Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fildeling og julekrangel


Gjest Slettet-JWlLR8

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-JWlLR8

Hei godtfolk!

 

Litt introduksjon:

Vi har en underlig juletradisjon hjemme hos oss. Du ser jeg har 2 søstre, den ene holder på med en master i noe datagreier, og den andre er fulltidsmusiker. Vi kaller dem Anne og Beate (jeg har ikke spurt om det er greit at jeg fortelle dette så vi bruker tullenavn). De er som regel gode venner, men om det er lille julaften (som det var i år) eller om det er romjulen er det skrevet i stein at de alltid må krangle om ett tema: har Anne lov til å laste ned musikken til Beate.

 

Vi har denne krangelen hvert år vi samles til jul og jeg og min mor er hårreisende lei av det. Problemet er at ingen av dem kommer noengang forberedt til debatten og det blir mye meninger og lite fakta. Er mange svada argumenter om hva som er "riktig" og hva som er tyveri og hvordan det defineres osv osv i timevis...

 

Mitt spørsmål:

Hovedargumentet Anne hever er at hun har lov til å laste ned så lenge hun ikke deler videre.

Beate mener så klart at dette er tyveri og at Anne bryter loven og bør betale bot.

 

Ingen av oss har noe juss bakgrunn eller vet noe om hvordan disse sakene behandles i Norge så vi håper at noen av dere kan hjelpe oss å forstå situasjonen. Beate mener at dette er en lov Norge nylig har endret på og at det har påvirket noe, men hun virker ikke akkurat sikker. Anne mener enda at hun kan laste ned men ikke dele og ikke selger videre.

 

Hvem har juridisk rett?

 

Takk for hjelpen.

 

Liten oppdatering:

Jeg bryr meg ikke så veldig om hvem som bør ha rett eller kan ha rett eller hvordan ting kanskje skull ha sett ut. Det får politikere finne ut av. Jeg bryr meg mest om klare lover, hvordan de behandles og litt mer innsikt i temaet som gjør at jeg kanskje kan sette en stopper for dette endeløse kaoset neste jul.

Endret av Slettet-JWlLR8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som hovedregel har man rett til å kopiere fra et offentliggjort verk til privat bruk, jf. åndsverksloven av 2018 § 26 første ledd. Det er et vilkår at man kopierer fra en original eller kopi som selv er lovlig fremstilt.

 

Så hvis Anne laster ned musikken til Beate fra iTunes: Helt greit. Kopiering fra en venninne som selv har kjøpt låta på iTunes: Helt greit (men venninnen kan ikke gjøre kopieringen, jf. tredje ledd). Nedlasting fra Piratbukta: Ikke lov.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er brudd på åndsverklovgivningen å piratkopiere, ikke brudd på paragrafer om tyveri. Det kan altså være ulovlig selv om det ikke er tyveri.

 

Som sagt over: Å kopiere fra CDen du selv har kjøpt, til din egen PC, er normalt lov. Å laste ned noe du ikke har skaffet deg lovlig tilgang til, er ikke lov. Men ikke tyveri heller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-JWlLR8

Kopiering fra en venninne som selv har kjøpt låta på iTunes: Helt greit (men venninnen kan ikke gjøre kopieringen, jf. tredje ledd).

 

Ok, da er jeg litt mer med, men hvorfor går det greit om Anne laster ned låta til Beate vis Cathrine har kjøpt den? Er det da ikke bare Cathrine som har rett på Beates musikk?

 

Forstår jeg det også sånn da at Cathrine gjør noe ulovlig vis hun deler låten, men Beate gjør ikke noe ulovlig vis hun kopierer låten? Eller har jeg misforstått?

 

Takk for tålmodigheten. 

Lenke til kommentar

Moderatormelding

 

1 innlegg er fjernet fra tråden pga OT, minner om at dette er juss forumet. Hvorvidt noe bør være lovlig eller ei, eller andre samfunnsspørsmål, kan diskuteres i mer egnede kategorier, som f.eks "Politikk og samfunn".

Tilbakemeldinger tas på PM eller i tilbakemeldinger-kategorien. Dette innlegget skal ikke kommenteres.

 

Lenke til kommentar

Ok, da er jeg litt mer med, men hvorfor går det greit om Anne laster ned låta til Beate vis Cathrine har kjøpt den? Er det da ikke bare Cathrine som har rett på Beates musikk?

 

Forstår jeg det også sånn da at Cathrine gjør noe ulovlig vis hun deler låten, men Beate gjør ikke noe ulovlig vis hun kopierer låten? Eller har jeg misforstått?

 

Takk for tålmodigheten.

For at det skal være lovlig må Anne kopiere låten fra Cathrine. Cathrine gjør ikke noe ulovlig ved å dele, så lenge hun ikke gjør det for å tjene penger, og så lenge hun bare deler med sin nærmeste omgangskrets (jf. kravet om "privat bruk").

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-JWlLR8

For at det skal være lovlig må Anne kopiere låten fra Cathrine. Cathrine gjør ikke noe ulovlig ved å dele, så lenge hun ikke gjør det for å tjene penger, og så lenge hun bare deler med sin nærmeste omgangskrets (jf. kravet om "privat bruk").

 

Ah, dette er solide greier! Takk for svaret.

 

Men vis Anne hører Beates musikk på YouTube da? Bryter Anne da teknisk sett loven, eller er det deleren som bryter den? Eller begge to kanskje?

 

Jeg forstår ikke helt dette med "sin nærmeste omgangskrets". Vil det da si at det er greit å dele med personer du vet hvem er, og det er "anonym deling" som er utenfor lovlighet?

 

Jeg forstår mer og mer hvorfor denne diskusjonen kommer opp hver jul... går mye dypere enn jeg trodde den gjorde!

Lenke til kommentar

Streaming fra YouTube er ulovlig, jf. åndsverksloven § 3 tredje ledd, og er rettsstridig både for deleren og den som strømmer.

 

Kriteriet er at kopieringen skjer til privat bruk. Din egen bruk er privat bruk. Departementet opplyser i Prop. 104 L (2016-2017) s. 109 at "privat bruk" er bruk for personer innen den nærmeste familie- og omgangskrets, og andre tilfeller hvor det er en nødvendig personlig knytning mellom den som gir bort og den som mottar eksemplaret. Det er også adgang til "personlig yrkesmessig bruk", f.eks. kan en yrkesmusiker kopiere et notehefte for å øve, og en advokat eller lege kan kopiere fra et fagtidsskrift for yrkesmessig bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...