Gå til innhold

I 20 år har hurtigruteskipet rustet på land. Slik skal de forhindre at bunnen raser ut


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei har du sett....der har Møysalen eiendom laget en plan om å rive den eneste bedriften som går bra i Stokmarknes - Rødbrygga pub og pizza - og erstattet den med hotell.... (ref tegning "vis-av-vis). BRAVO!!

 

Restaurere båtvrak... det mener Hadsel kommune at det er viktig å involvere seg i.....Og å tilrettelegge for en ikke-eksisterende-turiststrøm/(bitteliten kultur-elite) bruker de mye penger på. Men å få ut fingeren og bygge basseng til innbyggerne sine - det greier de ikke. Og farsen med at skolebarn ikke tilbys svømmeopplæring fortsetter....

 

Og fortvilte pensjonistene i Hadsel kommune tvangsflyttes mellom gamlehjem pga "manglende ressurser". (Styrt nedlegging av perifere gamlehjem). ("sentralisering av eldretilbud")

 

Og meget gode småskoler skal legges ned fordi undervisninga skal sentraliseres pga "manglende ressurser"....

 

Og det aller aller siste - kanskje mest fantastiske sløseriet - er at en grusveg opp på et ca 400 meter høyt fjell (Storheia), skal asfalteres for flere hundre tusen.

Og det for en e'ngangsforeteelse; .......... Hadsel kommune ser for seg at Arctic race (sykkel) skal ha målgang på toppen av fjellet....Og da innbiller ordfører seg at TV-bildene av fjell og hav vil gå verden rundt og det skal strømme på med turister....... (Andre kommuner har gått på samme smellen tidligere i Troms. Digre investeringer - ingen positive ringvirkninger).

 

Og hvem som skal finansiere fjerning av tonnevis av asfalt når telehiv om få vintre har gjordt vegen om til et ufarbart månelandskap? Nei det overlates til de neste folkevalgte i Hadsel kommunestyre, som overtar en (om mulig) enda mer rævkjørt kommune)

 

Nei - det kan bli lenge til barna i Stokmarknes får tilbud om svømmeundervisning....

 

"Hadsel kommune; Et bunnløst hav av inkompetente drømmere og sløserier"

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Nok et luftslott som sannsynligvis ikke kommer til å generere i nærheten av nok turisme til å gå rundt. Dette virker å tiltrekke et marginalt publikum med til dels spesielle interesser, det er ikke akkurat vikingskip, Titanic eller Vasa vi snakker om her, men et litt over 60 år gammelt skip som det sikkert er mange lignende i drift den dag i dag rundt om i verden (jada, jeg ser at det også skal vernes et skip fra 1912 som jeg til dels kan skjønne er av interesse, men allikevel...).

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nok et luftslott som sannsynligvis ikke kommer til å generere i nærheten av nok turisme til å gå rundt. Dette virker å tiltrekke et marginalt publikum med til dels spesielle interesser

Alle museum er for personer med spesielle interesser. Kanskje med unntak av Teknisk Museum som på sin side er for oss med sære interesser. Ja, og så luftfartsmuseet i Bodø, da. 

 

Forstår jeg artikkelen riktig så tenker de klare reise tak over skuta for skarve 40 millioner. Eller var dette en tredjedel? For å sette overbygget i perspektiv så koster alle de siste paradebyggene i Oslo godt over milliarden. Gjerne milliarder. Holmenkollen har vi jo fortsatt friskt(?) i minne. Også skolebygg etc. koster tigangen av dette.

 

En annen sak er at et hotell på 150 rom på Stokmarknes er dømt til å bli et konkursbo. Men lokale sparebanker finansierer jo slikt overalt i kommunenorge, med vid åpne øyne.

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Alle museum er for personer med spesielle interesser. Kanskje med unntak av Teknisk Museum som på sin side er for oss med sære interesser. Ja, og så luftfartsmuseet i Bodø, da. 

