Gå til innhold

Kokk i voksen alder


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er halvt norsk og halvt italiensk og bor for tiden i Milano. Jeg har en bachelorgrad fra statens kunstakademi i Oslo, og jobber nå som tekniker for et kunst galleri her i Milano. For å si det mildt, er jeg skit lei hele kunstopplegget og planlegger nå å begynne fra ‘scratch’. Har ingen drømm om å jobbe som tekniker resten av livet (og kunst tjener jeg ikke noe på så…) og vurderer altså karriereskifte. Det som passer og frister mest er da kokkeyrket. Det jeg lurer på, om jeg skulle flytte tilbake til Norge, er om noen i forumet har blitt kokk i senere alder? Jeg er 28 år.

Så vidt jeg jeg forstår må jeg tilbake til videregående i 2 år:

1 år med restaurant og matfag vg1

2 år med kokk og servitørfag vg2

Ps noen som vet om jeg kan jeg få støtte til dette fra lånekassen?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom målet er å ta fagbrevet så har du også muligheit til å ta fagbrev som praksiskandidat. Då treng du å få godkjent 5 år med yrkespraksis og så kan du avlegge fagprøve.

 

Denne løysninga tek litt lenger tid, men fordelen er at du er i lønna arbeid under heile opplæringa. Du slepp også å sette deg på skulebenken igjen saman med 17 åringar.

Lenke til kommentar

Dersom målet er å ta fagbrevet så har du også muligheit til å ta fagbrev som praksiskandidat. Då treng du å få godkjent 5 år med yrkespraksis og så kan du avlegge fagprøve.

 

Denne løysninga tek litt lenger tid, men fordelen er at du er i lønna arbeid under heile opplæringa. Du slepp også å sette deg på skulebenken igjen saman med 17 åringar.

Takk for svar.

Så om jeg forstår riktig trenger jeg å finne en resteaurant som er villig til å ta meg i lære? Det virker litt urimelig siden jeg ikke har noen erfaring men det er vel bare å søke med det samme og finne noen som er villige til å ta meg inn på teamet om det fingerer slik.

Lenke til kommentar

Eg vil tru at lista for å gi deg jobb er litt lavare når du viser til at du har intensjon om å avlegge fagprøve, og at jobben derfor ikkje berre er ein vanleg strøjobb.

 

Krava for å kunne gå opp som praksiskandidat er at du har godt dokumentert og allsidig yrkeserfaring som i all hovedsak dekker læreplanen og som du får godkjent hos Fylkesmannen.

Yrkeserfaringa som du har må være 25% meir enn ved vanleg vidaregåande opplæring. For dei fleste fagbrev så består vanleg vidaregåande opplæring av to år på skule og to år som lærling, tilsaman fire år. Dette betyr at du må ha 5 år med yrkeserfaring.

For kokkefagbrevet så ser det ut som at det stemmer at utdanninga er treårig der det siste året er opplæring i bedrift. Det betyr i så fall at du må dokumentere 3 år og 9 månedar med yrkeserfaring før du kan ta fagprøve.

Dette er ikkje veldig strenge krav, men du vil ikkje få godkjent yrkeserfaringa dersom du f.eks. kun har skrella poteter, eller kun varma ferdigmiddagar i vannbad. 

Det er også mulig å få godkjent arbeidserfaring som liknar på kokkearbeid. Så om du ikkje får all yrkeserfaringa du treng hos ein arbeidsgiver så kan ta litt forskjellige jobbar.

På grunn av dokumentasjonskravet så er det lurt å føre logg over arbeidsoppgåver du har utført, og få sjefen til å signere på dette. Ikkje nødvendigvis dagleg, men ofte nok til at du kan legge fram oversikt over kva du har lært på dei 5 åra du har hatt yrkeserfaring.

 

Etter at du har fått godkjent arbeidserfaringa du har opparbeida deg så må du avlegge ein eksamen samt fagprøve.

 

 

 

PS. I haust kom deg også ei heilt ny ordning som heiter lærekandidat. Dette er ei ordning på eit lavare nivå enn praksiskandidat, det betyr at du ikkje får fagbrev, men du får eit vitnemål som du kan bygge på seinare til fagbrev.

Eg er litt usikker kor lett det er å få jobb som lærekandidat, hensikta med den nye ordninga var at det skulle bli lavare terskel for å få seg ei utdanning, men eg er usikker på kor godt det fungerer i praksis.

Ordninga tek utgangspunkt i at ein skal kunne få avtale om å bli lærekandidat rett etter ungdomsskulen og utan øvre aldersgrense, som eit praktisk alternativ til vanleg vidaregåande opplæring.

Søknadsfristen for å bli lærekandidat er no alt 1 februar. Så dersom det kan være eit alternativ så vil eg anbefale deg å ta kontakt med din Fylkeskommune så raskt som mulig for lokal rettleiing.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...