Gå til innhold

Forsvinner kommentarfeltene?


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Etter nyttår synes jeg det mangler kommentarfelt på mange av nettavisene som feks. Nettavisen og Dagbladet. Er de på vei ut?

Jeg synes alltid det er stor humor å lese disse  :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter nyttår synes jeg det mangler kommentarfelt på mange av nettavisene som feks. Nettavisen og Dagbladet. Er de på vei ut?

 

Jeg synes alltid det er stor humor å lese disse  :)

 

Dagbladet har ikke hatt kommentarfelt på mange år. Nettavisen har nettopp stengt sitt. Du har rett i det, det var ganske så mye galskap å lese der ja. Da kan man undre seg hva som rører seg rundt i det ganske land når man leser slikt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dagbladet har ikke hatt kommentarfelt på mange år. Nettavisen har nettopp stengt sitt. Du har rett i det, det var ganske så mye galskap å lese der ja. Da kan man undre seg hva som rører seg rundt i det ganske land når man leser slikt.

 

Jeg merker at jeg slutter å lese aviser uten kommentarfelt.  Jeg har lest Nettavisen de siste årene, men nå har jeg stort sett sluttet å lese det også.

 

Det er helt unødvendig å la alle kommentarer synes.  F.eks reddit.com fikser det helt fint ved å skjule kommentarer med for mange "downvotes".

 

Synd at det står så dårlig til med teknologikompetansen hos avisene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg merker at jeg slutter å lese aviser uten kommentarfelt.  Jeg har lest Nettavisen de siste årene, men nå har jeg stort sett sluttet å lese det også.

 

Det er helt unødvendig å la alle kommentarer synes.  F.eks reddit.com fikser det helt fint ved å skjule kommentarer med for mange "downvotes".

 

Synd at det står så dårlig til med teknologikompetansen hos avisene.

Er egentlig litt enig fordi den journalistiske vinklingen ofte er litt ensidig.

 

Feks. har det vært høye strømpriser i det siste og i nyhetene ble en kar intervjuet som forklarte hvorfor det var høy strømpris. Årsaken var det kalle været.  Det stilles ingen spørsmål ved hvorfor man ikke tapper vannmagasinene mer akkurat nå, eller hvorfor vi ikke kan kjøpe strøm fra Danmark der vind har ført til at strømmen er gratis i perioder osv.

 

Det ble også sagt i intervjuet at avtalen som ble inngått i fjor hadde skyld, men det skulle den jo egentlig ikke ha fordi den dreier seg om tvisteløsning i strømsamarbeidet og ikke noe annet.

 

Jeg mener kommentarfelt trengs for å verne lesere fra ensidig propaganda.

Lenke til kommentar

Er egentlig litt enig fordi den journalistiske vinklingen ofte er litt ensidig.

 

Feks. har det vært høye strømpriser i det siste og i nyhetene ble en kar intervjuet som forklarte hvorfor det var høy strømpris. Årsaken var det kalle været. Det stilles ingen spørsmål ved hvorfor man ikke tapper vannmagasinene mer akkurat nå, eller hvorfor vi ikke kan kjøpe strøm fra Danmark der vind har ført til at strømmen er gratis i perioder osv.

 

Det ble også sagt i intervjuet at avtalen som ble inngått i fjor hadde skyld, men det skulle den jo egentlig ikke ha fordi den dreier seg om tvisteløsning i strømsamarbeidet og ikke noe annet.

 

Jeg mener kommentarfelt trengs for å verne lesere fra ensidig propaganda.

Også helt enig.

Jeg leser også kommentarfelt av samme grunn. Noen ganger lurer jeg på hva andre mener mens andre ganger føler jeg avisen gjør en svært dårlig jobb med å være nøytral eller kritisk i journalistikken.

 

Jeg har da også evnen til å hoppe over galskapen - en egenskap jeg nok tror er svært viktig i det moderne samfunn. Det blir stadig viktigere å være i stand til å sortere dårlig informasjon fra god informasjon så problemet ligger antagelig mest i at de som opplever problemet selv bør kurses i hva som betyr noe og hva som ikke betyr noe.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Nyheter og media blir mer og mer push istedet for å være en debatt-arena. En må ikke la usaklige innlegg få ødelegge for de balanserende og utdypende tilsvarene. De aller fleste kan la kommentarfelt selvmoderes med suksess, men spørsmålet er om det egentlig er agendaen til nettavisene eller om målet i utgangspunktet er mer udemokratisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke sett så veldig mye i kommentarfeltene, så mulig det er verre enn jeg tenker meg, men noen av gangene jeg faktisk har sett i disse har jeg faktisk funnet veldig nyttig informasjon som journalistene ikke hadde med og som kunne bidra til å stille saken i et litt annet lys. Så er det helt sikkert mye rart der, men det virker som det på mange måter har blitt "inn" å snakke ned de som deltar i kommentarfeltene, og en kan jo lure på om noe av grunnen til at det virker som mange journalister er negative til kommentarfelt er at disse stiller deres egne feil så lagelig til for hugg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er egentlig litt enig fordi den journalistiske vinklingen ofte er litt ensidig.

 

Feks. har det vært høye strømpriser i det siste og i nyhetene ble en kar intervjuet som forklarte hvorfor det var høy strømpris. Årsaken var det kalle været.  Det stilles ingen spørsmål ved hvorfor man ikke tapper vannmagasinene mer akkurat nå, eller hvorfor vi ikke kan kjøpe strøm fra Danmark der vind har ført til at strømmen er gratis i perioder osv.

 

Det ble også sagt i intervjuet at avtalen som ble inngått i fjor hadde skyld, men det skulle den jo egentlig ikke ha fordi den dreier seg om tvisteløsning i strømsamarbeidet og ikke noe annet.

 

Jeg mener kommentarfelt trengs for å verne lesere fra ensidig propaganda.

 

Veldig enig med deg - særlig når det gjelder NVEs propaganda om strømpriser osv. Hvor jeg håper folk ikke går på dette tullet.

 

Da er det betryggende for meg å lese i kommentarfeltene at de "folk flest" ikke har gått på dette.

 

 

Det er gjerne slike saker hvor myndigheter/politikere/pk-mafian gjerne vil at noe skal være "bra". Hvor dette ønsket blir viktigere enn fakta og virkelighet. Man pynter på detaljer og driver "cherry-picking".

 

Savner kommentarfeltene, selv om jeg aldri selv deltok - og at det var en del grums der.

Lenke til kommentar

Veldig enig med deg - særlig når det gjelder NVEs propaganda om strømpriser osv. Hvor jeg håper folk ikke går på dette tullet.

 

Da er det betryggende for meg å lese i kommentarfeltene at de "folk flest" ikke har gått på dette.

 

 

Det er gjerne slike saker hvor myndigheter/politikere/pk-mafian gjerne vil at noe skal være "bra". Hvor dette ønsket blir viktigere enn fakta og virkelighet. Man pynter på detaljer og driver "cherry-picking".

 

Savner kommentarfeltene, selv om jeg aldri selv deltok - og at det var en del grums der.

Huff ja. Også det mølet media spyr ut ved jevne intervaller om at bolig prisene skal ramle sammen og kollapse.

 

Eksempelvis under "finanskrisen" hvor mediehusene går fem på og ikke evner å forstå at det kun er et fåtall mennesker som har satt seg i tapende situasjoner i utgangspunktet og ikke markedet som en helhet - allikevel er slike oppslag nok til at mange blir redde for å kjøpe hus og da er det på sin plass at det er en balanserende plattform hvor oppegående, ordinære mennesker kan komme med motkommentarer.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...