Gå til innhold

Samtalekvalitet på tvers av mobilnett


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132
mandela skrev (1 time siden):

Hva skal de gjøre? Så lenge nettverkene også tilbyr 3G og 2G, er det fint lite operatørene kan gjøre.

Det er mobilprodusenter som ikke bryr seg, for lite marked, for stor investering i forhold til utbytte osv.

Det kan hende det er så enkelt som å ta en telefon til produsentene å be om å bli lagt til, og kanskje betale litt ;) 
Det kan virke som om operatørene ikke gjør dette, men jeg vet ICE sto på lenge for å få dette til for iPhone. De klarte det til slutt!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
beladinka skrev (Akkurat nå):

Sist jeg sjekket var det 137 mobiler som støtter VOLTE hos ICE. Ser ut som om mye av problemet er løst...

ICE har vært flinke - det samme kan ikke sies om Telenor, og det ser ikke ut som om de klarer oppdatere listene heller. Telenor ER kritikkverdig på flere områder.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (2 timer siden):

ICE har vært flinke - det samme kan ikke sies om Telenor, og det ser ikke ut som om de klarer oppdatere listene heller. Telenor ER kritikkverdig på flere områder.

Men forstår ikke det er så farlig, da selv har jeg prøvd både uten og med syns ikke det er så veldig merkbart om det er HD voice eller ikke i de fleste normale tilfeller, tviler på skype\hangout\instagram\snapchat har HD voice som standard.

Nå har jo 3g forsvinner hos telenor så nå må man ringe enten gjennom 2g nettet eller 4g muligens der problemet ligger for man har jo bare:

Sitat

Så i neste måned vil telia muligens fjerne 3g slik har man ikke hd voice vil muligens det bli dårligere lyd. Men tror mobilene har mulig å ringe gjennom trådløs også eller man kan sette opp iptelefoni.

Sitat

Sist jeg sjekket var det 137 mobiler som støtter VOLTE hos ICE. Ser ut som om mye av problemet er løst..

Jeg vet ikke om de er slik alle telia støttet mobiler skal fungere på ice?

https://www.ice.no/produkt/4g-tale/

Nå er den listen veldig mangelfull mistenker jeg, samme med 5g. er jo mulig det teknisk er mulig å få det å virke på flere mobiler.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (11 timer siden):

Det kan hende det er så enkelt som å ta en telefon til produsentene å be om å bli lagt til, og kanskje betale litt ;) 
Det kan virke som om operatørene ikke gjør dette, men jeg vet ICE sto på lenge for å få dette til for iPhone. De klarte det til slutt!

Hvorfor? Det helt ut på jordet å legge noe som helst ansvar på operatører her :green:. Det er mobilprodusentene som gir f i den type funksjonalitetsstøtte i land hvor de ikke har stort nok salgsfokus, markedsandel, gode salgrelasjoner med operatør (salg i deres kanaler) osv. Nettverkspesifikasjonene er tilgjengelige for mobilprodusentene og chipsetleverandørene.

Ice har en enorm egeninteresse av å få 4G-tale på flest mulig telefoner hos sine kunder da det er svært dyrt for dem å ha en stor andel (Apple) kunder som må gjeste i Telias nett for telefonsamtaler. Har hørt et rykte om at Apple (som har en helt spesiell maktposisjon hos de fleste operatører grunnet sin markedsandel, marginer) stiller krav til operatørens markedsandel i landet for å i det hele tatt legge inn støtte for ting som 4G-tale og Wi-Fi-tale på sine telefoner, noen som kan bekrefte eller avkrefte et slikt rykte?

Endret av mandela
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
mandela skrev (2 timer siden):

Hvorfor? Det helt ut på jordet å legge noe som helst ansvar på operatører her :green:. Det er mobilprodusentene som gir f i den type funksjonalitetsstøtte i land hvor de ikke har stort nok salgsfokus, markedsandel, gode salgrelasjoner med operatør (salg i deres kanaler) osv. Nettverkspesifikasjonene er tilgjengelige for mobilprodusentene og chipsetleverandørene.

Ice har en enorm egeninteresse av å få 4G-tale på flest mulig telefoner hos sine kunder da det er svært dyrt for dem å ha en stor andel (Apple) kunder som må gjeste i Telias nett for telefonsamtaler. Har hørt et rykte om at Apple (som har en helt spesiell maktposisjon hos de fleste operatører grunnet sin markedsandel, marginer) stiller krav til operatørens markedsandel i landet for å i det hele tatt legge inn støtte for ting som 4G-tale og Wi-Fi-tale på sine telefoner, noen som kan bekrefte eller avkrefte et slikt rykte?