Forstår jeg artikkelen riktig så tenker de klare reise tak over skuta for skarve 40 millioner. For å sette dette i perspektiv så koster alle de siste paradebyggene i Oslo godt over milliarden. Gjerne milliarder. Også skolebygg etc. koster tigangen av dette.

En annen sak er at et hotell på 150 rom på Stokmarknes er dømt til å bli et konkursbo. Men lokale sparebanker finansierer jo slikt overalt i kommunenorge, med vid åpne øyne.

Hvis du skal sette ting i perspektiv så må du også ta med økonomien til de involverte kommunene. Og ha i mente at oslo er en hybrid av stat, kommune og fylkeskommune.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei har du sett....der har Møysalen eiendom laget en plan om å rive den eneste bedriften som går bra i Stokmarknes - Rødbrygga pub og pizza - og erstattet den med hotell.... (ref tegning "vis-av-vis). BRAVO!!

 

Restaurere båtvrak... det mener Hadsel kommune at det er viktig å involvere seg i.....Og å tilrettelegge for en ikke-eksisterende-turiststrøm/(bitteliten kultur-elite) bruker de mye penger på. Men å få ut fingeren og bygge basseng til innbyggerne sine - det greier de ikke. Og farsen med at skolebarn ikke tilbys svømmeopplæring fortsetter....

 

Og fortvilte pensjonistene i Hadsel kommune tvangsflyttes mellom gamlehjem pga "manglende ressurser". (Styrt nedlegging av perifere gamlehjem). ("sentralisering av eldretilbud")

 

Og meget gode småskoler skal legges ned fordi undervisninga skal sentraliseres pga "manglende ressurser"....

 

Og det aller aller siste - kanskje mest fantastiske sløseriet - er at en grusveg opp på et ca 400 meter høyt fjell (Storheia), skal asfalteres for flere hundre tusen.

Og det for en e'ngangsforeteelse; .......... Hadsel kommune ser for seg at Arctic race (sykkel) skal ha målgang på toppen av fjellet....Og da innbiller ordfører seg at TV-bildene av fjell og hav vil gå verden rundt og det skal strømme på med turister....... (Andre kommuner har gått på samme smellen tidligere i Troms. Digre investeringer - ingen positive ringvirkninger).

 

Og hvem som skal finansiere fjerning av tonnevis av asfalt når telehiv om få vintre har gjordt vegen om til et ufarbart månelandskap? Nei det overlates til de neste folkevalgte i Hadsel kommunestyre, som overtar en (om mulig) enda mer rævkjørt kommune)

 

Nei - det kan bli lenge til barna i Stokmarknes får tilbud om svømmeundervisning....

 

"Hadsel kommune; Et bunnløst hav av inkompetente drømmere og sløserier"

 

Ja, men det er sant.

 

Værre kommunestyr(e) skal man leite lenge etter.

 

Hvis Hadsel lager reklame for seg, så reiser turisten likefaen til Lofoten så bruke penga på seg sjøl.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror tror MS Finnmarken vil bli en veldig stor turistattraksjon på sikt. Nå er skipet 63 år og nokså gammelt og historiskt interessant,selv om det finnes mange båter som er like gamle. Men om f.eks 37 år til er skipet 100 år,og da begynner det virkelig å bli en historisk museumsgjenstand som er av sjelden og historisk interesse for alle,både lokalt og turister,fordi det nesten ikke finnes makan,siden de fleste er havnet på huggeriet. Og la oss si at i år 2156,altså når skipet er 200 år,ja da begynner vi virkelig å snakke om ett skip som vil komme på høyden med Vasa-skipet i Stockholm av interesse,nettopp fordi MS Finnmarken da vil være stort sett alene om å vise hvordan ett ekte skip ser ut som knyttet ett land som Norge sammen før det var noe veier i det hele tatt,og stort sett all transport av folk og gods gikk sjøveien. Som kjent er jo Vasa-skipet regnet som en av ti på topp av verdens mest besøkte og mest verdsatte museumsgjenstander. Jeg har hatt den gleden av å være en hel dag på Vasamuseet i Stockholm og sett skipet,og det å komme inn og få se denne utrolige enorme museumsgjenstanden er rett og slett en ubeskrivelig stor opplevelse,en dag jeg aldri glemmer. Det var turister som sto å gråt av den overveldende opplevelsen det var for dem å se Vasa-skipet i virkeligheten,så stor var opplevelsen for dem. Slik vil det bli i fremtiden for Hurtigrutemuseet også,jo eldre MS Finnmark blir jo meir verdi får den. Allerede når den runder hundre år vil det være svært mange som vil se den,når den er 200 år,vil den virkelig bli en av de store og viktige museumsgjenstander i Europa tror jeg med stor verdi,og derved får den svært mange reisende på besøk.

