Gå til innhold

[Løst] Hvilken BCAA smaker best?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har du mulighet til å skrive litt om årsaken til at du mener det er bortkastede penger? Skulle gjerne hørt litt mer om det.

All mat med noelunde innhold av protein, inneholder BCAA, og er noe en fint får dekt via kosten. Protein er det næringstoffet med størst forskningslitteratur bak seg, og det har i nyere tid blitt gjort så mange forsøk for å undersøke en eventuell ergogen effekt både under kalorirestriksjoner og overskudd til at effekten kan kvantifiseres. Som peker mot ingen eller en liten negativ effekt, sammenlignet med kostkilder. Sammenlignet med ingenting er BCAA mer gunstig, men et bedre valg i alle tilfeller blir proteinpulver. 

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

All mat med noelunde innhold av protein, inneholder BCAA, og er noe en fint får dekt via kosten. Protein er det næringstoffet med størst forskningslitteratur bak seg, og det har i nyere tid blitt gjort så mange forsøk for å undersøke en eventuell ergogen effekt både under kalorirestriksjoner og overskudd til at effekten kan kvantifiseres. Som peker mot ingen eller en liten negativ effekt, sammenlignet med kostkilder. Sammenlignet med ingenting er BCAA mer gunstig, men et bedre valg i alle tilfeller blir proteinpulver. 

 

Takk for god informasjon! Har prøvd diverse type proteinpulver, men funnet ut at dette ikke er noe for meg. Klarer ikke å vende meg til verken smaken eller konsistensen. Burde jeg kjøpe BCAA dersom jeg har vanlig kosthold men ikke bruker proteinpulver? Kan også legge til at jeg ikke spiser kjøtt hver dag i uken.

Lenke til kommentar

 

Bare hyggelig. :) Jeg har ikke nok bakgrunnsinfo til å uttale meg om du har behov for BCAA. I utgangspunktet vil en "normal" og variert kost, med innslag av kjøtt, meieri være adekvat. Du nevner at du ikke spiser kjøtt daglig og at proteinpulver ikke smaker godt - med noe fokus vil proteinbehovet fint bli dekt fra utelukkende plantemat  og/eller plantemat med meieriprodukter. Forberedingspotensialet er også størst her, og mitt forslag er å forsøke å gjøre små endringer via matveien. 

Lenke til kommentar

Jeg er ganske enig med Dukien. Om du er seriøs med trening, trener 3-5ganger i uken, spiser bra, å pusher deg hardt, så vil proteinpulver og kreatin være alt du trenger. Muligens multivitamin og omega3 om du ikke spiser nok fisk, frukt/bær og grønnsaker.

 

Mye av kosttilskuddene som er der ute, er laget av- og for atleter som konkurrerer, og samtidig tar kunstige hormoner i form av steroider, veksthormoner og div andre kjemiske tilskudd. Ola Nordmann, som trener og vil se bra ut, har ikke noe bruk for mer en proteintilskudd(om du ikke spiser nok via kosten), og kreatin - som drar inn mer veske til muskelen og gir deg litt mer "umpf" i form av en ekstra repetisjon eller to når du løfter(kreatin finnes også i kjøtt). 

 

Tilskudd vil aldri erstatte fast føde.

Endret av Dominator X
  • Liker 1
Lenke til kommentar

*zip*

 

*zip*

 

Takk for gode svar fra begge. Som sagt tidligere er ikke proteinpulver noe jeg kommer til å vurdere å ta mer, da jeg har prøvd dette og mislikte smaken og konsistensen.

 

Jeg får dekket alt jeg skal gjennom kostholdet, men skulle gjerne visst hva som er fordeler og ulemper med BCAA for å vurdere om dette da er noe jeg skal anskaffe meg. Jeg trener 5-6 dager i uken og deler opp i ulike kroppsdeler, og tenker da på BCAA som en fin "erstatning" for proteinpulver (selv om dette kanskje ikke blir helt riktig å sammenlikne?). I og med at jeg mest sannsynlig får i meg nok av alt jeg skal gjennom vanlig kosthold, har jeg mer sett på BCAA som noe som kan hjelpe med å klare å pushe meg litt ekstra i hver økt. 

 

Kunne dere kommet med noen fordeler/ulemper med BCAA?

 

Edit: Kan også legge til at jeg har vurdert BCAA under trening/rett etter trening, da jeg ikke alltid har mulighet til å få spist rett etter treningsøkten.

