Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

I slutten av november i fjor startet jeg på et sideprosjekt etter å ha opplevd frustrasjon rundt å sammenligne leasingkampanjer fra ulike leverandører.
Leverandørene presenterer ofte informasjon om leasingkampanjene ulikt, så du må holde tunga rimelig rett i munnen dersom du for eksempel ønsker å finne ut hvilken leasingkampanje som gir deg mest "bang for buck".

Jeg ønsket derfor å lage en prototype til en nettside som presenterer de ulike leasingkampanjene på en uniform måte.

Målgruppen for en slik nettside er kanskje ganske liten; folk som ønsker å lease ny bil, men jeg drister meg allikevel til å legge ut en link til prototypen her.

Gir denne siden noe som helst verdi? Er den støgg eller fin, eller kanskje provoserende? Alle tilbakemeldinger og forslag til forbedringer tas i mot med den største takknemlighet! smile.gif

For de teknologiinteresserte er prototypen kodet i React og Typescript, og kjører kun på klientsiden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syns det er en glimrende tanke og utvilsomt en side jeg ser for meg å bruke om den holder seg oppdatert og viser et godt utvalg av biler.

 

Men det jeg umiddelbart savner er å kunne se innskuddet uten å klikke meg inn på hver enkelt bil. Også savner jeg litt mer avanserte sorteringsmuligheter. F.eks nå sorterer du kun på månedspris, men det er kanskje like interessant å kunne sortere på totalpris. Også noen flere filtermuligheter, spesielt om du ser for deg å presentere mange biler her. Filter som går på pris, som månedspris, totalpris og innskudd til/fra. Og filter på type girkasse og drivstoff hadde også vært bra. 

 

Ellers syns jeg siden ser veldig bra ut! Kunne kanskje benyttet mer av bredden på skjermen på desktop. Tre kolonner i stedet for to?

Endret av phax
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fint og ryddig! Kanskje leggja til litt farge etter kvart?

 

Som nemnt bør innskudd og/eller totalpris stå på framsida. Bør gjerne ha ei tydeleg markering på avtalar som har anna lengde enn 3 år (det er vel uvanleg i privatmarknaden, men ikkje umogleg?).

 

Siste og kanskje viktigaste punkt: du bør ha meir sofisitikerte sorteringskriterier. Det er nok mange som ser etter ein spesifikk modell, eller ser etter t.d. SUV i ein gitt storleik. Ofte har dei dessutan krav til utstyr, automatgir, tal på sete, bensin/diesel/hybrid/el etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fint og ryddig! Kanskje leggja til litt farge etter kvart?

 

Som nemnt bør innskudd og/eller totalpris stå på framsida. Bør gjerne ha ei tydeleg markering på avtalar som har anna lengde enn 3 år (det er vel uvanleg i privatmarknaden, men ikkje umogleg?).

 

Siste og kanskje viktigaste punkt: du bør ha meir sofisitikerte sorteringskriterier. Det er nok mange som ser etter ein spesifikk modell, eller ser etter t.d. SUV i ein gitt storleik. Ofte har dei dessutan krav til utstyr, automatgir, tal på sete, bensin/diesel/hybrid/el etc.

 

 

Jeg syns det er en glimrende tanke og utvilsomt en side jeg ser for meg å bruke om den holder seg oppdatert og viser et godt utvalg av biler.

 

Men det jeg umiddelbart savner er å kunne se innskuddet uten å klikke meg inn på hver enkelt bil. Også savner jeg litt mer avanserte sorteringsmuligheter. F.eks nå sorterer du kun på månedspris, men det er kanskje like interessant å kunne sortere på totalpris. Også noen flere filtermuligheter, spesielt om du ser for deg å presentere mange biler her. Filter som går på pris, som månedspris, totalpris og innskudd til/fra. Og filter på type girkasse og drivstoff hadde også vært bra. 

 

Ellers syns jeg siden ser veldig bra ut! Kunne kanskje benyttet mer av bredden på skjermen på desktop. Tre kolonner i stedet for to?

 

Wow! Takk skal dere ha for utrolig gode og fyldige tilbakemeldinger. Det var virkelig over all forventning :)

 

Også veldig artig å høre at dere kunne tenke dere å bruke nettsiden etterhvert når den har fått litt mer innhold. Kommer til å legge til flere kampanjer etter den initielle utviklingsfasen. Regner med at den kommer til vare i et par uker til.