Endret av ACYBN18O
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og hvem som skal finansiere fjerning av tonnevis av asfalt når telehiv om få vintre har gjordt vegen om til et ufarbart månelandskap? Nei det overlates til de neste folkevalgte i Hadsel kommunestyre, som overtar en (om mulig) enda mer rævkjørt kommune)

 

 

Hvorfor må asfalten fjernes? Kan dere ikke bare gå på dugnad og høvle telehivhumpene ned litt, så blir det vel bra noen år til..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En annen sak er at et hotell på 150 rom på Stokmarknes er dømt til å bli et konkursbo. Men lokale sparebanker finansierer jo slikt overalt i kommunenorge, med vid åpne øyne.

 

Hvorfor klarer islendingene å trekke til seg millioner av turister hvert år? Markedsfører de seg bedre, eller er de bedre turistverter islendingen eller er de bare velsignet med noen bedre kvadratkilometer naturunderverk? Begynn å se litt til Island da istedetfor å bare sutre over spilt melk.

Lenke til kommentar

 

Og hvem som skal finansiere fjerning av tonnevis av asfalt når telehiv om få vintre har gjordt vegen om til et ufarbart månelandskap? Nei det overlates til de neste folkevalgte i Hadsel kommunestyre, som overtar en (om mulig) enda mer rævkjørt kommune)

 

 

Hvorfor må asfalten fjernes? Kan dere ikke bare gå på dugnad og høvle telehivhumpene ned litt, så blir det vel bra noen år til..

Gammel asfalt blir etterhvert oppsprukket, krakelert, bortvasket. Å forsøke å reparere denne med grus er fåfengt. Det blir hull og skarpe kanter som vil gjøre vegen livsfarlig og ufarbar for alt fra offroadsykkelister til gående. Asfalten må enten fjernes etter noen år eller regelmessig repareres med ny asfalt (Sistnevnte vil aldri skje)... Antar den blir skuflet vekk etterhvert av bønder med traktor og lagt i store stygge hauger.

Lenke til kommentar

Så det er ikke tung nok trafikk til å knekke ned kantene etterhvert altså. Men jeg vil tippe at noen partier kan bestå av asfalten og at det er verst kun enkelte av partiene, som dere da fjerner eller samler i vakre hauger som du beskriver det. I og med at det er noe gjenbrukbart i asfalten, så er det litt rart at det ikke er litt driv fra sånne skrotnisser som gjerne er mer interessert i metallresirkulering.

 

Kan dere ikke få åpnet øynene på en flokk rumenere elns. da så er dere kanskje heldige at de kommer og samler det opp helt gratis :wee:

Endret av G
Lenke til kommentar

Å tro at et museum i Stokmarknes skal ha så mange besøkende at det kan driftes av billettinntekter er drømmerier. Etter at Lofast kom ligger Stokmarknes i ei bakevje (Selv om det er mulig å reise videre med ferge fra Melbu). Og med turistmagnet Lofoten rett over fjorden så gidder ikke turister å dra en omvei for å se på en gammel båt. (Uansett hvor mye reklame man måtte bombardere dem med.) Vesterålens befolkning kommer i svært liten grad å dra på noe hurtigrutemuseum. Så da blir det noen få besøkende til "Finnmarken" fra mai til august, og så kan museet holde stengt resten av året.

