Gå til innhold

Kommer til høsten: Elektrisk Harley-Davidson er lansert


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Hvor fjernt er det ikke at USA og EU bruker forskjellige ladekontakter?

Husk at i USA brukes 110 volt 60Hz og i Europa brukes hovedsakelig 220volt og 50HZ, så det er greit og få skilt det ved å ha forskjellige ladeutstyr.

Skeptisk... "Level 1 og Level 2" lading som det kalles i USA foregår på 110v og 240v med j1772. Forøvrig brukes denne kontakten verden over. Å konstruere en ombordlader som kun kan den ene ville vært imponerende korttenkt, og sånn er det heldigvis ikke.

 

Det er mulig forbruker elektronikk er annerledes, men der tror jeg du har mer ekspertise.

Lenke til kommentar

 

Hvor fjernt er det ikke at USA og EU bruker forskjellige ladekontakter?

 

Husk at i USA brukes 110 volt 60Hz og i Europa brukes hovedsakelig 220volt og 50HZ, så det er greit og få skilt det ved å ha forskjellige ladeutstyr.

 

Bilenes lader og pluggene kan ta både 110/230V og 50/60Hz, det handler nok mer om dårlig samarbeid eller å dele opp markedene.

USA har type1 plugg med CCS eller separat type1 plugg og Chademo plugg.

Europa har type2 plugg med CCS eller separat type1 plugg og Chademo plugg.

Japan har vel bare type1 og separat Chademo.

Kina har sin egen plugg...

Lenke til kommentar

 

Hvor fjernt er det ikke at USA og EU bruker forskjellige ladekontakter?

Husk at i USA brukes 110 volt 60Hz og i Europa brukes hovedsakelig 220volt og 50HZ, så det er greit og få skilt det ved å ha forskjellige ladeutstyr.

For omformeren sin del er frekvens likegyldig, og nettspenning løses ved å velge transistorer som tåler høyeste strøm, og høyeste spenning, for hver av de to nettsystemene og angitt ladeeffekt. Vipps, der har du en felles unit som takler begge to. Harley regner ikke med at kundne deres vet slikt, så derfor slipper de unna med å ta ekstra for "tilpasninger". Som om ikke sykkelen var dyr nok i utgangspunktet. Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar

Skal definitivt vurderes når den kommer. Men skeptisk til rekkevidden; 177km gjelder vel den kjedelige avstanden.

Tipper morroavstanden er nede i 100km.

 

Kjedelig å kjøre kortesje da. Du blir førstemann til å stoppe hele følget for å fylle, og alle sammen må vente en halvtime bare på deg. Grøss og gru hvis det er 20 sånne i samme kortesje :D Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar

 

Skal definitivt vurderes når den kommer. Men skeptisk til rekkevidden; 177km gjelder vel den kjedelige avstanden.

Tipper morroavstanden er nede i 100km.

 

Kjedelig å kjøre kortesje da. Du blir førstemann til å stoppe hele følget for å fylle, og alle sammen må vente en halvtime bare på deg. Grøss og gru hvis det er 20 sånne i samme kortesje :D

Effekten på hurtigladingen blir kritisk om man skal bruke den til turkjøring.
Lenke til kommentar

 

 

Skal definitivt vurderes når den kommer. Men skeptisk til rekkevidden; 177km gjelder vel den kjedelige avstanden.

Tipper morroavstanden er nede i 100km.

 

Kjedelig å kjøre kortesje da. Du blir førstemann til å stoppe hele følget for å fylle, og alle sammen må vente en halvtime bare på deg. Grøss og gru hvis det er 20 sånne i samme kortesje :D

Effekten på hurtigladingen blir kritisk om man skal bruke den til turkjøring.

Hadde den vært Tesla-kompatibel så kunne man i teorien kjørt kortesje fra Dombås til Hjerkinn for å snu. Så kunne 20 stykker fått lade samtidig på Dombås. Så kanskje til Lesja for å snu, og ny lading på Dombås.... Blir ikke så mange rutealternativer... Men det kunne faktisk (såvidt) vært mulig. Hvis den hypotetisk hadde kunne ladet på Supercharger.

Lenke til kommentar

Endelig kommer skikkelig harley. Dagens bråke sykler er helt ut :-)

 

Det blir spennende å se om Harley virkelig staker ut en ny kurs (og forlater "kjernevelgerne"* sine), eller om dette bare en gimmick.

Gjennomsnittsalderen på kjernevelgerne Begynner å bli temnelig høy, og Harley har kanskje skjønt at hvis de ikke finner nye jaktmarker snart så dør Harley ut sammen med kjernevelgeren.

 

*de som drar på treff, hører til en eller annen helt uskyldig mcklubb med lugubert utseende, kjører kortesje, og plukker bort lyddemperen fra eksosanlegget

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det moms på el-motorsykler?

Det er det ikke på el-biler, mens det er moms på el-tråsykler, etter hva jeg har forstått.

Om det ikke er moms blir det kanskje billigere her enn i USA.

 

Elektriske motorsykler og mopeder er fritatt på lik linje med elbiler.

 

Elsykler som ikke er registreringspliktige og derved heller ikke krever forsikring for å kunne brukes på vei, er ikke fritatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...