Gå til innhold

Nvidia har dratt duken av GeForce RTX 2060


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dersom prisen blir 3799 kroner her til lands, er det ikke så altfor gale. GTX 1070 Ti her til lands ligger jo nærmere 4500 kr. Så da er det grei valuta for pengene, om en tar i betraktning at nVIDIA også virker å åpne opp støtte for Adaptive Sync for alle monitorer som støtter teknologien. Er foreløpig optimist og sier bra jobba, nVIDIA! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, dette kortet ruller jo også videre i den samme, kjipe trenden, hvor nVidia tar 1000kr ekstra for tilsvarende XX60-modell.

GTX 960 starta på 1800,- og 1060 starta på 2700,-

Så de begynner virkelig å prise seg vekk fra "mid-range".

Det at nVidia nå støtter Adaptive Sync, og i så måte diverse Freesync-skjermer, er jo i seg selv knallbra. Men det er fortsatt lenge etter at de prøvde å melke ut noen kroner fra sin egne proprietære, nesten identiske, teknologi.

 

Så gode framskritt, og ytelse - i seg selv, men bare til helt feil pris, imo.

Gleder meg til å se hvor mye av diverse leaks for AMD-presentasjonen som kommer til å treffe.

Det som er sagt om deres prosessorer er vel så og si i boks, tror jeg - så der er Intel i virkelig trøbbel. Men det blir veldig spennende å se om det er noe hold i den ryktede AMD Navi 30XX-serien. I så fall vil nVidia straks slite, også.

(AMD har sin Keynote onsdag kveld, tror jeg.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dersom prisen blir 3799 kroner her til lands, er det ikke så altfor gale. GTX 1070 Ti her til lands ligger jo nærmere 4500 kr. Så da er det grei valuta for pengene, om en tar i betraktning at nVIDIA også virker å åpne opp støtte for Adaptive Sync for alle monitorer som støtter teknologien. Er foreløpig optimist og sier bra jobba, nVIDIA! :)

Ikke skryt for tidlig, hvordan er GTX 1060 i overklokking og SLI?

 

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Øømmm...

Hva i all verden er strålesporing?!

 

 

 

 

- Med tanke på hvor mye diskusjon det har vært rundt dette tema allerede så håper jeg virkelig at du prøver deg på ironi.

 

Men for sikkerhets skyld så kan jeg informere deg om at det er en fornorsking av begrepet "Ray Tracing".

Som i Nvidia's tilfelle er en forenklet tilnærming til en nokså kompleks viten om lyset og hvordan det oppfører seg.

 

I praktisk betydning så vil det kunne gi bedre og mer naturlig belysning, bedre og mer naturlige farger, bedre og mer naturlige skygger.

Og kan også gi bedre og mer naturlige refleksjoner.

 

Når det kommer til spill og andre virituelle omgivelser så gjenstår det mye arbeid med å forbedre og optimalisere denne prosessen.

 

Av det jeg har sett i forbindelse med spill så går det hardt utover FPS-verdien i spill når dette skal gjøres i samtid.

Og ofte virker det som at refleksjoner er alt for lite defuse.

Speilblanke overflater er en ting, men det er ikke alltid tilfellet.

Da går det på bekostning av realistme, og det er jo motsatt av hele poenget med "Strålesporing"/"Ray Tracing".

 

På den annen side og til Nvidia's forsvar så bruker dem jo som sagt en forenklet tilnærming av viten om lyset.

Så det setter visse grenser for hvor realistisk dem kan klare å gjøre det.

 

Baby steps, er et passende uttrykk i så måte...

 

En annen ting angående denne teknikken er at ved automatiseringen av disse beregningene så gir det utvikklerne mer tid til andre ting i utvikklingsprosessen.

Men pr. dags dato så koster dette mer enn det smaker, både ytelsesmessig og økonomisk for sluttbrukeren.

 

Men slik er det jo alltid når noen slipper noe nytt ut på markedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, dette kortet ruller jo også videre i den samme, kjipe trenden, hvor nVidia tar 1000kr ekstra for tilsvarende XX60-modell.

GTX 960 starta på 1800,- og 1060 starta på 2700,-

Så de begynner virkelig å prise seg vekk fra "mid-range".

Det at nVidia nå støtter Adaptive Sync, og i så måte diverse Freesync-skjermer, er jo i seg selv knallbra. Men det er fortsatt lenge etter at de prøvde å melke ut noen kroner fra sin egne proprietære, nesten identiske, teknologi.

 

Så gode framskritt, og ytelse - i seg selv, men bare til helt feil pris, imo.