ICE sitt arbeid gir resultater, og dette beviser bare at Telenor gjør en dårlig jobb. Dersom det hadde vært slik at feks. Xiaomi kun la inn støtte for de største og beste operatørene ville de jo ikke lagt inn støtte for ICE men Telenor. Dette har de ikke gjort, noe som tyder på at det ikke fungerer slik du skisserer. Telenor gjør en dårlig jobb og de ønsker nok kun støtte for telefoner de selv selger.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (6 timer siden):

ICE sitt arbeid gir resultater, og dette beviser bare at Telenor gjør en dårlig jobb. Dersom det hadde vært slik at feks. Xiaomi kun la inn støtte for de største og beste operatørene ville de jo ikke lagt inn støtte for ICE men Telenor. Dette har de ikke gjort, noe som tyder på at det ikke fungerer slik du skisserer. Telenor gjør en dårlig jobb og de ønsker nok kun støtte for telefoner de selv selger.

Du er på bærtur dessverre.

https://www.ice.no/ice-magasinet/xiaomi-lanseringsevent/

Endret av mandela
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
mandela skrev (29 minutter siden):

Kontakt Xiaomi og spør hvorfor.

Rart at ICE støtter disse telefonene. Det er helt tydelig at Telenor har en jobb å gjøre.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (Akkurat nå):

Er det ikke litt rart at Xiaomi legger til støtte for ICE og ikke Telenor og Telia?

Nei, overhodet ikke. De så sannsynligvis en mulighet for å øke sin markedsandel og inntjening i Norge gjennom en eksklusiv avtale med ice.

Altså:

1. Spesifikasjoner på konfigurasjon av operatørenes 4G/Wi-Fi tale er tilgjengelig for mobilprodusenter og chipsetleverandører.

2. Det er mobilprodusenter som enten selv må legge inn denne konfigurasjonen og sende den ut til sine kunder gjennom en programvareoppdatering eller kjøpe en ferdigtestet løsning fra chipsetleverandører som Qualcomm.

3. Mobilprodusenter kan skjule / slå av støtte for kunder med operatører som ikke selger og promoterer deres telefoner gjennom sine kanaler.

Lenke til kommentar

Når en ser på listen til Telenor over hvilke telefoner som er støttet så er det åpenbart store hull og listen til Telia ser mer komplett ut.

Kan det være noe så enkelt som at Telenor ikke har oppdatert sin liste på lenge?  Er det noen som har prøvd Xiamoi, OnePlus, Cat eller Motorola i Telenor sitt nett og fått Vo-LTE ?

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Øystein H said:

Er det noen som har prøvd Xiamoi, OnePlus, Cat eller Motorola i Telenor sitt nett og fått Vo-LTE ?

Testet Wi-Fi tale på siste modell Cat for ikke så lenge siden, det fungerte ikke og var heller ikke støttet, og Telenor henviste til nevnte liste, den skulle da være oppdatert...

Lenke til kommentar
1 hour ago, Øystein H said:

Når en ser på listen til Telenor over hvilke telefoner som er støttet så er det åpenbart store hull og listen til Telia ser mer komplett ut.

Kan det være noe så enkelt som at Telenor ikke har oppdatert sin liste på lenge?  Er det noen som har prøvd Xiamoi, OnePlus, Cat eller Motorola i Telenor sitt nett og fått Vo-LTE ?

@matteogold

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Øystein H skrev (6 timer siden):

Når en ser på listen til Telenor over hvilke telefoner som er støttet så er det åpenbart store hull og listen til Telia ser mer komplett ut.

Kan det være noe så enkelt som at Telenor ikke har oppdatert sin liste på lenge?  Er det noen som har prøvd Xiamoi, OnePlus, Cat eller Motorola i Telenor sitt nett og fått Vo-LTE ?

Det er langt flere som virker med Telenor enn det som står i listen, men hvor godt de virker er noe annet. Slik jeg har skjønt det kan man få problemer med oppkobling og samtalebrudd om de ikke står i listen. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg byttet nylig fra Chili til ICE. Jeg utnyttet meg av et tilbud fra ICE som gjorde at jeg gikk fra 7 GB for 279 pr mnd hos Chili til 10 GB for 249 kr hos ICE.

Det burde jo bli bra siden ICE har to nett? Men så enkelt er det ikke, da jeg som kunde ikke kan velge fritt mellom ICE sitt nett og Telia sitt nett som de leier fra. Der jeg bor gikk jeg fra meget god Telia dekning hos Chili til en mer ustabil ICE dekning med samme mobil. Jeg mistet også 4G tale, da dette er noe ICE har dårligere støtte for enn Chili/Telia. I følge ICE må de selv etablere støtte for VoLTE og WIFI-voice for hver enkelt modell mobiltelefon. Da de ikke hadde støtte for min telefon, er jeg nå avhengig av 2G dekning for samtaler. Selv om jeg er tilkoblet 4G+ dekning (ICE dekning, ikke ICE+) eller er tilkoblet WIFI. Dette er selvfølgelig noe kunder ikke lett kan vite eller finne ut av selv når man bytter operatør. Om ICE ikke etablere bedre dekning for sitt eget nett eller støtter flere mobiltelefoner for VoLTE og WIFI-tale så bytter jeg nok snart over til noen med rent Telenor eller Telia nett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...