Gå til innhold

Samtalekvalitet på tvers av mobilnett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
mandela skrev (22 timer siden):

Det er en "evig" misforståelse her på forumet om at det er operatører som må støtte mobilmodeller med volte/vowifi.

Her er listen over mobilprodusenter som har investert i å legge inn støtte for ice 4G-tale: https://www.ice.no/produkt/4g-tale/

Stemmer, det er telefonens oppgave å støtte VOLTE. Lista til ICE er per i dag på 148 telefoner, så det begynner å hjelpe.

Endret av Bäcker
Presisering
Lenke til kommentar

Så det er mobiltelefonprodusentene som må legge til støtte for hver operatør i hvert land de selger telefonene sine i? Det høres voldsomt komplisert ut, istedenfor å bare ha en felles standard som alle operatører og telefonprodusenter kan enes om og som alle får automatisk.

Betyr dette at i områder der ICE tar i bruk Telias dekning så vil min telefon da altså støtte VoLTE? Da jeg kontaktet ICE kundeservice ble jeg fortalt at det de ikke hadde lagt til min mobilmodell i deres nett enda og at jeg måtte vente til de hadde lagt den til i listen over støttede mobiler og at de utvidet denne listen av støttede mobiler stadig.

Lenke til kommentar

På Xiaomi kan man bruke *#*#86583#*#* (*#*#volte#*#*) for 4G tale, og *#*#869434#*#* (*#*#vowifi#*#*) for Wi-Fi tale. Tastes inn på dialeren i telefonappen. Kommer en beskjed om "carrier volte/vowifi check bypass" eller noe i den gata. Da dukker valgene for å aktivere 4G og Wi-Fi tale opp i innstillingene på mobilen. Funker på enkelte av modellene til Xiaomi iallefall. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (1 time siden):

Så det er mobiltelefonprodusentene som må legge til støtte for hver operatør i hvert land de selger telefonene sine i? Det høres voldsomt komplisert ut, istedenfor å bare ha en felles standard som alle operatører og telefonprodusenter kan enes om og som alle får automatisk.

Betyr dette at i områder der ICE tar i bruk Telias dekning så vil min telefon da altså støtte VoLTE? Da jeg kontaktet ICE kundeservice ble jeg fortalt at det de ikke hadde lagt til min mobilmodell i deres nett enda og at jeg måtte vente til de hadde lagt den til i listen over støttede mobiler og at de utvidet denne listen av støttede mobiler stadig.

Uten å vite sikkert, vil jeg anta at operatører som bruker samme utstyrsleverandør, har samme parametere for VOLTE. I stand to be corrected...

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (15 timer siden):

Så det er mobiltelefonprodusentene som må legge til støtte for hver operatør i hvert land de selger telefonene sine i? Det høres voldsomt komplisert ut, istedenfor å bare ha en felles standard som alle operatører og telefonprodusenter kan enes om og som alle får automatisk.

For å få internettilgang og MMS til å fungere i mobile nettverk, kreves det at operatørens APN-er for disse tilkoblingene er lastet inn på telefonen, dette er de fleste eldre mobilbrukere kjent med. Disse er ofte inkludert i programvaren til telefonen, men kan også pushes ut via meldinger fra nettverket.

Jeg er usikker på hva slags type begrensing det er snakk om, men per i dag er det ingen operatører såvidt jeg vet som pusher ut IMS (volte) / XCAP (tilleggstjenester i 4G) APN-er til mobilklienter, disse må derfor være inkludert i programvaren på telefonen.

I tillegg har alle operatører ulike konfigurasjoner når det gjelder ting som kodek, nødanrop, roaming, kryptering, terskelverdier, standardverdier, SMS over IP osv. Disse kan ikke pushes av nettverket per i dag, og må være inkludert i programvaren på telefonen. Dette kan gjøres, slik jeg har forstått det, ved at telefonprodusentene bruker:

1. Egen database, testing og validering i samarbeid mellom operatør og telefonprodusent

2. SOC-leverandørens ferdigtestede løsning (Qualcomm osv.)

3. Google sin database for Android: https://source.android.com/devices/tech/config/carrier

4. GSMA sin database: https://www.gsma.com/services/nsx/

De to sistnevnte er nok ikke spesielt utbredt foreløpig, men det jobbes med standardisering og harmonisering:

