Gå til innhold

Sodastream med eller uten strøm?


dansve100

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har den uten strøm, men slik jeg har forstått det produserer alle modellene akkurat det samme, vann med kullsyre.

Fordelen med en av de modellene som bruker strøm, er vel kun at det er elektroniske knapper å trykke på, vannet blir akkurat det samme.

 

I ettertid har jeg selvfølgelig innsett at jeg kunne kjøpt jævlig mye vann på flaske i stedet for SodaStream'en.

Det er et artig produkt, men man skal drikke mye vann med kullsyre før det lønner seg, for de fleste er det sannsynligvis billigere og bedre å kjøpe vann med kullsyre i butikken.

Lenke til kommentar

Men er feks sodastream power mindre gjerrig på co 2 sylinderen ?

 

Nei, det kreves akkurat like mye kullsyre for å oppnå akkurat like mye bobler, uansett om maskinen er elektrisk eller ikke.

Den elektriske har vel tre nivåer, mens på den manuelle regulerer man det litt mer selv.

 

 

Å kjøpe masse kullsyrevann på flaske gidder jeg ikke når man like gjerne kan lage det selv hjemme. 

 

Mange kjøper SodaStream, og de aller fleste er nok fornøyd. Jeg er godt fornøyd med min, men drikker ikke så veldig mye boblevann.

 

Poenget mitt var nok heller at for svært mange, meg selv inkludert, som ikke drikker enorme mengder boblevann, så blir det ikke noe særlig billigere, selv om det sikkert er enklere.

Det er jo også en forutsetning av man har bra tappevann der man bor.

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men er feks sodastream power mindre gjerrig på co 2 sylinderen ?

 

Jeg kan drikke opptil 2 liter om dagen. Da får vel jeg kanskje utbytte av sodastream. Da er det dyrt å kjøpe i butikkene.

 

Taffel på Rema 1000

4 for 25,-

10% med Æ

= 5,60 ,- per flaske

= 3,70,- per liter

 

Blir SodaStream billigere enn det?

 

Taffel er godt også. Ikke som billigvannet til First Price/Eldorado/Coop etc.

Endret av TMB
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De på strøm via stikkontakt har 3-4 nivåer med bobler. Jeg tror også de kompenserer for når det er lite gass igjen på patronen.

 

Jeg ville foreslått en Sodastream som bruker batteri og som har snap lock (slipper å skru inn flasken). Du må selv holde nede knappen, men du får samtidig se noen LED lamper som viser hvor mye kullsyre du har tilført. Disse fortsetter å fungere når batteriet er tomt, du får bare ikke sett lysene mer.

Lenke til kommentar

Sodastream til og bare lage vann med kullsyre er ganske dårlig da kullsyren forsvinner fortere enn på 0,5 flasker med for eks farris.

 

Smakstilsetninger som Cola, Lime, Lemonade osv syntes jeg fungerer veldig bra, og ikke minst er de veldig godt egnede til og lage blandevann til drinker da du selv kan velge hvor mye av disse smakene du vil ha i vannet. 

 

Min erfaring er at boblene holder lenger om du bruker smakstilsetninger, men kort om du kun bruker vann.

men er du ikke innom butikken hele tiden eller bor litt unna så fungerer er jo sodastream ganske lettvint, Kjøp en 2-3 gassflasker og ha liggende så slipper du også og bytte så ofte, 

 

skal ikke si det for skråsikkert men er vell en miljøbonus også om man lar vær og kjøpe så mye flasker og flaskevann, Du trenger ikke en Sodastream med strøm, da begrenser du også hvor den kan stå i forhold til stikkontakter + at du slipper og bruke strøm på noe sånt.

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar

Taffel på Rema 1000

4 for 25,-

10% med Æ

= 5,60 ,- per flaske

= 3,70,- per liter

 

Blir SodaStream billigere enn det?

 

Taffel er godt også. Ikke som billigvannet til First Price/Eldorado/Coop etc.

 

Det kan man jo lett finne ut av.

 

Viss vedkommende drikker 2 liter hver eneste dag,

blir regnestykket følgende:

 

3,7 x 2 x 365 =

2701

 

2701,- i året koster det altså å drikke 2 liter taffel hver eneste dag.

 

Samme regnestykke med Sodastream: (Tar utgangspunkt i den rimeligste modellen jeg fant)

 

Sodastream: 499,-

Kullsyrepatron: 99,-

 

Hver patron kan gi opptil 60 liter vann,

men viss vedkommende vil ha medium mengde bobler,

kan vi si at den gir 30 liter kullsyrevann pr patron.

 

99 : 30 =

3,3

3,3,- pr liter.

 

3,3 x 2 x 365 + 499 =

2409 + 499 =

2908

 

Det vil da koste  2908,- for det første året å drikke Sodastream vann,

deretter 2408,- pr år. gitt at Sodastreamen holder noen år.

 

Vil det da lønne seg?

 

Etter 2 år, teoretisk sett, ja:

 

2701 - 2908 =

- 207

 

Det koster da 207 mer det første året,

men deretter vil man gå 85,- i pluss det andre året,

og så 292,- pr. år maskina holder.

 

2701 - 2409 =

292

 

Dette er selvfølgelig basert på at alt går helt matematisk,

noe det sjeldent gjør,

og du må selvfølgelig kjøpe den billigste Sodastreamen.

 

En annen ting er ekstra smaker,

som også koster penger.

 

Konklusjonen min er at det er enklere å bare kjøpe Taffel på Rema. :p

 

Hadde man spart 500 - 600,- i året ville jeg kanskje sagt noe annet.

Endret av Malmern
Lenke til kommentar

Gå for en som ikke går på strøm, da har du uansett boblevann om du er strømløs og/eller har tomme batterier. En flaske varer minst 2 mnd her i huset. Kjøper to flasker om gangen. Holder lenge

Batterimodellene bruker kun batteri å drive et par LED lamper og en timer. Går batteriet tomt så fungerer maskinen like bra, men du må beregne hvor lenge du skal holde knappen nede selv.
Lenke til kommentar

Batterimodellene bruker kun batteri å drive et par LED lamper og en timer. Går batteriet tomt så fungerer maskinen like bra, men du må beregne hvor lenge du skal holde knappen nede selv.

Min sodastream maskin går uten strøm. Den promper som en bakfull vestlending når flaska er full av luft. :p Det er da man skal slippe opp knappen igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg kjøpte en sodastream genesis her om dagen og ble overasket over at den ikke lager en prompelyd men en pshhh lyd istedet. 

Noen som kjenner seg igjen at man får en meget tørr følelse i munnen av lett sirupen? De med sukker funker fint men den lett versjonen hadde jeg den følelsen mesteparten av dagen.

Jeg får det av den "light orange soda" sirupen, bytta til Fun Light Orange saft istedenfor. Fungerer flott det. :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...