 

Jeg synes idéene dere kom med var veldig gode, så jeg legger de likeså godt rett inn i backloggen - alle sammen :)

 

Design

  • Benytte mer av skjermbredden på desktop (3 bokser i stedet for 2)

"Kampanjebokser" på forsiden

  • Vis innskuddsbeløp
  • Vis totalpris

Sortering

  • Mulighet for å sortere på totalpris

Flere filtreringsalternativer

  • Drivstoff
  • Girkasse
  • Innskudd (til - fra)
  • Månedsåris (til - fra)
  • Totalpris (til - fra)
  • Modell
  • Utstyr

Når vi introduserer flere filtreringsalternativer blir det plutselig litt mer "jobb" for en bruker, hvis han ønsker å sette opp en komplisert filtrering. Blir det nå aktuelt å introdusere en "Lagre søk"-funksjonalitet? Da slipper brukeren å sette opp filtrering på nytt hver gang han/hun besøker siden, dersom det er en spesiell filtreringskombinasjon som er interessant for brukeren å følge med på.

 

Igjen, hjertelig takk for tilbakemeldingene!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Når vi introduserer flere filtreringsalternativer blir det plutselig litt mer "jobb" for en bruker, hvis han ønsker å sette opp en komplisert filtrering. Blir det nå aktuelt å introdusere en "Lagre søk"-funksjonalitet? Da slipper brukeren å sette opp filtrering på nytt hver gang han/hun besøker siden, dersom det er en spesiell filtreringskombinasjon som er interessant for brukeren å følge med på.

 

Igjen, hjertelig takk for tilbakemeldingene!

 

Kikk litt på korleis flysøknettstader eller Finn løyser dette. Der har ein diverse alternativ for avgrensing til venstre for søkeresultata. Ulempa er at det ofte blir litt vanskeleg å finna den variabelen ein vil filtrera på i den lange lista.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1523

Joda, pen side (faktisk veldig pen grafisk sett) og definitivt godt understøttet av konseptet. Det jeg savner (som jeg tror jeg sier i absolutt alle tråder jeg kommenterer på) er litt omtanke for kodehåndverket. Eksempel: hvorfor er kortene med biler kodet som div'er med onClick? Det gjør det umulig å fokusere på dem ved å navigere kun med tastatur. Lenkene på "Om"-siden er kun indikert med farge som gjør det umulig for fargeblinde/svaksynte å skille lenker fra vanlig tekst, så det burde du gjøre noe med. Kontrastnivåene er rimelig out of whack flere steder. Bildene dine har ikke gode nok alt-tekster (f.eks kryss/haker i enkeltvisning av biler der alt-tekster faktisk er viktig for at brukere med skjermlesere skal forstå hva du prøver å fortelle dem). Det er tydelig at du kan dette faget, så derfor blir jeg litt vrang og irritert når jeg ser noe som er gjort halvveis, prototype eller ei. Jada, React og TypeScript er kult, det, men da må det gå ekstra kjærlighet og omtanke inn i HTMLen det resulterer i. Det har det ikke gjort her (foreløpig).

 

Ja, jeg er krass og vrang, men det er fordi dette er noe du tydeligvis har snøring på, og da får du høre det litt ekstra. ;)

Lenke til kommentar

Når jeg leste dette første gangen så tenkte jeg "ahh... enda en hjemmelaget nettside som ikke ser ut..."

 

Men jeg ble overrasket når jeg klikket på linken i positiv grad. Dette var rent og pent samt oversiktlig og ryddig. Jeg vet ikke om du har kodet dette selv eller brukt et theme av noe slag, men pent var det uansett.

 

Jeg pleier ikke å være slepphent på rosen, så du får ta det som et kompliment :)

 

Men jeg er enig i at man burde bruke mer av skjermbredden her. Det finnes sikkert forbedringspotensiale, men grunnlaget ser veldig bra ut og virkelig noe man kan bygge videre på :) 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

Testet på mobil

Issue når man velger for mange bilmerker f.eks så kommer navnene utenfor boksen.

 

Siden er for brei så jeg kan scrolle til siden.

