Gå til innhold

Ansiennitet på arbeidsplassen


Kasp0me

Anbefalte innlegg

Heisann!
Har jobbet i coop i 8 år på 56% i gjennomsnitt. Stillingen min er på 16,5% fast. 

Sjefen skal slutte. En kollega av meg skal ta over som sjef, så stillingen hans blir ledig. Det vil også bli en innskjæring i stillingen han hadde som var 100%. Den vil settes ned til 70% og fordeles internt. Det begynte en ny kar i Desember i fjor og som jeg har forstått vil han få tilbudt en prosentandel av denne stillingen. 

Sånn jeg tenker, har jeg noe jeg skulle sagt i denne sammenheng? Jeg ønsker selvfølgelig så mange prosenter som mulig så jeg slipper en veldig ujevn inntekt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du jobbet 56% fast med vakter du har blitt satt opp på av din sjef, eller leder over tid (3-6 måneder) har du krav på denne stillings% i kontrakten din. Dette vil falle bort hvis du har blitt satt opp ekstra på grunn av ferieavvikling og andre normale drifts avvik.

 

Hvis det er som jeg først nevner ville jeg tatt det opp med nåværende sjef, så slipper du å komme med "påstander" til den nye sjefen.

Hvis ikke ikke vedkommende er interessert, så er det en sjef over h*n igjen som er opptatt av at reglene skal følges.

Lenke til kommentar

Har du jobbet 56% fast med vakter du har blitt satt opp på av din sjef, eller leder over tid (3-6 måneder) har du krav på denne stillings% i kontrakten din. Dette vil falle bort hvis du har blitt satt opp ekstra på grunn av ferieavvikling og andre normale drifts avvik.

 

Hvis det er som jeg først nevner ville jeg tatt det opp med nåværende sjef, så slipper du å komme med "påstander" til den nye sjefen.

Hvis ikke ikke vedkommende er interessert, så er det en sjef over h*n igjen som er opptatt av at reglene skal følges.

 

Har jobbet for sykefravær med kontrakter, har prøvd som du skriver over å få denne stillingsprosenten jeg har jobbet via fagforbundet, men lyktes ikke pga som du skriver; sykefravær og ferieavvikling.

 

Jeg har pratet med nåværende sjef, men han sier at han ikke har noe han skulle sagt på dette, fordi stilling til ny sjef kommer først, så utlystning etter at gamle sjef har gått av i februar. 

Lenke til kommentar

Ja da blir det straks litt vanskeligere. Jeg ville følt det litt urettferdig hvis jeg har gitt uttrykk for at jeg ønsker meg større stilling og ikke fikk en god del av kaka når det blir en stilling ledig med så lang fartstid. Nå er det som jeg forstår ikke helt avklart enda hvordan kabalen blir løst, så i bestefall tilfaller en del deg.

Hvis det er en stilling som krever en del kunnskap om (jeg regner med at det er butikk siden du skriver Coop) drift av butikken og rutiner som det er krav til at vedkommende som skal ta over besitter kunnskap om er jo dette ting som kan læres, og er man lærevillig går det ganske kjapt å lære.

Det er noe som teller positivt i mine øyne at vedkommende ønsker å lære, og vil være i bedriften.

Lenke til kommentar

Er du fagorganisert? I så tilfelle kan du få hjelp derifrå til å både finne ut kva du har rett på, og til å kreve din rett.

Og har du tariffavtale?

 

Etter arbeidsmiljøloven § 14-3, fyrste ledd så har du som deltidstilsett fortrinnsrett på å få utvida stilling før det blir tilsett nye.

I utganspunktet så hadde du krav på å få utvida din stilling før han nye starta i desember, forutsatt at det ikkje hadde medført vesentlege ulempar for virksomheita. Om du og han nye skal være på jobb samtidig så kan du openbart ikkje ha begge stillingane samtidig.

Her burde du altså vært på ballen så fort du fekk vite om at det var planar om nytilsetting, og i alle fall gitt beskjed når stillinga blei lyst ut.

 

Tilsvarande har du etter arbeidsmiljøloven § 14-4a rett til å få utvida din stillingsprosent i arbeidsavtalen tilsvarande den stillingsprosenten du reelt sett har jobba regelmessig dei siste 12 månedane.

12 månedars perioden skal tellast frå tidspunktet der du retta ditt krav om å få utvida stilling. Så om du gjer det no så kan du kreve endra stillingsprosent i januar neste år.

Lenke til kommentar

Er du fagorganisert? I så tilfelle kan du få hjelp derifrå til å både finne ut kva du har rett på, og til å kreve din rett.

Og har du tariffavtale?

 

Etter arbeidsmiljøloven § 14-3, fyrste ledd så har du som deltidstilsett fortrinnsrett på å få utvida stilling før det blir tilsett nye.

I utganspunktet så hadde du krav på å få utvida din stilling før han nye starta i desember, forutsatt at det ikkje hadde medført vesentlege ulempar for virksomheita. Om du og han nye skal være på jobb samtidig så kan du openbart ikkje ha begge stillingane samtidig.

Her burde du altså vært på ballen så fort du fekk vite om at det var planar om nytilsetting, og i alle fall gitt beskjed når stillinga blei lyst ut.

 

Tilsvarande har du etter arbeidsmiljøloven § 14-4a rett til å få utvida din stillingsprosent i arbeidsavtalen tilsvarande den stillingsprosenten du reelt sett har jobba regelmessig dei siste 12 månedane.

12 månedars perioden skal tellast frå tidspunktet der du retta ditt krav om å få utvida stilling. Så om du gjer det no så kan du kreve endra stillingsprosent i januar neste år.

Ja jeg er organisert! Han nye ble ansatt fordi jeg ikke kan dekke 2 mann, men i min situasjon er jeg avhengig av inntekt, noe ikke den nye ansatte er. Han er en kamerat og i samme alder som de andre som jobber her. (40-50) jeg er 29. Jeg har alltid vært ekstrahjelp, noe jeg synes jeg burde kunne slippe. Han nye har inntekt ifra andre kilder også, han er ikke avhengig av butikken vår. Så det optimale hadde vært om han hadde blitt ekstrahjelp å jeg hadde fått resterende prosent av gamle 100%-stilling som opphører. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...