Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC vil plutselig ikke starte (kabinettvifter spinner i et sekund, men ikke CPU vifte)


Anbefalte innlegg

TLDR: PC har krasjet 3 ganger de siste ukene. Nesten som om strømmen ryker. Lyset står på hovedkortet, og det kommer klikkelyder og et bittelite mini-beep samtidig når jeg prøver å skru på, og kabinettviftene fyrer opp i et halvt sekund. Men ingenting skjer videre. De andre gangene har den startet igjen etter 20-30 minutter med eksperimentering. Men har prøvd å ta ut skjermkort, ta ut 1 stk RAM og ta ut alle USB osv. Ingenting hjelper og jeg forstår ikke hvorfor den plutselig begynner å funke igjen av og til.

 

PC-en stod på en natt for noen uker siden for første gang på lenge. Om morgenen hadde jeg glemt det og trykket jeg litt random flere ganger på startknappen uten å forstå hvorfor den ikke startet som vanlig. Så tror jeg egentlig skrudde den av. Vet ikke om dette var tilfeldig, men etter 15 min vanlig bruk krasjet den. Og jeg klarte ikke å skru den på.

 

Det var konstant lys på hovedkortet, men ingenting skjedde når jeg trykket på startknappen. Holdt knappen inne i flere sekunder helt til det kom en klikkelyd, fra PSU-en tror jeg. Trykket på start igjen og da begynte kabinettviftene såvidt å svive i ett sekund, men ikke CPU-viften. Ny klikkelyd kom og da, og et bitte lite pip. Tror det pipet var fra hovedkortet. (Edit 2; Det skjer nesten nøyaktig samtidig med klikkelydene. Så en YT video om beep fra AMI BIOS og de beene var mye kraftigere og kom senere i boot prosessen enn mitt lille mini-beep). Så det virker som den prøvde å starte. Men alt var helt dødt, og startknappen gjorde ingenting igjen. Jeg måtte tilbake til å holde inne startknappen lenge for å "resette" (hva enn det er jeg resetter). Fordi da kunne jeg igjen trykke for å få pipelyd og hint av aktivitet fra viftene. Tok gradvis ut ting, skjermkort, harddisker og RAM for å finne om noen av de var årsaken. Før den plutselig begynte å svive fint igjen. Tok alt tilbake og den har funket helt fint i noen uker nå. Antok det var en ledning som hadde løsnet et sted som jeg kom borti når jeg romsterte rundt inni.

 

Til ca. 10 minutter siden hvor den krasjet igjen. Og akkurat de samme symptomene dukker opp. Noen som har peiling? 

 

Edit: Tok ut HDMI kabelen som går til TV-en og DisplayPorten for 34" skjermen. Og satte inn DVI-en for den lille 24" skjermen min i stedet. Da startet PC-en fint! Hmmm.... Vet ikke hvordan jeg skal tolke det. Har hatt disse komponentene i over 1 år i hvert fall. Så noe holder på å gå galt tydeligvis. Kan en PSU bli dårligere med alder?

 

Edit 2: 1 dag senere skjer det samme, etter 1 times bruk. Har trikset med skjermkortet og til og med tatt det ut. Fremdeles ingenting. 

Edit3: Nå startet den plutselig igjen helt fint... What...

 

Kabinett: Define R4 Black
HK: MSI Z97 Gaming 3
GPU: MSI Geforce GTX 1080 Armor
CPU: Intel Core i5 4690K 3.9 GHz w/ Hyper 212 Evo
RAM: Team Xtreem 2x4GB DDR3 2400Mhz 
PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 750W
Skjerm: Samsung LS34E790C 34" Ultra Widescreen + BenQ 23,6" LED XL2411T
Endret av Venerable
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var ett lite pip. Et hint av et pip.

 

Kabinett: Define R4 Black
HK: MSI Z97 Gaming 3
GPU: MSI Geforce GTX 1080 Armor
CPU: Intel Core i5 4690K 3.9 GHz w/ Hyper 212 Evo
RAM: Team Xtreem 2x4GB DDR3 2400Mhz 
PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 750W
Skjerm: Samsung LS34E790C 34" Ultra Widescreen + BenQ 23,6" LED XL2411T
Endret av Venerable
Lenke til kommentar

Beklager, trangsynt.
Har hatt MSI Gaming 5, det har tatt kvelden nå. Men er ikke dine symptomer, bortsett fra at det sviver en halv rotasjon fordi det får strøm.

Hvordan kræsjer den, blir det svart uten beskjed? Er cpuen din veldig varm under load? Prøv ta ut en ram brikke om gangen å se om den holder da.

Edit: https://forum-en.msi.com/faq/article/bios-beep-codes

Endret av Fartlitter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg oppdaterte forresten den første posten igjen nå, at PC-en starter, men av en veldig merkelig grunn

 

"Tok ut HDMI kabelen som går til TV-en og DisplayPorten for 34" skjermen. Og satte inn DVI-en for den lille 24" skjermen min i stedet. Da startet PC-en fint! Hmmm.... Vet ikke hvordan jeg skal tolke det. Har hatt disse komponentene i over 1 år i hvert fall. Så noe holder på å gå galt tydeligvis. Kan en PSU bli dårligere med alder?"