 

Sammenlign, når man velger noen biler burde man kunne trykke på en checkbox for å fjerne de som ikke er markert.

 

Savner en resett filter knap.

 

Går ikke an å linke til siden med ferdigutfylte filter. Veldig greit hvis man skal sende en link til en venn eller bokmerke et spesifikt søk.

 

Wildcard søket er litt malplassert, burde vært litt nærmere filteret da det ikke føles som det har noe med resten av søkene å gjøre.

Endret av Emsal
Lenke til kommentar

Kikk litt på korleis flysøknettstader eller Finn løyser dette. Der har ein diverse alternativ for avgrensing til venstre for søkeresultata. Ulempa er at det ofte blir litt vanskeleg å finna den variabelen ein vil filtrera på i den lange lista.

Hei! Første utkastet av prototypen lignet faktisk veldig på det du beskriver, med en filtreringsmeny på venstre side, ved siden av søkeresultatene. Jeg vil si at det er en fin måte å løse det på, men jeg valgte å gå bort fra det fordi jeg ikke ble helt fornøyd med designet i versjon 1 av prototypen, rett og slett. Takk for din tilbakemelding!

 

Joda, pen side (faktisk veldig pen grafisk sett) og definitivt godt understøttet av konseptet. Det jeg savner (som jeg tror jeg sier i absolutt alle tråder jeg kommenterer på) er litt omtanke for kodehåndverket. Eksempel: hvorfor er kortene med biler kodet som div'er med onClick? Det gjør det umulig å fokusere på dem ved å navigere kun med tastatur. Lenkene på "Om"-siden er kun indikert med farge som gjør det umulig for fargeblinde/svaksynte å skille lenker fra vanlig tekst, så det burde du gjøre noe med. Kontrastnivåene er rimelig out of whack flere steder. Bildene dine har ikke gode nok alt-tekster (f.eks kryss/haker i enkeltvisning av biler der alt-tekster faktisk er viktig for at brukere med skjermlesere skal forstå hva du prøver å fortelle dem). Det er tydelig at du kan dette faget, så derfor blir jeg litt vrang og irritert når jeg ser noe som er gjort halvveis, prototype eller ei. Jada, React og TypeScript er kult, det, men da må det gå ekstra kjærlighet og omtanke inn i HTMLen det resulterer i. Det har det ikke gjort her (foreløpig).

 

Ja, jeg er krass og vrang, men det er fordi dette er noe du tydeligvis har snøring på, og da får du høre det litt ekstra. ;)

I åpningsinnlegget mitt spurte jeg på retorisk og litt humoristisk vis om noen kanskje syntes nettsiden var provoserende. Jeg hadde ikke forventet at noen faktisk skulle bli litt provosert. Det er gøy!

 

Jeg har ingen unnskyldninger for kodekvaliteten. Jeg vil egentlig bare takke deg for at du tok deg tid til å se på kildekoden og komme med konstruktiv og godt skrevet kritikk. De tingene du har nevnt ligger nå i backloggen. Inkludert kodevask.

 

Når jeg leste dette første gangen så tenkte jeg "ahh... enda en hjemmelaget nettside som ikke ser ut..."

 

Men jeg ble overrasket når jeg klikket på linken i positiv grad. Dette var rent og pent samt oversiktlig og ryddig. Jeg vet ikke om du har kodet dette selv eller brukt et theme av noe slag, men pent var det uansett.

 

Jeg pleier ikke å være slepphent på rosen, så du får ta det som et kompliment :)

 

Men jeg er enig i at man burde bruke mer av skjermbredden her. Det finnes sikkert forbedringspotensiale, men grunnlaget ser veldig bra ut og virkelig noe man kan bygge videre på :)

Takk skal du ha! Ros og anerkjennelse er veldig kjekt når man har brukt endel timer på noe :)

 

Jeg har ikke brukt noe theme i tradisjonell forstand, men jeg har brukt det grafiske rammeverket Evergreen som en base for en del av de grafiske komponentene.

 

Bedre utnyttelse av skjermbredden er i backloggen. Takk skal du ha :)

 

Testet på mobil

Issue når man velger for mange bilmerker f.eks så kommer navnene utenfor boksen.

 

Siden er for brei så jeg kan scrolle til siden.

