Gå til innhold

Gitar ustemt under spilling


Hjelpelaus

Anbefalte innlegg

Jeg har en relativt billig Epiphone-gitar (tipper den kostet mellom 2000-3000 kr da jeg kjøpte den for 5-6 år siden). Den passer stort sett perfekt til min veldig beskjedne hobbybruk av den, men har den irriterende egenskapen at notene blir høyere jo hardere jeg holder nede strengene. Når jeg spiller barre-akkorder f.eks merker jeg at jeg holder nede alle strengene som ikke spilles av barre-fingeren en god del hardere enn ellers, og det kan til tider høres ganske ustemt ut med resten av notene jeg spiller. Dette gjelder også med helt nye strenger.

 

Det jeg lurer på er om dette er en brukerfeil (skal man måtte holde nede alle strengene like hardt alltid?), om det er en feil ved akkurat min gitar, eller om det er en generell negativ egenskap ved billig-gitarer?

 

Og om det er det siste som er tilfellet, hvor høyt opp i prisklasse må man gå for å finne en el-gitar som ikke har denne egenskapen? 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Det kan være mye som spiller inn. Kanskje det er justeringer som må til på komponentene strengene er festet til, kanskje gitaren har ligget for lenge i kalde/varme/fuktige omgivelser og gitaren har tatt skade som resultat eller så kan det være at det er en billig gitar som ikke er veldig lett å spille på (strengene henger høyt over gripebrettet f.eks)

 

En annen ting kan være hvor flink du er på å holde et grep riktig. Tonen blir tydeligere og jevnere jo nærmere båndet du trykker. Ligger fingrene dine riktig når du tar grepet osv osv. Det er isåfall teknikk som du blir tryggere på med læring.

 

Utifra prisen har du en typisk nybegynnergitar og de holder seg ikke like bra i lengden. Hvis du fortsatt er relativt nybegynner, men har planer om å øve og ha grei kvalitet ,så ville jeg kjøpt noe i prisklassen 6000 +/-.

Lenke til kommentar

Dette har ingenting med varme, kulde, materialbevegelse eller stemming av strengene å gjøre.

 

Du kan nok motvirke dette til en viss grad ved å øve, men jeg mistenker at du kanskje har litt tynne strenger. Tykkere strenger kan legge seg jevnere på veden/treverket, så du slipper å trykke de så hardt ned for å få effekt. Eller, det blir lettere å legge jevnt trykk.

 

Stammene (som du legger fingeren mellom, på halsen) kan kanskje være litt høye, men da ville jeg reklamert og vært misfornøyd. 2000-3000 er penger, det også, og burde gi en god nybegynnergitar.

 

Jeg tror ditt beste tips vil bli å ta den med til en gitar/instrumentforretning, kanskje spørre på forhånd, og høre om de som jobber der har en løsning. De har gjerne erfaring med instrumenter.

 

Min er litt sånn den også, men da skal jeg trykke veldig og unødvendig hardt. Det krever litt øvelse. Men det skal ikke være en veldig unaturlig bøyning av tonen.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Det er en smal sak på mange gitarer å senke avstanden mellom streng og gripebrett/hals. Det gjøres på stolen. Jeg tror feilen din kan ha med for høy avstand mellom streng og gripebrett, men det er jo selvsagt at halsen kan være skadet eller at båndene (metall-stavene) kan være skadet. Har metallstavene krummet seg som følge av temperatur- eller støtskade, så kan du oppleve det problemet du beskriver.

Reparasjon kan koste noe sånt som 400-500 kroner per time. Tar du med gitaren til en musikkforetning vil de kunne si hvor lang tid de trenger på oppdraget.

Lenke til kommentar

Ingen av oss vet vel helt sikkert før vi har sett gitaren og prøvd den.

 

Men! Leste innlegget igjen og TS sier det spesifikt skjer når han tar barre-akkorder.

 

Skjer det ellers også, eller bare med barre? Hvis det bare skjer med barre, så vil jeg 99% tro at det er teknikk og muskler som må trenes opp (med tanke på at du er helt ny) Barre kan være vanskelig å få til i starten

Lenke til kommentar

Takk for tips alle sammen.

 

Jeg tror ikke det har noe med barre-akkordene i seg selv å gjøre. Jeg slet som de fleste andre en god stund med å mestre å spille dem, men problemet med det var jo å holde nede barre-fingeren hardt og presist nok til å unngå "buzzing." Det sliter jeg ikke med nå. Årsaken til at problemet oppstår oftest ved barre-akkorder er at jeg f.eks på en F-akkord holder nede langfingeren, ringfingeren og lillefingeren en god del hardere enn f.eks de tre fingrene jeg holder nede på en åpen C-akkord.  Grunnen til det er vel at når jeg presser ned barre-fingeren relativt hardt (i tillegg til tommelen på baksiden av halsen) er det naturlig at de andre fingrene også trykkes ned med litt ekstra kraft.

 

Jeg har vel nå egentlig av flere grunner uansett bestemt meg for å kjøpe en hakket dyrere gitar og gi den et forsøk. Det blir jo også mye enklere å teste ut kvaliteten og hva jeg liker/ikke liker med gitaren i butikken nå som jeg faktisk kan spille en del. Jeg tror likevel jeg først skal følge et av tipsene her og prøve å lære meg å justere avstanden mellom brettet og strengene og se om det fungerer. Like greit å gjøre det på en gitar jeg ikke er så redd for å ødelegge.

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Vel, vel... Jeg har spilt på en svært god el-gitar til 1200 kroner. Fikk bytta pick-up'ene da, men fretboardet var uansett helt fortreffelig. Det er slett ikke slik at billige gitarer er dårlige. Du gjør som du vil... Men går du opp i pris vil det selvsagt være større sannsynlighet for at den du kjøper er god! :)

Om du kjøper i fysisk butikk og likevel vil spare noen kroner, kan du alltids sjekke om de selger gitarer med kosmetiske skader. Jeg kjøpte en gang en gitar som skulle kostet 6000 kroner, fikk den til litt over 3000. Bare fordi det var en insignificant lakkskade! Dette var for over ti år siden, og gitaren er fortsatt helt fortreffelig. Dyrt er ofte bra, men jaggu er det digg å gjøre et skikkelig røverkjøp og spare noen kroner.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg tror svaret er såre enkelt. Du klemmer ned strengene for hardt, og eller at strengene er for tynne. Da vil du i praksis bøye strengen og tonen blir sur. Jeg sliter med nøyaktig samme greie for tiden, da jeg har spilt kassegitar i over 10 år og klemmer instinktivt ned hardt. Når jeg da spiller elgitar så skjønner ikke hånda og fingrene automatisk at man ikke trenger klemme ned strengene så hardt. Og tonen blir sur. En annen ting er at elgitar holder ikke stemmingen like godt som en kassegitar, og man må ofte stemme elgitaren mellom hver låt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...