Lenke til kommentar

Jeg tror tror MS Finnmarken vil bli en veldig stor turistattraksjon på sikt. Nå er skipet 63 år og nokså gammelt og historiskt interessant,selv om det finnes mange båter som er like gamle. Men om f.eks 37 år til er skipet 100 år,og da begynner det virkelig å bli en historisk museumsgjenstand som er av sjelden og historisk interesse for alle,både lokalt og turister,fordi det nesten ikke finnes makan,siden de fleste er havnet på huggeriet. Og la oss si at i år 2156,altså når skipet er 200 år,ja da begynner vi virkelig å snakke om ett skip som vil komme på høyden med Vasa-skipet i Stockholm av interesse,nettopp fordi MS Finnmarken da vil være stort sett alene om å vise hvordan ett ekte skip ser ut som knyttet ett land som Norge sammen før det var noe veier i det hele tatt,og stort sett all transport av folk og gods gikk sjøveien. Som kjent er jo Vasa-skipet regnet som en av ti på topp av verdens mest besøkte og mest verdsatte museumsgjenstander. Jeg har hatt den gleden av å være en hel dag på Vasamuseet i Stockholm og sett skipet,og det å komme inn og få se denne utrolige enorme museumsgjenstanden er rett og slett en ubeskrivelig stor opplevelse,en dag jeg aldri glemmer. Det var turister som sto å gråt av den overveldende opplevelsen det var for dem å se Vasa-skipet i virkeligheten,så stor var opplevelsen for dem. Slik vil det bli i fremtiden for Hurtigrutemuseet også,jo eldre MS Finnmark blir jo meir verdi får den. Allerede når den runder hundre år vil det være svært mange som vil se den,når den er 200 år,vil den virkelig bli en av de store og viktige museumsgjenstander i Europa tror jeg med stor verdi,og derved får den svært mange reisende på besøk.

 

 

Har selv vært på Vasamuseet, og jeg er enig at det er et imponerende skue, men nå er det en gang slik at det skipet har en ganske spesiell historie forbundet med seg (elendige "ingeniører", det har vært på havets bunn i lang tid og så heiset). Jeg finner liksom ikke et gammelt hurtigruteskip like interessant.

Endret av bas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Sivilarkitekt Anne Cathrine Nessmo sier: – Uteserveringen for hotellet vil ligge langs en planlagt promenade ved sjøsiden av byen. Her vil det også kunne etableres brygger for småbåter, sier hun.

 

– Det er viktig for utbygger at hotellet skal gi liv og aktivitet og restauranttilbud tilbake til byen, avslutter hun."

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hadde denne AC Nessmo gjort bittelitt research før denne uttalelsen ville hun erfart at ingen "restauranter" har klart å overleve i Stokmarknes. Det har vært flere forsøk. Kinarestaurant, Pizza Milano osv..... Det er hverken kultur eller interesse for å gå ut å spise i særlig grad i Stokmarknes. Og ingen andre tettsteder ligger nært nok til at folk gidder kjøre til Stokmarknes for å spise. Tror hun det er Aker brygge hun bygger? Alt dette vil gå dundrende konkurs.

 

Jeg blir helt svett av å lese så mye drømmerier på en gang. Ingenting av dette vil bli suksess og deler av regninga havner tilslutt hos de få innbyggerne som bor i Hadsel kommune. Det bor 3500.....mennesker i Stokmarknes.....Og d er veeeldig store prosjekt som skal realiseres...

 

Nei - gi meg en "primærbehov-kommune" En kommune som kun jobber med de primære behov som vann og kloakk, barnehage, skole og gamlehjem. Byggesaker. Og litt tilbud innen idrett, svømmehall etc. Ingen skitrekk, ingen kulturhus, ingen hurtigruter de drar opp i fjæra og skal lage storslått kulturtilbud på osv. Ingen kommunale ansatte som bruker kommunens penger på "egne interesser og fantasier" .