Sitat

3.2Handsets

Once ready to roam, HPMNs need to ensure that their handsets have VoLTE roaming enabled. Initialsetting of VoLTE enabled handsets distributed by most operators were found to not have VoLTE roaming enabled. Operators must work with their handset vendors to modify the defaults.The restriction is typically removed with software updatesor OTA configuration settings, which requires collaboration and support from device manufacturers.To facilitate interoperability, GSMA PRD TS.32 [19] documents a minimum set of configuration parameters to be supported on devices and includes (inter alia) both LTE and IMS settings. Subsequently, the GSMA launched its Network Settings Exchange (NSX) database (see https://www.gsma.com/services/nsx/)which enables MNOs to specify their preferred configuration settings and for OEMs to access these settings and thus customize their devices on SIM insertion. In addition, work is ongoing to limit differences between MNOs (e.g. in a country or region) to encourage commonality of settings and reduce the testing overhead in proving devices for all of the required configuration settings. 

https://www.gsma.com/aboutus/workinggroups/wp-content/uploads/2020/08/VoLTE-Implementation-Guide-July-2020.pdf

Endret av mandela
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Man kan helt tydelig slå fast at feks. Telenor ikke løfter så mye som en finger for å bedre situasjonen. De kunne tatt kontakt med ymse mobilprodusenter for å få fortgang i sakene, men gjør det ikke.

Det å legge all skyld på mobilprodusentene blir helt feil.

Mange telefoner støtter VoLTE selv om de ikke står på listene til operatørene. Det man da kan oppleve er at samtaler ikke fungerer slik de skal, som at linjen blir brutt eller det er dødt i andre enden, når man forsøker ha en samtale. Dette gjelder ikke alle samtaler men om den ene enden har Telenor og den andre har ICE kan det bli samtaleproblemer den ene veien. Ringer man derimot opp igjen får man svar og alt virker som det skal.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (11 minutter siden):

Man kan helt tydelig slå fast at feks. Telenor ikke løfter så mye som en finger for å bedre situasjonen. De kunne tatt kontakt med ymse mobilprodusenter for å få fortgang i sakene, men gjør det ikke.

Det å legge all skyld på mobilprodusentene blir helt feil.

Å legge skyld på mobilprodusentene er det eneste riktige.

Du som forbruker bør kreve at produsenten av din telefon støtter alle norske mobilnett og deres tjenester. Det er tross alt de som velger å selge sine produkter i Norge. Operatører deler sine nettverksinnstillinger med mobilprodusenter.

 

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
mandela skrev (28 minutter siden):

Å legge skyld på mobilprodusentene er det eneste riktige.

Du som forbruker bør kreve at produsenten av din telefon støtter alle norske mobilnett og deres tjenester. Det er tross alt de som velger å selge sine produkter i Norge. Operatører deler sine nettverksinnstillinger med mobilprodusenter.

 

 

Hvordan skal man få til det? Man kjøper jo ikke en telefon uten støtte. 

Synes Telenor skal ta kontakt med feks. Xiaomi å få orden på problemet. De kan kanskje øse ut litt av overskuddet sitt til smøring av sjefene i Xiaomi.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (7 minutter siden):

Hvordan skal man få til det? Man kjøper jo ikke en telefon uten støtte.

Du som kjøper bør sette deg inn i hva som støttes og ikke støttes av produktet du kjøper, alternativt bør butikken informere kunden om dette.

I praksis selges det i dag telefoner som det potensielt blir umulig å ringe med når 2G nettet stenges (hvis ikke f.eks. Xiaomi legger inn / slår på støtte i en oppdatering). En sak for forbrukerrådet?

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
mandela skrev (På 25.4.2021 den 21.31):

Du som kjøper bør sette deg inn i hva som støttes og ikke støttes av produktet du kjøper, alternativt bør butikken informere kunden om dette.

I praksis selges det i dag telefoner som det potensielt blir umulig å ringe med når 2G nettet stenges (hvis ikke f.eks. Xiaomi legger inn / slår på støtte i en oppdatering). En sak for forbrukerrådet?

 

I landets største elektronikkbutikker vet de ikke hva jeg snakker om og påstår telefoner uten VoLTE støtter 4G, og da skal jo alt være i orden iflg. dem. Det er klart at halvparten av deres mobilprodukter faller bort om man skulle la være å selge dem så de tjener nok en del på å være uvitende, og de tilbyr heller ikke åpent kjøp på mobiltelefoner.

Ja, jeg synes dette er en sak for forbrukerrådet og telefonen bør i det minste merkes slik at man vet om problemet FØR man kjøper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...