Gå til innhold

Informasjonsteknologi vs. Informatikk


pnerg

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg driver for tiden og tar opp en hel del fag, og planen er å søke meg inn på en IT-relatert utdanning i Oslo til høsten. I hovedsak så står alternativene mellom anvendt datateknologi og informasjonsteknologi ved OsloMet. Jeg har allikevel forsøkt å orientere meg litt, og ser at IT-linjene ved UiO kalles informatikk. Nå er det riktignok forskjellige spesialiserte informatikklinjer på UiO, men er det egentlig noen vesentlige skillelinjer mellom "informatikk" og "informasjonsteknologi" som studieretning? Eller er det mer eller mindre samme opplegget?

 

Jeg er også veldig interessert i å høre erfaringer fra dere som har studert IT ved OsloMet. Er dette et ålreit universitet, og er informasjonsteknologi og/eller anvendt datateknologi gode valg? Og hva med UiO? Det er nemlig ikke sikkert jeg klarer å samle inn nok poeng til å komme inn på UiO, så OsloMet blir nok mer sannsynlig. 

 

Og hvilke forskjeller er det i praksis etter endt utdanning dersom man velger anvendt informasjonsteknologi kontra anvendt datateknologi? Jeg ser jo at det er gode muligheter til å tilpasse begge linjer ift. valgfag, og i praksis virker det for meg som om man kan komme mer eller mindre likt ut av studiet uansett hvilken av de to linjene man velger? R1 matematikken har jeg på plass, så jeg kan søke begge studier.

 

Dette ble en salig blanding av spørsmål og tanker, men jeg setter stor pris på litt tips og erfaringer :-)

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La meg åpne med å nevne at det er lite system i navngivingen av norske datastudier. Informatikk, informasjonsteknologi, datateknikk, datateknologi og lignende begreper brukes om hverandre uten at navnet sier noe konkret om innholdet.

 

Når det kommer til Anvendt datateknologi og Informasjonsteknologi ved OsloMet, deler de mange valgemner, slik at studiene i praksis kan bli ganske like hverandre. De obligatoriske emnene staker likevel ut en viss distinkt retning for studiene.

 

Anvendt datateknologi har et tydelig fokus på brukernær utvikling. På studieplanen ser jeg prototyping, design, IoT og universell utforming. Jeg vet ikke hvor god kjennskap du har til systemutvikling generelt, men jeg vil si at dette er et studium som passer godt for en vordende frontend-utvikler. Du utvikler den delen av systemet som brukerne ser og interagerer med, og har ansvar for å gjøre løsningen enkel og brukervennlig.

 

Informasjonsteknologistudiets obligatoriske emner gjør deg derimot mer skikket til å jobbe som backend-utvikler, det vil si at du utvikler den delen av systemet hvor logikken og beregningene finner sted. Du lærer om algoritmer, databaser og operativsystemer. Dersom du ønsker å skrive koden som driver hele systemet, er dette studiet for deg.

 

Når alt dette er sagt, så er det ikke slik at du låser karrieren din på noen som helst måte ved å velge det ene studiet over det andre. Arbeidsmarkedet for utviklere er godt, og kan du programmere er det stort sett mer enn bra nok. En bachelorgrad er bare noen få byggesteiner i det som skal bli et digert hus, og mye lærer du ikke før du kommer ut i jobb. Likevel har du sikkert allerede nå en viss formening om du vil være den som designer stilige apper som selv bestemor klarer å bruke, eller den som skriver koden som beregner nordmenns skattegrunnlag dobbelt så fort som tidligere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

La meg åpne med å nevne at det er lite system i navngivingen av norske datastudier. Informatikk, informasjonsteknologi, datateknikk, datateknologi og lignende begreper brukes om hverandre uten at navnet sier noe konkret om innholdet.

 

Når det kommer til Anvendt datateknologi og Informasjonsteknologi ved OsloMet, deler de mange valgemner, slik at studiene i praksis kan bli ganske like hverandre. De obligatoriske emnene staker likevel ut en viss distinkt retning for studiene.

 

Anvendt datateknologi har et tydelig fokus på brukernær utvikling. På studieplanen ser jeg prototyping, design, IoT og universell utforming. Jeg vet ikke hvor god kjennskap du har til systemutvikling generelt, men jeg vil si at dette er et studium som passer godt for en vordende frontend-utvikler. Du utvikler den delen av systemet som brukerne ser og interagerer med, og har ansvar for å gjøre løsningen enkel og brukervennlig.

 

Informasjonsteknologistudiets obligatoriske emner gjør deg derimot mer skikket til å jobbe som backend-utvikler, det vil si at du utvikler den delen av systemet hvor logikken og beregningene finner sted. Du lærer om algoritmer, databaser og operativsystemer. Dersom du ønsker å skrive koden som driver hele systemet, er dette studiet for deg.

 

Når alt dette er sagt, så er det ikke slik at du låser karrieren din på noen som helst måte ved å velge det ene studiet over det andre. Arbeidsmarkedet for utviklere er godt, og kan du programmere er det stort sett mer enn bra nok. En bachelorgrad er bare noen få byggesteiner i det som skal bli et digert hus, og mye lærer du ikke før du kommer ut i jobb. Likevel har du sikkert allerede nå en viss formening om du vil være den som designer stilige apper som selv bestemor klarer å bruke, eller den som skriver koden som beregner nordmenns skattegrunnlag dobbelt så fort som tidligere.

 

Denne har jeg helt glemt å takke for. Jeg setter stor pris på utfyllende og informativ tilbakmelding! =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...