpe.  Stilte spørsmålet til Telenor også og skal poste deres svar når jeg får det.

 

Da fikk jeg svar fra Telenor også:

Her er dessverre svaret det samme fortsatt - foreløpig ingen estimat for når dette er tiltenkt å være på plass :/
 

Så oppsummert:  Telia er litt mer optimistiske enn Telenor som holder kortene tett til brystet uten å si noe om endelig leveringstidspunkt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Janvik skrev (7 timer siden):

Burde få EVS-SWB mellom operatører istedet for AMR når det støttes da :D

"HD" voice er allerede gammelt :lol:

EVS støttes av Telenor og Telia, men foreløpig ikke ice, og er tilgjengelig kun på toppmodeller til noen få produsenter såvidt jeg vet (på grunn av kravene til mikrofoner på terminalen slik jeg har forstått).

Vet du hva "AMR-WB interoperable mode" betyr i praksis? Betyr det at ingen transkoding skjer når A med EVS setter opp samtale til B med AMR-WB eller liknende?

Sitat
  • Integrated AMR-WB interoperable mode over all nine bit rates from 6.6 to 23.85 kbps
    • Improved quality while 100% compatible to AMR-WB
    • Enables seamless integration of EVS into existing AMR-WB services

  EVS-SWB 24.4 kbps er hva jeg ser blir brukt til vanlig på min telefon forresten, både hos Telenor og Telia.

Share this post


Link to post
15 hours ago, mandela said:

Vet du hva "AMR-WB interoperable mode" betyr i praksis? Betyr det at ingen transkoding skjer når A med EVS setter opp samtale til B med AMR-WB eller liknende?

 

Tatt fra https://www.3gpp.org/news-events/1639-evs_news

The EVS codec also provides enhanced interoperation with the AMR-WB codec over all nine operational bit-rates. When the EVS codec is supported, the EVS AMR-WB Inter-Operable mode may serve as an alternative implementation of AMR-WB codec.

Share this post


Link to post

Siden vi nå skriver mars 2021 så tillater jeg meg å 'bumpe' denne tråden. Er det noen som vet når Telia og Telenor blir ferdig med resterende 50%?

Det virker som Covivid er blitt universell unnskyldning for alt man ikke har lyst til å gjøre ferdig... Enten det er arbeid i en tunnell, postleveranse eller sammenkobling mellom telefonnett.

Share this post


Link to post

Vel, om det krever at folk jobber i trange rom der smittevernregler ikke kan overholdes, blir det jo at oppgavene tar lenger tid å utføre. Jeg merker dog at nå som jeg har ice og ringer telia kunder, er det dårlig samtalekvalitet hver gang..

Share this post


Link to post

Det er fortsatt ikke like god kvalitet på tvers av mobilnett men jeg synes det har blitt bedre om man ser det over de to-tre siste årene. Gudskjelov. ICE til Telenor er langt fra like bra som Telenor til Telenor.

Jeg synes arbeidet med å gi 4G-tale til nye mobiler som selges i de store kjedene går for sakte. Det selges mange telefoner som ikke offentlig støtter 4G-tale enda, og selgerne i de store kjedene er IKKE klar over problemet. Jeg er ganske forundret over deres manglende kunnskap.

Operatørene har en stor jobb å gjøre på å få implementert 4G-tale på nye mobiler. Man må kunne forvente 4G-tale også på mindre populære telefoner og ikke bare Samsung og iPhone. Samme problemet ser ut til å gjelde 5G.

Share this post


Link to post
Nidar2 skrev (2 timer siden):

Operatørene har en stor jobb å gjøre på å få implementert 4G-tale på nye mobiler. Man må kunne forvente 4G-tale også på mindre populære telefoner og ikke bare Samsung og iPhone. Samme problemet ser ut til å gjelde 5G.

Som nevnt mange ganger her på forumet allerede, så er det overhodet ikke operatørenes jobb å implementere 4G-tale, Wi-Fi-tale og for den saks skyld 5G på produsentenes telefoner. Det er litt som å si at Riks-TV må implementere støtte for det digitale bakkenettet i TV-er som selges i Norge.

Operatørene lanserer funksjonalitet i nettene sine, det er opp til telefonprodusentene å støtte disse i sine produkter.

Når det gjelder samtalekvalitet er den mer eller mindre på plass mellom Telia og Telenor slik jeg opplever det, mens kompatibilitet mot ice ser ut til å ha noen utfordringer fra tid til annen.

Edited by mandela

Share this post


Link to post
mandela skrev (Akkurat nå):

Som nevnt mange ganger her på forumet allerede, så er det overhodet ikke operatørenes jobb å implementere 4G-tale, Wi-Fi-tale og for den saks skyld 5G på produsentenes telefoner. Det er som å si at Riks-TV må implementere støtte for det digitale bakkenettet i TV-er som selges i Norge.

Operatørene lanserer funksjonalitet i nettene sine, det er opp til telefonprodusentene å støtte disse i sine produkter.

Når det gjelder samtalekvalitet er den mer eller mindre på plass mellom Telia og Telenor slik jeg opplever det, mens kompatibilitet mot ice ser ut til å ha noen utfordringer fra tid til annen.

Du har helt rett, men operatørene har påvirkningskraft ovenfor produsentene. Så det at de fraskriver seg alt ansvar blir litt feil. De unnlater å gjøre jobben sin skikkelig.

Share this post


Link to post

Hva skal de gjøre? Så lenge nettverkene også tilbyr 3G og 2G, er det fint lite operatørene kan gjøre.

Det er mobilprodusenter som ikke bryr seg, for lite marked, for stor investering i forhold til utbytte osv.

Edited by mandela

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...