Gå til innhold

Tallet på elbiler i Norge har passert 200 000


Anbefalte innlegg

Det var en generell uttalelse da jeg åpenbart ikke kjenner til verken borettslaget eller installatørene. Men det er ting som går om og om igjen.

Jeg synes vel det har vært vel så vanlig med billige uskalerbare løsninger som åpenbart har vært installert med tanke på at det bare vil bli noen få brukere til et minimum an grunninvestering (I.e. legge inn et par ekstra kurser til de 'early adopterne' som maste og brukte opp hele inntakskapasiteten på det), hvorpå borettslagene som har gjort slikt kommer opp i store problemer når de uskalerbare løsningene ikke kan utbygges videre. Da må de inn å kjøpe ut de eksisterende brukerne fra deres eksisterende avtaler/utstyr og inn med nytt anlegg.

 

100K pr. bruker er not en outlier i øvre prissjikt, men priser på 30-50K / parkeringsplass har jeg inntrykk av er normalt i større garasjer etter du har tatt inn et passe stort inntak og installert utstyr for lastdeling og fakturering. De som har eneboliger slipper billigere siden man gjerne kan bruke eksisterende inntak og ikke trenger noe lastdeling. (Og da kan man også bruke en 'dum' CEE kontakt om man er ekstra gniten)

 

Det er sikkert installatører der ute som er grådige og overspesifiserer, men jeg mistenker det er også mange borettslag som er gnitne og underspesifiserer noe som vil komme tilbake å bite de, men som skaper en forventning om lavere priser enn hva som egentlig er rimelig.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes vel det har vært vel så vanlig med billige uskalerbare løsninger som åpenbart har vært installert med tanke på at det bare vil bli noen få brukere til et minimum an grunninvestering (I.e. legge inn et par ekstra kurser til de 'early adopterne' som maste og brukte opp hele inntakskapasiteten på det), hvorpå borettslagene som har gjort slikt kommer opp i store problemer når de uskalerbare løsningene ikke kan utbygges videre. Da må de inn å kjøpe ut de eksisterende brukerne fra deres eksisterende avtaler/utstyr og inn med nytt anlegg.

 

100K pr. bruker er not en outlier i øvre prissjikt, men priser på 30-50K / parkeringsplass har jeg inntrykk av er normalt i større garasjer etter du har tatt inn et passe stort inntak og installert utstyr for lastdeling og fakturering. De som har eneboliger slipper billigere siden man gjerne kan bruke eksisterende inntak og ikke trenger noe lastdeling. (Og da kan man også bruke en 'dum' CEE kontakt om man er ekstra gniten)

 

Det er sikkert installatører der ute som er grådige og overspesifiserer, men jeg mistenker det er også mange borettslag som er gnitne og underspesifiserer noe som vil komme tilbake å bite de, men som skaper en forventning om lavere priser enn hva som egentlig er rimelig.

 

Ja det er jo ett typisk problem, der folk går inn med alt for mye effekt på ett par plasser og vipps så er det stopp. 

 

Det er langt bedre om en faktisk tar en skikkelig befaring med kvalifisert personell som gjerne er uavhengig fra selskapet som skal installere og se på faktisk kapasitet. Så kan en ta opp om folk vill gå inn med felles system med lastfordeling osv. Eller om folk selv vill installere og utnytte den kapasiteten som er tilgjengelig. Vi gikk for sistnevnte og det fungerer helt fint. Koster 10-15 000 pr kurs med boks fra lokal installatør. Dette er de prisene jeg hører rundt om her på vestlandet. 

 

Det er ingen tvil om at det er mange cowboy tilstander rundt om og beslutninger som blir tatt av ukvalifisert personell rundt "styrebordet". 

Lenke til kommentar

Ser det finnes selvifansierende løsninger der ladepunkter installeres inklusive drifting og app.

Dvs at de som bruker ladepunkt betaler +30 øre/Kwh istedenfor å kjøpe egne ladere etc som også krever vedlikehold

 

https://blogg.energiplan.com/unngaa-disse-5-dyre-tabbene-naar-du-skaffer-ladestasjoner-til-borettslaget

https://blogg.energiplan.com/case-karihaugen-borettslags-nye-ladere-startet-en-elbiltrend

 

Det som dog kan være et problem er at sameiet er"for lite" eller evt ikke har nok kapasitet totalt til at det er økonomisk interessant for Energiplan....

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

Ok. Kall det hva du vil, men bilforhandlerene kaller det leasing og vilkårene er de samme med innskudd, månedspris, år og km. 

 

Men for all del, jeg kan godt si at du kan flexilåne en brukt elbil fra 1400,- i mnd uten innskudd om det gjør det bedre.

 

Dette blir litt off topic, men er ganske relevant i denne sammenhengen og, ikke minst, viktig.

 

Poenget var ikke å kverulere.

 

Det er en reel og stor forskjell på leasing og et flexilån, ikke bare en semantisk bagatell. 

 

Det er også forskjell på leasing og leiebil. 

 

Det handler om hvem som står som eier av bilen og hvem som står som leietaker i vognkortet.

 

Det avgjør også om det er salgspant i bilen eller ikke. Derpå følger det lover og regler som varierer.

 

Hvis du tror at du leier en bil som andre eier, mens du i realiteten sitter med både eierskap og salgspanten på den, så vet du virkelig ikke hva du holder på med.

 

Tror også jeg ville revurdert å bruke disse forhandlerne...

Endret av LiamH
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...