 

Sammenlign, når man velger noen biler burde man kunne trykke på en checkbox for å fjerne de som ikke er markert.

 

Savner en resett filter knap.

 

Går ikke an å linke til siden med ferdigutfylte filter. Veldig greit hvis man skal sende en link til en venn eller bokmerke et spesifikt søk.

 

Wildcard søket er litt malplassert, burde vært litt nærmere filteret da det ikke føles som det har noe med resten av søkene å gjøre.

Takk for at du tok deg tid til å teste på mobil. Verdifull input du kommer med her.

 

Vet ikke om jeg forstod to av punktene dine rett. Håper du retter meg opp hvis jeg har misforstått:

Wildcard søket er litt malplassert, burde vært litt nærmere filteret da det ikke føles som det har noe med resten av søkene å gjøre.

 

Det er for stor avstand mellom søkeboksen og filtrene?

 

Sammenlign, når man velger noen biler burde man kunne trykke på en checkbox for å fjerne de som ikke er markert.

 

Jeg står på forsiden og klikker på "Sammenlign"-knappen. Jeg velger de to første kampanjene på siden for sammenligning ved å klikke på de. Jeg klikker på "Sammenlign"-knappen for å utføre sammenligning.

 

Når tenker du at brukeren skal klikke på sjekkboksen? Før han velger bilene? Jeg klarer ikke helt å se for meg hva du tenker her :)

Lenke til kommentar

Du kan eventuelt trykke på sammenlign knappen så kommer det en toast eller tooltip som informerer om at man må velge minst 2 kampanjer for å sammenligne. Du kan også ha den grået ut når ingen kampanjer er valgt.

 

Det som også hadde vært intuitivt er at hvis man trykket på sammenlign knappen kom det opp små checkbokser på bildene og en bar som popper opp på bunnen av siden hvor det stod sammenlign. Eventuelt drite i knappen helt og bare ha checkbox på bildene. På desktop kunne dette vært en sidebar som dukket opp når man valgte en kampanje.

Endret av Emsal
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan eventuelt trykke på sammenlign knappen så kommer det en toast eller tooltip som informerer om at man må velge minst 2 kampanjer for å sammenligne. Du kan også ha den grået ut når ingen kampanjer er valgt.

 

Det som også hadde vært intuitivt er at hvis man trykket på sammenlign knappen kom det opp små checkbokser på bildene og en bar som popper opp på bunnen av siden hvor det stod sammenlign. Eventuelt drite i knappen helt og bare ha checkbox på bildene. På desktop kunne dette vært en sidebar som dukket opp når man valgte en kampanje.

Gode forslag du kommer med! Legger det i backloggen. Takk skal du ha :)

 

Jeg vet ikke hvor interessant det er for folk å følge med på progresjon på slike ting, men her er  ihvertfall en liten liste over hva jeg har implementert siden sist, for de som er interessert. Grønne liste-elementer er implementert og kan ses i produksjon.

 

Design

  • Benytte mer av skjermbredden på desktop (3 bokser i stedet for 2)
  • Forbedre design for mobil (spes. skjule filtreringsboksene)
  • "Alt"-tekst på bilder

"Kampanjebokser" på forsiden

  • Vis innskuddsbeløp
  • Vis totalpris

Sortering

  • Mulighet for å sortere på totalpris
  • Mulighet for å sortere på startleie
  • Mulighet for å sortere på månedspris

Filtrering

  • Drivstoff
  • Girkasse
  • Innskudd (til - fra)
  • Månedsåris (til - fra)
  • Totalpris (til - fra)
  • Modell
  • Utstyr
  • Reset knapp
  • Forbedret styling på filtreringsknapp
  • Del side og filtrering med en venn

Sammenlign kampanjer

  • Melding til bruker om å rotere enheten, hvis portrettmodus på mobil
  • Gjør mer intuitiv (se Emsal's innlegg)

 

I tillegg til liste-elementene i sort farge, har jeg en del utestående oppgaver som ikke er nevnt her. Dette er oppgaver som skal gjøre administreringen av kampanjer litt enklere for meg. Disse må på plass før jeg begynner å legge til flere kampanjer.

 

Igjen, tusen takk til alle som har tatt seg tid til å se på og gi tilbakemelding på nettsiden  :) 

Endret av chjohan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...