Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

«Slagskade» foran på leggen


fotonisse

Anbefalte innlegg

Var litt uheldig (les uforsiktig) på jobben nå sist fredag, hvor vi hadde jobbet inne i et bygg, etter endt arbeid og vi skulle forlate bygget så gikk min kollega en del meter foran meg, og når han gikk ut så ble også lyset på en eller annen måte slukket og døren var i ferd med å lukke seg. Da løp jeg de siste meterne i mørket for å slippe å finne nøkkelen for å låse meg ut, i forbindelse med dette så sparket jeg da til hjørnet/kanten på en stor/tung jerngjenstand med full kraft midt på leggen. 

 

Dette gjorde naturlig nok ganske vondt og jeg kjente at det blødde innenfor stilongs og arb.bukse, men så ikke noe på dette der og da. Gjennomførte resten av arb.dagen (mye fysisk klatring i tremaster og på stige), men dette kjente jeg selvfølgelig til hele tiden. Kom hjem og så at det hadde jo blødd en del fra såret og det var en skikkelig «Donald-kul» midt på leggen, det er kun snakk om et litt dypere skrubbsår etter min mening. Det var hovent, og blått rundt hele hevelsen og den var ganske mye større i diameter enn såret, og såret hadde nå en tykk sårskorpe over hele såret.

Tok noen smertestillende tabletter for nå «sprengte» det skikkelig hele tiden og jeg kjente hvert eneste pulsslag i såret/slagstedet.

 

I går lørdag så hadde hevelsen gått ganske mye ned, men jeg kjente fremdeles pulsslagene i såret/slagstedet når jeg gikk på beinet. Noe jeg først nå la merke til var at området i og rundt såret er merkbart varmere enn resten av leggen. Det sprengte fortsatt, og det kjennes mer når beinet ble belastet. 

Jeg har hatt mange type sår/skader tidligere, men det jeg ikke har kjent ved tidligere skader er at det er en merkbar høyere temperatur ved skadestedet.

 

I dag er det søndag og det har gått ca 48 timer siden jeg skadet leggen, hevelsen er nesten helt borte og det samme er også blåmerket. Det er kun en tykk sårskorpe igjen, men en ser jo gått at en har truffet noe hardt med ganske stor kraft, for såret er merkbart dypere enn selve overflaten på huden ellers på leggen.

Pulsslagene kjennes nå kun når jeg går på beinet, og det sprenger også kun når jeg går/beveger beinet.

Temperaturen rundet skadestedet er enda høyere i dag, og det er noe jeg ikke helt forstår årsaken til.

 

At såret gror og leges, og at det foregår en del arb.oppgaver fra kroppens eget «reparasjonsteam» forstår jeg, men her er det snakk om en ganske stor temperaturforskjell. Såret er noen cm langt og et par cm i bredden. Så det er jo mye som skal leges her, og det vil jo ta litt tid, det er jeg klar over

Det virker som det er en ganske høy «feber» i og rundt skadestedet, min datter har over 39,5°C i feber i forbindelse med en forkjølelse, men såret jeg har på leggen er enda varmere enn hva hun er på panna.

 

Sparket var såpass hardt og denne gjenstanden såpass skarp at det er vel ikke helt umulig at det kanskje kan ha blitt en liten skade på selve leggbeinet muligens, men det er bare spekulasjoner fra min side.

 

Er det vanlig at det er en merkbar temperaturforskjell ved skade/sårstedet for en slik skade når såret er i ferd med å gro?

 

Eller kan det komme av noe annet (betennelse e.l.)?

 

 

Her er det vel egentlig stoltheten som har fått den største skaden, for det er jo både litt dumt og flaut, og ha sprunget på noe i mørket, i stedet for å tenne lommelykta på mobilen. 

Men det er jo bestandig enkelt å være «etterpåklok» når en sitter med fasiten i hånda.......  ;)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+921324

Uff, ble nok litt spøkefull der gitt... Høres jo egentlig ut som såret har grodd veldig bra. At det er varmt der det er hevelse, det er veldig vanlig vet jeg. Vet du, en kan faktisk ringe legevakten om slikt. Bare få noen råd liksom. Sikkert veldig greit å vite at en får info fra fagfolk. Kunne jo spurt dem om det temperatur-greierne du lurer på.

Lenke til kommentar

Syns du skal dra til legen før du får koldbrann og må amputere! Skrekk og gru!

 

 

Hehe, akkurat det er nok ikke min største bekymring for å si det slik, og som sagt stoltheten er vel det som har fått den største knekken her  ;)

 

 

Uff, ble nok litt spøkefull der gitt... Høres jo egentlig ut som såret har grodd veldig bra. At det er varmt der det er hevelse, det er veldig vanlig vet jeg. Vet du, en kan faktisk ringe legevakten om slikt. Bare få noen råd liksom. Sikkert veldig greit å vite at en får info fra fagfolk. Kunne jo spurt dem om det temperatur-greierne du lurer på.

 

 

Hehe, ikke noe problem det  :)

 

Joda såret gror, for det strammer og pulserer akkurat som alle andre sår/skader jeg har hatt tidligere.

Det eneste er at såret og området rundt blir bare varmere og varmere, og det kan jeg ikke si at jeg har merket noe til tidligere når hevelsen er i ferd med å bli helt borte.

At en hevelse er varm vet jeg, men det blir som sagt bare varmere og varmere i og rundt skadestedet, og det er det jeg lurer på om er normalt. 

Nå er hevelsen helt borte og det samme med blåmerket, men det er enda varmere ved det skadde området enn det har vært tidligere.

Legevakten har jeg tenkt litt på, men synes dette blir for bagatellmessig og ta med dem, men om ikke temperaturen ikke går ned snart, så er det muligens noe en bør vurdere. Men tror vel at dette går over av seg selv etterhvert.

 

Takk for tips og forslag :) 

Lenke til kommentar

Har nå ringt fastlegen for dette føles ikke bra, etter en dag med fysisk jobb så er leggen skikkelig hoven og varm. Legger beinet høyt og kjøler med innpakkede isposer/kjøleelementer, dette har jeg gjort siden mandag, etter råd fra helsepersonell. Det reduserer hevelsen og kjøler, morgenen etter en kveld med is er hevelsen redusert og leggen er kun litt varmere ved skadestedet enn normalt.

Men etter en ny dag med jobb, så er hevelsen og varmen tilbake.

 

Personen jeg snakket med i tlf hos fastlegen ba meg komme til dem, for dette må sjekkes opp, for dette kunne være en brist/sprekk i leggbeinet.

Skal til legen nå til mandag, så får jeg se hva som kommer ut av det.

 

Takk for forslag og råd så langt, kommer med en oppdatering etter legebesøket.

Endret av fotonisse
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Syns det er bra du kontakta lege! Viktig å ta kroppen sin på alvor. Håper resten av arbeidsuka gikk tålelig og at du får oppmuntrende behandling på mandag! Lykke til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...