 

Kan dette tyveriet av felles penger bare fortsette. Det burde være straffbart. Er der ingen der ute som kan stoppe galskapen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg tror tror MS Finnmarken vil bli en veldig stor turistattraksjon på sikt. Nå er skipet 63 år og nokså gammelt og historiskt interessant,selv om det finnes mange båter som er like gamle. Men om f.eks 37 år til er skipet 100 år,og da begynner det virkelig å bli en historisk museumsgjenstand som er av sjelden og historisk interesse for alle,både lokalt og turister,fordi det nesten ikke finnes makan,siden de fleste er havnet på huggeriet. Og la oss si at i år 2156,altså når skipet er 200 år,ja da begynner vi virkelig å snakke om ett skip som vil komme på høyden med Vasa-skipet i Stockholm av interesse,nettopp fordi MS Finnmarken da vil være stort sett alene om å vise hvordan ett ekte skip ser ut som knyttet ett land som Norge sammen før det var noe veier i det hele tatt,og stort sett all transport av folk og gods gikk sjøveien. Som kjent er jo Vasa-skipet regnet som en av ti på topp av verdens mest besøkte og mest verdsatte museumsgjenstander. Jeg har hatt den gleden av å være en hel dag på Vasamuseet i Stockholm og sett skipet,og det å komme inn og få se denne utrolige enorme museumsgjenstanden er rett og slett en ubeskrivelig stor opplevelse,en dag jeg aldri glemmer. Det var turister som sto å gråt av den overveldende opplevelsen det var for dem å se Vasa-skipet i virkeligheten,så stor var opplevelsen for dem. Slik vil det bli i fremtiden for Hurtigrutemuseet også,jo eldre MS Finnmark blir jo meir verdi får den. Allerede når den runder hundre år vil det være svært mange som vil se den,når den er 200 år,vil den virkelig bli en av de store og viktige museumsgjenstander i Europa tror jeg med stor verdi,og derved får den svært mange reisende på besøk.

 

 

Har selv vært på Vasamuseet, og jeg er enig at det er et imponerende skue, men nå er det en gang slik at det skipet har en ganske spesiell historie forbundet med seg (elendige "ingeniører", det har vært på havets bunn i lang tid og så heiset). Jeg finner liksom ikke et gammelt hurtigruteskip like interessant.

Ja du skal ikke si det. Bare se på fregatten Jylland fra 1864 som ligger i Ebeltoft i Danmark. De to gangene jeg har vært på ferie i ebeltoft,har det vært en maurtue med folk dær hver dag. Jeg har sett fregatten 2 ganger og det er svært interessant å se skipet og historien rundt den. Og hvis det er skip som virkelig har historie så må det være de gamle hurtigruteskipene og MS Finnmarken. Hurtigrutehistorien i Norge kan det uten tvil skrives fleire titalls bibler om fra Richard Withs første dampbåt « DS Vesterålen» gikk første turen i 1893 og som etterhvert i 1950 årene f.eks transporterte 500 000 personer hvert år. Selv om Vasa-skipet hadde en noe kortere seilas enn Finnmarken,og alt med at den kullseilte utpå havnen osv,så betyr ikke det at den har en rikere historie enn hurtigruten. Det som fascinerer oss er tidsperspektivet,at Vasaskipet er 340 år gammel. En dag vil MS Finnmarken også være 340 år og være unik,uerstattelig og en ubeskrivelig museumsgjenstand som vil være verdt sin vekt i gull for regionen her og for Norge. Såfremt man klarer å ta vare på den så lenge,noe som burde være mulig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En plass må man begynne for å få inntekt og det er vel ikke mange andre inntektsmuligheter en turisme i Stokmarknes eller ?

 

Jeg tror et hurtigruteskip-museum har livets rett i Stokmarknes, hotell er jeg mer skeptisk til hvis det ikke blir mer luksuriøse aktiviteter og tilby.

