Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Mulig å ta R1, R2 og fysikk 1 samtidig?


Anbefalte innlegg

Hei, planlegger å ta Matte R1, R2 og fysikk 1 iløpet av dette halvåret, dette samtidig som 100% jobb. Er dette i det hele tatt mulig? R1 kan jeg allerede en god del av så trenger nok ikke å bruke så lang tid på det. Slik jeg tenkte skulle jeg først prøve å ta R1 på en mnd, så fysikk og R2 på 2 mnd hver. Grunnen for at jeg må jobbe er for at jeg har allerede bygd meg opp en del studielån, så ønsker ingenting mer før jeg skal studere,  samt at jeg bor alene og ønsker å spare opp litt til studiene. Kan kanskje klare meg med 80% stilling. Jeg tenkte å ta som nettstudie på ask videoundervisning, og jobbe med dette da 2-3 timer hver dag, gjerne lengre når jeg har fridager. Ønsker også å få rimelig grei karakter (over 4).

 

Er dette realistisk å klare med fulltid jobb? Jeg er ikke en av dem som klarer å jobbe 8 timer med skolen etter 8 timer jobb hver dag, men vil også påstå at når jeg først setter meg inn i noe, kan jeg lære det ganske fort.

 

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tokk i mi tid alt av matte og fysikk på VGS på 6 mnd. Skal ikke si at det var enkelt og grei skuring. Hvis du er motivert nokk, villig til å muligens gå ned på stillings prosent hvis du trenger og mulig måtte kutte ut det meste av sosial aktivitet de neste 6 mnd så kan du klare det. Det vill nokk bli tøft, spesielt 3-4 mnd ut i det, men det går. Kjener mange som har gjort det (og mange som har feilet på det) når jeg studerte, så muligheten er der.

 

Tips og triks jeg kan gi deg:

Ikke studer hjemme (aka stede du slapper av), prøv å skap et skille mellom jobb, studiested og sovested. Da kan du mentalt være på studiestedet (om det er hjemme hos mor, på arbeidsplassen eller et annet rom i leiligheten eller lignende.) Da kan du mentalt slappe av når du forlater det stedet, fordi det er viktig å ha et sted du kan koble av og et sted du kan koble på. Om du ikke har muligheten, prøv i det minste å rydde bort alt av distraksjoner før du studerer, for så å ta de fram igjen etterpå. Min erfaring er at det er viktig å ha det skille mellom hva som er et sted å slappe av og hva som er et "arbeidsted"

 

Sett opp en god plann og ta et kapitel i uka, utover i semeteret må du også sette av tid til repetisjon, du burde alltid ha en oppgave fra tidligere uker med i neste uke, så "ukesprøven" din vill bli akumulert og vesentlig lengre utover semesteret. Som jeg nevnte over begynner det virkelig å balle på seg når en kommer litt utidet. Fordelen, hvis du klarer det, er at du hele tiden repetere det du har lært så det sitter bedre, samtidig som du inkoporere det i den nye læren. Ulempen er at du må bruke mye tid, da hver "ukesprøve" blir bare lengre og lengre og spesielt i ditt tilffelle, at du hele tiden må finne nye oppgaver på gamelt matreal (med mindre du har tilgang på oppgavehefter osv)

Lenke til kommentar

Jeg går 1 årig forkurs til ingeniør på universitetet nå. Det inkluderer Fysikk 1, R1 og R2. Vi hadde akkurat juletantamen i matte og 35% av klassen fikk F. Så jeg er litt usikker på om det er mulig å få til alt på et halvt år. Det kommer i hvert fall til å kreve hardt arbeid. Jeg sitter lenge med skolearbeid hver dag. Heldigvis har jeg ikke jobb.

Du kan nok få det til, men du må være innstilt på å jobbe hardt.

Lenke til kommentar

hvis du skal studere realfag på universitetet, så er det dette tempoet du må holde for å komme deg igjennom et semester.

 

faktisk, på NTNU er det kanskje litt mer pensum også. og mange av studentene jobbet i tillegg.

Nå var dette snakk om med 100% jobb i tillegg. Er fullt klar over at dette tilsvarer et fulltidsstudie.
Lenke til kommentar

Jeg går 1 årig forkurs til ingeniør på universitetet nå. Det inkluderer Fysikk 1, R1 og R2. Vi hadde akkurat juletantamen i matte og 35% av klassen fikk F. Så jeg er litt usikker på om det er mulig å få til alt på et halvt år. Det kommer i hvert fall til å kreve hardt arbeid. Jeg sitter lenge med skolearbeid hver dag. Heldigvis har jeg ikke jobb.

Du kan nok få det til, men du må være innstilt på å jobbe hardt.

Er veldig innstilt på å jobbe hardt. Vil tro mange tenker at "Jeg trenger bare å ta et lite forkurs før studiene" og ender opp med å stryke. Jeg vet st det vil være veldig mye jobb, flere timer daglig. Virker som de fleste mener at det er mulig med riktig mentalitet. Det tror jeg at jeg har. Foreldrene mine skal støtte meg litt finansielt, så kan kutte ned jobben enda litt til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...