 

Det passer halvveis med hva som skjedde sist gang, at jeg holdt på med skjermkortet og kablene til skjermene da også rett rundt når den begynte å funke. Jeg kan eksperimentere senere med nøyaktig hvilken skjerm det er den ikke liker. Men 34" tar nok mest strøm.

Endret av Venerable
Lenke til kommentar

Beklager, trangsynt.

Har hatt MSI Gaming 5, det har tatt kvelden nå. Men er ikke dine symptomer, bortsett fra at det sviver en halv rotasjon fordi det får strøm.

 

Hvordan kræsjer den, blir det svart uten beskjed? Er cpuen din veldig varm under load? Prøv ta ut en ram brikke om gangen å se om den holder da.

 

Edit: https://forum-en.msi.com/faq/article/bios-beep-codes

 

I går funket den fint i timesvis etter å ha startet opp igjen. Men så røk den igjen i dag etter 1 times bruk. Måten den krasjer er som om strømmen ryker. Alt bare dør med en gang. Men som sagt, det lyser alltid i hovedkortet. Prøvde å sjekke tempen på CPU i går etter ting ble bedre, og da virket det som ok temps. 30-ish som regel. Av og til opp i 50-60 grader med Chrome og et spill i gang. Har tatt ut skjermkort, begge RAM-brikkene, USB-er og prøvd uten skjerm, men ingenting hjelper. Sjekket youtube etter beep lyder fra AMI BIOS og i videoen kommer de senere i boot prosessen og er sterkere/tydeligere beeps. Det som kommer hos meg er et bitte lite mini-beep nesten samtidig med klikkelydene.

 

Hva kan plutselig begynne å fungere igjen etter 30-60 minutter, konsekvent? Høres veldig temperatur-aktig ut, uten at jeg har noe erfaring med slikt fra før.

Endret av Venerable
Lenke til kommentar

Slenger ut en påstand her: Jeg tror det er hovedkort eller PSU som feilen sitter i. Nå er det nå desverre en gang slik at for å verifisere dette så må du skifte en av komponentene, og da er jo gjerne psu det som er minst stress å skifte ut.

 

Vel, det ser ut som om komponentene er 4-5 år gamle, og det er ikke helt uvanlig at hovedkortet da tar kvelden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig! Har lånt en PSU av en kompis nå og tester den i helgen. Den gamle min ble bestilt fra DustinHome den 15.10.2014. Rekker jeg fremdeles reklamasjon på den? Er ikke helt 5 år på den enda. Stemmer det ikke at slike komponenter har 5 års garanti?

 

Edit: Jeg er idiot og har copy/pastet feil komponenter. Det er egentlig ASUS ROG STRIX Z370-F Gaming og i7-8700K jeg oppdaterte de i 2017. Det er nok PSU-en ja.

Endret av Venerable
Lenke til kommentar

Har samme komponenter, er det clocket noe automatisk i software, bios?
Kjenner mange med dette hovedkortet, har anbefalt de å sette på x.m.p profile #1 i bios, siden det kræsjer under overclocking. Du kan sette det på ivertfall, ikke noe farlig.

Ellers så blir denne cpuen veldig varm ja, kan overvåke den med en annen skjerm i mens du spiller i hwmonitor. Men som geir sier, det kan være ivertfall noe strømbasert via HK, PSU.

Lenke til kommentar

Har samme komponenter, er det clocket noe automatisk i software, bios?

Kjenner mange med dette hovedkortet, har anbefalt de å sette på x.m.p profile #1 i bios, siden det kræsjer under overclocking. Du kan sette det på ivertfall, ikke noe farlig.

 

Ellers så blir denne cpuen veldig varm ja, kan overvåke den med en annen skjerm i mens du spiller i hwmonitor. Men som geir sier, det kan være ivertfall noe strømbasert via HK, PSU.

 

Ingen overklokking som jeg kan huske eller er klar over. Og som sagt, har ikke har noen problemer i løpet av de 2 årene jeg har hatt de. Før nå plutselig de siste ukene.

Endret av Venerable
Lenke til kommentar

Bare en ide ut av det blå, har du oppdatert noe bios? Har kommet nesten 20 stykker siden i fjor for stabilitet.
Og hvordan går det med en annen psu? :)

EDIT: Fant dette på ett forum med samme hk, kan være verdt å sjekke:
Update, thanks to all your help and some other online advice I found out that my BIOS has defaulted to shut off when my GPU or CPU reach 65 degrees celsius. 

Endret av Fartlitter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare en ide ut av det blå, har du oppdatert noe bios? Har kommet nesten 20 stykker siden i fjor for stabilitet.

Og hvordan går det med en annen psu? :)

 

EDIT: Fant dette på ett forum med samme hk, kan være verdt å sjekke:

Update, thanks to all your help and some other online advice I found out that my BIOS has defaulted to shut off when my GPU or CPU reach 65 degrees celsius. 

 

Ikke oppdatert bios som jeg kommer på. Antar det ikke skjer automatisk? Har prøvd med ny PSU siden fredag (identisk type faktisk) og PC-en har oppført seg eksemplarisk :)

Endret av Venerable
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...