Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleier krever leie etter at ny leiertaker har trukket seg


Centaurus A

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kunne vært lærerikt å lese husleietvistutvalgets vurderinger i en slik sak.

 

Kan du gi opplysninger om når og hvor denne tvisten fant sted slik at de nysgjerrig blant oss kunne lese kjennelsen?

 

Skal se om jeg finner dokumentet. 

Mener å huske at alt de gjorde var å se hva som hadde blitt gjort i en lignende sak, og tok den samme beslutningen som dommeren gjorde den gang. 

Lenke til kommentar

Har ikke utleier bekreftet at leieavtalen er over når depositumet er tilbakebetalt?

Vanligvis regnes det jo som at utleier har godtatt overtakelse når han tar i mot nøklene(altså det holder ikke at leier har lagt dem i postkassa, men at utleier "aktivt" aksepterer mottak av nøkler).

Lenke til kommentar

Vanligvis regnes det jo som at utleier har godtatt overtakelse når han tar i mot nøklene(altså det holder ikke at leier har lagt dem i postkassa, men at utleier "aktivt" aksepterer mottak av nøkler).

Hva da dersom leietaker av praktiske årsaker ønsker å levere fra seg nøklene før oppsigelsestidens utløp, for eks fordi vedkommende flytter til utlandet, selv om vedkommende er fult klar over at det fortsatt må betales leie? Må utleier da nekte å ta i mot nøklene?

Lenke til kommentar

Hva da dersom leietaker av praktiske årsaker ønsker å levere fra seg nøklene før oppsigelsestidens utløp, for eks fordi vedkommende flytter til utlandet, selv om vedkommende er fult klar over at det fortsatt må betales leie? Må utleier da nekte å ta i mot nøklene?

Slike praktisk utfordringar lar seg alltid løyse, men tommelfingerregelen er at når leigetakaren har avlevert nøklane så er det eit sterkt "bevis" på at leigetakaren ikkje lenger har tilgang til husrommet.

Lenke til kommentar

Hva da dersom leietaker av praktiske årsaker ønsker å levere fra seg nøklene før oppsigelsestidens utløp, for eks fordi vedkommende flytter til utlandet, selv om vedkommende er fult klar over at det fortsatt må betales leie? Må utleier da nekte å ta i mot nøklene?

Er jo ikke verre enn å avtale. Om man vil ha det skriftlig kan man ta det på mail/sms.

"Hei, jeg vet overtakelse er 01/03, men jeg reiser 03/02 - skal selvsagt betale ut tiden, men kan vi ta gjennomgang og levering av nøklene 02/02?" 

"Ja, det går bra".

 

Sunn fornuft der altså :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er jo ikke verre enn å avtale. Om man vil ha det skriftlig kan man ta det på mail/sms.

"Hei, jeg vet overtakelse er 01/03, men jeg reiser 03/02 - skal selvsagt betale ut tiden, men kan vi ta gjennomgang og levering av nøklene 02/02?"

"Ja, det går bra".

 

Sunn fornuft der altså :)

Men dette er tydeligvis noe man må være bevisst på. Tror mange bare ville tatt i mot nøklene uten å gjøre noe mer ut av det. Da er det skummelt at leietaker bare kan komme å hevde at utleieforholdet er avsluttet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...