Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Mystisk problem med å koble stasjonær pc til internett


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har et problem som jeg har revet meg i håret over. Håper veldig noen kan hjelpe, veldig frustrerende å ikke ha noe som helst nett på gamingpc-en.

 

En dag sølte jeg vin på min powerline-adapter, som gir meg nett til min stasjonære PC gjennom strømnettet. Jeg plugget den ut, og plugget den i igjen, og da gikk sikringen og det luktet litt svidd.

 

Etter å ha tørket powerline-adapteren over natten prøvde jeg på nytt. Da fungerte internettet på den andre PC-en som er koblet til powerline-adapteren, men ikke min hovedpc. Testet med andre nettverkskabler og prøvde begge portene på powerline adapteren, men hovedpcen min klarte ikke komme på nett. (Den kom seg på det lokale nettverket, men klarer ikke koble seg til internett)

 

PC-en fungerer ellers tilsynelatende perfekt, så jeg tenkte at dette måtte være nettverkskortet mitt som røk. Kjøpte derfor et nytt PCI-kort og testet det. Da opplevde jeg akkurat samme problem; nettverkskortet ble gjenkjent, PC-en sier at den er tilkoblet lokalt men klarer ikke koble seg opp mot nettet.

 

Kjøpte da et trådløst PCI nettverkskort. Igjen finner jeg nettverket mitt, kobler meg til det med full signalstyrke, men kommer meg ikke på nett.

 

Har lurt litt på om det er routeren som er problemet, og at det skjedde noe da sikringen gikk, og har prøvd å restarte den uten hell. Men jeg har to bærbare og en annen stasjonær, pluss flere mobile enheter, som fungerer perfekt. Hvis routeren var gåen burde vel ikke disse andre enhetenen fungere så bra?

 

Er veldig forvirret og frustrert over dette, håper noen av dere kan hjelpe meg.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Sletttet+98134

Tror ikke DNS skal være samme som default gateway.

Prøv DNS med ping vg.no (eller ping google-public-dns-a.google.com)

 

Du kan fint ha samme ip på dns og default gateway på en maskin i et hjemmenettverk, er få (om ingen) consumer-routere som ikke har støtte for DNS. Den går bare videre ut og spør den DNS-en du har satt uansett (eller ISP sin).

 

En stor fordel med dette er om du f.eks ønsker å bytte til å bruke en annen DNS så kan du sette dette rett på router, så vil alle klienter får denne DNSen. Da slipper du å endre DNS på fem maskiner i nettverket ditt f.eks.

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...