Gleder meg til å se hvor mye av diverse leaks for AMD-presentasjonen som kommer til å treffe.

Det som er sagt om deres prosessorer er vel så og si i boks, tror jeg - så der er Intel i virkelig trøbbel. Men det blir veldig spennende å se om det er noe hold i den ryktede AMD Navi 30XX-serien. I så fall vil nVidia straks slite, også.

(AMD har sin Keynote onsdag kveld, tror jeg.)

GTX 960 hadde også begredelig ytelse i forhold til GTX 1060 da. De flytter litt om på kraftforholdene, men beholder navnene. Viktige er jo ytelse per krone.

Lenke til kommentar

 

Øømmm...

Hva i all verden er strålesporing?!

 

 

 

- Med tanke på hvor mye diskusjon det har vært rundt dette tema allerede så håper jeg virkelig at du prøver deg på ironi.

 

Men for sikkerhets skyld så kan jeg informere deg om at det er en fornorsking av begrepet "Ray Tracing".

Kjenner til ray tracing, men aldri vært borti det norske ordet. Er det overhodet noen andre enn tek/vg som bruker det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Øømmm...

Hva i all verden er strålesporing?!

 

Det er et temmelig dårlig forsøk på å fornorske det godt innarbeidete engelske databegrepet som jeg tror ble født sånn ca. på midten av 90-tallet, og på engelsk så lyder dette det mer klingende ray tracing.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Ray_tracing_(graphics)

 

 

Av det jeg har sett i forbindelse med spill så går det hardt utover FPS-verdien i spill når dette skal gjøres i samtid.

Her tror jeg at du har en skriveleif BizzyX78. Det heter da sanntid.

Samtid betyr noe helt annet.

 

Jeg husker at på nittitallet så tok det vel mange døgn å ray trace en simpel torus med en 486/pentium-aktig CPU. Og da snakker man om det helt utrolige single stillbilde av en torus som har en eller annen lyskaster kastet på seg.

 

 

 

 

Kjenner til ray tracing, men aldri vært borti det norske ordet. Er det overhodet noen andre enn tek/vg som bruker det?

Jeg tror ikke det, men vet selvsagt ikke. Litt googling kan jo sikkert svare på det, eller en prat med norsk sprakradet.no

 

Helt sikkert mange med oss som synes at det er en uting/vederstyggelighet å se strålesporing på "trykk". Jo mer man erter dem for det, jo mer innbitt vil de vel trolle med bruken av det i artikler? Det er også så rart at det først er med nVidia-kortet i 2018 de begynte å nytte seg av begrepet, på et 90-talls engelsk IT-uttrykk.

 

Det ville jo være rart om det godt innarbeidete ordet tastatur først skulle bli tatt i bruk 20 år etter tastaturets ankomst/fødsel til verden liksom. Forøvrig så tror jeg aldri strålesporing vil bli en så stor suksess som tastaturet. Så Tek.no/VG kan like gjerne legge seg av med det jo før jo heller, og starte å nytte godt innarbeidete engelske IT-uttrykk der disse passer seg best, som ved begrepet ray tracing da. Også kan de heller nytte norsk innarbeidet ord når de er blitt innarbeidet.

 

Jeg tror rett og slett ikke strålesporing møter en ild-i-tørt-gress mottakelse. Og alle kan jo ta feil, så dette burde man egentlig visst nå dersom det var et slikt "brennstoff" i ordet, eller så burde det skje i løpet av få uker. Så utpå våren så kan skribenten skrinlegge ordet, det er mitt forslag. Dersom det ikke skulle ha tatt av enda.

 

Dette er jo også et kriterie sprakradet nytter seg av. Men der er de strengere, så selv om service har levd godt i mange tiår, så er det først nå nylig det er blitt tillatt å skrive sørvis (forstå det den som kan). Jeg kommer aldri til å skrive sørvis noen sinne, annet enn ved kritisk omtale av skrivemåten.

 

Norge kan glemme å måle seg i mot islendinger som har en mye mer naturlig tilnærming til å designe egne synonymbegrep til fremmedord.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Dersom prisen blir 3799 kroner her til lands, er det ikke så altfor gale. GTX 1070 Ti her til lands ligger jo nærmere 4500 kr. Så da er det grei valuta for pengene, om en tar i betraktning at nVIDIA også virker å åpne opp støtte for Adaptive Sync for alle monitorer som støtter teknologien. Er foreløpig optimist og sier bra jobba, nVIDIA! :)

Ikke skryt for tidlig, hvordan er GTX 1060 i overklokking og SLI?

 

1060 støtter ikke SLI.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...