 

Har mer tro på og tilrettelegge mer for bobiler og fiske/robuer til utleie, siden det er mer økonomiske tilretteleggelse for de som ønsker og se den type museumer, er ikke direkte Guggenheim museumet med høy sjampanje-føring som bygges.

 

Husker for noen år siden den derre hvalen som ble malt på et fiskemottak, folk hvalfartet :) fra hele verden for å få med seg det "kunstverket".

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De pengene som nå blir kastet bort på museum, konservering av gammel båt, restauranter som ingen vil bruke...mm kunne heller blitt benyttet på måter som kunne gavnet regionen. Et varmt alternativ ville være å ferdigstille sammenhengende sykkelsti mellom Sortland og Melbu. Ikke så glamorøst som ei hurtigrute med drivhus rundt, men dess mere nyttig i det daglige for tusener.

Den nevnte vegstrekning har for det meste 80 sone - er bygd uten vegskulder og er ikke tilrådelig å bruke hverken for fotgjengere eller syklister. Således er hundrevis av familier som er bosatt langs vegen "strandet". De kommer seg ingen plass uten å benytte bil. En sykkelsti ville gi tilbake friheten til disse familiene til så enkle ting som å besøke naboen uten bruke bilen, eller trygt gå tur med barnevogn, sykle seg kveldstur, slippe å bruke bilen for å komme seg til fjellet...osv. Det ville gavne trivsel og helse og miljø.

 

Og sykkelstier hadde faktisk vært en attraktivt for turister. Sykkelturisme hadde vært populært hvis man kunne tilby trygge sykkelstier i fantastisk natur. (Sykkelturisme i dag dreier seg mer om å overleve vogntogene som drønner forbi med cm klaring)

 

Hadsel kommune begynte å bygge en flott sykkelsti mot Melbu. Men avsluttet før de la toppdekke. (Det var ikke penger til grus og asfalt - ressursene ryr ut på kultur og hurtigrutehus....). Så nå ligger kilometervis ubrukelig sykkelsti neeesten ferdig som et hån til de som bor i området.

 

 

Og så var det selvfølgelig bassenget i Stokmarknes som aldri blir bygd. Men også her er politikerne ikke interessert i det praktiske....de vil bygge glamorøst...(og urealiserbart..)

Badeland må det være..... med sklier og bølgebasseng og motstrømbasseng som skal være en turistmagnet og bla bla bla....(samme vaset og fantasivrøvlet som med alt annet de foretar seg) Dermed blir det lille bassenget som befolkninga i kommunen trenger aldri bygd. Og ungene lærer seg ikke å svømme før i tenårene...

Lenke til kommentar

En plass må man begynne for å få inntekt og det er vel ikke mange andre inntektsmuligheter en turisme i Stokmarknes eller ?

 

Turisme er ingen inntektskilde. Og vil aldri bli det. (Stokmarknes har reelt ingenting å tilby turister sammenlignet med resten av regionen). Meen Stokmarknes har både Norlaks og Skretting og sykehus innenfor kommunegrensene.... Byggevare, matbutikker og frisører går så det ljomer.... Forøvrig går det meste av forsøk på nye bedrifter konkurs i løpet av kort tid..... (nabokommunen Sortland tilbyr alt man trenger. De er størst og vanskelig/umulig å konkurrere mot)

Lenke til kommentar

Turisme er ingen inntektskilde. Og vil aldri bli det. (Stokmarknes har reelt ingenting å tilby turister sammenlignet med resten av regionen). Meen Stokmarknes har både Norlaks og Skretting og sykehus innenfor kommunegrensene.... Byggevare, matbutikker og frisører går så det ljomer.... Forøvrig går det meste av forsøk på nye bedrifter konkurs i løpet av kort tid..... (nabokommunen Sortland tilbyr alt man trenger. De er størst og vanskelig/umulig å konkurrere mot)

Litt rart at man aviser turisme så bastant, bra plassering, rett ved havgapet og et fengende navn så det burde være liv laga for det, men hvis ingen gidder så er det bare å gi opp, løse inn trygda og vente på alderdommen :)

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...