Gå til innhold

Nissans nye konseptbil kan få over 60 mil rekkevidde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Endelig noen som hedrer seteplassen i midten bake. Egentlig kongeplassen, hadde det ikke vært for tunnellen som mange biler er belemret med, samt at setet somregel er trangt og dårligst polstret. Som barn elsket jeg å sitte der, med mindre jeg fikk site fremme.Ypperlig utsikt, fremfor å stirre i nakken på personen foran,der den ikke var dekket av setet...

 

Med elbil er tunellen borte, og med helt flatt gulv, om det videreføres, så har man fort den benplassen som ellers var savnet. Mesteparten av konsollen som bruker å puttes mellom frontsetene, kan lett utformes slik at de ikke stjeler benplass, f.eks. ved å feste den mot front og fremre del av gulvet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Meget imponerende om de klarer å få bort B-stolpen.

 

B stolpen er der for en grunn, den stiver av karosseriet og gir ekstra sikkerhet ved sidepåkjørsler eller rundvelt. 

 

Til en viss grad er det nok mulig å tenke seg vekk fra b stolpen og designe seg rundt dette, slik at andre komponenter gjøres kraftigere eller formes på en måte som tar opp evt. kollisjonsenergi, men vil det lønne seg? Det er relativt ofte konseptbiler vises uten B stolpe, men så havner den nå der før bilen går i produksjon. Tenker det samme skjer her. 

 

Men ja du har rett i at B stolpen gir begrensninger, både når det gjelder å gå inn og ut av bilen og også designmessig. Men om fravær av B stolpe gir stor nok verdi til at det lønnes og ta kostnadene for å unngå den er jeg usikker på.

 

 

Endelig noen som hedrer seteplassen i midten bake. Egentlig kongeplassen, hadde det ikke vært for tunnellen som mange biler er belemret med, samt at setet somregel er trangt og dårligst polstret.

 

Med elbil er tunellen borte, og med helt flatt gulv, om det videreføres, så har man fort den benplassen som ellers var savnet.

Ja hvorfor ikke sitte litt kongelig i baksetet med god utsikt, nå er det som du sier mulig. Enig, tommel opp.

 

Men nå er dette et konsept, så la oss håpe de klarer å ta det viktigste fra konseptbilen og videreføre til produksjonsmodellen. Og kanskje når denne engang er klar for markedet så har også Nissan fått på plass skikkelig kjøling (og oppvarming) av batteripakke, motor og kontrollere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Begynner å gå lei av å se alle mulige lovnader om konseptbiler som kommer om x antall år. Spesielt for Nissan når de ikke engang klarte å få inn batterikjøling på Leaf 60 kwh.

 

Fint at de eksperimenterer. Det er det konseptbil betyr. Et eksperiment, ikke et løfte om noe som kommer.

 

De gjør det for å teste ny teknologi og for å se folks reaksjoner før de bestemmer seg for produksjon eller ikke.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Concept_car

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er luksus virkelig blitt å ha flere skjermer i bilen enn i huset og hytta til sammen? Høres ut som den klassiske digitaliseringstrenden; digitalisere for å digitalisere, istenfor å finne ut HVORFOR det skal digitaliseres. Eller, skjermer, må ha masse av dem! Hvorfor? Ehh, vi finner grunn siden!

 

Skjerm kan være løsningen for å halvere luftmotstanden og øke rekkevidden.

 

En flatere bil der folk ligger. Sjåføren styrer etter en skjerm i taket. Speilene som stikker ut er erstattet med skjermbilder også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jøss. Så du vet mer enn produsenten av Norges (eller er det verdens?) mest solgte elbil?

 

Da burde du kanskje visst at dette er en konseptbil også?

Jeg vet at de prøver for hardt med alle de skjermene der.

 

Vi får se hvordan Leaf selger når den konkurrerer med kommende billige Model 3 på rekkevidde og pris...

Lenke til kommentar

 

Jøss. Så du vet mer enn produsenten av Norges (eller er det verdens?) mest solgte elbil?

 

Da burde du kanskje visst at dette er en konseptbil også?

Jeg vet at de prøver for hardt med alle de skjermene der.

 

Vi får se hvordan Leaf selger når den konkurrerer med kommende billige Model 3 på rekkevidde og pris...

Åja, du er en Tesla-fantast..... :(

Lenke til kommentar

Meget imponerende om de klarer å få bort B-stolpen.

 

Det er en konseptbil, de kan ta bort eller legge til hva som helst så lenge den holder seg noenlunde sammenhengende på pressebildene og bak inngjerdingen på bilmesser. Nissan blir naturligvis aldri å sette noe som dette i produksjon så det har ingenting å si.

Lenke til kommentar

Hvorfor det? En cabriolet har vel ikke b-stolpe heller? Det går på bekostning av torsjons stivhet, men funker uansett.

De fleste cabrioleter uten B-stolpe er små 2-dørs biler. Å lage en 4/5-dørs bil uten B-stolpe er en stor utfordring. Til nå er løsningen å legge ekstra stivhet under bilen, dette gjør bilen meget tung, noe som allerede er en av utfordringene til batteri elbiler.

 

Så en 4/5-dørs elbil, med 5-600km rekkevidde, uten B-stolpe er meget imponerende å få til. Spesielt om den også får godkjent i kræsj tester. (Som nevnt av andre; må tåle side kollisjon, tåle å lande/rulle på taket uten at taket kollapser, og må tåle front kollisjon uten av kupeen komprimeres).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...