Endret av smarties1
Lenke til kommentar

Om du ikke klarer å få i deg proteinpulver pga smak eller konsistens, er du ikke seriøs nok i treningen til å ha bruk for BCAA. 

BCAA's hovedoppgave, kort fortalt, er å føre protein raskere til muskelcellene. Bruker man anabole androgene steroider(AAS), vil man ha en stor fordel av å drikke BCAA mens man trener, for så å få i seg en stor mengde proteiner så fort som mulig, slik at muskelcellene kan ta til seg næring og restituere seg raskere.

 

BCAA vil aldri erstatte protein, da det har to vidt forskjellige oppgaver.

BCAA er heller ikke prestasjonsfremmende, uansett hva "byggere" eller kosttilskudd industrien mener. 

 

Det ligger nok av informasjon på nett, om du bare bruker tid til å søke det opp.

Lenke til kommentar

*zip*

 

Målet mitt er ikke å bli størst som mulig, som også er grunnen til at jeg ikke har prioritert å tvinge i meg proteinpulver når dette er noe jeg ikke har klart å like. Så du har nok rett i at jeg ikke er seriøs nok i treningen dersom det hadde vært målet mitt.

 

Jeg har søkt rundt på nettet, men problemet er at de forskjellige nettsidene gir veldig forskjellig informasjon. Noen av nettsidene sier at BCAA ikke er noe poeng å bruke og ikke har virkning, mens andre nettsteder hevder at det kan hjelpe deg med å pushe deg ekstra og at du vil kunne gå ned i fettprosent og opp i muskler ved å bruke det.

 

I og med at jeg har lite kunnskap om BCAA fra før spør jeg heller her, da det ofte er enklere forklaringer fra forumbrukere og det er mange som sitter med mye kunnskap (og erfaring fra eget bruk) på dette. 

Lenke til kommentar

Alle som vil selge noe til noen, pusher produktene sine. De dårligste produktene, blir som oftest pushet hardest. 

 

Om en lege ga deg piller med druesukker i, viste deg forskning, og folk fortalte at dette var et fantastisk produkt, så ville du sannsynligvis kjøpt det, og merket at dette stemte til en viss grad. Dette kalles placebo effekt. Dette er det gjort mye studier på, og det virker veldig godt. 

 

Koffein - er prestasjonsfremmende, ergo, så var dette tidligere forbudt i Norge når man konkurrerte. Gunn Rita Dahle Flesjå, ble faktisk tatt i "doping" pga for høyt koffeinnivå. Dette vil kunne pushe deg ekstra på trening.

 

"du vil kunne gå ned i fettprosent og opp i muskler ved å bruke det." dette er vel den mest brukte frasen innen industrien. Det selger, for det er vel noe vi alle vil? Steroider vil direkte gjøre dette, ikke BCAA :green: Det som er sannheten - er at mye kan HJELPE til med akkurat dette. Jeg la trykk på hjelpe, for det er dette de ikke forteller deg. Om alt annet er på glid, så vil også BCAA kunne være til hjelp - på lik linje som vann, kaffe, brød og melk. 

 

Kort fortalt - du har ikke bruk for det. Prøv det gjerne og finn ut av det selv. 

 

 

Edit: Skal gi deg et lite eksempel her. En muskel består av celler og ca 70-80% vann. Om jeg drikker 3liter vann på 2timer, etter å ha trent beinhardt, inntatt bcaa, litt sjokolade og proteinpulver, så vil muskelen ta til seg så mye den trenger for å reparere skadene jeg har påført muskelfibrene, ergo, for en kort stund, så vil faktisk ratioen av fettprosent og muskelmasse ha endret seg. 

Endret av Dominator X
Lenke til kommentar

*zip*

 

Takk for gode eksempler  :)  Det var lettere å forstå det slik du satt opp enn å prøve å luke ut hva som er tull og hva som er ekte på de forskjellig nettstedene. Skal ta det med meg videre i vurderingen om dette er noe jeg vil prøve. Eventuelt kan man vel teste ut BCAA, og slutte dersom man ikke opplever at det fungerer uten noe problemer? For BCAA er vel ikke noe man legger på seg av?

Lenke til kommentar

Null problem å prøve. Din egen erfaring vil alltid seire mot andres mening, så lenge du ikke lar deg selv bli manipulert.

Man legger på seg av kalorioverskudd, samme hva eller hvor det kommer fra. Men å prøve BCAA, vil ikke gi deg en merkbar vektendring, så slapp helt av. :)

 

Supert, takk for god hjelp!  :)  

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...